АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

Особистість ученого і технологи наукової творчості

Читайте также:
  1. A.для контроля качества сырья пищевых продуктов, для контроля технологических процессов
  2. III. Метод, методика, технология
  3. IV. Выбор и проектирование инновационных образовательных технологий
  4. V. ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ ТЕХНОЛОГИИ.
  5. V. Принципы и технология ведения переговоров
  6. V1: Экозащитная техника и технологии
  7. А - Способность реализовать намеченную технологию изменений
  8. А) приобретение и передача технологий, включая основные проектные работы
  9. Автор: Пазынич Г.И. к.т.н. доцент кафедры «Судовождение» Керченского государственного морского технологического университета
  10. Активизация и основные сферы использования комплексных организационных технологий тайного принуждения личности.
  11. Анализ организации и технологии существующих на пред - приятии процессов ТО и ТР автомобилей.
  12. Анализ производственной (технологической) деятельности предприятия

Глава 2


 


Уся річ у думках иумка і з аток усього І думками мож на управляти І тому оговна справа едосконаїсння праи юваш \ аі думками

(Толе ои

У науковому ми генні завжіи наявний еломенг поезії Сірав жня наука сі іравжня музика п ) требую ь однорднок рсце у мислей м

{A L 11.llU.Mi)


Насправді це поняття ширше, містить у собі, принаймні, три смислові кон тексти

1) спеціальні методи, що використовуються у процесі відкриття або створен ня нового (евристичні методи),

2) наука, що вивчає продуктивне творче мислення (евристичну діяльність)

3) висхідний до Сокрага метод навчання (маєвтика)

Ці підходи, яких можна було б навести більше, свідчать про іс, що евристи­ка як самоспина наука ще не сформувалася Існує велика кількість наукових праць, присвячених питанням евристики, але вони за звичай іоркаються окре­мих п проблем і не дають чіткою визначення ні об'єкта, ні предмеїа евристи ки, ні а статусу серед інших наук Спроби вирішення цих проблем с в роботах Г Буша і К Буша Вони вважають, що еврисіика - це заіальнонаукова теорія вирішення проблемних завдань, що виникаю і ь у людській діяльності та спіл­куванні, механізмів і методолоїічних засобів ашиципацп (передбачення), кон струювання нового знання і цілеспрямованих способів діяльності та cm тау вання, сіворюваного на основі узагальнення колишнього досвіду і випер еджальною віддзеркалення моделей майбутнього для більш повного задово лення потреб людей

Безліч тлумачень евристики свідчиїь про різний змісі, який вкладають ав­тори різних концепції у цс поняття При цьому загальним і безперечним є і є що у всіх випадках евристика нерозривно пов'язується з творчістю Заіальни-ми ланками, що зв'язують в єдиний ланцюі поняття «евристика» і «твор чість», с уявлення про нетривіальшсть, неординаршеть, новизну і ушкаль нісіь При цьому, звичайно ж, потрібно пам'ятати те, що ця новизна може бу­ти локальною, тобто буї и новизною для певної сппьнош, або загальною, і об то виявлятися новизною дія всіх часів і народів Стосовно поняття «твор чість» такими якостями характеризується результат творчої діяльності, сто совно еврисіики - методи і засоби отримання цьої о результату

Технолош творчості будуються на основі аналізу структури творчого про цесу, який містить у собі кілька етапів Найчастіше у ньому виділяють три іа кі етапи

1) виникнення задуму,

2) лопчне оброблення ідеї,

3) утілення творчого задуму

Французький матемаїик Ж Адамар виділив у творчому процесі чотири етапи

1) підготовку,

2) інкубацію,

3) осяяння,

4) перевірку або доробку

Сучасний американський психолої Д Рос смен оперує сімома стадіями творчою процесу

1) усвідомлення творчої потреби,

2) аналіз цієї потреби,

3) вивчення доступної інформації,

4) формулювання рішень, що прогнозувалися раніше,

5) критичний аналіз цих рішень,

6) народження пової ідеї,

7) експериментальна перевірка цієї ідеї

Джон Дьюі виділив п'ять етапів у вирішенні проблеми

1) ус відомлення проблеми

2) аналіз п,

3) висунення ідей,

4) перевірка їх,

5) вибір


Глава 2 Особистість ученого і технології наукової творчості

О М Лук також оперує п'ятьма етапами творчого процесу

1) наїромадження знань і навичок, потрібних дтя чіткого з'ясування і фор мулювання завдання

2) зосередження зусилтя і пошуки додаткової інформації,

3) відхід від проблеми, переключення на інші заняття що забезпечує інкубацію,

4) інсайт, що запускає стрибок мислення,

5) верифікація або перевірка

Девід Перкшс видпяс п'ять етапів творчого мислення

1) тривате дос пдження яке є довіим і безуспішним попереднім вивченням предмета,

2) матовідчутнии прогрес, коли гора народжує мишу, тобто у рішенні зав­дання епосгерп аєіься дуже пеїііачпе просування вперед,

