АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

СЛОВНИК 57 страница

Читайте также:
  1. I.II ПЕЧАТНАЯ ГРАФИКА 1 страница
  2. I.II ПЕЧАТНАЯ ГРАФИКА 10 страница
  3. I.II ПЕЧАТНАЯ ГРАФИКА 11 страница
  4. I.II ПЕЧАТНАЯ ГРАФИКА 12 страница
  5. I.II ПЕЧАТНАЯ ГРАФИКА 13 страница
  6. I.II ПЕЧАТНАЯ ГРАФИКА 14 страница
  7. I.II ПЕЧАТНАЯ ГРАФИКА 15 страница
  8. I.II ПЕЧАТНАЯ ГРАФИКА 16 страница
  9. I.II ПЕЧАТНАЯ ГРАФИКА 17 страница
  10. I.II ПЕЧАТНАЯ ГРАФИКА 18 страница
  11. I.II ПЕЧАТНАЯ ГРАФИКА 19 страница
  12. I.II ПЕЧАТНАЯ ГРАФИКА 2 страница

 

МОНТЕНЬ Мішель-Ейкем де (1533, за­мок Монтень, в Перигорі — 1592) — французький філософ, письменник. Навчався у Бордо і Тулузі. Служив членом місцевого парламенту та мером Бордо упродовж ба­гатьох років. У міжконфесійних та міжцерковних стосунках виступав за улагодження суперечностей між католи­ками і протестантами. Найхарактер­нішою рисою філософських роздумів Монтеня є скептицизм. Ідеї скептицизму не були викладені Монтенєм у систематизованій формі, а знайшли відбиття у численних но­татках, записах у щоденнику. Зібрані воєдино, вони утворили видатний зразок філософсько-гуманістичної літератури, що пізніше здобув синтезовану назву "Досліди". Твори Монтеня засвідчують при­хильність автора до самоспостереження, споглядання мінливості психологічної натури людини; людині не личить за­зіхати на роль керманича природи, поза - як, часом, навіть особистий внутрішній світ скидається на некеровану самостійну істоту. Універсалістське знання на зразок схоластичного чи аристотелізму, викладання якого панувало в університетах, на думку Монтеня, позбавлене особистісного сен­су, хоч і залишається для людини норма­тивним. Призначення людського буття — у самовдосконаленні, усвідомленні влас­ної ролі як частки природи. Монтеня цікавить не абстрактне знання про суще, а осяг­нення власного природного начала, його недоліків та переваг, безнастанної мін­ливості та зумовленості повсякденним досвідом. Наскрізне для філософського світобачення Монтеня питання —девіз "Що я знаю?", застосоване до релігії, мало на­слідком відповідь про неспроможність людини пізнати Бога і разом з тим — про її відкритість до сприйняття Божої ми­лості й благодаті. Отож, через скепти­цизм уможливлювався шлях до віри.

Основні твори: "Подорожні записи" (1580 -1581); "Нотатки" у 3 томах (1588).

 

МОНТЕСК'Є Шарль Луї де (1689, замок Ла Бред, поблизу Бордо — 1755) — французький філософ, есеїст. Був знатного походжен­ня (барон Лабреде); упродовж 20 років — голова парламенту Бордо; багато подоро­жував (Італія, Нідерланди, Англія). Од­ним із філософських підсумків його по­дорожніх спостережень була ідея про не­обхідність визнання різноманітності зви­чаїв, релігій, законів соціально-струк­турного впорядкування, географічних чинників, які зумовлюють своєрідність будь-якого народу й країни; отож: Франція не може претендувати на звер­хність щодо інших країн. Гармонійне суспільство, вважав Монтеск'є, — це те, яке враховує усю сукупність чинників, що сто­суються і власного, й усіх інших народів. Аналізуючи походження суспільства, спирався на теорію природного права; доводив, що і в первісних суспільствах існувала нерівність, а також певні регулятиви щодо норм справедливості. В оцінці різних типів суспільного прав­ління віддавав перевагу конституційній монархії, яка, на думку Монтеск'є, спроможна запобігти тиранії двох типів — одноосіб­ного деспота та маси народу; з огляду на це, високо шанував англійську конституцію як "дзеркало свободи". Вірив в існування Бо­га та вплив Божої благодаті на обдаруван­ня людини здатністю до вільного вибору. Основні твори: "Персидські листи" (1721); "Дух законів" (1748).

