АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

Для того, щоб дати змогу учням висловити свої думки та передати враження від сприймання художніх творів, доцільно використати такі методи 2 страница

Читайте также:
  1. I.ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  2. II. МЕТОДИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИ ДЛЯ СТУДЕНТОВ
  3. II. Методична робота.
  4. III. Mix-методики.
  5. III. ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ ДО ВИКОНАННЯ КОНТРОЛЬНИХ РОБІТ .
  6. III. ИНФОРМАЦИОННО-МЕТОДИЧЕСКАЯ ЧАСТЬ
  7. III. Ценности практической методики. Методы исследования.
  8. IV. МЕТОДИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИ ПО РАЗРАБОТКЕ И ИСПОЛЬЗОВАНИЮ ТЕСТОВЫХ ЗАДАНИЙ
  9. IV. Методичні матеріали до семінарських, лабораторних і практичних занять.
  10. IV. УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКИЕ И ИНОФРМАЦИОННОЕ ОБЕСПЕЧЕНИЕ
  11. IX. Карашар — Джунгария 1 страница
  12. IX. Карашар — Джунгария 2 страница

ОРІЄНТОВНА МЕТА УРОКУ

Навчальна: Ознайомити із місцем праці в житті людини змістом образотворчого мистецтва порядком проведення занять в класі обладнанням організацією робочого місця правилами внутрішнього розпорядку і загальними правилами безпеки праці з організацією робочого місця і ПТБ при використанні …., …..; технологією виконання...;

Формувати ☼ практичні уміння, навички, науково-технічні знання, необхідні для залучення учнів до суспільно-корисної активності і до оволодіння певною професією; ☼ початкові уміння і навички у …..; ☼ уміння і навички аналізувати і контролювати результати своєї роботи; ☼ вміння виконувати малюнок на тему …..; ☼ вміння аналізувати готовий малюнок чи виріб; ☼ вміння порівнювати запланований хід роботи з фактичним; ☼ поняття про...; ☼ уміння конструювати і виготовляти,...; ☼ вміння, необхідні для виконання робіт по...;

Набути чи придбати ♪ практичні навички читання і виконання малюнків, ескізів, створювати образи, об’ємні композиції, …..; ♪ навички;... Ознайомити ◊ із порядком виконання …..; ◊ з деякими способами роботи...; ◊ із технологією створення...; ◊ з технікою виготовлення... ◊ з організацією робочого місця і ПТБ при виконанні...:; 55 Дати поняття про - вид мистецтва …; - принцип створення....; Удосконалити * уміння і навики...; Вивчити * призначення і принцип роботи...; Навчити - учнів прийомам роботи...; - самостійності у виконанні певних видів робіт...; Залучити ♫ учнів до розробки творчої роботи, виготовлення виробу, …..; ♫ планування роботи і виготовлення виробу; Розширювати ♫ уявлення учнів про.., ♫ відомості учнів про...; Закріпити на практиці набуті раніше знання, уміння і навички...: і систематизувати отримані учнями знання...; знання і уміння, отримані при вивченні певної теми і розширити знання учнів про...; Задіяти - учнів до планування робіт і створення …...; Продовжити знайомство * з основами сучасного мистецтва, …..; Порівняти способи виготовлення виробів із …… матеріалів; Розв'язати творчі задачі на …..; складання послідовності виготовлення ….; 56 Виховна Виховання - працелюбності, свідомого відношення до праці і державної власності; - моральних якостей особистості; - бережливого ставлення до природи; - самостійність, охайність, уважність; - прагнення оволодіти знаннями; - використання технік виконання ….; Розвиваюча Розширювати ☼ кругозір учнів і розвиток їх творчих здібностей на основі взаємозв'язку образотворчого мистецтва з основами наук ……; Розвивати ☼ творчі здібності в поєднанні з готовністю до виконавчої діяльності; ☼ уявлення про …….; ☼ конструювання, моделювання; ☼ групову та самостійну форми роботи; ☼ графічну та мистецьку грамотність; ☼ творчі здібності учнів в процесі включення їх в конструкторсько-технологічну діяльність; ☼ конструкторські здібності; ☼ абстрактне мислення; ☼ прагнення оволодіти знаннями і уміннями по...; ☼ знання і уміння планувати роботу; ☼ уміння порівнювати, узагальнювати; ☼ образне, творче мислення; 57 Профорієнтація ♪ ознайомлення з професіями …….; ♪ формування стійких професійних інтересів до певних видів праці; ♪ ознайомити учнів з професією …...; ♪ розвивати уяву про професії, пов'язані з...; ♪ дати поняття про професії робітників, які виконують...; ♪ ознайомити учнів із змістом роботи …....; ♪ розширити знання про професії...; Міжпредметні зв'язки креслення, математика, фізика, природознавство, хімія, трудове навчання, Типи уроку: ☻ теоретичний, ☻ практичний, ☻ лабораторний, ☻ лабораторно-практичний, ☻ комбінований, ☻ урок-турнір, ☻урок-змагання, ☻урок із груповими формами роботи, ☻урок творчості, ☻урок-залік, ☻урок-тренування; 58 ОРІЄНТОВНИЙ ХІД УРОКУ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА I. Організаційний момент: а) Перевірка наявності учнів. б) Перевірка готовності учнів до уроку (підручник, зошит, художні матеріали, ручка, щоденник, пластилін, ножиці, папір, ……). II. Повторення вивченого: 1. Опитування: а) фронтальне: б) індивідуальне. 2. Виставлення оцінок та їх мотивація. Актуалізація опорних знань (підведення учнів до вивчення нової теми (бесіда) на основі отриманих раніше знань і навиків). Повідомлення теми і мети уроку. Подача нового матеріалу словникова робота VI. Практична робота (формування умінь і навичок): а) вступний інструктаж; б) процес самостійного виконання роботи; в) хвилина відпочинку: г) поточний інструктаж. VII. Підсумок уроку: а) закріплення вивченої теми; б) оголошення оцінок; в) бліц-конкур або перегляд робіт, їх короткий аналіз; г) домашнє завдання; д) прибирання робочого місця. 59 60

5 клас

ТЕМА УРОКУ: Засоби виразності графіки: крапка, лінія, штрих, пляма.

МЕТА УРОКУ: Розширити знання з даної теми. Поглиблювати і розширювати знання з даної теми. Розвивати вміння поєднувати всі засоби виразності на малюнку; передавати особисте емоційноестетичне ставлення до зображуваного.

ТИП УРОКУ: Урок оволодіння мистецькою грамотою.