3) подія пошювх, яка є випадковою подією, що передує шсашу

4) клацання свідомосп або спалах думки, який виникає миттєво і забезпе чує вирішення завдання,

5) переіворення дшеносп, коли уявний прорив докорінно перетворить не тільки світі іяд поіеи але и навколишню фізичну pea іьпіс іь

Особливість підходу до творчості Девіда Перкшс а в тому, що він звертає уваїу на вибуховий характер творчою мислення Здатність людини опанову вати тсхнолоіи цьоіо мислення і вміло зас юсову на і и їх - іежиіь в основі іе-шальносп Він вважає, що в основі такого мислення загальні закони евотю ції, яка здійснюється згідно з теорією акцентованої рівноваги за допомогою спалахів, що вінчаюгь періоди відносної стабпьносп

Творчий процес є взаємодією кількох с к вдових

• об'єктивації та суб'єктивацп,

• опредмечування і розпредмечування

• ідеалізації і pea її зацп,

• штерюризациі та екстеріоризації

Об'єктивація забезпечує оформлення обєкіа іворчосп, а субєкіивацш визначає приписування суті об'єкта суб'єктом, перенесення суб єкіивпою за думу на pea іьпии об'єкі

Опредмечування сприяє формуванню наочності, п тес нос ті обекта а роз предмєчування знімає п

Ідеалізація постійно відволікає творця від реальності, відносить у світ зро­бленою, а реалізація потребує реальності, практичної застосовності

Інтеріоризація припускає вбирання в себе людиною оточуючого евпу, привнесення всьою, що вп тивас і визначає творчий процес, усередину себе, а екстеріоризація визначає «видачу» творцем творчою прол,укту, пою відчу ження

Розглядаючи процес творчості на прик іаді наукової іворчосп, О С Май данов виді тяє в ньому іакі особ ппзості

• поліваріантність рішень

• генерацію і кумуляцію (нагромадження знання)

• елімінацію (вик кочення усунення знання)

• неоіснез (оновлення, розізиюк знання) [194, с 5 28]

Соціальне значення інтелектуальних іехнолопи ноляїає в юму, щобакіи-візуваги творчу діяльність людини Вони будуються на основі закономірно сіеи іворчої діяльності До чинників активізації творчості слід віднести такі 1 Поява і розвиток творчої мотивації. Харакіеризусіься спраюю і впев нснісію у відкритті, у створенні ориішаїьноіо твору Мотивація додає діяльносп усвідомленосп іа цілеспрямованос п Вона висіупас сію



Особистість ученого і технології наукової творчості


Глава 2


нукальною силою творчості. Відповідно до закону Еркеса-Додсона чим сильніше бажання, тим кращі результати. Але ця закономірність діс ли­ше до певної межі. Якщо мотивація переходить через пік, то результати погіршуються. Як залежить результата інтелектуальної діяльності від сили мотивації по­казано на рисунку 2.6



РИСУНОК 2.6

Залежність результату інтелектуальної діяльності від сиили мотивації


\>іва rupcwp юн' що чиог" (кидає, іс o/vicj свого верчіника

інсайт івпочооа^чч ж< 'у

проводжус- іиршочн, зондом «і

Науко вигрпо ко<іи ч к; ліа

ОПІКУН фсІчГПЛ h


2 Поєднання свідомої розумової діяльності з підсвідомою роботою.

3. Фантазування на серйозні теми. Воно переводить людину в особливий стан, коли руйнуються стереотипи, виникає внутрішня свобода, і прихо­дять оригінальні способи вирішення завдання. Фантазування виконує в творчому процесі кілька найважливіших функцій: а) розриває міцні ка­нати, які прив'язують людину до наявних ідей і об'єкта творчості; б) за­безпечує політ думки; в) пожвавлює уяву людини, для якої властива об­разність, емоційність і чуттєвість. Але звернімо увагу і на негативні нас­лідки фантазії для творчості. Вони полягають у тому, що створювані про­дукти творчості нерідко відірвані від реального життя, а можливості за­стосувати їх нагадують неіснуючих драконів на китайських вазах, які можна використовувати тільки як малюнки на цих же вазах.

4. Використання різного виду аналогій. В. О. Сухарев: «Нерідко потрібна аналогія приходить навіть не із суміжної, а з дуже далекої сфери, здавало­ся б, не має точок зіткнення з вирішуваною проблема. Тому для інтелек­туальної діяльності необхідний широкий кругозір, ознайомлення з ба­гатьма галузями знань і культури» [26, с.131|. Зазначимо, що ефектив­ність усіх евристичних прийомів, у тому числі й асоціацій, виявляється не стільки в забезпеченні прямого виходу па пошук вирішення, скільки в підготовці психіки людини до моменту «осяяння», у встановленні зв'яз­ку між свідомістю і підсвідомістю і підключенням інтуїції (асоціацією). Цей прийом може бути корисний для пошуку нових функцій властиво­стей і якостей об'єкта. Найцікавішим і технологічним прийомом с вико­ристання методу гірлянд. Гірлянда асоціацій може розглядатися як еври­стичний прийом, що використовується для відходу від традиційних, сте­реотипних порівнянь і аналогій, а також знаходження взаємозв'язку (ана­логій) між об'єктом і віддаленим поняттям

5- Ліквідація перешкод для творчого процесу. Серед них найбільш значу­щі страх, зайва самокритичність і лінь. При ому кожному творцю дово­диться випивати свій коктейль цих перешкод.