 

МОР Томас (1478, Лондон — 1535) — англійський державний діяч, есеїст. Освіту от­римав в одній з лондонських шкіл та університеті Оксфорда. Член парламенту (1504), лорд-канцлер (1529). Один із близьких друзів Еразма Роттердамського.Поді­ляв його оцінку ранньохристиянської етики. Першою літературною спробою була "Історія Короля Ричарда III" (1512 -1518), — майстерна історіографічна пра­ця, написана латинською та англійською мовами. "Утопія" — найвідоміший твір Мора. Назва його походить від гри значень двох грецьких слів: "неіснуюче міс­це" та "гарне місце". В "Уто­пії" змальовується ідеальне місто — держава, в якому суспільні та політичні інсти­туції керуються у своїй діяльності нор­мами розуму. Найвищою метою і благом життя у цьому ідеальному, з точки зору Мора, суспільстві є задоволення, втіха. Щоб досягнути її найвищої міри, не­обхідно встановити устрій комунного ти­пу (на кшталт зображеного Платоном),але зі збереженням сім'ї. Мор також заторкував питання державного контролю за освітою, релігійної терпимості, соціаль­ної рівності чоловіків і жінок. Моральні орієнтації індивіда мають бути спрямо­вані на дотримання природних задово­лень, схвальне ставлення до простоти (навіть спрощеності) у стосунках та за­судження прагнення до багатства й ста­нових переваг. До задоволень вищого ґа­тунку, що їх має домогтися індивід, Мор також відносив шукання довічного бла­га, яке залежить од Божого провидіння. Основні твори: "Утопія" (1516).

 