ТЕХНІКА ВИКОНАННЯ: Графічні техніки

ОБЛАДНАННЯ ДЛЯ ВЧИТЕЛЯ: Репродукції творів Г. Нарбута, В. Сєрова. Таблиця типів ліній (гнучких, хвилястих, колючих, прямих) штрихів, різних крапок і плям. Таблиця послідовності виконання творчої роботи ―Хор ліній‖, аудіозапис українських народних пісень. ДЛЯ УЧНІВ: Альбом, різні графічні матеріали, словники термінів з образотворчого мистецтва. ХІД УРОКУ 1. Організаційний момент. 2. Перевірка готовності учнів до уроку. 2. Повідомлення теми і мети уроку 3.Мотивація навчальної діяльності На сьогоднішньому уроці ми розглянемо, які графічні методи і прийоми можна застосовувати при виконанні роботи. Вчитель застосовує інтерактивні методи: ―Знайдіть помилку‖. Малюнок, виконаний засобами кольору називається графічним. Так чи ні? (Звичайно ні, це живописний малюнок). ―Доповніть речення‖ Полем для графічного зображення може бути...(Папір, картон). На сьогоднішньому уроці ми розглянемо які графічні методи і прийоми можна застосовувати при виконанні роботи. 4.Формування нових знань, умінь і навичок 61 Розглядаємо на таблицях типи ліній, крапок, плям. Запишіть у словнику: що є засобом виразності в графіці. Крапка, лінія, штрих, пляма. Багато відомих художників вміло поєднували в своїх роботах ці засоби. Розглянемо їхні роботи і, щоб краще запам’ятати, запишемо їхні прізвища: А. Матісс, В. Сєров, Г. Нарбут (Учитель демонструє репродукції картин). Щоб намалювати, або створити образ на малюнку нам необхідно використати виразність ліній, крапок, штрихів, плям. Я пропоную виконати вам творчу роботу на тему ―Хор ліній‖. Хор зазвучить, ви мабуть знаєте, тоді тільки, коли всі його члени будуть чітко виконувати свої партії, співати в унісон. А хто ж буде членами нашого хору? (Запитання до учнів). Так, членами нашого хору будуть різні лінії, штрихи, плями, крапки. Всі разом вони створюють чудову пісню-орнамент. 5.Практична діяльність учнів Перш ніж приступити до практичної роботи, розглянемо на таблиці, в якій послідовності краще розпочати нашу роботу і правильно виконати композицію. Спочатку визначаємо шляхом проведення діагоналей центр квадрату на аркуші. У центрі (на ваш вибір) проводимо коло, або квадрат. Заповнюємо його, пам’ятаючи про взаємозв’язок всіх елементів. Обводимо чорною, або різнокольоровими кульковими ручками, можна доповнити зображення за допомогою фломастера. Подивіться уважно на таблицю, які типи ліній можна використати під час роботи. Подумайте, яку роботу ви хочете створити, радісну чи сумну? Пам’ятайте, що треба застосовувати різні типи ліній, точок, плям. Приступайте до роботи і нехай вам допоможе музика. Намагайтеся працювати самі, наслідуючи, але не перемальовуючи, проаналізуйте, що вам сподобалося в побачених роботах і створіть своє маленьке чудо, свій ―хор‖. 6.Підсумок уроку. „Міні-вернісаж‖ Учитель організовує виставку найбільш відомих робіт, а також малюнків усіх охочих. Учні разом з учителем аналізують роботи, виставляють оцінки і вирішують чи досягнуто мети уроку, роблять висновки про творчість однокласників. 7.Домашнє завдання Принести на наступний урок туш, фарби, пензлі, альбом, простий олівець, чорний фломастер, тонкі пера, туш. 62 ТЕМА УРОКУ: Засоби виразності. Графіки: пляма, силует, контур; виявлення характеру форм. МЕТА УРОКУ: Навчати прийомів зображення силуетів дерев, птахів, тварин; розвивати цілісне сприйняття зображення Виховувати любов до тварин, птахів, навколишнього середовища. ТИП УРОКУ: Урок сприймання та оцінювання творів, створення самостійних творчих робіт. ТЕХНІКА ВИКОНАННЯ: Олівці, ручки (кулькові, гелеві), туш, перо, фломастери, кольоровий папір, силуетна графіка, кляксографія. ОБЛАДНАННЯ ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ: Силуетна графіка Г. Нарбута, В. Вазареллі ―Схоплення‖ А. Матісс, ―Лебідь‖ Іл. до романсу Е. Хемінгуея ―Старий і море‖, З. Лебедєв. Іл. до твору С. Маршака ―Пудель‖. Силуетні роботи Ф. Толстого ХІД УРОКУ 1. Організаційний момент 2. Мотивація навчальної діяльності Розповідь учителя Трапляються події, здатні змінити життя однієї людини, але є й випадки, що змінюють життя багатьох людей. Саме такий випадок стався колись у Франції з одним художником. Жив він у злиднях. І ось одного разу він вирішив написати листа генеральному контролеру фінансів Е. де Силуету і попросити у нього допомоги. І тільки-но він вивів його прізвище, як перо зробило кляксу. На одну лише мить художник зажурився, а потім його рука швидко перетворила кляксу на тінь, яка нібито впала на папір від постаті міністра фінансів. Лист так і не був написаний, але малюнок міністр все ж отримав. Згодом подібні до нього контурні зображення без деталей у середині стали все частіше з’являтися, називали їх силуетами. Потім так назвали вид графічної техніки в образотворчому мистецтві, яка давала плоске одно тонове зображення фігур і предметів. 3. Повідомлення теми і мети уроку 4. Вивчення нового матеріалу 63 Розповідь учителя Силуети малюються чорною тушшю на білому фоні, або білилами на чорному фоні, чи вирізаються з паперу. У Європі мистецтво силуету широко розповсюдилось у XVIII ст. Сам міністр фінансів Етьєн Силует також захоплювався вирізанням силуетів з чорного паперу. Проте найбільших успіхів у цій техніці досягли художники Є.С. Круглікова, Н.В. Іллін, Ф.П. Толстой. 5. Робота над формуванням термінів, навичок і вмінь У словники з образотворчого мистецтва учні записують: СИЛУЕТ – особливий вид графічної техніки, що дає контурне зображення фігур і предметів без деталей у середині, переважно у вигляді плям. 6. Підготовчі вправи Наберіть на пензель чи перо достатньо туші або фарби і легенько струсіть над альбомним аркушем. Уважно розгляньте свої клякси. Кого ви в них бачите? Пофантазуйте і домалюйте до своїх клякс елементи, щоб перевтілити їх на силуети птахів, дерев або звірів. Закрийте очі і уявіть собі характерну форму дерева, тварини або птаха. Уявили? Проаналізуйте свої уявлення. Тепер надіюся вам самим не важко буде зобразити задумане. 7. Практична робота Учитель знайомить учнів з послідовністю виконання малюнку і супроводжує пояснення педагогічним малюнкам на дошці. Учні переходять до самостійного виконання практичної роботи. Учитель слідкує за їх роботою, у разі потреби надає їм індивідуальну допомогу. 8. Підсумок уроку Закріплення нового матеріалу. Вчитель використовує інтерактивний метод: „Закінчи речення‖ Поняття ―силует‖ походить від... (людини Е. Силуета, на котрого вперше художник намалював зображення без деталей). Учитель влаштовує колективний перегляд малюнків, аналізує і оцінює їх. 64 6 клас ТЕМА УРОКУ: Природні форми. Засоби виразності графіки: характер і будова форм; пропорції та масштаб природних форм; графічні засоби виразності (пляма, силует, лінія, контурна лінія) МЕТА УРОКУ: Навчити користуватися різними графічними матеріалами; збагатити знаннями про творчість художників-графіків, розвивати спостережливість, уяву, уміння бачити красу та гармонію в природі, виховувати естетичні смаки. ТИП УРОКУ: Створення самостійних творчих робіт. ТЕХНІКА ВИКОНАННЯ: Графіка. ОБЛАДНАННЯ ДЛЯ ВЧИТЕЛЯ: Репродукції картин художників-графіків і графічних творів Т. Шевченка з циклу ―Мальовнича Україна‖. Зразки учнівських робіт. ДЛЯ УЧНІВ: Альбом, простий олівець, гумка, словник для запису термінів з образотворчого мистецтва ХІД УРОКУ 1. Організаційний момент 2. Перевірка знань отриманих на попередньому уроці Вчитель перевіряє знання учнів застосовуючи інтерактивний метод ―Знайди помилку‖. Графіка – це об’ємне зображення (правильно площинне). Площинне зображення виконується за допомогою лінії (ні – плями). ―Доповніть вчителя‖ Засобами виразності в графіці є: лінія, штрих, пляма... (крапка) Найбільш поширеним графічним матеріалом є: (простий олівець) 3.