|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Розвиток соціології на УкраїніІсторія розвитку соціології План Вчення про суспільство до Х1Х ст. Огюст Конт як засновник соціології. Класичний період у розвитку соціології. Західна соціологія ХХ ст.. Розвиток соціології на Україні. 1. Спроби створення соціальних теорій присутні в творчості філософів стародавнього світу. Платон, Аристотель, Конфуцій розглядали соціально-політичні проблеми держави, управління державою, права, суспільних цінностей, способів життя людей. В епоху середніх віків переважали релігійні погляди на суспільство, засновані на християнській моралі (Августин Блаженний, Фома Аквінський). В епоху Відродження вчені звернулись до особистості та її творчого потенціалу, розповсюджується гуманізм, демократія. В епоху Нового часу з’являються нові політичні вчення: теорія суспільного договору, теорія природного права, теорія розподілу влади (Ніколо Макіавеллі, Томас Гобс, Томас Мор, Джон Локк, Жан Жак Руссо, Шарль Монтеск’є). В Х1Х ст. з’являються ідеї соціалізму (побудови нового суспільства), розвивається позитивізм (науковий підхід до вирішення суспільних проблем). Історичні передумови виникнення соціології: 1. Б урхливий розвиток природознавства і фундаментальні відкриття у багатьох галузях природничих наук. 2. Промислова революція та швидке утвердження капіталізму. 3. Глибокі економічні зміни, викликані утвердженням капіталізму, привели до суттєвих соціальних змін: переважна більшість населення стала працювати у промисловості, торгівлі, державних інституціях, а не в галузі землеробства; намітилося значне збільшення міського населення і зменшення сільського, відбулося різке розшарування населення на багатих і бідних внаслідок первісного накопичення капіталу. Ці нові тенденції, що фактично кардинально змінили суспільство, вимагали вивчення, розуміння та наукового витлумачення. 4. С уттєві політичні зміни, що тісно пов'язані з економічними. 5. Важливими інтелектуальними джерелами появи соціології виявилися знання, здобуті у межах інших наук, які були певним плацдармом, базисом для нової науки. 6. Панування позитивізму у суспільних науках. Позитивізм утверджував: ♦ переважання досвіду, емпірії у соціальному пізнанні, необхідність апостеріорного (отриманого з досвіду) знання замість апріорного (істинність якого не може бути доведеною або спростованою досвідом); ♦ якісну однорідність природних і соціальних явищ; ♦ з'ясування того, як саме, а не чому відбуваються явища і процеси; ♦ застосування до суспільної теорії таких же точних і об'єктивних методів, як і до природничих наук; ♦ можливість та бажаність точних природничо-наукових процедур фіксації даних спостереження шляхом кількісної інтерпретації суспільних явищ; ♦ відсутність аксиологічної (ціннісної) інтерпретації суспільних явищ, залежності від ідеології, методологічний об'єктивізм; ♦ інструментальний характер отриманого знання, Усі ці фактори стали вирішальними для появи соціології як науки. Анрі Сен-Симон – вчитель і попередник О.Конта, позитивіст. Він виділив суспільство як науковий предмет і об’єкт дослідження, розробив питання про необхідність створення науки про людину і суспільство як самостійної галузі знання. 2. Огюст Конт – французький філософ, вчений-позитивіст, засновник науки соціологія. Соціологія як наука була визнана в 40-х роках Х!Х ст. після опублікування О. Контом його роботи „Курс позитивної філософії”, де він вперше використав термін „соціологія” і визначив необхідність вивчення суспільства на науковій основі. О. Конт є фундатором позитивізму як особливого методу дослідження соціальних процесів, що тяжіє не до умоглядного теоретизованого знання, а до такого знання, яке засноване на спостереженні та експерименті і пов’язане з використанням математичних методів. Переваги такого знання про суспільство очевидні і характеризують точність, достовірністю, конструктивністю, об’єктивністю. За О.Контом, існують три стадії, через які послідовно проходить людська свідомість: теологічна, коли світ пояснюється дією надприродних сил, метафізична абстрактна), коли світ пояснюється за допомогою пізнання сутності речей, а не релігійними впливами, та позитивна (наукова), коли формується науковий світогляд, основу якого складає позитивне знання. Отже, Конт відкрив закон про три стадії інтелектуального розвитку людини:
Соціологія є вершиною позитивного знання. Конт відкрив закон розподілу та кооперації праці. В суспільстві люди розподіляються на соціальні групи, з іншого боку об’єднуються в соціальні групи. Взаємна згода між людьми є основою життя суспільства.
Також дослідник започаткував теоретичний аналіз індустріального суспільства, за що його вважають родоначальником індустріальної соціології. Він аналізував процес індустріалізації, який супроводжувався впровадженням науки у виробництво, концентрацією робітників, появою непримиренних протиріч між власниками та найманими працівниками. Конфлікт між власниками і робітниками він кваліфікував як результат неефективної організації праці. О. Конт був противником революційних форм боротьби, надавав великого значення діяльності інженерів-організаторів виробництва, а також моралі, вихованню людей. 3. Класичний період в розвитку соціології (ІІ половина Х1Х ст. – поч.. ХХ ст.) представлений кількома школами і напрямками: Біоорганічна школа (засновник – Герберт Спенсер). Спенсер вважав суспільство аналогом природного організму і пояснював його через біологічні закони. Він вважав, що суспільство не повинно пригнічувати людину, а повинно їй служити. Всі суспільні явища він розглядав з позиції еволюціонізма. Психологічна школа. Суспільство розглядалось як взаємодія психологічних сил. Гюстав Лебон розробив концепцію психології натовпу (що таке натовп, як управляти натовпом, що впливає на поведінку людини в натовпі). Габріель Тард вивчав проблему взаємодії між людьми в суспільстві, міжособистісні стосунки, суспільство як живий організм. Зиґмунд Фрейд розглядав поведінку людини в суспільстві, мотиви поведінки, що криються в підсвідомості людини та її сексуальних інстинктах. Чарльз Кулі вивчав колективну психологію, психологію трудових колективів, взаємодію між людьми, проблему конфліктів. Еміль Дюркгейм написав працю „Правило соціологічного методу” і розробив вчення про методи дослідження суспільства. Він описав вимоги до вивчення соціальних фактів:
В дослідах Дюркгейм використовував природні науки, досліджував колективну свідомість, вивчав поведінку людей і подолання конфліктів в суспільстві. Макс Вебер та Георг Зіммель визнали соціологію як науку, що повинна брати найкраще з інших наук. Основним об’єктом дослідження був індивід – який має свою поведінку і свідомість. Вони сформулювали ряд методологічних принципів, на які опирається соціологія6
М. Вебер займався політичною та економічною соціологією, в якій розглядав поведінку людини в суспільстві. Г. Зіммель займався питаннями духовної еволюції. Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.004 сек.) |