МОРАЛЬ (латинською moralis — моральний) — духовно-культурний механізм регуляції поведінки особистос­ті та соціальних груп за допомогою уяв­лень про належне, в яких узагальнені норми, цінності, зразки поведінки, принципи ставлення до інших індивідів та соціальних груп. Специфіка мораль­ної свідомостіформується за умов розк­ладу родоплемінного суспільства, виник­нення складної системи опосередкова­них зв'язків (політичних, економічних, соціальних та ін.), що прийшла на зміну безпосередньому характеру всіх сто­сунків людей у традиційній общині. Поява відносної свободи вибору, потреба в ситуаційній гнучкості поведінки й сто­сунків, відповідно до динамічних умов життя, робили чим далі проблематич­нішими збереження, культурну транс­ляцію і примноження досвіду безпосе­редньо моральнісного ставлення людини до людини, спільноти, природи, світу. В контексті критичного осмислення реаль­них звичаїв людей (що свідчило про руй­націю традиційних форм моральності)складається узагальнена система уяв­лень про чесноти, норми поведінки, осно­воположні закони колективного співіс­нування ("не убий", "не укради" та інші). Ідеальна система належного водночас по­стає як моральнісне добро, найвища самоцінність, що протистоїть моральнісному злу в реальній людській життєдіяль­ності. В цьому ракурсі Мораль співвідносить­ся з духовно-ідеальними основами права, релігії, мистецтва, філософії. Часткове коригування внутрішнього світу люди­ни, її вчинків, масової поведінкової практики відбувається в разі особистісного прийняття вимог і настанов моралі та відповідних вольових зусиль щодо їх здійснення. Намагання досягти добро­чесності й праведності засобами зов­нішнього тиску, без достатньої внут­рішньої мотивації, вступають у про­тиріччя з ціннісним аспектом морально­го самоствердження людини, породжу­ють "легальні", а не "моральні" вчинки (Кант). Регулятивні можливості моралі зро­стають у міру розширення її суб'єктного горизонту. Формування вселюдського, універсального масштабу морального світосприйняття, вихід за межі групових, етнічних, національних інтересів до обріїв людства як єдиного цілого відкри­ває можливості для найбільш адекватного втілення суті моральності в процесі суб'єктивного творення цінностей моралі. Значне духовне випередження реальних можливостей життя й універсальне ба­чення належного ставлення до іншої лю­дини, суспільства, природи концент­рується в моралі як ідеал. Конкретно-чут­тєве втілення тих чи тих сторін сукупно­го морального ідеалу подибуємо в міфо­логії,релігійних та художніх образах. Раціонально-логічне осмислення, узага­льнення і обґрунтування понять, категорій моральної свідомості відбувається в етиці(дивись Нормативна етика).У цих процесах закріплюється й нагромад­жується зміст моральнісного добра, тоді як у реальній життєдіяльності мораль не­рідко обмежується відносними, конкрет­но-історичними обмеженими вимогами щодо втілення можливого блага. Перева­жання відносного над абсолютним ха­рактерне для ідеологізованих моральних систем, хоча за певних умов подання аб­солютного тут може бути досить вагомим (наприклад, ідеологія Просвітництва). Водно­час не є гарантовано моральнісним на­віть конкретно-історичний зміст узага­льнених понять моральної свідомості (гідність, честь, обов'язок, справедли­вість), хоча в цілому такі форми оцінки і самооцінки мають непроминальне зага­льно-культурне значення. Найбільша міра абсолютної значущості притаманна абстрактно сформульованим моральним законам і етичним принципам. Прагма­тичне спустошення морально-етичних ідеалів внаслідок надання переваги відносному призводить як до духовної деградації, так і до соціальної дестабі­лізації. Відмова від відносних допоміжних, компромісних рішень в світі ре­альних людських відносин веде до без­надійної мрійливості або змертвілого етичного ригоризму. Наявність відносно гуманних правил є кращою для соціуму як системи, ніж відсутність будь-яких. В кінці XX століття істотне збагачення моралі відбу­валося шляхом осмислення й обґрунту­вання моральних принципів теорією справедливості, комунікативною ети­кою, що запроваджують в галузь мораль­ної рефлексії дискурсивно-консенсуальні засади.

(Т. Аболіна, І. Надольний)

 

МОРАЛЬНА САМОСВІДОМІСТЬ — мо­ральне усвідомлення людиною самої себе, як особистості і свого місця в суспільстві. Людина — єдина істота, яка чітко ус­відомлює власне існування. Маючи таку здатність, як самосвідомість, вона відна­ходить своє "Я", котре стає центром її життєвого світу в цілому; зрештою, вона досягає розуміння, що це "Я" є іншим, ніж уся навколишня природа. Осібність переживання своєї "іншості" вимагає соціокультурного об'єднання з іншими лю­дьми, отже, веде до спілкування, або ширше — комунікації.Самосвідомі людські індивіди не можуть жити поза спілкою з іншими людьми — ні практич­но, ані духовно. Універсальним засобом розвитку самосвідомості і спілкування виступає мораль. Мораль майже завжди пов'язана з елементами самообмеження в ім'я інтересів інших людей. Починаю­чи від доби Античності, мораль усвідом­лювалася як спосіб панування людини над собою, як покажчик того, наскільки людина є відповідальною за себе, за свої вчинки. Вихід людини на рівень відповідальності завжди пов'язаний з розвитком моральної самосвідомості. Моральна самосвідомість має емоційно-чут­тєвий і раціональний рівні. Емоційно-чуттєве начало пов'язане з природністю індивіда, його вітальною силою, здатніс­тю утверджувати себе як одиничну істо­ту; воно завжди суб'єктивне, пристрас­не, вибіркове. Раціональний рівень втілює здатність людини до вірних, об'єктивних, виважених суджень про світ, включає переконання, котрі вира­жаються в поняттях гідності і честі, обо­в'язку і совісті. Під впливом раціональ­ного начала моральної самосвідомості відбувається розвиток моральних почуттів честі, гідності, обо­в'язку, совісті і так далі. Отже, моральна самосвідомість — спе­цифічна форма моральної свідомості, котра не просто обернена на людину як її носія, а виступає саморегулятивним чин­ником, самооцінювальним інструментом людського існування. (О. Левицька)