Актуалізація опорних знань і вмінь Вчитель пропонує прослухати вірш: Якщо бачиш – на картині Намальована ріка, Або ліс чи білий іній, Або саду красота, Може, снігова рівнина, Чи дідусевий гараж, Пам’ятай: оця картина Називається ПЕЙЗАЖ 65 4.Повідомлення теми і мети уроку 5. Мотивація навчальної діяльності. Розповідь учителя Я хочу вам розказати історію про одну дівчинку, котра дуже любила малювати. Одного погожого дня Оля взяла олівці, папір і вирішила намалювати гарний пейзаж. Працювала довго, з натхненням. ―Ось і готова закінчена робота‖ – подумала вона, та задоволення чомусь не відчула. ―В чому справа?‖ – спитала вона себе. Відклала роботу в сторону, щоб краще її роздивитися з відстані і тут все зрозуміла... Кущ у неї вийшов більшим ніж дуб. ―У чому ж справа, що я не врахувала?‖ – все думала вона. Може ми разом допоможемо вирішити це непросте завдання Олі? 6. Формування нових знань, умінь і навичок А вся справа в тому, що дівчинка не врахувала масштабу та пропорції предметів. Давайте разом розглянемо, що ж таке пропорції? Пропорції предметів – це співвідношення їх розмірів один до одного. Це правило слід записати у словнички термінів образотворчого мистецтва. Пропорції слід визначати на око, як характер і форму предметів, щоб розвивати окомір. У разі перевірки можна звертатися до візування. Візування – це визначення пропорцій, предмету, чи предметів олівцем, який тримають у витягнутій руці між оком і натурою. Це правило також записуємо у словники. Відомі художники і початківці ці методи зображення обов’язково враховують при створенні робіт. Тарас Григорович Шевченко створив цілу серію графічних пейзажів ―Мальовнича Україна‖. Розглянемо їх. Вчитель демонструє репродукції картин Т.Г.Шевченка. Зробіть усний аналіз одного з творів за опорою: 1.Хто..? (Хто автор книги?) 2.Що...?(Що художник зобразив на картині?) 3.Де, коли...?(Де й коли відбуваються події) 4.Чому...?(Чому художник вибрав саме такі кольори?) 66 5.Як...?(Як автор передав настрій, почуття?) 6.Навіщо...?(Навіщо художник створив цю картину?) Після аналізу роботи художника повторюємо послідовність виконання роботи на дану тему. Учитель слова учнів втілює в педагогічному малюнку на дошці. 7. Творча робота. Під час роботи учитель наголошує на використанні творчого підходу у вирішенні плановості та доборі характеру штриха; звертає увагу на контрастне та нюанс не звучання тону, образну передачу трепету листя, руху хмар, на охайність у роботі. 8. Аналіз та оцінювання робіт Учитель залучає учнів до аналізу та оцінювання робіт однокласників. Слово вчителя У ваших роботах чіткіше проявилися контури зображуваного пейзажу. Ще недостатньо відтворений об’єм крони дерев, архітектурних споруд та плановість. Щоб штрих був чіткішим та більш довершеним треба багато працювати. Лише за такої умови можливий успіх. Ця робота довготривала і особливо витончена. Вона вимагає посиленої уваги, точності та терпіння, тому на наступному уроці ми продовжимо освоювати таємниці графічних технік. 9. Закріплення нових знань і вмінь Опитування Чи досягли ми сьогодні поставленої мети? Що називають пропорціями предметів? За допомогою чого і для чого застосовують метод візування? 10. Підсумок уроку Заключне слово вчителя. Усі намагалися образно і реалістично вирішити свій пейзажний мотив. Щоб відчути стан природи, виконуйте частіше етюди. Знайомі куточки, стежки та доріжки стануть вам ще більш близькі та дорогі. А відчуття краси рідної землі залишиться з вами на все життя. Хай ця краса надихає вас на пошуки цікавих своєрідних мотивів. А графічне мистецтво вам допоможе у цьому. Це і буде вашим домашнім завданням. 67 ТЕМА УРОКУ: Взаємозв’язок форми і змісту в образотворчому мистецтві Форма і зміст. Виявлення змісту форми. Символіка і стилізація форми. МЕТА УРОКУ: навчити правильно поєднувати в роботі форму і зміст; дати поняття оригінальної графіки; удосконалювати навички володіння технікою ―туш-перо‖; виховувати охайність. ТИП УРОКУ: Урок оволодіння різними художніми техніками. ТЕХНІКА ВИКОНАННЯ: Туш-перо, чорний фломастер. ОБЛАДАННЯ ДЛЯ ВЧИТЕЛЯ: Репродукції робіт Вазареллі, учнівські роботи. ДЛЯ УЧНІВ: Папір, туш, перо, олівець, лінійка, фломастер. ХІД УРОКУ 1. Організаційний момент 2. Повідомлення теми і мети уроку 3. Мотивація навчальної діяльності. Вчитель розповідає казку ―Знайдіть мене‖. Жив на світі маленький хлопчик. Звали його Петриком. Дуже він був неслухняним і вертлявим. Що попросять його зробити, він все зробить навпаки. Питають його ―Який це колір?‖, показуючи на білий, а він відповідає: ―Чорний.‖ ―А який це?‖, показуючи на чорний, ―Це білий!‖ – впевнено відповідає він. Почув про це король шахової держави. ―Та що це таке, що це за неподобство!‖ – розізлився він і вирішив зачарувати непослуху на шаховій дошці. З того часу і живе Петрусь між чорними і білим квадратами. Щодня просить перехожих: ―Знайдіть мене, тоді я вже більше ніколи не буду неслухняним!‖ Шаховий король зачарував також і неслухняних звірят. Подумайте і намалюйте їх, це допоможе бідним звірятам звільнитися від чарів злого шахового короля. 68 Вчитель демонструє учнівські роботи попередніх років навчання та пропонує дати визначення послідовності виконання цих робіт. Погляньте уважно на роботи учнів попередніх років навчання, які також своїми роботами намагалися звільнити Петрика та його друзів від чарів шахового короля. Як на вашу думку, що є особливим у зображенні задуманого? З чого слід розпочинати роботу? З деталей чи з визначення композиції? Звичайно з визначення композиції. 4. Практична робота. Пояснення послідовності виконання практичної роботи за допомогою інструкційних карток. Інструкційна картка Для початку намалюйте на однаковій відстані квадрати, розкресливши аркуш за допомогою лінійки. Зробіть помітки, де будуть чорні, а де білі квадратики, помітьте цим самим шахову дошку. Намалюйте звірятко чи інше зображення, які ви хочете звільнити від чарів злого короля. Розмалюйте так, щоб чорний квадрат зображення був на білому квадраті шахової дошки, а білий квадрат – на чорному. Вчитель пропонує учням інструкційні картки. 5. Самостійне виконання практичної роботи Подумайте, кого б ви хотіли зобразити на своєму малюнку. Розмістіть його посередині аркуша, намалюйте простим олівцем. Потім візьміть лінійку і олівець, розділіть аркуш на рівні квадрати. Розмальовувати слід з зображення, пам’ятаючи про чергування чорних і білих клітинок, щоб показати шахову дошку. Будьте уважними, адже дуже важливо, що якщо зображення на клітинці чорне, то клітинка мусить бути білою і навпаки – на чорній клітинці зображення буде білим. Можна використовувати також товщину лінії, яка буде змінюватися в шаховому порядку від білої до чорної. 