АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

Революційні і еволюційні політичні процеси

Читайте также:
  1. БНМ 2.2.16 Ізопроцеси в газах
  2. Внутрішньополітичні державно-правові (горизонтальні) конфлікти
  3. Внутрішньополітичні статусно-рольові (вертикальні) конфлікти
  4. Державотворчі процеси Запорізького козацтва. Конституція П.Орлика
  5. Етнополітичні конфлікти
  6. Ефективність політичного функціонування та політичні технології
  7. Засоби масової інформації в політичній системі
  8. Збройні сили в політичній системі
  9. Зміни на політичній карті
  10. Зміст підходів до визначення регіон у політичній науці
  11. Значення страв і гарнірів з овочів у харчуванні людини. Процеси, що відбуваються в овочах під час теплової кулінарної обробки
  12. Зовнішньополітичні конфлікти

Термін «революція» запозичено з астрономії. За Н. Коперніком, revolutio - це «рух по колу» і повернення у вихідний пункт руху. УXVII cm. характеристика соціальних подій збері­гала ідею кругового руху. Англійська буржуазна революція стала

першим соціально-політичним явищем, яке сучасники назвали революцією. Цей термін широко використовувався після францу­зької буржуазної революції XVIII ст., він і зараз зберігає певний натуралістичний зміст. Революція означає не лише несподіваний поворот, але й подію, яка знаходиться поза людським контролем, подібно до природної катастрофи.

Ш. Монтеск'є першим використав цей термін у політичній науці. У XIX ст. соціалістичний рух пов'язував з революцією уявлення про соціальний прогрес, а термін використовувався для визначення радикальної трансформації суспільства (К. Маркс).

У сучасній політології революція визначається як «ігнорування законністю» (Р. Арон), «перерваність законності», пов'язана з на­сильницьким характером революції (П. Шрекер), як фундаменталь­на зміна влади або політичного ладу, яка обумовлена внутрішніми причинами і є наслідком застосування насилля і збройної сили з боку значної частини індивідів («Американська енциклопедія»).

Соціальна революція являє собою різкий і стрибкоподібний перехід від однієї суспільно-політичної системи до іншої в ході відкритого зіткнення протилежних соціально-політичних сил поза межами традиційного інституціонального механізму пере­дачі вищої влади. Революція веде до зміни політичних еліт, а соціальні групи, які раніше панували, втрачають свої прерогати­ви у сфері економіки і привілейований стан у системі політичних відносин. Нова політична еліта починає управляти суспільством на основі інших соціальних цінностей і через механізми іншої системи політичних інститутів.

Причини соціальних революцій найрізноманітніші (див. за­кон «соціального ілюзіонізму» П. Сорокіна). П. Сорокін вважав, що безпосередньою передумовою будь-якої революції завжди було збільшення кількості пригнічених базових інстинктів більшості населення і неможливість навіть мінімального їх задоволення.

У марксизмі об'єктивною основою революції виступають су­перечності між зростанням продуктивних сил суспільства та існу­ючими виробничими відносинами і, відповідно, суперечності між новим способом виробництва і застарілою системою політичних відносин. Ці суперечності виявляються через погіршення стану соціальних відносин, яке веде до загострення напруженості в суспільстві, а потім до відкритого протиборства між панівними і підлеглими соціальними групами.

Сучасні політологи важливою причиною соціальної політич­ної революції вважають прагнення людей до рівності і вказують на несумісність нерівності в розподілі благ зі стабільним політич­ним процесом. Ця методологічна традиція започатковується у твор­чості французького історика і політичного діяча А. де Токвіля. У праці «Демократія в Америці» він описує певний егалітарний тип

суспільства, позбавленого революцій з тієї простої причини, що в ньому немає спокуси когось пограбувати через острах бути погра­бованому самому.

Логіка революції виражається в її етапах, які традиційно визначають таким чином: визрівання революції; революційний вибух; перемога і консолідація революційних сил; інституціоналі-зація нової системи влади.