 

МОРАЛЬНА СВІДОМІСТЬ — духовна сторона моралі;людська свідомість в її спрямованості на осмислення і розв'я­зання моральних проблем. У взаємодії з моральною діяльністю і моральними сто­сунками утворює мораль як системну цілісність. Разом з тим у межах моралі моральна свідомість становить підсистему зі своєю внутрішньою структурою, котра забезпе­чує поєднання двох притаманних їй функціональних властивостей — імператив­ності (здатності чинити відповідно до приписів) і оцінювальності (здатності співвідносити те чи інше явище з певни­ми моральними цінностями). Відповідно у змісті моральної свідомості розрізнюють, з одного боку, норми і принципи, з іншого — моральні мотиви, ціннісні орієнтації, етичні цін­ності. Моральні приписи і моральні оцінки різного рівня не тільки не запере­чують, а доповнюють одне одного. Най­повніше поєднання усіх цих сторін здійснюється в категоріях моральної свідомості, що по­стають основними елементами її смисло­вої вибудови. До них належать: добро і зло,обов'язок, відповідальність, спра­ведливість,сенс життя, щастя. Роз­різнюють чуттєвий і раціональний рівні функціювання моральної свідомості. У першому випадку йдеться про моральні почуття, у другому — про моральні судження, етичні кон­цепції і теорії. Смисловим стрижнем моральної свідомості є ідея добра, що тяжіє до конкрети­зації в моральному ідеалі — образі мора­льної досконалості. Суб'єктом моральної свідомості може бути як окремий індивід, так і група, спільнота, суспільство в цілому.

(В. Нестеренко)

 

МОРАЛЬНИЙ ВИБІР — акт волевизначення суб'єкта на основі надання перева­ги певній системі морально-значущих цінностей; самостійно прийняте мораль­не рішення, яке знаходить реалізацію в цілісній лінії поведінки або в окремих вчинках. Моральний вібір може стосуватися як мора­льного змісту конкретних засобів досяг­нення певної загальної мети, так і самої цієї мети; як інструментальних цінно­стей, так і самоцінностей, що визнача­ють граничні перспективи людської діяльності. Будь-який практичний вибір може отримувати моральне значення тією мірою, якою він зачіпає інтереси інших людей або загальні принципи життєставлення даної особистості. Зреш­тою, оскільки вибір конкретних шляхів дії і способів життєдіяльності неминуче постає у певному аспекті самоформування людини як морального суб'єкта, проб­лематика морального вибору є невід'ємною від прак­тичного ставлення до світу загалом. Не­обхідними передумовами морального вибору є:

а) на­явність альтернативних варіантів вибо­ру; при цьому важливою є не лише їх множинність, а й реальна присутність у людському досвіді. Якщо творча інтенція орієнтує на долання меж наявної си­туації і прорив до нових обріїв буття, то моральний вибір, навпаки, вимагає адекватного входження в ситуацію і визначення у ній своєї позиції; йому притаманний пафос причетності;