69 На прикладах малюнків учнів попередніх років учитель аналізує деякі помилки, які найчастіше можуть зустрічатися. Учні працюють над створенням композиції самостійно. У разі необхідності учитель надає індивідуальну допомогу. 6. Підсумок уроку Учитель організовує виставку робіт, разом з учнями визначає найкращі. При цьому враховується: Оригінальність композиції. Творчі задуми. Самостійність виконання. Охайність. Заключне слово вчителя На прикладі наших робіт ми можемо прослідкувати, що форма і зміст на наших роботах невід’ємні, вони складають єдине ціле. Дружба форми і змісту є, мабуть, найголовнішою ознакою всіх видів візуальних мистецтв. 7. Домашнє завдання Повторити всі види і жанри декоративно-вжиткового мистецтва. 70 ТЕМА УРОКУ: Зображення графічними техніками. Композиція ―На морському дні‖. Передача форми, виявлення об’єму, фактури поверхні. МЕТА УРОКУ: Навчати учнів передавати форму і об’єм предметів графічними матеріалами; розвивати художні смаки; виховувати охайність. ТИП УРОКУ: Розширення та поглиблення знань і вмінь. ТЕХНІКА ВИКОНАННЯ: Графіка. ОБЛАДАННЯ ДЛЯ ВЧИТЕЛЯ: Таблиці типів штрихів, морська фауна, дошка, крейда, аудіо запис українських народних пісень, що передають настрій в природі. ДЛЯ УЧНІВ: Альбом, олівці, прості, кулькові ручки. ХІД УРОКУ 1. Організаційний момент 2. Перевірка знань учнів з теми: „Графіка”. Вчитель ставить запитання: Що таке графіка? Що є головним виражальним засобом у графіці? Назвіть відомі вам графічні матеріали. 3. Мотивація навчальної діяльності Ми вже знаємо про різні графічні матеріали, вміємо ними працювати. Можливо дехто вважає, що олівець – малоцікавий художній матеріал. Сірий колір штрихів на папері, звичайно не може зрівнятися з кольоровим розмаїттям живопису. Але і цим ―скромним‖ інструментом художникам вдалося створити живу картину світу. 4. Повідомлення теми і мети уроку Сьогодні ми познайомимося з одним дуже цікавим жанром образотворчого мистецтва – анімалістичним. Ось ти бачиш на картині: Вовк з вовчицею сидить. Лев, цар звірів, у саванні 71 З левенятами лежить. Бачиш іншого ти звіра, Що зовсім нам є незвичний, Як назвати жар робіт цих? Жанр цей – анімалістичний. Художниками-анімалістами називають також тих художників, котрі зображують птахів і риб. На сьогоднішньому уроці ми будемо вдосконалювати навички передачі форми і об’єму графічними матеріалами. Ми всі, мабуть, любимо мріяти, мріємо побувати в різних середовищах. Мабуть, всі ви були свідками захопливого телесеріалу ―Підводна Одіссея Кусто‖. Я вам сьогодні пропоную відправитися в підводне плавання. Тож вдягнемо наші акваланги і поплили. Включаємо необхідну для подорожі фантазію. Не забуваємо все бачене знімати на відеокамеру. Що ж ми бачимо? Підводні рифи, водорості, різноманітні риби. Стережіться! Попереду хижа риба. У морі – наче вовк у хащі Страшенні зуби має в пащі. Усіх неначе вітром здуло Пливе за здобиччю (акула). Розгадали? Молодці! А тепер давайте пригадаємо, яку поверхню мають риби, водорості, рифи. За допомогою відомих нам ліній попробуємо показати поверхню гладеньких камінців, більш різкими лініями поверхню коралових рифів, пластичними, видовженими зобразимо водорості. Учні розглядають графічні зображення різних типів поверхонь. 5. Практична робота Риби намалюємо більш м’яким олівцем, показуючи об’єм тулуба. Розпочинати треба, нагадую, з визначення композиції, і закінчити промальовкою деталей. Приступайте до роботи, а музика хай вам допоможе досягнути мети. Під час роботи учитель надає індивідуальну допомогу учням. 72 6. Підсумок уроку. Аналіз і оцінювання учнівських робіт З яким жанром образотворчого мистецтва ми сьогодні ознайомилися? Доповніть речення: художники, котрі малюють тварин – художники... (анімалісти). 7. Домашнє завдання Підготуватися до підсумкового уроку з теми: ―Графіка‖. 73 7 клас ТЕМА: Графіка. Повітряна перспектива. Сільський пейзаж. МЕТА УРОКУ: закріпити поняття про види перспективи (зображення простору відповідно до точки зору, лінії горизонту); учити зображувати лінійну та повітряну перспективу в графіці; продовжувати знайомство з різними графічними матеріалами (олівець, графіт, соус, вугіль, туш, перо). ТИП УРОКУ: комбінований. ОБЛАДНАННЯ ДЛЯ ВЧИТЕЛЯ: — відеоряд картин художників-графіків, плакати з прикладами визначення різних видів перспективи, макет будинку, плакати «Послідовність зображення дерев», «Повітряна перспектива», аркуш паперу, графічні матеріали; ОБЛАДНАННЯ ДЛЯ УЧНІВ: — альбом, графічні матеріали за вибором. Вузлики на пам'ять Перспектива (франц. perspective, від латин.perspicio — бачу наскрізь, уважно розглядаю) — 1) Спосіб зображення об'ємних фігур на площині (картині, малюнку) залежно від уявних змін їхньої величини, чіткості, зумовлений ступенем віддаленості від глядача. 2) Відтворення уявних змін величини, контурів об'ємних предметів при малярському, графічному їх зображенні на площині. Види: лінійна, повітряна, ілюзорна, прямокутна. 3) Прикладна наука, що вивчає закономірності зображення предметного світу на площині відповідно до зорового сприймання. Повітряна перспектива — вид перспективи, що показує, як змінюється колір і тон віддалених предметів, які сприймаються зором не досить яскраво і навіть не того відтінку, яким бачиться, якщо подивитися на них зблизька. ХІД УРОКУ 1. Організація уваги учнів, оголошення теми та мети уроку 2. Актуалізація опорних знань і вмінь Учитель пропонує учневі відповідно до надписів на дошці («Центральна», «Кутова», «Знизу вгору») розташувати плакати з прикладами різних видів перспективи. 74 3. Мотивація навчальної діяльності Слово вчителя Мандрівка в країну «білого і чорного» продовжить знайомство з деякими таємницями мистецтва графіки, зокрема виражальними можливостями чорного та білого кольорів, які використовують у своїй творчості художники-графіки. У графічному малюнку все складається лише з чорних і білих плям, ліній, штрихів, крапок. Такими засобами можливо відображати не тільки сніг, зиму, дерева без листя, але за допомогою різноманітних штрихів та різними співвідношеннями в їх тональності можна передати багатоколірність природи. Організація сприймання творів мистецтва Учитель звертає увагу учнів на відеоряд картин: Замальовки та нариси майстрів пейзажного жанру І. Левітана, І. Шишкіна, А. Рилова, В. Бакшеєва, А. Дю. О. Слєпишев «Три дерева». Туш, перо. Т. Добровинська «Ворона». Сангіна. 