6. Розвиток того, що сприяє творчості:

Орієнтовний рефлекс. Виступає основою допитливості, цікавості. Цю якість містять в собі деякі суперечності: з одного боку, цікавість по­рівнюється з освіченістю (Ж.-Ж. Руссо), показує піднесеність розу­му (Левіс), але, з другого боку, ознака людей, які нічого не знають (Стюард), ї ознака дріб'язковості розуму (Левіс). Очевидно, творчість припускає допитливість особливого роду, яка не ковзає по поверхні


Глава 2


Особистість ученого і технології наукової творчості



 


Метод парадокса р^-зі-м

MV уЯР/k •• -Я"1

ІНТУЇЦІЯ І' : '^ ' КЧЧ,

ПЧ.1 І її ЖЧи ' t v ""

u*1«< f v •"" (* ' -' ' iv v '■;

ССі.. „OIL <" М ' > ч ІИ<"

0"„ І ' //'С /


предмета, але прагне заглибитися в нього. А із заглибленням у пред­мет творчість не зупиняється перед відомим, а йде далі, поки не знай­де те, що не було доступне раніше.. Самовираження і наслідування. Цим якостям також властива відома су­перечність: для творчості необхідне самовираження, що підносить осо­бистість, і наслідування, яке не припускає копіювання. Справедливо відзначав Ж. Оуррі, що наслідувати не означає копіювати. Це означає працювати на зразок великих майстрів, удосконалювати власну діяль­ність, відтворювати в їхньому дусі і подібними ж засобами.

висока самооцінка. Вона має прославляти і підтримувати дух творця,
зберігаючи необхідний рівень самокритичності. Самооцінка не по­
винна «зашкалювати». У цьому випадку неминуче виникає гальму­
вання творчості.

. визнання оточуючими. Кожний творець потребує визнання. Вдяч­ність, яка висловлюється прихильниками, досиїь точно визначена Карло Гольдоні як магніт добрих сердець, який сильно впливає па -(■ворчу активність талантів.

Заздрість. Слід зазначити, що творчості сприяє далеко не всяка заз­
дрість. «Чорна заздрісність» руйнує творчість. Очевидно, творець
цовипеп відрізнятися світлою і пс дріб'язковою заздрістю. Проте
творчості сприяє набагато більшою мірою заздріс і ь оточуючих. Вона
виконує корисну життєву місію, викликаючи відчуття глибокого за­
доволення і гордості собою. Вже за одне це кожний повинен бути йо­
му - заздріснику - вдячним.

. Дюбов. Вона виступає найактивнішою рушійною силою творчості, тим вівтарем, па який творці приносять найвищі твори науки, ми­стецтва, культури.

. Заняття іншими видами творчості, які майже завжди стимулюють наукову творчість, якщо тільки не затулять її. Не випадково Альберт Ейнштейн вважав, що в науковому мисленні завжди присутній еле­мент поезії, а на дозвіллі любив грати на скрипці.

7. формування довкола себе високоінтелектуального оточення. Якщо коро.'ІЯ творить його шаноба, то ученого - його найближче ішелектуаль-не оТочсння- Чтім розумніші та оригінальніші люди довкола тебе, тим ро­зумнішим і оригінальнішим стаєш сам. Хоча, поза сумнівом, відбувається ускладнення відносин конкуренції і кар'єри. Особливо важлива реаліза­ція деяких принципів життєдіяльності цього оточення:

. вільного обміну думками, який допускає можливість висловлювання будь-яких ідей;

• демократичність спілкування незалежно від звань, статусів і рангів;

• щедрість у спілкуванні. Це означає, що ті, хто спілкується, повинні щедро віддавати оточуючим ідеї, керуючись при цьому одним прин­ципом: ідеї потрібно віддавати, бо тоді джерело їх ніколи не висохне.


 


«Ь'у U, Л/ > > > ^А'- [і> І

ь у in ;'■,<' и»» -і Iі


 

8. СтвОРення звичної робочої обстановки. У ній народжуються твори, атакож використання перевірених і ефективних іпсірументів.

9. Розвиток інтуїції. До технологій нарощування творчого колекіивпого juxejCKiy слід віднести наради, експертизи, дискусії, колективний аналіз СИТу;іцій тощо. Відмітні ознаки цих технологій: спеціальні процедури із забезпечення сприятливого соціально-психологічного клімату в групі, ви­конання певних правил поведінки. Найбільш відомою технологією наро-щувуїшя колективного інтелекту є «мозкова атака», яка була запропоно­вана наприкінці 31)-х років А. Осоорном як груповий метод вирішення проблем. До кіпця XX століття вона набула особливої популярності



Особистість ученого і технології наукової творчості


Глава 2


 


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.008 сек.)