б) свобода суб'єкта, що оби­рає, стосовно конкретних предметів ви­бору, а також підстав, які цей вибір без­посередньо обумовлюють. В даному розумінні сама можливість морального вибору на будь-якому рівні засвідчує основоположну свободу волі людини, а отже, її здатність і покликаність до вибору самої себе, що і є граничною екзистенційною формою морального вибору. Проаналізований К'єркегором,а згодом Сартромта іншими філософами-екзистенціалістами "вибір себе" поєднує утвердження особистісної уніка­льності з визнанням цілісної відповіда­льності "Я" за всю повноту присутності у світі, всю сукупність стосунків і дій, які можуть бути інтерпретовані як конк­ретні вияви морального вибору. У сучасній комунікативній філософії та етиці гостро стоїть проблема поєднання морального вибору з дискурсом стосовно його принципових засад. Іще Аристотель,вказуючи на те, що в прак­тичній галузі все може бути "і так і іна­кше", виводив звідси потребу в особливій чесноті практичної розсудливості, яка й визначає правильні рішення людини. У філософсько-етичній думці XIX - XX століть волюнтаристська складова вибору трива­лий час домінувала над раціонально-ко­мунікативним осмисленням останнього (дивись Децизіонізм).Проте сама множин­ність несумісних ціннісних засад, взір­ців поведінки, способів аргументації, од­ночасно представлених у досвіді і свідо­мості сучасної людини, динамічна зміна нетрадиційних ситуацій, у яких нале­жить приймати відповідальні рішення, — все це апелює не лише до вольової здат­ності морального вибору, але й, передусім, до його ра­ціонально-дискурсивної культури, закоріненої у практиці спілкування, у сум­лінні й розсудливості представників кон­кретних людських спільнот. (В. Малахов)

 

МОРАЛЬНІСТЬ — буттєвий корелят мо­ралі,що визначає спосіб, рівень і межі впливу її норм на реальне людське жит­тя. Розрізняють два конкретніших зна­чення терміна "моральність":

1) Якісна характери­стика певної системи соціальних або міжособистісних стосунків під кутом реалізації в них настанов і цінностей мо­ралі. В цьому сенсі розрізнення моралі й моральності встановив і обґрунтував Гегель. У "Філософії права" (1821), вибудовуючи тріаду етапів розвитку об'єктивного духу, Гегель першим (як тезу) наводить право, що постає чистою об'єктивністю, наявним буттям свободи "у зовнішньо­му". Мораль (антитеза) — суб'єктивна свідомість індивіда, яка базується на сво­боді волі й охоплює його переконання, мотиви поведінки, мету і наміри. Дійсна свобода досягається через синтез права й моралі — в моральності. У філософії зміст поняття моральність визначається подвійним чином. По-перше, це звичай як стійка форма по­ведінки, що є історичним попередником моралі; по-друге, опосередковані морал­лю конкретні обов'язки перед державою, соціальним станом, сім'єю. Представни­ки сучасної етики, звертаючись до ге­гелівського поняття моральності, або "субстанційної моральності", зазвичай акцентують увагу на моменті зв'язку з історич­но-конкретними формами людського співжиття, що обумовлюють специфіч­ний, особливий характер моральних зо­бов'язань і орієнтацій індивідів. Антите­зою моральності в такому разі постає так звана макроетика, або універсалістська мораль ( Апель, Габермас та інші).

2) Сфера внут­рішнього, душевно-духовного самовиз­начення і ціннісної орієнтації людської особистості за межами належного — безальтернативно визначеного нормами і приписами моралі. Коли предметом ува­ги виявляються пошуки і рішення окре­мих людей, спрямованість їх пережи­вань, що не передбачає однозначних оцінок, то йдеться не про мораль, а саме про моральність. Розвиток моральної культури пе­редбачає відкритий обопільний процес взаємозбагачення моралі й моральності в обох за­значених конкретних виявах останньої. Розрив між мораллю й моральністю засвідчує кри­зовий стан суспільства; разом з тим, пе­ретворення живої, дієвої моральності на простий зліпок з наявної системи моральних норм позбавило б людину здатності за­своювати історичний і соціальний дос­від, творити нові форми морального спіл­кування. (В. Малахов)

 