4. Вивчення нового матеріалу Слово вчителя Сучасні прийоми і засоби об'ємного зображення споруд і всього навколишнього середовища — це результат багатовікового творчого процесу. Споконвіку людину цікавила зміна величини форми і кольору предметів залежно від їх положення в просторі. Перспективне зображення постійно удосконалювалося. Правильна в сучасному розумінні передача об'ємів на площині не була властива мистецтву стародавнього світу. Тільки в епоху Відродження відкриваються закони, які є основою сучасної науки про перспективу. Леонардо да Вінчі, Дюрер, Альберті, Віньола — кожний із них зробив неоціненний вклад у передачу перспективних зобра-жень протягом XV— XVI ст. Розвиток науки і живопису, прагнення до реалістичної передачі навколишньої дійсності обумовили появу прийомів правдивого зображення натури. Не випадково Леонардо да Вінчі називав живопис матір'ю перспективи. Слово «перспектива» в перекладі з латинської мови означає «бачити наскрізь». На відомій гравюрі Дюрера зображено запропонований художником прилад для малювання з натури крізь клітчасту сітку (мал. 3). Саме ця сітка є прототипом картинної площини, видошукачем із зафіксованою точкою зору. 75 Принципи побудови перспективи, закладені майстрами Відродження, удосконалюючись, міцно увійшли в сучасну науку про перспективу. Робота над формуванням навичок і вмінь Учитель нагадує учням, що всі предмети навколишнього середовища мають три виміри: висоту, ширину, глибину. Зображуються ж вони на площині аркуша паперу, який має тільки два виміри — висоту та ширину. Перспектива визначає основні закономірності передачі тривимірного простору на площині. Учитель виконує малюнок на аркуші паперу м’яким олівцем, демонструючи за допомогою штриха, тону можливості олівця. Посилення тону відбувається поступово від темного до білого (мал. 4). Усі предмети у міру їх віддалення від глядача сприймаються зменшуваними; усі горизонтальні лінії, паралельні між собою, які від-даляються від глядача до горизонту, сходяться в головній точці сходження. 76 Закони лінійної перспективи учитель пояснює на прикладах залізниці, лінії електропередачі, дерева, вулиці, міста; передачу повітряної перспективи — по плакату «Повітряна перспектива» (мал. 5). Учні виконують вправи на зворотному боці попереднього малюнка. Учитель на дошці показує побудову будинку в перспективі (кутова, центральна), супроводжуючи малюнок поясненням (мал. 6). Учні аналізують пла- кати «Послідовність зображення дерев», «Відкрита і закрита композиції краєвиду» (мал. 7, 8). Мал.8 77 Організація сприймання творів мистецтва Учитель звертає увагу учнів на відеоряд картин: М. Капустін «Канікули» (мал. 9). І. Ігоніна. «Субота». Із серії «Міські мотиви» (мап. 10). В. Васильєв. «Даліізборзькі», «Російський мотив» (мал. 11,12). 78 5. Практична діяльність учнів Учні виконують сільський пейзаж з передачею лінійної та повітряної перспективи графічними матеріалами. Учитель допомагає їм порадами, рекомендаціями. Послідовність виконання малюнка: Вирішити композиційне зображення (загальний, початковий нарис з урахуванням положення лінії горизонту). Побудувати будинок чи будинки з урахуванням лінійної перспективи. Промалювати в позначених місцях дерева, транспорт, людей. Деталізувати малюнок з урахуванням повітряної перспективи, добиваючись його виразності та цілісності. 6. Завершення уроку Учитель підводить підсумки: аналізує характерні помилки в роботах учнів; оцінює діяльність учнів на уроці; демонструє кращі роботи. 7. Домашнє завдання Принести: альбом, фарби, палітру, пензлі, склянку для води. Спостереження за навколишнім середовищем. 79 ТЕМА УРОКУ: Графіка як вид образотворчого мистецтва (підсумковий урок) МЕТА УРОКУ: Закріпити знання про графіку як вид образотворчого мистецтва, її види жанри та мову; розвивати пам’ять, мислення; сприяти усвідомленню цілісності, єдності вивченої теми; формувати творчу активність. ТИП УРОКУ: Контроль знань. ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ: Урок-конкурс. ОБЛАДНАННЯ ДЛЯ ВЧИТЕЛЯ: Репродукції картин відомих художниківграфіків, мішечок, ―зірочки‖. ДЛЯ УЧНІВ: Акварельні фарби, склянка з водою, обгортки від цукерок, сигнальнкартки. ХІД УРОКУ 1. Організаційний момент Вступне слово вчителя Учитель повідомляє, що цей урок підсумковий і буде про- ведений у формі конкурсу. Пояснює порядок оцінювання навчальних досягнень. 2. Перевірка і оцінювання навчальних досягнень Учням пропонується конкурс „Зорепад‖, який складається з п’яти турів. КОНКУРС ―ЗОРЕПАД‖ ТУР 1 ―Сегменти‖ Учитель ставить запитання кожному ряду по черзі. Правильна відповідь відкриває один сегмент, а учень який її дав, отримує ―Зірочку‖ і виходить в наступне коло змагань. Запитання. - Якими можуть бути графічні твори за технікою виконання (оригінальні, тиражні). - Основні зображальні засоби оригінальної графіки...(лінія, тон, пляма, штрих). - Види оригінальної графіки... (лінійна, силуетна, світлотіньова, тонова). - Жанри оригінальної графіки... (портрет, натюрморт, краєвид, анімалістичний. історичний, побутовий). - Ступінь насиченості кольору... (тон). 80 Як розподіляється світло на поверхні предмета? (полиск, світло, напівтінь, тінь, рефлекс, ―власна тінь‖, падаюча тінь). Перспектива – це наука про зображення предметів...(на площині відповідно до тих уявних розмірів скорочень, які спостерігаються в натурі). Де знаходиться точка сходу? (завжди на лінії горизонту). Як знайти, де вона знаходиться? а) у відкритому просторі? (лінія, що розділяє небо і землю). б) у закритому приміщенні? (уявна лінія, що проходить на рівні наших очей). Які існують основні закони перспективи? а) (предметні з віддаленням їх від глядача сприймаються і зображуються зменшеними на малюнку. Це лінійна перспектива); б) (Завдяки повітряному середовищу пом’якшується контраст між освітленими та затіненими частками віддалених предметів, а тони кольорів поступово послаблюються. Це – повітряна перспектива). ТУР 2 ―Повторення ― Які малюнки повторюються? Завдання полягає у визначенні учнями серед запропонованих малюнків тих, що повторюються. Учні вказують на малюнок, вид якого повторюється. За кожну правильну відповідь учасники отримують ―зірочку‖. Ті, у кого їх найбільше, стають учасниками наступного туру. ТУР 3 ―Знайди помилку‖ Учням пропонується кілька графічних робіт різного жанру. Необхідно знайти помилку у визначенні назви жанру. 81 ТУР 4 ―Я – тобі, ти – мені‖. Учні називають графічні техніки. За правильну відповідь учні отримують „зірочку‖. Ті, у кого ―зірочок‖ виявиться найбільше, переходять до наступного заключного кола змагань. ТУР 5 ―Пізнай руку майстра‖ Учасники туру по черзі витягують із мішечка репродукції картин і називають їх авторів. Хто не назвав – вибуває. КОНКУРС ДЛЯ ГЛЯДАЧІВ ―Чарівні обгортки‖ На обгортку від цукерок учасники конкурсу наносять фарбу і відбивають на аркуші паперу, потім розповідають чиї образи, силуети, кого чи що вони бачать у цих відбитках, плямах. Учні, у яких найбільша фантазія отримують ―зірочки‖. Учитель визначає переможців. 3. Підсумок уроку При оцінюванні навчальної діяльності учнів, учитель враховує кількість отриманих ними ―зірочок‖, визначає і нагороджує переможців. 82 Тема уроку: Прогулянка казковим лісом Мета: створити казковий зимовий пейзаж із зображенням архітектурного об'єкта; формувати уміння і навички аналізувати і контролювати результати своєї роботи; виховувати бережливе ставлення до природи, охайність, уважність; Тип уроку - комбінований. Матеріали та інструменти: папір білий формату АЗ, гуаш (акварель), пензлі. Наочні засоби: лялька Баба-Яга, гілки, корчі, таблиця із зображенням хаток, "дупло", ілюстрації до народних казок, дитячі роботи минулих років, малюнок педагога на дошці. Музичний супровід: казкова, загадкова "жива" музика у виконанні вчителя, музичний запис творів М.Римського-Корсакова, С.Прокоф'єва. Хід уроку 1. Організаційний момент Після дзвоника вмикається таємнича казкова музика, що привертає увагу учнів. Проводиться перевірка підготовленості учнів до уроку, введення їх в ігрову ситуацію. 