АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

Діяльність братства та їх роль у розвитку культури

Читайте также:
  1. Альтернативні моделі розвитку. Центральна проблема (ринок і КАС). Азіатські моделі. Європейська модель. Американська модель
  2. Артефакти культури. Знання, цінності і регулятиви як три основних види смислів культури.
  3. Атрибутивні ознаки і властивості культури
  4. Б процес збільшення і розвитку приміської зони великих міст
  5. Братства
  6. В) фірми, які здійснюють свою виробничо-господарську діяльність у
  7. Ви никнення й розвитку виробничих відносин, виокремлення в способі
  8. Вибір стратегії соціально-економічного розвитку України
  9. Вивчення витоків рухливих ігор, обґрунтування закономірностей їх розвитку.
  10. Визначення тенденції розвитку.
  11. Виникнення економічної теорії та основні етапи її розвитку.
  12. Виробнича діяльність будівельної організації

 

 

Братства — національно-релігійні громадські організації українських (русинських) і

білоруських (литовських) православних міщан у 16-18 ст. Братства

створювались

навколо церкви, сприяючи культурно-національному відродженню. Їм належать великі

заслуги у справі збереження української православної традиції, у становленні

громадянського суспільства, його етнонаціональної консолідації, у підвищенні рівня

освіти та культури.

Братства відіграли значну роль у суспільно-політичному та культурному житті, в боротьбі

проти політики національного і релігійного утисків, яку проводили шляхетська Польща та

католицька церква в Україні і в Білорусі. У 80-х роках 16 ст. широку діяльність

розгорнуло Львівське Успенське братство. (Його покровителем став князь К.

Острозький, а згодом -князі Вишенські, Ружинські, Потоцькі) Воно придбало друкарню,

відкрило школу. Наприкінці 16 – на початку 17 ст. Б. виникли в Рогатині, Городку, Галичі,

Любачеві, Дрогобичі та ін. містах. Близько 1615 р. було засновано Київське братство, до

якого вступило багато міщан, православних шляхтичів, а також запорізьке військо на чолі

з гетьманом П.Сагайдачним. У 1617 р. -Луцьке братство. В 2-й пол. 17 – 18 ст. братства

діяли в більшості міст і в деяких селах Галичини, Волині, в багатьох містах

Наддніпрянщини. Братства дбали про свої патрональні церкви, подавали матеріальну

допомогу своїм членам, утримували шпиталі, захищали соціальні інтереси ремісничоторгового

населення, боролися проти національного гноблення. З кінця 16 – початку 17 ст.

братства брали активну участь у боротьбі проти посилення польсько-шляхетського гніту,

національного та релігійного утисків і набували великого громадсько-політичного і

 

національно-культурного значення. В числі провідних діячів братств були видатні вчені,

письменники, політичні діячі того часу: Ю.Рогатинець, І.Красовський, С.Зизаній,

І.Борецький, П.Беринда та ін. Намагаючись перетворити православну церкву на

знаряддя зміцнення своїх суспільно-політичних позицій, братства виступали як проти

необмеженої влади церковних феодалів – православних єпископів, так і проти польськошляхетського

та католицького наступу. Одночасно вони відкривали школи, друкарні,

навколо яких збиралися культурні сили. На базі Київської братської школи 1632 р. було

створено Києво-Могилянську колегію (з 1701 р. – академію). З братських шкіл вийшов

ряд письменників, учених, політичних діячів, діячів освіти, книгодрукування, митців, які

сприяли зміцненню зв’язків українського та білоруського народів.

 

Братські школи – навчальні заклади в Україні у 16-18 ст., які організовувалися при братствах –

громадських організаціях православних міщан з метою зміцнювати православ’я і чинити опір

денаціоналізаційним впливам латинських (єзуїтських) і протестантських шкіл. Першу школу заснувало

Успенське братство у Львові 1586 р. За її зразком постало чимало братських шкіл у різних містах України:

в Галичі, Стрию, Миколаєві, Любліні, Бересті, Києві (1615 р.), Вінниці, Кам’янці-Подільському, Луцьку

(1620 р.), Володимирі-Волинському, а також в Білорусі. В І-й пол. 17 ст. створені були й у деяких селах.

Найважливішими серед них були Львівська і Київська. Спочатку школи мали характер греко-слов’янських із слов’янською мовою викладання, друге місце займала грецька мова. Вивчалася також тодішня руська (українська) мова. Пізніше братські школи наблизилися організацією і навчанням до ієзуїтських шкіл (з латинською головною мовою), зокрема школи, які мали зразком Києво-Могилянську колегію. Програмою навчання більшість братських шкіл відповідала тодішнім середнім школам: класичні мови, діалектика, риторика, поетика, арифметика, геометрія, астрономія, музика (церковні співи). Ці школи були доступні для різних прошарків суспільності. Учнів вирізняли не за походженням, а за успіхами (на відміну від ієзуїтських шкіл). В школах була сувора дисципліна (включно до тілесних кар). Сироти й учні з незаможних родин жили в бурсах.


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.003 сек.)