МОРГАН Льюїс Генрі (1818, Нью-Йорк —1881) — американський вчений, етнолог, історик первісного суспільства. В 1840 році Морган вступив до коледжу, де протягом чотирь­ох років вивчав право. У цьому ж, 1840 році, Морган заснував літературне товариство "Великий орден ірокезів", що ставило за мету вив­чення історії і культури індіанців, а та­кож надання їм матеріальної і гуманітар­ної допомоги. Результати досліджень Моргана у цій галузі були покладені в основу його першої фундаментальної праці "Ліга ірокезів" (1851). Вивчаючи побут американських індіанців, Морган зібрав великий фактичний матеріал з історії первісного суспільства, який узагальнив у своїй основній праці "Стародавнє суспільство, або досліджен­ня ліній людського прогресу від дикості через варварство до цивілізації" (1877), в якій обґрунтовує історичні щаблі й фор­ми розвитку сім'ї. Написання Енгельсомоднієї із своїх чільних праць "Походжен­ня сім'ї, приватної власності і держави" багато в чому завдячує науковим здобут­кам Моргана. Ядром вчення Моргана є обґрунтована ним теорія про єдиний шлях розвитку людського суспільства та про роль родо­вої організації як універсальної історич­ної основи первісного суспільства. Морган од­ним із перших в науці довів, що сім'я є історичним явищем, яке змінюється ра­зом з розвитком суспільства.

Основні твори: "Ліга ірокезів" (1851); "Старо­давнє суспільство" (1877).

 

МОРОЗ Олексій Якович (1931, село Яруга Хмельницької області) — український філософ. За­кінчив фізико-математичний факультет Чернівецького університету (1955). Кандидат філософсь­ких наук (1970). Старший науковий співробітник інституту філософії імені Г. Сковороди НАНУ (1972). Головний напрям діяльності — філософія науки, зокрема філософські проблеми кібернетики, інформатики, штучного інтелекту, деякі аспекти інформаційної цивілізації.

Основні твори: "Логіко-гносеологічний ана­ліз принципів кібернетичного моделю­вання" (1972); "Кібернетика в системі су­часного наукового знання" (1988); "Епістемологічний аналіз когнітивного підхо­ду до проблеми штучного інтелекту" (1995).

 

МОРРИС Чарльз Вільям (1901, Денвер — 1979) — американський філософ; фахівець у галузі семіотики. Закінчив Чиказький університет. У 1931 - 1947 роках — професор цього університету. За своїми поглядами — послідовник класич­ного прагматизму;підтримував ідеї логічного позитивізму,у психології — біхевіоризму. Упродовж усього життя особливу увагу приділяв поєднанню здо­бутків американського прагматизму (теорії Пірса, Міда)з логічним позитивізмом. Найвідоміша праця Морриса "Основи теорії зна­ків" (1938), у якій семіотика розгляда­лась як загальна теорія знаків та знако­вих процесів. Структура знакового про­цесу (семіозису), за Моррисом, складається із чо­тирьох компонентів: знакового засобу, десигнату, інтерпретатора та інтерпретанти. Семіозис можна охарактеризувати як з точки зору його вимірів (синтак­сичного, семантичного, прагматичного), так і рівнів. Моррис розрізняв дескриптивну і чисту семіотику. У рамках першої і дру­гої він виділяв три основних підрозділи: синтактику, семантику і прагматику. У чистій семіотиці намагався створити ме­тамову,за допомогою якої можливо бу­ло б розглядати будь-які знакові ситу­ації. Семіотика, за Моррисом, — це наука, у рам­ках якої цілком вірогідним є вирішен­ня питання щодо об'єднання різних наукових дисциплін. Саме виникнення семіотики є кроком до уніфікації наук, пов'язаних повністю або частково зі зна­ками. На думку Морриса, логіку,математику, лінгвістику, естетикуможна цілком включити до семіотики. Під семіотичну компетенцію потрапляють також епістемологічні і методологічні проблеми (що­до інших наукових дисциплін, то це можливо зробити лише частково). Ідеї Морриса значно вплинули як на американську філософію, так і на дослідження у галузі семіотики у різних країнах світу.

Основні твори: "Шість теорій свідомості" (1932); "Прагматизм і криза демократії" (1934); "Логічний позитивізм, прагма­тизм і науковий емпіризм" (1937); "Осно­ви теорії знаків" (1938); "Знаки, мова і поведінка" (1946); "Мова цінностей" (1957); "Позначення і значення" (1964).

 

МО- ЦЗИ (468, або 478, 480 та інші, царство Лу — 376, або 403, 395, 392 та інші до нашої ери) — стародавньокитайський мислитель, політичний діяч, засновник моїзму (мо цзя). Вивчав конфуціанські ідеї, але відійшов від них і пізніше різко критикував. Створив власну концепцію, багато у чому протилежну конфуціанській. Погляди Мо - Цзи викладені в книзі "Мо-цзи" ("Трактат учителя Мо"), яка являла собою резуль­тат колективної праці моїстів протягом декількох століть. Мо-Цзи виходив із критики політичних і соціальних відно­син, що склалися в сучасному йому суспільстві. Головною причиною "безла­ду в Піднебесній" вважав відсутність у людей поваги, любові один до одного. На­слідком цього є те, що кожний здійснює вчинки, виходячи із власних бажань та вигоди. Мо-Цзи розрізняв "загальну" та "окрему" любов: "окрема", або корисли­ва, любов є великим злом для Піднебес­ної; тільки в "загальній" любові знаходи­ться істина. Еталоном "загальної лю­бові" Мо-Цзи вважав небо, бо воно "велике і безкорисливе", "не розділяє малих та великих", "годує всіх". Основне завдан­ня людини — виконувати бажання неба: "Небо бажає, щоб люди допомагали один одному". Поняттю "небо" надається теїс­тичне значення: воно — критерій розмежування добра і зла, все бачить і чує, знає вчинки всіх людей та неодмінно ка­рає тих, які "порушують його волю". У політичних поглядах Мо-Цзи централь­ною є думка про залучення до справ прав­ління державою "доброчесних" людей. При цьому він обстоює тезу "шанування талантів", згідно з якою "мудрі люди" повинні висуватися на високі посади, не­залежно від їхнього походження. Пропо­нуючи дотримуватися "економії у витра­тах", зокрема "економії при похован­нях", критикував конфуціанців за їхню ритуалізацію життя, яка потребує вели­ких витрат за рахунок добробуту народу. Антиконфуціанський характер мають і висловлювання Мо-Цзи "проти долі", сенс яких у запереченні напередвизначення в житті людини, адже людина сама є твор­цем своєї долі; наполегливою працею во­на сама повинна досягти удачі, не робля­чи при цьому зла іншому. Вчення Мо-Цзи мало великий вплив у Китаї в IV - III столітті до нашої ери.

 

МУДРІСТЬ — позатеоретична форма філософського відношення до дійсності, яка не вичерпується пізнанням істини, а потребує "життя в істині". Мудрість визна­чається як досвідченість, що характе­ризується етичною духовністю, при­четністю до вищих життєвих цінностей. Мудріст є результатом використання пізнава­льних та інтелектуальних зусиль люди­ни в їх органічному зв'язку із потребами реальної життєдіяльності. Мудрість — різновид практично орієнтованої свідомості, яка підпорядкована завданням засвоєння норм та правил "праведного" життя. Ге­нетично мудрість сягає синкретичної форми досвіду особи. На рівні філософії пробле­ма мудрості використовувалась у концепції "софійності"світу, згідно з якою творча смислонаповненість буття, його краса та довершеність визначаються причетністю до мудрості універсальної сили, що нібито ке­рує світом. В раціональному розумінні мудрість є архаїчною формою духовно-практичного освоєння світу. Деякі функції мудрості, що пов'язані з інтеграцією способу буття зі способом думок, використовую­ться в новому контексті філософською антропологією. (С. Кримський)

 