2. Ознайомлення з темою і метою уроку - Як і домовлялися, сьогодні ми відправляємося в казку. Чи всі готові до подорожі? Якщо наша мета - подорож у чарівний світ казки, то і спорядження має бути відповідним. Будь ласка, покажіть його. Це чарівна "перетворювальна" паста - гуаш (акварель), чарівна паличка - пензель, чарівне віконце (двері) - аркуш паперу, "жива" вода. Бачу, що всі готові. Тоді - в путь! 3. Підготовка до виконання пейзажу Поки дійшли до лісу - день згас. На землю спускаються сутінки... Відкриємо наші чарівні віконця. Що ми побачимо за ними? (Діти дивляться на білий аркуш. Відповіді: біле світло, туман, молоко). Нам же треба опинитися на дорозі, яка веде до лісу. Будемо чаклувати. 83 4. Виконання практичної роботи на основі актуалізації опорних знань Як відокремити небо від землі? (Провести лінію горизонту). Як "опустити" на землю ніч? (Небо треба покрити фарбою - гуашшю або аквареллю "кольору ночі'). Як "протоптати" стежку до далекого лісу? (Лінії зійдуться у точці сходу на горизонті: зустріч" двох черв'ячків'). Підемо стежкою до лісу й увійдемо в нього. (Малюємо ліс; можна перевернути аркуш - ліс начебто "поплив"у небо). Колір лісу, що вдалині, потрібно "розчинити" у кольорі неба. І ось нас уже обступають дерева: спереду, ліворуч, ззаду. Повторюємо закони наочної перспективи: що ближче - нижче і більше; що далі вище і менше). 5. Введення в образ. Створення казкової ситуації - Якщо підеш ліворуч - побачиш просто ліс, підеш праворуч - також буде ліс. Але якщо в дупло проліз - перед тобою чарівний ліс! Усе тут раптово змінюється: під ногами чується тріск гілок, корчі хапають за одежу, якісь кігтясті лапи дряпають руки та обличчя, ноги кудись провалюються, дивні вогні мерехтять скрізь, то наближаючись, то відступаючи, за спиною чути, що хтось зітхає. А ще раптом пугач як заука-заука! Зразу пригадуються казки про потвор, вовкулаків, пайовиків, Бабу-Ягу. (Стихає музика, вмикається світло). 6. Самостійна робота учнів над казковим пейзажем Чи з'явилася таємничість у малюнках? Поради учням. Гілки дерев "зігнути", Ф"переплести", "витягти" з-під землі старі корчі, додати ледь помітні вогники. (Демонстрація ілюстрацій з характерними пейзажами до казок). 84 7. Підготовка до малювання архітектурного об'єкта через театралізацію Раптом знову на мить гасне світло, чується свист, гуркіт. Учитель в цей час дістає ляльку Багу-Ягу. Ось і Баба на мітлі з'явилася. - Ух-ух! Втомилася. Настав час підкріпитися. А ось і вечеря лісом ходить: Тетянку з'їм, Іванком закушу, Юля піде на ласощі, а всіх інших залишу про запас. Нумо, хатко! Стань до лісу задом, до мене - передом! Ой-ой! - Де ж моя хатка? Знову втекла! Полечу в погоню, може дожену. (Знов на мить гасне світло і лялька зникає). 8. Пояснення нового матеріалу Учні працюють під керуванням учителя. Полетіла Ягуся. Давайте побудуємо їй хатинку. Поміркуємо - яку? На таблиці зображено декілька варіантів хаток: низенькі, високі, на одній нозі й на двох, нові та старі. Вибираємо, яка більше підходить для нашої Яги, адже "який хазяїн - такий і дім": веселий або сердитий, святковий або занехаяний, горбатий, худий тощо. 9. Підведення підсумків, виставка кращих робіт "Заглянемо" у "віконця" (аналіз робіт"). Побачимо, де ви побували. Ось Сашко стежкою йшов та у ліс прийшов: величезні дерева бачив, дім будував, покрівлею накривав, дрова рубав, піч топив - 12 балів заробив (і так далі: оцінювання з приказками). Педагогічний коментар. Існують побоювання, що вчитель без належного досвіду може надто захопитися технологізмом процесу та втратити головне - емоційний компонент. Аби уникнути цього, слід активно вводити в урок гру, елемент театралізації, будувати урок на основі синтезу різних мистецтв. Зоровий ряд до уроків згаданої теми підібрати не складно, адже на території України близько 44 тисяч пам'яток дерев'яної та кам'яної архітектури! Практично, в кожній місцевості є, так би мовити, живі об'єкти. Єдине, що вимагається від учителя, - почути "музику каменя" самому. І ще одне зауваження: зображуючи архітектурні споруди, дуже важливо звертати увагу на формування почуття стилю. Стильова єдність, трансформація народних традицій в архітектуру, зв'язок минулого і майбутнього, взаємний вплив, взаємопроникнення культур різних народів, вплив науково-технічного прогресу на стиль забудови, зовнішній вигляд міст - ось необхідні компоненти змісту теми, девізом якої можна обрати слова: "Вивчаючи минуле, реформуючи сьогодення, важливо не загубити спрямованості в майбутнє". 85 86 Нестандартний урок 6клас Тема: Духовний і предметний світ людини. Мета: визначити рівень засвоєння теоретичних знань і опанування практичними вміннями з теми «Духовний і предметний світ людини»; розвивати логічне мислення, уміння аналізувати матеріал, робити висновки; сприяти естетичному вихованню, формуванню у дітей естетичного смаку. Тип - урок узагальнення та систематизації знань. Форма проведення - гра-подорож. Обладнання: Технічні засоби: мультимедійний проектор, інтерактивна дошка. Матеріали: різні художні матеріали, аркуші паперу формату А 4, роздаткові картки. Хід уроку: 1. Актуалізація чуттєвого досвіду, мотивація навчальної діяльності Презентація «Країною образотворчого мистецтва» (слайд 1) Шановні учні, вітаю Вас на пізнавальній грі «Країною образотворчого мистецтва». Пропоную вам відправитися в мандрівку чарівною країною, де ви зможете позмагатися один із одним і перевірити, хто ж із вас найкращий знавець образотворчого мистецтва. Мандрівка буде захоплюючою, подивіться на карту нашої подорожі (слайд 2). На вас гостинно чекають вулиця «Жанрова», провулок «Пейзажний», бульвар «Літературознавчий», площа «Ораторська», вулиця «Кросвордна», станція «Музейна», вулиця «Творча», вулиця «Тестова». Допомагати мені буде незалежна рахункова комісія (два-три учні). Отже, ми розпочинаємо гру «Країною образотворчого мистецтва»! 2. Оголошення теми, мети, завдань уроку 3. Узагальнення окремих фактів, подій та явищ Зупинка І - Вулиця «Жанрова» Запитання я буду ставити кожній команді по черзі. Якщо команда не знатиме правильної відповіді, тоді у другої команди буде можливість отримати додаткові бали. 87 Кожна правильна відповідь оцінюватиметься в один бал. Бажаю вам успіхів! А) Дайте назву жанрам образотворчого мистецтва: Зображення людини або групи людей… (портрет). Відображення повсякденного життя людини … (побутовий). Твір, присвячений зображенню моря… (марина). Жанр, що відображає військові події… (батальний). Зображення тварин… (анімалістичний). Цей жанр про явища природи, про богів, героїв, уявних істот… (міфологічний) Зображення речей, що оточують людину в реальному житті … (натюрморт). Зображення відомих людей, подій минулого та сучасності… (історичний) Б) На екрані репродукції різних творів образотворчого мистецтва, визначте до якого жанру вони належать: 1. Натюрморт. 2. Пейзаж. 3. Історичний. 4. Анімалістичний. 5. Побутовий. 6. Портрет. 7. Іконописний. 8. Марина. Зупинка ІІ - Прову- лок «Пейзажний» На екрані з’являтимуться пейзажі, необхідно визначити до якого виду вони належать: сільського, міського, морського або індустріального. Слайди 88 Зупинка ІІІ - Бульвар «Літературознавчий» Прочитайте назву картини Т. Шевченко «Селянська родина» К. Білокур «Квіти на блакитному тлі» Зупинка IV - Площа «Ораторська» Прочитайте вислови видатних діячів культури про мистецтво, подумайте і за хвилину висловіть свої міркування. Журі оцінюватиме лаконічність, ґрунтовність і змістовність. Вислови: Живопис, музика, література, які виросли із казки, дозволяють нам зберегти і розвинути світ почуттів, здатність дивуватися не тільки в дитинстві, а й у поважному віці. О. Дусавицький, психолог У кожній крапочці, у кожній лінії я бачу заворожливу таїну світу. Н. Денисова, художниця Зупинка V - Вулиця ««Кросвордна» Архітектурна деталь, що перекриває простір між двома стінами. Укріплене житло феодала, яке зводили на підвищеній місцевості. Вертикальна кругла опора споруди. Розписане яйце. Візерунок, що складається з ритмічно упорядкованих елементів, призначається для оздоблення прикраси різноманітних предметів. Жанр образотворчого мистецтва. Галузь графіки, у якій за допомогою засобів перебільшення певних рис образу досягається викривальний комічний ефект. Різновид декорування виробів із шматочків металу, дерева, кераміки, каміння тощо. 89 Зупинка VІ - Станція «Музейна» Перед вами відома картина І.К. Айвазовського «Дев’ятий вал». Вам дається декілька хвилин, щоб згадати все, що ви знаєте про цю картину. Також ви бачите запитання на екрані, будьте готові відповісти на них. Питання: ♫ До якого жанру належить ця картина? ♫ Хто зображений на полотні? Що можете розповісти про цих людей? Чи виживуть вони? ♫ Придивіться, подумайте, чи давно відбулась аварія корабля. ♫ Яка деталь картини свідчить про оптимістичний характер твору? ♫ Яке море зображено на картині? ♫ Подумайте, в якому напрямку женуть хвилі залишки корабля? ♫ Завдяки яким художнім виражальним засобам в картині відчувається рух, динаміка? ♫ Який настрій навіює ця картина? Що саме спричиняє такий настрій? ♫ Чому Іван Айвазовський назвав картину «Дев’ятий вал»? ♫ Як би ви назвали цю картину? Чому саме так? Відповіді: ☼ Марина - пейзаж із зображенням моря. ☼ За уламки щогли загиблого корабля чіпляються п’ятеро людей у східному одязі. ☼ Вони виживуть, адже вони наполегливо борються за життя. ☼ Аварія відбулась настільки давно, що уламків корабля не видно. Дивлячись на картину, відчуваєш силу і красу бурхливого моря. І водночас страх і тривогу за людей, які повинні протистояти страшній стихії. ☼ Вранішнє золотаве сонце своїм світлом пронизує всю картину – це оптимістичний знак. ☼ Море на картині кришталеве, зеленувато-синього кольору. Його високі гребені блискотять і переливаються всіма кольорами веселки. ☼ Сонце здіймається зі Сходу. Вітер жене хвилі справа наліво, тобто з Півдня на Північ. 90 ☼ Барвиста розкіш сонячного ранку над бурхливим морем передається художником дуже яскраво. На картині вдало поєднано золотисті, бузкові, зеленуваті і синьоблакитні тони, вони миготять, змінюються один одним, переливаються різними відтінками, створюючи відчуття динаміки та руху. ☼ Пейзаж передає душевне збентеження, безпорадність людини перед природною стихією. ☼ У центрі уваги цієї картини – велетенська хвиля. Саме таку хвилю моряки вважають найстрашнішою під час шторму, називаючи її – дев’ятий вал. ☼ Можна було б назвати картину «Бурхливе море», тому що найбільшу частину полотна займає море, що вирує. Зупинка VІІ – Вулиця «Творча» 1. Гра «Показуха». Командам роздаються картки із назвою відомої картини. Учасники повинні інсценувати картину, щоб їхні опоненти змогли визначити назву картини: Федотов П.А. «Сватання майора» Пимоненко М.К. «Святочне ворожіння» 2. «Малюнковий лист». Колись люди не знали літер. Але, тим не менш, вони могли посилати один одному листи. Замість букв і слів у цих листах були малюнки, тому лист називався «Малюнковим». Спробуйте «написати» за допомогою малюнків короткий лист, що адресований команді – суперниці. «Підемо ввечері грати в футбол». «Давай разом робити домашнє завдання». «Подаруй мені на день народження цуценя». «Принеси мені ножиці та кольоровий папір». Журі оцінює найоригінальніший лист. Зупинка VІІІ – Вулиця «Тестова» Тут на вас чекає тестова перевірка. 1. Мистецтво – це… А) відтворення дійсності у пластичних образах; Б) образне відображення дійсності; В) творча діяльність людини; Г) відображення дійсності. 91 2. Вид образотворчого мистецтва, основним виражальним засобом якого є колір: А) скульптура; Б) графіка; В) живопис; Г) архітектура. 3. Графіка – це… А) різновид портретного жанру; Б) жанр образотворчого мистецтва; В) вид образотворчого мистецтва; Г) різновид побутового жанру. 4. Живопис – це… А) вид образотворчого мистецтва; Б) жанр образотворчого мистецтва; В) різновид пейзажного жанру; Г) різновид побутового жанру. 5. Вид образотворчого мистецтва, завданням якого є художнє конструювання предметів побуту, формування гармонійного предметного середовища, створеного засобами промислового виробництва, для забезпечення найкращих умов праці, побуту та відпочинку людей: А) архітектура; Б) скульптура; В) ДПМ; Г) дизайн. 6. Вид образотворчого мистецтва, основним виражальним засобом якого є лінія, штрих, крапка і пляма: А) архітектура. Б) графіка; В) живопис; Г) скульптура 92 7. Мистецтво, головною суттю якого є створення і оздоблення художніх виробів, що мають практичне призначення у побуті: А) дизайн; Б) скульптура; В) архітектура; Г) декоративно-прикладне мистецтво. 8. Вид образотворчого мистецтва, в якому дійс- ність пластично відтворюється в об’ємних формах А) дизайн; Б) скульптура; В) архітектура; Г) декоративно-прикладне мистецтво. 9. Вид образотворчого мистецтва, завданням якого є проектування і зведення будівель і споруд, що гармонійно формують середовище людини: А) архітектура; Б) скульптура; В) дизайн; Г) декоративно-прикладне мистецтво. 10. Вид образотворчого мистецтва, який відповідно до призначення і техніки виконання поділяють на монументальний., станковий,: декоративний, театральнодекораційний і мініатюру – це… А) живопис; Б) дизайн; В) архітектура; Г) графіка. 11. Вид скульптури, розрахований на обхід і не сприйняття з усіх сторін: А) барельєф; Б) горельєф; В) кругла скульптура; Г) контрельєф. 93 естетич- 12. Різновид скульптури, що має самостійне, незалежне відношення, художнє значення та виготовляється на підставці: А) монументально-декоративна; Б) станкова; В) монументальна; Г) скульптура малих форм. 4. Підбиття підсумків роботи на уроці. Нагородження команд. Визначення учня-знавця образотворчого мистецтва МЕТА: розширювати знання учнів з образотворчого мистецтва; розвивати інтерес до творів мистецтва, художників різних епох; виховувати повагу до культурної та мистецької спадщини різних народів, естетичні смаки, а також повагу до жінки, матері, сестри, коханої. Обладнання та дидактичні матеріали: репродукції картин, магнітофон із записами (Л. Бетховена ―Соната 14‖, Ф. Шуберта ―Аве Марія‖, Ф Шопена ―Вальс ля Мінор‖); А.