АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

Теоретичні відомості. Програма мовою Delphi складається з розділів:

Читайте также:
  1. А). Теоретичні передумови.
  2. А). Теоретичні передумови.
  3. А). Теоретичні передумови.
  4. А). Теоретичні передумови.
  5. Арбітражному керуючому забороняється розголошувати відомості, що стали йому відомі у зв’язку з його діяльністю, і використовувати їх у своїх інтересах або в інтересах третіх осіб.
  6. Базові відомості
  7. ВИХОВАННЯ У ДІТЕЙ СТАТЕВОЇ САМОСВІДОМОСТІ
  8. Відомості про складову частину документа // Відомості про ідентифікуючий документ. – Відомості про місцезнаходження складової частини в документі. – Примітки.
  9. Відомості, що становлять державну таємницю
  10. Властивості свідомості та її структура.
  11. Втрата свідомості, травми
  12. Г) теоретичні знання та практичні навички певної роботи.

Структура програми

Програма мовою Delphi складається з розділів:

· розділ оголошення міток;

· розділ оголошення констант;

· розділ оголошення типів;

· розділ оголошення перемінних;

· розділ оголошення процедур і функцій;

· розділ інструкцій програми.

Оголошення змінних виконується до блоку інструкцій програми і починається з командного слова var (у головному модулі (глобальні перемінні) після опису базових типів, у процедурах і функціях – до першої команди begin):

var
{ оголошення перемінних }

{ оголошення процедур і функцій програміста }

 

До основних типів даних мови відносяться:

· цілі числа (integer і ін.);

· дійсні числа (real і ін.);

· символи (char);

· рядки (string);

· логічний (boolean).

Цілі числа і числа плаваючою точкою (дійсні) можуть бути представлені в різних форматах.

Цілі числа

Формат Діапазон значень
SHORTINT -128-127
INTEGER -32 768-32 767
LONGINT -2 147 483 648-2 147 483 647
BYTE 0-255
WORD 0-65 535

Дійсні числа

Формат Діапазон значень Кількість значущих цифр
REAL 2.9E-39-1.7e38 11-12
SINGLE 1.5E-45-3.4e38 7-8
DOUBLE 5.0Е-324-1.7е308 15-16
EXTENDED 3.4Е-4932-1.1е4932 19-20

Строки

Строки можуть бути оголошені двома способами.

Варіант 1:

Ім'я: string;

Оголошено змінну-рядок довжиною 255 символів.

Варіант 2:

Ім'я: string[довжина строки ];

Оголошено змінну-рядок зазначеної довжини.

Для введення даних в мові Delphi найчастіше використовують об’єкт Edit або функцію InputBox. Дані в об’єкт Edit вводяться безпосередньо під час виконання програми.

Конструкція оператора InputBox:

InputBox ('Заголовок вікна','Текст у вікні',змінна);

Необхідно пам’ятати, що за допомогою цих операторів проводиться ввід лише текстових даних. Для переведення текстових даних в числові використовують функції StrToInt(дані) і StrToFloat(дані) або val(дані) (перевід тексту в ціле та дійсне числа відповідно).

Для виведення даних в мові Delphi найчастіше використовують об’єкти Edit та Label або функцію MessageBox. Дані в об’єкт Edit вводяться безпосередньо під час виконання програми.

Конструкція оператора MessageBox:

MessageBox ('Заголовок вікна','Текст у вікні',перелік кнопок);

Необхідно пам’ятати, що за допомогою цих операторів проводиться вивід лише текстових даних. Для переведення числових даних в текстові, використовують функції IntToStr (дані) і FloatToStr (дані) або Str (дані) (перевід цілих та дійсних чисел в текст).

 

Хід роботи

 

1. Завантажте систему візуального програмування Delphi за допомогою каскадного меню або клацніть на піктограмі Delphi.

2. Задайте заголовок, розмір та колір форми. Для цього у вікні Object Inspector уведіть значення таких властивостей: Caption (Заголовок форми) — «Обмін доларів на гривні» (без лапок), колір форми задайте на свій вибір.

3. Збережіть створену програму у власній папці. Для цього виберіть команду Save All (Зберегти все) головного меню File або натисніть на кнопку Save All на панелі інструментів. Задайте імена програмного модуля та проекту.

4. Запустіть програму на виконання. Для цього натисніть на клавішу F9 або на кнопку Run. Розгляньте і закрийте отримане вікно програми.