МУНЬЄ Еммануель (1905, Гренобль — 1950) — французький філософ, засновник французького персоналізму.Закінчив університет у Греноблі, після захисту дисертації в Сорбонні викладав філософію в коледжах Франції та Бельгії (1933 - 1939). У1932 році разом з Лакруа за­снував персоналістський журнал "Дух". У центрі вчення Муньє — поняття "особис­тості", яке протиставляється ізольовано­му і самодостатньому індивіду. Згідно з Муньє, особистість — це вища духовна сутність, що перебуває в постійному самоздійсненні, самореалізації в напрямі до трансцендентного. Особливе місце в концепції Муньє займає соціальна тематика, оскільки розвиток особистості залежить також від трансформації суспільства, яке має забезпечити належні умови для її самореалізації. Називаючи свою про­граму "революційною", Муньє закликав до здійснення "персоналістської і общинної революції". Він вважав капіталізмз йо­го приватно-власницькою орієнтацією, відчуженням людей і боротьбою між ними результатом неправильного розумін­ня людини філософами доби Відроджен­ня,їхній концепції "індивідуалістично­го гуманізму" Муньє протиставляє новий гу­манізм, в якому мають враховуватися усі "виміри особистості", зокрема і насампе­ред — її зв'язок з іншими людьми. В програму "персоналістської і общинної рево­люції" входили: "соціалізація" основних галузей виробництва, піднесення особис­тості працівника, примат праці над ка­піталом, знищення класів. Виступаючи з критикою капіталізму, Муньє водночас ви­магав подолання марксизму з його вчен­ням про класову боротьбу і соціалістичною революцією. "Персоналістська рево­люція" є духовною і передбачає не боро­тьбу класів і не масовий соціальний рух, а глибоке моральне відродження людей, в результаті якого через духовне оновлення окремих особистостей відбудеться становлення нової цивілізації.

Основні твори: "Персоналістська і общинна революція" (1934); "Маніфест персо­налізму" (1936); "Умови свободи" (1946); "Що таке персоналізм?" (1946); "Вступ до екзистенціалізмів" (1947); "Персо­налізм" (1950).

 

МУР Джордж Едвард (1873, Лондон — 1958) — англійський філософ. Засновник течії неореалізму — як продовження шотландської філософії здорового глузду. У 1925 - 1939 роках — професор філософії у Тринітському коледжі, у 1921 - 1947 роках — редактор журналу. Самобутність його філософсь­кого підходу полягає у тому, що він вва­жав визнання існування зовнішнього світу на рівні повсякденного мислення і мовлення цілком виправданим. Запере­чення філософами-ідеалістами цього загально прийнятого погляду ґрунтується на ототожненні сприймання об'єкта з са­мим об'єктом (мислення про буття — з са­мим буттям). Але в даному разі — це не повернення до наївного реалізму, яке б нехтувало критикою такого реалізму з боку суб'єктивних ідеалістів чи Канта,а його оновлена версія. Мур вважав, що причиною заперечення існування зов­нішнього світу є хибний аналіз значень висловів, тобто плутанина в аналізі зна­чень. На рівні повсякденного мислення: мовлення визнання існування зовнішньо­го світу не веде до непорозумінь і цілком задовольняє практичні потреби. Фактич­но такий підхід вів до заперечення тези про недосконалість повсякденної мови і зрештою, до пізнішого виправдання по­всякденної мови Вітгенштайном та до його ідеї про різні "мовні ігри" з власти­вими їм критеріями смислу. Але сам Мур не вважав свою версію неореалізму до­статньо обґрунтованою. Він запропону­вав об'єктивне розуміння етики на про­тивагу суб'єктивістським концепціям. Вважав, що популярні визначення добра в психологічних, соціологічних, еконо­мічних термінах тощо є наслідком плута­нини у процедурі визначення. Мур три­мався думки, що поняття добра є прос­тою сутністю, яку не можна розкласти чи звести до якоїсь іншої сутності, тобто визначити добро через щось інше. Основні твори: "Основи етики" (1903); "Етика" (1912); "Деякі основні проблеми філософії" (1953); "Філософські статті" (1959).


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.007 сек.)