Малишко ―Пісня про рушник‖ дитячі малюнки на тему; ―Хай завжди буде мама‖. Учитель: У мистецтві існує таке поняття як вічні теми. Скажіть, будь-ласка, чи тема образу жінки-матері може належати до вічних тем. (Міркування учнів). Учитель: Які ще теми можна назвати ―вічними‖ і чому? (Відповіді учнів). Учитель: Тема жінки стоїть у мистецтві поруч з іншими важливими філософськими темами. До вашого переліку ―вічних‖ тем можна додати ще одну – тему людини, людської особистості як найвищої цінності на землі. Утім, коли переглядаємо репродукції картин відомих художників, котрі працювали в жанрі портрету, то помічаєш, що жіночий образ зустрічається частіше ніж чоловічий. Можливо це тому, що жінці приділялося більше уваги, можливо, тому що художниками були колись переважно чоловіки. А можливо, тому, що саме жінка завжди була ідеалом свого часу. Вона завжди вболівала однаково і за долю своєї сім’ї, і за долю Всесвіту. Змінювалися часи, звичаї, та незмінним залишилося ставлення до жінки-матері. У всі віки художники захоплювалися ніжною красою і гармонією внутрішнього світу жінки-матері. А зараз зазирнемо углиб сторіч, до образів, якими неможливо не захоплюватися. 100 (Учень читає вірш “Среди миров”) Среди миров, в мерцании светил Одной Звезды я повторяю имя… Не потому, что я ее любил, А потому, что я томлюсь с другими. И если мне сомненье тяжело, Я у неѐ одной ищу ответа, Не потому, что от неѐ светло, А потому, что с ней не надо света. И. Анненский (Під музику Шуберта “Аве Марія” вчитель демонструє репродукцію ікони Волинської Богоматері). Учитель: Ікона – це картина, це образ ідеї Божества, якщо Божество може бути зримим. Сумна і тиха в покірності Марія несміливо тримає Христа-немовля. По-різному звуть Марію: ―Мадонна‖, ―Богоматір‖, ―Богородиця‖ і навіть ―НотрДам‖. Прекрасний лик. Тонкі повіки, скорботні брови, сумовиті очі передбачають майбутнє. Сина – смерть на хресті. Очі Богоматері – не просто сумні, благальні, спрямовані на глядача, з якої б позиції ви не дивилися на ікону Марія благає нас: ―Люди, будьте милосердні!‖ Земне й небесне в Марії пензель іконописця (його ще називали богомазом) ХІІІ ст. передав нам у найсуворішому кольорі. (Учитель демонструє картини В. Боровиковського, О. Кипренського “Богоматір з немовлям”) 101 Багато митців частину своєї творчості відводили на зображення Богоматері. Серед них і художники початку ХІХ ст. Володимир Боровиковський і Орест Кипренський. Вони створили образи Богоматері з сином. Мати ніжно пригортає сина до грудей, насолоджуючись хвилинами спокійного життя, хвилинами щастя. Син поклав голівку мамі на груди і пильно, по-дорослому, вдивляється. Доки вони разом, вони щасливі, спокійні і незбагненні у своєму щасті. (Учень читає вірш: “Твої очі – тихий вечір”) Твої очі – тихий вечір, Що впускається безчутно, Несучи на землю спокій На своїх сріблястих крилах. Твої очі – сиві хмари, Крізь яких у день похмурий Пробивається проміння Твого серця золотого. О. Олесь. Роздивимося, будь-ласка, ще репродукції картин відомих художників О. Ренуара ―Портрет мадам Шарпантьє з дітьми‖, Ж.Ф. Мілле ―Годування пташенят‖, В. Маковського ―В душний день‖ і автопортрет з дочками Зінаїди Серебрякової. 102 На всіх полотнах ми бачимо прекрасні образи жінок - матерів. Вони з любов'ю піклуються про найдорожче що є в них у житті, про своїх дітей. Усміхнені обличчя, привітні очі, лагідні руки. Кожна мати ніби випромінює світло і тепло. Біля неї затишно. Вона, як, ―духмяна квітка‖ серед чудового квітника, серед своїх дітей. (Звучить музика Ф. Шопена “Вальс ля Мінор”) - Діти, хто вас вранці будить від сну ніжним поцілунком? - Мама. - Хто щоденно дбає про те, щоб ви ні в чому не відчували незручностей? - Мама. - Мати в кожного з нас єдина, ви для неї найдорожчі, найкрасивіші, ви ж її діти. - Мати наш перший вчитель і вихователь, вона наш товариш і перший помічник у всіх справах і ділах. - Ми всі любимо своїх мам. Тема, яку ми сьогодні розглядаємо, продовжує хвилювати і по цей день не лише професійних художників, а й тих, хто тільки-но вчиться. Ваші однокласники виконали роботи на тему: ―Хай завжди буде мама‖ і зараз юних художників ми попросимо представити свої картини. (Презентація своїх робіт, бесіда). Наша мама добра, чуйна, ласкава. Я не знаю такого випадку, щоб у її словах звучала образа чи байдужість. 103 Вона невтомна, мов бджілка, завжди щось для нас готує. Так хочеться з нею ра- зом узятися за справу на кухні чи у дворі. Вона не примушує. Сам бачиш, що треба зробити. Я щаслива, що в мене така мама. За всі роки скільки себе пам’ятаю, не чула, щоб вона з ким-небудь не помирилась, щоб у домі була суперечка. Моя мама справжня рукодільниця. Будь-яка робота для неї знайома, все вона робить з посмішкою, хорошим настроєм. Я, коли виросту хочу бути подібною до неї. Учитель: Молодці! Я думаю ваші мами можуть гордитися своїми дітьми, впевнена ви добре усвідомлюєте правила поведінки і моральні заповіді щодо матері. (Відповіді учнів) Мій перший обов’язок – любити і шанувати матір, дбати про те, щоб кожен мій вчинок відгукувався в її серці радістю. Необхідно робити все так, щоб мати гордилася мною, була впевнена в моєму майбутньому. Завжди радувати свій дім успішним навчанням, доброю поведінкою. Тоді, думаю, мати буде щасливою. Я хочу трудитися для матері, щоб принести їй полегкість. Неможливо бути спокійним і розважатися з чистою душею, коли мати втомлена, не відпочиває, дбаючи про мене, про сім’ю. Я обіцяю у всьому слухатися матері і, якщо навіть я можливо буду вбачати в материних словах несправедливість, обов’язково постараюся стриматися. Не потрібно ображатися і приносити їй біль своєю неслухняністю. Учитель: Нехай ці правила будуть для вас головним дороговказом на життєвій ниві. (Звучить «пісня про рушник» А.Малишка) 104 1. Могильовський В. Від задуму до втілення. – Київ: Радянська школа, 1989 2. Щербаківський В. Українське мистецтво. Вибрані неопубліковані праці. – Київ: Либідь, 1995 3. С.Коновець. Підготовка вчителя образотворчого мистецтва. Мет.пос. МОН України, АПН України, інститут педагогіки і психології професійної освіти АПН України. Рівне – 2002 4. А.М.Пасічний. Образотворче мистецтво. Словник-довідник. Тернопіль, навчальна книга – Богдан, 2003. 5. Використання інформаційно-комунікаційних технологій [Текст]. // Укл.: О. В. Тарасова, С. В. Бережний., – Миколаїв, 2009. – Вип. ІІІ. 6. Гевал, М. А., Загальні принципи використання комп’ютера на уроках різних типів [Текст]. / М. А. Гевал // Комп’ютер в школі та сім’ї. – 2000.–№ 3. 7. Календарно-тематичне планування з образотворчого мистецтва для 5 класу.– Миколаїв: МОІППО, 2005. / С. В. Коновець – К., 2000. 8. Коновець, С. В. Підготовка вчителя образотворчого мистецтва. [Текст]. / С. В. Коновець – Рівне, 2002. 9. Програми для загальноосвітніх навчальних закладів 5–11 класи. [Текст]: [Художньо-естетичний цикл]. – К, 2005. 10. Селевко, Г. К. Современные образовательные технологии [Текст]: учебное пособие. – М.: Народное образование, 1998 11. Сенин, В. П., Коваль, О. В. Школа рисунка карандашом. Натюрморт, пейзаж, портрет. – Харьков: Книжный клуб «Клуб семейного досуга», 2007 12. Сиротенко, Г. В. Сучасний урок: інтерактивні технології навчання. [Текст] / Г.В. Сиротенко – Х.: Вид. гр. «Основа», 2003. 13. Чен, Н. В. Нетрадиційні техніки зображення [Текст] / Н. В. Чен: навчально-методичний посібник. – Харків: Скорпіон, 2007 10570/metodichno-didaktichnі-aspekti-vikladannya-nestandartnih-ur


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.004 сек.)