Американець Л. Горовіц на основі універсального «револю­ційного сценарію» французької буржуазної революції XVIII ст. роз­глядає такі етапи революції:

• «Медовий місяць» — короткотривалий період, коли револю­ціонери об'єднані процесом боротьби зі старим ладом; початок реалізації результатів перемоги, з яким неминуче пов'язані кон­флікти між переможцями - вони означають кінець етапу.

• Прихід до влади помірних як найбільш багатої, відомої та освіченої частини вчорашньої опозиції; маси відмовляють їм у підтримці через їх нерішучість і непослідовність; іде процес органі­зації радикальних елементів революції в «паралельну владу».

• Бунт екстремістів, які приходять до влади і радикалізу-ють революцію.

• Панування «терору і доблесті», відбувається ідеологічна оброб­ка свідомості народу, його намагаються відвернути від старого спо­собу життя і одночасно прищепити йому «квазирелігійну ідеологію».

• «Термідор» - повернення до «норми», примирення конфлік­туючих груп, синтез елементів старого і нового порядку (на ос­таннє звертає увагу і П. Сорокін).

Аналіз етапів революції розкриває її соціальну анатомію, при­чинну обумовленість і поведінку двох еліт (правлячої і опозицій­ної) та народних мас.

Досить типовою є така схема політичної ситуації у «верхах» у період революційних криз («верхній зріз» революції):

Криза «верхів», яка виражається у втраті легітимності, зро­станні ентропії і втраті Центром управлінської здатності (рішен­ня, що приймаються, деформуються на політичній периферії і дають протилежний результат).

• Десакралізація влади. Це «зняття ореолу» з офіційної вла­ди, її опоненти через засоби масової інформації і в безпосередніх контактах із масами переконують їх у хибності існуючої системи політико-економічних відносин; правлячі угруповання також спри­яють своєму викриттю власною непослідовністю і половинчастістю рішень і дій (останні місяці правління президента М. Горбачова).

• Виникнення почуття екзистенціальної небезпеки. У наро­ду воно виражається в посиленні мітингування, загостренні по­чуття самозбереження; правляча еліта, яка втрачає свої позиції,

веде себе подібно до тяжкохворого і виявляє всі ознаки агонії (останні місяці династії Романових у Росії).

• Формування альтернативного суб'єкта. Посилюється кон­курентна боротьба за майбутні пріоритети всередині нової еліти, яка прагне влади. На авансцену виходять нові лідери; вони по­ступово замінюють представників старої еліти на відповідальних постах, «циркуляція еліт» досягає свого апогею.

• «Розщеплення» існуючої політичної системи і включення механізму радикалізації політики. Нова еліта, здобувши більшість в оновлюваній владі, енергійно береться до діла: здійснюється струк­турний злам і кадрова «чистка» у вищих ешелонах політичної орга­нізації суспільства, апробуються політичні інновації у вигляді про­грам і загальнонаціональних проектів, відбувається активна пропа­ганда серед населення і «промивання умів» на користь нового курсу.

• Центристський переворот. Революційне оновлення політич­ної системи і економічних структур на базі нових форм власності поєднується з елементами і нового, і старого порядків; революція завершується тактичним примиренням частини старої еліти з новою владою (класичний приклад - ситуація в «післяпутчовій» Росії).

Поведінка суб'єктів політики під час революцій є досить супе­речливою, як суперечливим є і співвідношення понять «справед­ливість» і «свобода». Французький філософ-екзистенціаліст А. Камю (1913-1960) стверджував, що вони завжди протиборствують, а ви­моги свободи і справедливості непримиренні. Абсолютна свобода -це право найсильнішого встановлювати свою владу; абсолютна спра­ведливість означає насильницьке пригнічення будь-яких супереч­ностей, а це неминуче вбиває свободу. Якщо революція здійснюєть­ся заради справедливості і свободи, то це кінець кінцем протис­тавляє їх один одному. Нові властителі спочатку прагнуть умиротворити «бунтарів революції», а потім в інтересах самозбере­ження вимушені покінчити з потенційними бунтівниками.


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.003 сек.)