АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

Обгрунтування етики Шопенгауера

Читайте также:
  1. Адвокатської етики
  2. Взаємодія та взаєморозуміння в контексті етики та культури
  3. Вибір та обгрунтування способу виробництва
  4. Виникнення етики в системі філософського знання
  5. Всесоюзный институт технической эстетики (ВНИИТЭ)
  6. ВЫРАЗИТЕЛЬНЫЕ СРЕДСТВА РУССКОЙ ФОНЕТИКИ
  7. Головна проблематика етики Аристотеля
  8. Гуманiстична спрямованість етики спiлкування та її значення
  9. Гуманістична спрямованість етики спілкування та її значення
  10. Державний нагляд і контроль у галузі енергетики
  11. До екзамену з естетики для Інституту іноземної філології
  12. Добро і зло — основні поняття моральної свідомості і категорії етики.

Поки етика не в змозі вказати нікого фундаменту, вона може скільки завгодно діспутіровал і красуватися в аудиторіях - дійсне життя буде над нею знущатися. Я повинен тому дати етики парадоксальний рада - спочатку трішки озирнутися в людському житті.
Ми впали б у велику і властиву юному віку помилку, якби стали думати, що всі справедливі і приголосні з законом вчинки людини мають моральне походження. Навпаки, між справедливістю, яку практикують люди, і справжньої чесністю душі більшою частиною існує таке ж відношення, як між проявами ввічливості і справжньою любов'ю до ближнього, яка не з увазі тільки, подібно до тих, а насправді пересилює егоїзм. Завжди виставляється напоказ чесність намірів, яка бажає бути вище всяких підозр, разом з глибоким обуренням, яке завжди збуджується найменшим натяком на сумнів у цьому відношенні і яке готове перейти в самий полум'яний гнів; все це негайно приймає за чисту монету і за дію тонкого морального почуття або совісті тільки людина недосвідчений і простодушний. Насправді загальна чесність, що практикується в людському гуртожитку і підносили як саме непохитне правило, заснована головним чином на двох зовнішніх необхідно: по-перше, на законному порядку, завдяки якому права кожного знаходять собі захист у суспільному влади, а по-друге - на усвідомленої необхідності для мирського преуспеянія мати добре ім'я або громадянську честь - необхідності, в силу якої кроки кожного стоять під наглядом громадської думки: воно, невблаганно суворе, іноді не прощає жодного промаху в цьому відношенні, але до самої смерті пам'ятає його за винним, як незабутнє пляма. Щодо більшої частини праведних вчинків це навіть насправді вірно і справедливо, як показано мною в попередньому викладі. Не підлягає сумніву, що це вірно і для значної частини людинолюбних дій: вони часто обумовлені бажанням показати себе, дуже часто - надією на майбутнє воздаяння, яке, звичайно, винагородить за них у квадраті або прямо в кубі; можливі також і інші егоїстичні підстави. Але настільки ж безсумнівно, що існують вчинки безкорисливого людинолюбства і цілком добровільною справедливості.
Проти скептичною точки зору посилаються насамперед на совість. Але були виставлені сумніви і по відношенню до природного походженням і останньої. Совість людини становила все те, що він знав з встановлень і приписів церкви, разом з готовністю вірити і слідувати цьому. Бути може, мені заперечать, що етика має справу не з тим, як люди насправді чинять, а являє собою науку, яка вказує, як вони повинні надходити. Але це якраз те положення, яке я заперечую, так як в критичній частині цього трактату я досить довів, що поняття повинності, імперативна форма етики має силу виключно в теологічній моралі, а поза її втрачає всякий сенс і значення. Я, навпаки, ставлю для етики мета витлумачити, пояснити і звести до його останнього основи образ дій людей, найвищою мірою різний в моральному відношенні. Тому для відшукання фундаменту етики не залишається іншого шляху, окрім емпіричного, саме дослідження, чи існують взагалі вчинки, за якими ми повинні визнати справжню моральну цінність, - такі, як вчинки добровільної справедливості, чистого людинолюбства і дійсного благородства. Їх треба буде тоді розглядати як даний феномен, який ми повинні правильно пояснити, тобто звести до його істинним підстав, отже, повинні вказати той у всякому разі своєрідний імпульс, який спонукає людину до вчинків цього роду, специфічно відмінного від усіх інших. Імпульс цей, разом з сприйнятливістю до нього, буде останньою основою моральності, а знання його - фундаментом моралі. Ось скромна задача, яку я вказую для етики. Кому вона, як не містить ніякої апріорної конструкції, ніякого абсолютного законодавства для всіх розумних істот in abstracto, здається недостатньо важливою, кафедральної та академічною, той нехай повернеться до категоричним імперативам, до шибболет «людську гідність» - до порожніх фраз, фантомам і мильні бульбашки шкіл, до принципів, над якими на кожному кроці знущається досвід і про яких поза аудиторій жодна людина нічого не знає, ніколи їх в собі не відчуваючи. Навпаки, фундамент моралі, одержуваний моїм шляхом, знаходить собі опору в досвіді, який щодня і щогодини подає за нього своє мовчазне свідчення.


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.002 сек.)