5. Вставте у форму текстові поля Labell-Label3, як показано на малюнку, і надайте їм відповідні властивості. Клацніть мишею на піктограмі Label на закладці Standard з палітри компонентів, а потім у тому місці на формі, де має бути текстове поле. Активізуйте це поле і у вікні Object Inspector задайте властивість Caption: для Label1 - «Курс долара», для Label2 — «Долари», для Label3 — «Гривні». Розташуйте поля якнайкраще.

6. Вставте у форму три поля редагування (об'єкти типу Edit), як показано на малюнку, і надайте їм відповідні властивості. Для цього клацніть мишею на піктограмі Edit1 на закладці Standard, а потім — на формі там, де має бути поле редагування. Задайте курс долара: для властивості Text поля Editl уведіть значення 8.90. Очистіть поля редагування Edit2-Edit3: витріть значення властивості Text цих об'єктів. Для поля Edit3 заблокуйте можливість уведення даних, оскільки це поле міститиме результат. Для цього надайте значення false властивості Enabled (доступність).

7. Вставте у форму дві кнопки (об'єкти типу Button), як показано на малюнку, і надайте їм відповідні назви. Задайте властивості Caption для кнопки Buttonl — «Обчислити», а для кнопки Button2 — «Кінець» або «Вийти».

8. Збережіть усе (див. пункт 3).

9. Запустіть проект. Закрийте вікно програми.

10. Вирівняйте всі об'єкти на формі та задайте для них однакові розміри. Для цього виокремте всі об'єкти на формі — клацніть лівою клавішею миші у верхньому лівому куті форми і, не від­пускаючи її, перетягніть курсор у правий нижній кут форми. Задайте спільні для цих об'єктів значення ширини (Width) та висоти (Heigth). Для вирівнювання групи об'єктів, наприклад, першого стовпця, виокремте вертикальну групу та задайте зна­чення властивостей Left (відступ від лівої межі). Виокремте гори­зонтальну групу та задайте значення властивості Тор (відступ від верхньої межі вікна) у пікселях. Поекспериментуйте з різними зна­ченнями цих властивостей і спостерігайте, як переміщуються об'єкти на формі.

11. Запрограмуйте кнопку «Обчислити». Для цього клацніть двічі лівою клавішею миші на кнопці «Обчислити» і у заготовку процедури, яка з'явиться на екрані:

Рrocedure TForml.Button 1Click(Sender: TObject);

Begin

{Вводити треба саме сюди}

end;

end. {He можна вилучати елементи шаблону}

Введіть такий текст програми:

val(edit1.Text, kyrs, code); {Отримаємо значення курсу долара}

val(edit2.Text, suma, code); {Отримаємо кількість доларів}

suma:=suma*kyrs; {Обчислюємо суму в гривнях}

str(suma:10:2, grn); {Суму перетворюємо на текстовий формат}

edit3.Text:=grn; {Формуємо властивість Text об'єкта Edit3}

Перед словом begin вставте розділ опису змінних:

var kyrs, suma: real; code: integer; grn: string[10];

12. Перейдіть на форму і запрограмуйте кнопку «Кінець». Для цього двічі клацніть на кнопці та в шаблон процедури впишіть одне слово close:

procedure TForml.Button2Click(Sender: TObject);

Begin

close;

end;

13. Збережіть створену форму (див. пункт 3).

14. Запустіть програму на виконання.

15. Створіть exe-файл програми (створення відбувається автоматично при запуску програми в директорії, в котрій знаходиться файл проекту).

16. Продемонструйте проект викладачу.

 

Контрольні запитання.

1.Як вставити у форму поле редагування?

2.Які властивості поля редагування ви знаєте?

3.Чим відрізняється поле редагування від текстового поля?

4.Як вставити кнопку на форму?

5.Які типи кнопок вам відомі?

6.Як можна вирівняти об'єкти на формі?

7.Як задати однаковий розмір для декількох об'єктів?

8.Як запрограмувати кнопку?

9.Яку команду закриття вікна ви знаєте?

10.Коли властивості Enabled об'єкта Edit надають значення false?

11.Яка дія методу close?

12.Для чого використовують процедури val і str?

 

Практична робота №11
Тема: Розміщення на формі елементів керування та робота з ними.

Мета Навчитися створювати найпростіші програмні продукти за допомогою візуальної мови програмування.


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.006 сек.)