АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

Суспільні відносини як об'єкт злочину

Ще у 1875 р. М.А. Нєклюдов зазначав, що злочином є завідомо протиправне посягання на самі об’єкти суспільних відносин (в оригіналі: «людскихъ отношений». – Є.Л.). Звідси випливає, зазначав автор, що для визнання діяння злочинним необхідна наявність, зокрема, суспільних відносин. Тому усе те, що не є предметом суспільних відносин, не може бути й предметом злочину (наприклад, атмосфера; речі, які нікому не належать).

Радянська теорія кримінального права, з перших років її існування, розглядала об’єктом злочину суспільні відносини, фактично успадкувавши відповідні положення дореволюційної доктрини. Вже у “Керівних началах з кримінального права РСФРР”, запроваджених у 1919 р., проголошувалось таке: злочином визнається порушення порядку суспільних відносин, що охороняються кримінальним правом. А далі – в одному з найперших підручників із Загальної частини радянського кримінального права, виданому у 1924 р., підкреслювалося, що об’єктом будь-якого злочину є суспільні відносини, що охороняються апаратом кримінально-правового примусу. Також, зважаючи на авторитетність поглядів А.А. Піонтковського, з тих часів його позиція ніким із радянських криміналістів не ставилася під сумнів, а тому швидко стала загальновизнаною. Вона була підтримана у працях О.М. Трайніна, М.І. Загороднікова, В.М. Кудрявцева, Г.А. Крігера та багатьох інших вчених.

А.А. Піонтковський писав, що будь-який злочин безпосередньо чи опосередковано посягає на суспільні відносини, що охороняються кримінальним законом. При цьому він вважав, що безпосереднім об’єктом посягання при вчиненні низки злочинів можуть бути не самі суспільні відносини, а їх елементи, їх матеріальне вираження – при посяганні на соціалістичну і особисту власність, їх суб’єкти – при посяганні на особу.

Наведена позиція вченого видається щонайменше дивною. Він пропонує називати частину цілого (елемент суспільних відносин) самим цілим (суспільними відносинами). За такого розуміння об’єкта посягання останнім можна визнавати не лише суспільні відносини, що охороняються кримінальним законом, а й предмет злочину та потерпілого від злочину. Суперечності, що притаманні зазначеній теорії від часу її виникнння, ще й досі залишаються неподоланими.
Окремі вчені намагалися обґрунтувати можливість існування “універсальної” теорії, пояснюючи сутність об’єкта злочину за допомогою усіх існуючих концепцій. Зокрема, Б.С. Утєвський під об’єктом злочину розумів “той інтерес, ті суспільні відносини, ті блага, що охороняються кримінальним законом”.

Серед радянських правників були й такі, хто пропонував відмовитися від поняття безпосереднього об’єкта злочину як матерільних цінностей (за нашою термінологією) і визнавати їх предметом посягання. Так, М.І. Федоров зазначав, що якщо загальним об’єктом всіх злочинів є суспільні відносини, то об’єктом кожного конкретного злочину повинні бути окремі види суспільних відносин, а не щось інше. Тому те, що не є суспільними відносинами, не може називатися об’єктом злочину. Визнання його об’єктом злочину, на думку вченого, є порушенням основних логічних правил співвідношення роду і виду. На цій підставі вчений вважав, що чуже майно при викраденні є не об’єктом, а предметом злочину; так само у злочинах проти особи – людина є не об’єктом, а предметом посягання.

Ми згодні з автором в частині його висновку щодо предмета злочину, однак спірним видається положення про те, що людина є предметом посягання. Відповідно до нашої позиції людина, з приводу якої та (або) шляхом безпосереднього впливу на яку вчиняється злочинне діяння, може визнаватися лише потерпілим від злочину, про що йтиметься далі.
Значний внесок у розвиток аналізованої проблеми зробив М.А. Гельфер. Він також підкреслював, що об’єктом злочину є суспільні відносини, які охороняються нормами кримінального права від злочинного посягання на них. При цьому під суспільними відносинами вчений розумів відносини, що складаються між людьми у процесі суспільного виробництва, а не відносини між людьми та засобами чи продуктами виробництва, що їм належать. Суспільні відносини в тих випадках, коли йдеться, наприклад, про певні форми власності, відображуються у відносинах, діях, поведінці людей у зв’язку з тим чи іншим речовим предметом. Сам цей речовий предмет, на його думку, не охоплюється змістом суспільних відносин. З цього випливає, що М.А. Гельфер розглядав суспільні відносини у вузькому розумінні, тобто як соціальний зв’язок між суб’єктами суспільних відносин з приводу певного предмета, вважаючи, що предмет злочину та безпосередній об’єкт як суспільні відносини повинні бути чітко відмежовані один від одного.

