|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Правобережна Україна в ХІХстКількісний і національний склад населення в західноукраїнських зеилях під владою Австрійської імперії.Згідно з переписом 1843 р. населення Галичини та Буковини становило 4 млн. 980 тис. осіб, у тому числі 2 млн. 300 тис. українців, понад 2 млн. 146 тис. поляків, 130 тис. німців. У Східній Галичині було: українців - 65%, поляків - 20, євреїв - 10, інших національностей - 5%. Українці проживали в основному в селах. У Закарпатті чисельність населення становила 300 тис. чоловік (українці, угорці, німці). Державною мовою визначалася німецька. Крім того, у діловодстві допускалася латинська і польська. В 70-90-х рр. XVIII ст. в імперії здійснюються державнииькі реформи. Особливо значним був вплив реформ у галузі аграрних відносин, релігії та освіти. Так, було скасовано особисту залежність селян від дідичів, надано їм певні права обирати професію без згоди пана, одружуватися, переселятися; запроваджено триденну панщину тощо. Серйозні зрушення були зроблені у сфері релігії: церква підпорядковувалась державі, ліквідовано орден єзуїтів, зрівняно у правах Католицьку, Протестантську та Греко-католицьку Церкви. Відбулися зміни у галузі освіти: шкільну освіту переведено на державний кошт, відкрито Львівський університет, в початковій школі дозволено користуватися рідною мовою. Проте уже в кінці XVIII ст. - на початку XIX ст. у правлячих колах імперії на зміну реформаторству поступово приходить консерватизм, реакція. Це привело до того, що феодали розпочали поступове відновлення втрачених позицій у аграрному секторі (захоплення селянських земель, збільшення повинностей селян, насамперед панщини та ін.). До середини XIX ст. в західноукраїнських землях 2/3 селян не мали мінімуму землі, щоб забезпечити засоби існування своєї сім'ї. Феодальні відносини гальмували розвиток не тільки сільського господарства, а й промислового виробництва. Західноукраїнський край перетворювався на ринок збуту та джерело сировини й дешевої робочої сили. Наприклад, в середині XIX ст. виробництво промислової продукції на душу населення в Східній Галичині було в п'ять разів нижчим, ніж у чеських та німецьких областях імперії. Кріпацтво та колоніальна політика стримували переростання мануфактурної промисловості у фабричну (у 30-40-х рр. XIX ст. в західноукраїнських землях працювало майже 250 мануфактур, проте жодна з них не мала парових двигунів). Треба відмітити активізацію селянських виступів у Східній Галичині, їх очолювали М.Бойчук, Д.Марусяк, Ю.Юженюк, Д.Якимчук, П.Мельничук, а на Закарпатті - С.Товта, І.Кокоша та інші. У Північній Буковині найбільшим був виступ під проводом Л.Кобилиці. Соціально-економічне становище західноукраїнських земель в кінці XVIII ст. - першій половині XIX ст. сприяло пробудженню національного життя населення краю. Специфіка національного відродження у цьому регіоні полягала в тому, що основним носієм української національної ідеї було духовенство. Так, у 1816 р. Іван Могильницький (канонік перемишлянський) створив так зване "Клерикальне товариство", що ставило за мету поширювати серед селян релігійну літературу українською мовою. У 20-і роки в Перемишлі виник гурток, який об'єднав навколо себе єпископ Іван Снігурський. У 30-40-х рр. XIX ст. центром національного життя на західноукраїнських землях став Львів. Тут створюється і починає діяти громадсько-культурне об'єднання романтиків "Руська трійця". (Термін "руська" тоді означав "українська"). її засновниками були Маркіян Шашкевич, Іван Вагилевич, Яків Головацький - у той час студенти Львівського університету і вихованці духовної семінарії. Ініціатори створення "Руської трійці" прагнули внести революційні зміни в тогочасну літературу шляхом впровадження в неї народної мови. Вони займалися збиральницькою, дослідницькою, видавничою й публіцистичною діяльністю в сфері широкого кола гуманітарних наук (народознавства, фольклористики, мовознавства, літературознавства, історіографії тощо), а також літературно-художньою та перекладацькою діяльністю. їхні виступи були спрямовані на утвердження живої української розмовної мови в літературі, на створення цією мовою шкільних підручників, на впровадження рідної мови в повсякденний ужиток інтелігенції тощо. " Русалка Дністровая " - збірка, видана в 1837 р. в Будапешті, авторами якої були Маркіян Шашкевич, Іван Вагилевич та Яків Головацький. Це перша народна книга, що поклала початок новій демократичній культурі на західноукраїнських землях. її зміст пронизаний тяжінням до традицій власної державності, возвеличенням національно-визвольної боротьби, поетизацією народних героїв (Морозенка, Довбуша, козаків, гайдамаків). Центральною в ній була ідея єдності західноукраїнських земель з усією Україною, прагнення до відродження державності та політичної незалежності. Основна частина тиражу "Русалки Дністрової" була конфіскована, й тільки 200 примірників розійшлося по Галичині й Україні. Після виходу в світ "Русалки Дністрової" діяльність "Руської трійці" припиняється, але все ж таки поступ у національному відродженні продовжується. Значення діяльності "Руської трійці" полягає в тому, що: - західноукраїнська інтелігенція під впливом гуртка стала переорієнтовуватись на народні маси; - "Русалка Дністровая", видана "Руською трійцею", довела, що проста українська мова може бути літературною. Досить влучно оцінив діяльність "Руської трійці" (зокрема видання "Русалки Дністрової") Іван Франко - як "явище наскрізь революційне". Ця революційність полягала перш за все у розриві зі старою традицією літератури церковнослов'янською мовою. Вони ввели народну мову галицьких українців у літературу і довели, що між їхньою мовою і мовою наддніпрянських українців немає суттєвих відмінностей — отже, вони становлять один і той самий народ. Тому їхня діяльність стала віхою у розвитку українського національного руху в Галичині, подібно до діяльності Ки-рило-Мефодіївського товариства в Наддніпрянській Україні. Необхідно відмітити, що під впливом європейських революцій 1848 р. в західноукраїнських землях відбулось піднесення національного руху. 13 березня 1848 р. у Відні, згодом у Будапешті внаслідок народного повстання було повалено абсолютизм і до влади прийшли ліберали. Проголошено Конституцію і запроваджено парламентський устрій. Аналізуючи революцію 1848-1849 рр. в Австрійській імперії, слід вказати на головні здобутки українців у цих подіях: 1. Скасування панщини. 22 квітня оголошено циркуляр, згідно з яким 15 травня 1848 р. "всі панщинні роботи і підданські данини скасовуються за винагороду в майбутньому за рахунок держави". 2. 2 травня 1848 р. створено першу русько-українську організацію - Головну Руську Раду (ГРР) на чолі з єпископом Г.Яхимовичем. Друкованим органом стала "Зоря Галицька". Центральною проблемою ГРР був поділ Галичини на польську і українську частини (провінції) з окремими адміністраціями. 3. Українці взяли участь у перших виборах до австрійського парламенту (червень 1848 р.), де здобули 39 депутатських місць. 4. Дозволено навчання українською мовою в народних школах; у гімназіях введено обов'язкове вивчення української мови, а у Львівському університеті відкрито кафедру української мови й літератури (очолив.Я.Головацький). 5. Відкрито перші читальні (в Коломиї, Львові). У Львові відкрито "Галицько-руську матицю" - українське видавництво дешевих книг. На народні кошти у Львові відкрито Народний дім, який став центром культурно-освітньої роботи в краї. 6. В жовтні 1848 р. у Львові проведено з'їзд діячів українського культурно-освітнього руху, так званий "Собор руських учених". 7. