АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

НЕОПОЗИТИВІЗМ

Читайте также:
  1. Основні напрямки неопозитивізму.
  2. Філософія неопозитивізму і постпозитивізму

Неопозитивізм — сучасний філософський напрям, у центрі уваги якого перебувають породжені розвитком сучасної науки актуальні філософсько-методологічні проблеми: роль знаково-символічних засобів наукового мислення; відношення теоретичного апарату й емпіричного базису науки; природа і функції математизації і формалізації знання тощо.Сформувався на основі вихідних принципів позитивізму та махізму. Вже представники початкової форми Н.— логічного позитивізму, прагнучи осмислити новітні досягнення науки, відмовилися від філософії ("метафізики") як раціонального, науково обгрунтованого світогляду. Прийнявши за еталон спеціальне наук. знання, логічний позитивізм виступив з претензією на розв'язання актуальних філософсько-методологічних проблем, поставлених розвитком сучас. науки,— про можливості і форми математизації і формалізації знань, співвідношення емпіричного і теоретичного в наук. знанні та ін. Але розв'язати ці проблеми не змогли логічні позитивісти як 20— 30-х рр. (Віденський гурток та ін.), так і 40—60-х рр. (Р. Карнап, Г. Фейгль, К. Гемпель) через суб'єктивно ідеалістичний характер їхньої філософії і неможливість виправдати орієнтовані на спростування "метафізики" принципи зведення теор. знання до емпіричного, до верифікації принципу. Разом з тим виявилась безпідставність звуження функції філософії до аналізу логіки та мови науки. Поряд з логічним позитивізмом, а також у міру виявлення його суперечностей складалися інші форми Н.: критичний раціоналізм К. Поппера, операціоналізм П. Бріджмена, школа "загальної семантики", лінгвістична філософія та ін. Спроби підновити неопозитивістські принцип та методологію, а також "лібералізація анти-метафіз. настанов" не привели до подолання принципових суперечностей Н. Нині Н. втратив провідні позиції в бурж. філософії, але одна з її гол. тенденцій проявляється в запозиченні окремих ідей та методів Н. як постпозити-візмом, так і окремими представниками екзистенціалізму й неотомізму.

21.Філософія представників Віденського кола Неопозитивізм (або третій позитивізм) виник у 20-х роках XX ст. і розвивався як течія, що претендувала на аналіз філософсько-методологічних проблем, висунутих у ході науково-технічної революції. Неопозитивізм як напрямок включає в себе різноманітні логіко-філософські школи. Віденський гурток, що сформувався у 1922 р., його представники: М.Шлік (1882 — 1936), О.Нейрат (1882-1945), Р.Карнап (1891-1970), Г.Рейхенбах (1891 - 1953), А.Айєр (1910- 1989) та ін. Незважаючи на деякі розбіжності в поглядах представників Віденського гуртка об'єднує спільна мета — звести філософію до логічного аналізу мови науки, а також піддати філософське і наукове знання критичному аналізу з позицій принципу верифікації, сформульованого М.Шліком. Він виходив із того, що все наукове знання є узагальненням і ущільненням "чуттєво-даного" іробив висновок про те, що все справді наукове знання має бути редукованим до "чуттєво-даного".На основі цих ідей австрійський філософ Р.Карнап розробив модель наукового знання, за якою в основі знання лежать абсолютно достовірні протокольні (такі, що утворюють емпіричний базис науки) речення, котрівиражають чуттєві переживання суб'єкта. Всі інші речення науки мають бути верифіковані, тобто зведені до протокольних. Ті речення, для яких процедура верифікації виявляється неможливою, не мають смислу і маютьбути усунуті з науки. Традиційна філософія, як гадав Карнап, позбавлена смислу. Функція філософії полягає в тому, щоб за допомогою логічного аналізу очистити мову науки від позбавлених смислу псевдоречень.Методологічні проблеми, висунуті і вирішувані представниками Віденського гуртка, сприяли виробленню адекватних уявлень про науку, розвиток філософії науки.

22. Справжнім духівником неопозитивізму був Л. Витгенштейн (1889-1951). Витгенштейн будує насамперед плюралістичну картину миру. Мир, згідно Витгенштейну, має атомарну структуру й складається з фактів.
Обертає на себе увага те, що поняття «факт» Витгенштейн ніяк не визначає. Факт - це все те, що трапляється, що має місце. Але що ж саме має місце? Витгенштейн не уточнює цього, і невизначеність і неясність залишаються в самому фундаменті його філософії.Факт, таким чином, є щось, так сказати, допоміжне стосовно пропозиції як до чого первинному. Це значить, що коли ми хочемо довідатися, чи істинно дану пропозицію або неправдиво, ми повинні знайти той факт, про яке пропозиція говорить. Якщо у світі є такий факт, пропозиція істинно, якщо немає - воно помилково. На цьому міркуванні, властиво, будується логічний атомізм.Якщо говорити про науку, то вже давно встановлено, що фактом, або скоріше, науковим фактом, називається не що потрапило, тобто далеко не все, що «має місце». Факт установлюється в результаті відбору й виділення деяких сторін дійсності, відбору цілеспрямованого, здійснюваного на основі певних теоретичних установок. Факти не валяються на вулиці, подібно круглякам або полінам. Один автор дотепно помітив, що шахівниця з певною позицією фігур для шахіста є, звичайно, деякий факт. Але ви можете, скажемо, пролити кава на дошку й на шахові фігури, але ви не можете пролити кава на факт. Можна лише сказати, що факт є щось, що відбувається або має місце в людському світі, тобто світі, відкритому для людини, що несе на собі якусь людську печатку.Згідно Витгенштейну, факти не залежать друг від друга, і тому «будь-який факт може мати місце або не мати місця, а все інше залишиться тим же самим». Отже, всі зв'язки, всі відносини між фактами є чисто зовнішніми.

Витгенштейн говорить, звичайно, про мову науки, хоча не обмовляє це спеціально. Однак, якщо вважати мовою мова науки, те це не позбавить нас від необхідності вирішити одну важку проблему. Справа в тому, що, якщо мова може говорити тільки про факти, те як бути із пропозиціями логіки й математики? А V A. 2+2=4 і т.д. У цих висловленнях мова адже йде не про факти, і вони не можуть бути зведені до атомарних пропозицій. У той же час очевидно, що ці пропозиції щось затверджують. Витгенштейн, якому потрібно було насамперед установити логіко-лінгвістичний статус подібних пропозицій, пішов іншим шляхом. Він запропонував досить радикальне, сміливе й новаторське рішення питання. Він заявив, що пропозиції логіки й математики є абсолютно щирими, тому що нічого не говорять, нічого не зображують, не виражають ніякої думки. Строго говорячи, вони навіть не є пропозиціями. На думку Витгенштейна, це тавтології.Мовні вираження Витгенштейн ділить на три види: пропозиції — вони щирі, якщо відповідають дійсності; тавтології — завжди щирі, наприклад, (а + b)2 = а2 + 2аb + b2; протиріччя — ніколи не щирі.
Таким чином, всі проблеми, які виникають у людини в процесі його теоретичного відношення до миру, являють собою мовні проблеми, що вимагають мовного ж рішення. Це значить, що всі проблеми виникають у результаті того, що людина щось говорить про світ, і тільки тоді, коли він говорить про нього. А тому що говорити він може правильно, відповідно до природи його мови, і неправильно, тобто в порушення його природи, то можуть виникати труднощі, плутанина, нерозв'язні парадокси й т.д. і т.п. Але існуюча мова досить недосконала, і це його недосконалість теж є джерелом плутанини. Так на даному етапі вважав Витгенштейн.