Отже, в кримінально-правовій літературі вирізняються два концепта суспільних відносин. Один з них полягає в тому, що останні (як об’єкт злочину) є системою рівнозначних елементів, котрі її утворюють; інший – суспільні відносини суть соціальний зв’язок між зазначеними елементами (саме цей зв’язок визнається об’єктом посягання).

Були також прибічники поєднання обох концептів. Зокрема, позиція В.М. Кудрявцева полягає у визнанні того, що суспільні відносини можуть мати прояв у двох формах: у формі суспільного зв’язку, ставленні до інших людей (її можна розкрити як можливість або суспільну необхідність певної поведінки), чи у формі фактичної поведінки, практичної діяльності людей. До цього він додає, що у назві об’єкта можна вказати на ті головні суспільні відносини, заради охорони яких встановлена відповідна кримінально-правова норма. Тому, наприклад, коли кажуть, що об’єктом розкрадання чужого майна є власність, то таке формулювання, на його думку, є цілком достатнім, хоча в ньому нічого не сказано про порушення права власності, а також про предмет даного злочину. З іншого боку, визначення об’єкта через його другорядні сторони й умови існування не дає достатньої можливості правильно визначити соціальну сутність та юридичну природу відповідного злочину.

Більшість українських вчених об’єктом злочину визнають суспільні відносини, але при цьому під ним інколи розуміють певні елементи суспільних відносин. Зокрема, В.Я. Тацій, вважаючи об’єктом злочину суспільні відносини, зауважує, що у деяких статтях Кримінального кодексу України найчастіше містяться вказівки не на сам об’єкт злочину, а на окремі елементи суспільних відносин, які охороняються кримінальним законом, або на різноманітні правові норми, що регулюють відповідні суспільні відносини.

В юридичній літературі також трапляються випадки, коли при визначенні змісту об’єкта злочину автори поряд із суспільними відносинами називають соціальні цінності, тобто ототожнюють одне з іншим. Наприклад, П.П. Михайленко зазначав: об’єкт злочину – це ті суспільні відносини, ті соціальні цінності, на які посягає винуватий.

Одним із розробників теорії “об’єкт злочину – суспільні відносини” є М.Й. Коржанський, котрий наголошував: “Об’єкт злочину – це суспільні відносини, поставлені під охорону кримінального закону, порушенням яких заподіюється суспільно небезпечна шкода”. Проте в цій самій роботі написано й дещо інше: “Об’єктом злочину є забезпечувана суспільством поведінка, що відповідає його інтересам, або суспільний стан суб’єктів суспільних відносин. Тому об’єкт злочину можна визначити як забезпечену суспільством суб’єктам суспільних відносин можливість відповідно до інтересів суспільства поведінку його членів, груп, класів та їх стан. Ця можливість певної поведінки або стан є змістом, ядром суспільних відносин і основною ознакою об’єкта злочину”. Не реагуючи на редакційні вади цитованого тексту, об’єктом злочину автор, очевидно, все ж таки вважав суспільні відносини, а можливість певної поведінки їх суб’єктів або суспільний стан останніх – змістом суспільних відносин.

Суспільні відносини охороняються державою різними засобами. Ті суспільні відносини, які охороняються кримінальним законом, є об’єктом злочину. Визнання суспільних відносин об’єктом злочину у кримінально-правовій доктрині підтримується більшістю науковців.

Із багатьох нормативно-правових актів випливає, що саме суспільні відносини є об’єктом злочину. Наприклад, у преамбулі Основ законодавства України про охорону здоров’я від 19 листопада 1992 р. проголошено, що вони «… регулюють суспільні відносини у цій галузі з метою забезпечення гармонійного розвитку фізичних і духовних сил, високої працездатності і довголітнього активного життя громадян, усунення факторів, що шкідливо впливають на їх здоров’я, попередження і зниження захворюваності, інвалідності та смертності, поліпшення спадковості». Кримінальна відповідальність за посягання на здоров’я особи (і населення в цілому) певною мірою забезпечує реалізацію зазначеної мети.

Категорія «суспільні відносини» використовується у багатьох науках, тому її називають універсальною. Кримінально-правова доктрина адаптувала цю категорію для своїх потреб – поняття “суспільні відносини” у науці кримінального права використовується, зокрема, для пояснення змісту об’єкта посягання.


1 | 2 | 3 | 4 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.003 сек.)