23. Постпозитивізм (К.Попер, Т.Кун)
У 1960—1970 рр. під впливом ідей Карла Поппера склалась течія постпозитивізму. Це множина методологічних концепцій, що прийшли на зміну тим, які схилялись до методології логічного позитивізму. Він висуває так звану методологію дослідницьких програм, ідеї гуманізації науки, теоретичного плюралізму і історичного контексту науки. Постпозитивізм є етапом у розвитку філософії науки.Слід виділити специфічні риси постпозитивізму: 1) відхід від орієнтації на

символічну логіку і звернення до історії науки; 2) поступовий відхід від демаркаціонізму; 3) відмова від комулятивізму в розумінні розвитку знання (теорія антикомулятивізму); 4) суттєва зміна проблематики методологічних досліджень. Характерними для постпозитивізму є проблеми фальсифікації: правдоподібності наукових теорій; раціональності; розуміння; соціології знання. Зупинимось на деяких із них.
Карл Поппер - основний представник постпозитивізму стверджував: "Я поховав неопозитивізм". Основними поняттями його концепції наукового знання є наступні: Проблема демаркації (яка полягає у відділенні наукового знання від ненаукового.), Принцип фальсифікації (принцип, запропонований Поппером як демаркації науки від "метафізики", що вимагає принципової спростовності будь-якого затвердження), Принцип фаллібілізма (стверджує, що будь-яке наукове знання носить лише гіпотетичний характер і піддається помилок, а зростання наукового знання полягає у висуненні сміливих гіпотез і здійсненні їх рішучих спростувань Висновки Поппера: Істина має об’єктивний і абсолютний характер. Наше знання – не доконане, а тому повинно підлягати постійному переглядові. Жодна наукова теорія не може бути повністю виправдана і підтверджена.
Для концепції Т. Куна, в основному розробленої ним у книзі "Структура наукових революцій", характерні наступні основні поняття: - Парадигма, - Дисциплінарна матриця, - Нормальна наука, - Завдання-головоломки, - Несумісність парадигм. Наукове співтовариство настадії наукових революцій створює науковий зразок (парадигму). Парадигма - це сукупність переконань, цінностей, технічних засобів, прийнятих науковим співтовариством і забезпечують наукову традицію. У Куна наука розуміється настільки широко, що можна стверджувати про вихід за межі будь-якого позитивізму. Позитивізм, за визначенням, бореться за чистоту науки. Він розглядаю науку як

нормальну і революційну. Отже, Кун ж фактично має на увазі всю сукупність цінностей і переконань наукового співтовариства.

24. Основні проблеми сучасної аналітичної філософії
Аналітична філософія — два пов'язані між собою напрями у філософії: логічний позитивізм та лінгвістична філософія. У ширшому та вільнішому значенні висловом «аналітична філософія» позначають таку тенденцію сучасної філософії, в якій існує підвищена увага до способу висловлювання думки, до аналізу та уточнення значень і смислів.
Одним із перших джерел логічного позитивізму стали філософські праці Рассела «Наше знання зовнішнього світу» та «Філософія логічного атомізму». Рассел, заперечивши ідеалістичну онтологію Бредлі, прийняв плюралістичну онтологію: першоелементами всього існуючого в його онтології є різнорідні види буття — такі, як ознаки та відношення. Другим засновником ідей логічного позитивізму був Людвіг Вітґенштейн, який опублікував «Логіко-філософський трак­тат», що став своєрідною програмою для логічного позитивізму.
У цій праці зазнає принципового перегляду теорія значення і ставлення до повсякденної мови Вітгенштайн, розрізняючи мову і мовлення, показував це на прикладі гри в шахи: правила гри в шахи — це мова, а ті партії, які розігрують гравці, — мовлення. Звичайна мова, відтак, більше не оцінювалась як недосконала. Для сучасної Аналітичної філософії характерні прагнення поєднувати елементи різних варіантів аналізу і з'єднувати аналіз з концепціями та ін, які традиційно вважалися антитезою сучасного позитивізму. Звідси головні висновки: Мова межа мислення і дії. Вона має логічну форму. Значення мови є фактом, який вона позначає. В процесі приросту наукового знання відбувається наукова революція.

25. Проблема комунікації в сучасній філософії
Великого значення у дослідженні проблеми комунікації набуває аналіз робіт, присвячений стану філософії ХХ століття, комунікативному буттю людини, а також осмисленню світової філософської думки з питань комунікації. У зв’язку з цим дуже актуальними є підходи, запропоновані в дослідженнях А.В. Ахутіна, Є.К. Бистрицького, А.С. Богомолова, І.В. Бойченка, В. Брюнінга, М. Бура, Б.Л. Губмана, Ю.Н. Давидова, Т.М. Дрізе, А.Ф. Зотова, М.С. Кагана, В. Малахова, М.К. Мамардашвілі, Від початків становлення філософської думки і аж до сьогодні ми простежуємо звернення до проблем комунікації, діалогу, спілкування. Цю проблематику виділяли у своїх працях Арістотель, І. Кант, В. фон Гумбольдт, Ф. Шляйєрмахер, С. К’єркеґор, М. де Унамуно, С.Л. Франк, М. Бубер, Ґ. Марсель, М. Гайдеґґер, М.М. Бахтін, О.-Ф. Больнов, Е. Левінас, Теоретичному осмисленню проблеми комунікації у працях названих мислителів присвячені роботи Г. Арсентьєвої, Л.М. Баткіна, А.С. Богомолова, Є.В. Борисова, С. Воробйової, Б.Л. Губмана, А. Клепікова, Т.П. Ліфінцевої, А.Ф. Лосєва, В. Малахова,.Особливу увагу в дисертаційному дослідженні приділено працям відомого німецького філософа-екзистенціаліста Карла Ясперса. Тому значне місце в опрацюванні літератури займає дослідження саме його праць, які стосуються проблеми комунікації. Концепцію комунікації К. Ясперса розглядають у своїх роботах такі дослідники, як А.С. Богомолов, Р.М. Габітова, Б. Т. Григор’ян, Б.Л. Губман, К. М. Долгов, М.К. Мамардашвілі,
Як автономна філософська проблема тема комунікації постала лише у 80–90-х роках ХХ століття у німецькій комунікативній філософії. Наше дослідження у цьому питанні спирається на методологічні розробки таких філософів, як Юрґен Габермас та Карл-Отто Апель. Вивченню їхніх також праць присвячена чимала частина нашого дослідження. Дослідження комунікації в межах цієї традиції у вітчизняній історико-філософській науці найповнішою мірою здійснено в працях А. М. Єрмоленка (в контексті етичної проблематики) та Л.А. Ситниченко (в контексті загального аналізу феномену комунікації).
Аналіз комунікативної концепції Ю. Габермаса проведено у дослідженнях таких вітчизняних авторів, як А.Й. Дахній, Р. Зимовець, В.А. Малахов, Л.В. Озадовська, Ю.В. Романенко, А. Фінько; таких російських авторів, як Б.В. Марков, Д.Ю. Меркулова, А. Морозов.Під час аналізу джерел для точнішої передачі змістового значення терміну “комунікація” автор звертається до його етимології, висвітленої у працях Т. Булавіної, Т.М. Дрізе, Дж. Куррана, А.М. Портнова, Б. Потятиника, Б.А. Родіонова, Е. Сепіра, Д.Б. Зільбермана, С.Д. Абрамович та М.Ю. Чікарькової.
Прослідковано різноманітність філософських підходів до проблеми людської комунікації у першій половині ХХ століття: соціологічний підхід (Дж. Мід, А. Шюц, Т. Парсонс), розгляд комунікації в контексті інтерсуб’єктивності (Е. Гуссерль, М. Гайдеґґер), аналіз комунікації екзистенційними філософами (М. де Унамуно, М. Мерло-Понті, Ґ. Марсель) та діалогічний підхід (М. Бубер, М.М. Бахтін, С.Л. Франк).
У філософії другої половини ХХ століття ми спостерігаємо більшу різноманітність і різноплановість у тлумаченні проблеми комунікації. Це, зокрема: відгомін екзистенційної традиції (Е. Левінас, О.-Ф. Больнов, М. Дюфренн), розгляд комунікації крізь призму соціальності (Р. Рорті, К. Леві-Строс) та аналіз проблеми комунікації у сучасній філософській думці (Б. Вальденфельс, Й. Зізіулас, С.C. Аверинцев, А. Сурожський).

26. Комунікативна філософія Апеля Один з найбільш значущих німецьких філософів ХХ століття Карл-Отто Апель (нар. 1922) в своєму філософському становленні зазнав вплив цілого ряду течій як німецької, так і англо-американської філософської думки. Філософія Апеля після другої світової війни відіграла певну роль у розвитку німецької філософії в цілому, і зокрема, в трансформації поглядів Ю. Габермаса. Серед філософів, що зробили безпосередній вплив на Апеля, слід назвати М. Хайдеггера та Л. Вітгенштейна, роботи яких, присвячені філософським проблемам мови з точки зору інтерсуб'єктивності, були сприйняті Апеле в першу чергу - це антісоліпсістскій пафос філософії Хайдеггера і основна теза Вітгенштейна про неможливість приватного, приватного мови. На формування філософських поглядів Апеля істотне вплив мав також американський прагматизм, особливо ідеї Чарльза Сандерса Пірса (основної фігури в проекті перетворення трансцендентальної філософії) - перш за все його консенсусна теорія істини і пов'язане з нею поняття нескінченного співтовариства вчених як ідеального "співтовариства", залученого в процес теоретичного та експериментального дослідження і для якого угоду з приводу кінцевої істини представляється необхідної регулятивної ідеєю. Апель розвинув вчення Пірса в аспекті трансцендентальної семіотики. На основі критичного аналізу досягнень попередників і з допомогою застосування методології трансценденталізму Апель створив власну філософію мови, яка служить основою осмислення соціуму, історії та етики дискурсу. Серед праць Апеля слід перш за все відзначити "Трансформація філософії "(1973) і" Дискурс і відповідальність "(1988), в яких він виступає як поборник принципів універсалізму.Апель сформулював вимогу "лінгвістичного повороту" філософії (в роботі "Ідея мови в традиції гуманізму від Данте до Віко", 1963). Сучасна філософія виявляється, з його точки зору, пов'язана з проблематикою мови, її роллю у визначенні осмисленого і інтерсуб'єктивності значущого формулювання пізнання взагалі. Не тільки «перша філософія» (в сенсі «Теоретичної філософії»), а й «практична філософія» (наприклад, етика як «Мета-етика») повинна тепер методично опосередковувати філософським аналізом слововживання і, отже, філософією мови. Апель називає такий підхід до поняття мови трансцендентальної-герменевтична [29]. Визнаючи мову первинної сферою філософського аналізу, Апель прагне уникнути крайнощів сцієнтизму і антисцієнтизму і намагається обгрунтувати мовну практику апріорно значущим чином за допомогою трансцендентальної-прагматичного методу. Він ставить завдання поєднати, з одного боку, спадщина діалектики, трансцендентальної філософії, феноменології та герменевтики, а з іншого - традицію англосаксонської аналітичної філософії мови і науки, пом'якшивши їх сцієнтистського ухил. Ідеї автономії духовного життя він протиставляє раціональність, вкорінені в мовно-комунікативному взаєморозуміння (раціональність комунікативного досвіду). Апель характеризує свій трансцендентальної-прагматичний підхід як евристичний і нормативний, а НЕ аксіоматично нейтральний.Апель ставить своїм завданням прояснити найважливіші передумови трансцендентальної-герменевтична поняття мови і, відповідно, орієнтованої на мову трансформації трансцендентальної філософії. Спроба експлікувати трансцендентальної-герменевтична поняття мови повинна, за думки Апеля, відповідати умовам, що випливають з послідовної, протікає в напрямку філософії мови трансформації ідеї трансцендентальної філософії, що враховує функцію цієї філософії як теорії науки і як практичної філософії. Ці умови пов'язані з критичною деструкцією і реконструкцією історії філософії мови з метою показати, наскільки філософськи недостатніми були ті визначення мови, які виходили з його функції Позначення та повідомлення. Критична реконструкції ідеї трансцендентальної філософії в свою чергу повинна показати, що вона може бути радикальним чином скоригована шляхом конкретизації поняття розуму в сенсі поняття мови.

27. в центрі філософських роздумів Габермаса - поняття комунікативного розуму. Першим кроком в розвитку цього поняття була книга Пізнання та інтерес (Erkenntnis und Interesse, 1968). У цій роботі Хабермас шукає модель критичного діалогу, за допомогою якої сподівається заново осмислити домагання трансцендентальної філософії, пов'язавши останню з інструментарієм соціальних наук. «Свідомість», що виступало в традиційній європейській онтології в якості верховного судді, позбавляється тепер своїх прерогатив, і його місце займає універсальне комунікативне співтовариство. При цьому сама комунікація не виступає в якості вищої і останньої інстанції, оскільки її результати знаходяться в залежності від суспільних умов і на них може позначатися вплив відносин панування і підпорядкування. Тому критиці належить ще раз проаналізувати суспільство, щоб відрізнити вільну комунікацію від комунікації, що знаходиться під впливом відносин панування - підпорядкування. У цьому контексті зразками для Габермаса виступають Маркс і Фрейд, які зробили принципово важливий крок на шляху критичного оновлення поняття розуму. Нове поняття розуму критично (але пов'язане з критикою суспільства, а не тільки з 'критикою розуму', як у Канта) і має загальний характер (будучи нормою процедур, виконуваних потенційно універсальним комунікативним спільнотою, а не актуальною очевидністю загального акту «я мислю», як у Декарта або Канта).

Габермас розрізняє інструментальну і комунікативну раціональності. Поняття інструментальної раціональності запозичується у Макса Вебера.
Слід зазначити, що при цьому типологія дії Габермаса зазнала помітну трансформацію. Так, у роботах 60-х років головною парою понять були для Габермаса названі інструментальний і комунікативний типи дії. Згодом він, користуючись вже трохи іншими критеріями розрізнення, виділив наступні чотири типи: стратегічне, норморегулюючий, експресивна (драматургічна) і комунікативну дію. При цьому стратегічне дію включає в себе інструментальне і "власне стратегічне" дію. Орієнтація на успіх (або необхідність рахуватися з неуспіхом), на використання засобів, що відповідають поставленим цілям, залишилися його загальними розпізнавальними знаками. Але тепер Хабермас прийшов до висновку, що чисто інструментальне дію відповідає такому підходу до людського дії, коли предметні, інструментальні, прагматичні критерії висуваються на перший план, а соціальні контекст і координати як би виносяться за дужки. Що ж стосується стратегічного дії у власному (вузькому) розумінні, то воно як раз висуває в центр соціальну взаємодію людей, проте дивиться на них з точки зору ефективності дії, процесів рішення і раціонального вибору. У комунікативному дії, як і колись, акцентувалася націленість "акторів", дійових осіб, перш за все і саме на взаєморозуміння, пошуки консенсусу, подолання розбіжностей.
Наступним важливим кроком розвитку концепції Габермаса (у роботах другої половини 70-х років, в "Теорії комунікативної дії" і в наступних творах) стало дослідження типів дії у зв'язку з відповідними їм типами раціональності. Аспекти раціональності, які проаналізував Хабермас, дозволили уточнити саму типологію дії. Немає нічого дивного в тому, що це дослідження також стало творчим продовженням вчення Макса Вебера. Бо Вебер, на глибоке переконання Габермаса, перейшов від абстрактного класичного вчення про розум і типах раціональності до їх тлумачення, в більшій мірі відповідає сучасним теоретичним і методологічним вимогам. Не слід, втім, перебільшувати роль веберовских ідей у формуванні та зміні вчення Габермаса, який лише відштовхується від текстів Вебера, але робить з них безліч оригінальних висновків. Перш за все Хабермас значно ясніше і послідовніше, ніж Вебер, пориває з деякими фундаментальними принципами і традиціями епохи "модерну" (нового часу), філософії і культури Просвітництва. Підсумовуємо основні підходи хабермасовской теорії комунікативної раціональності.


1 | 2 | 3 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.005 сек.)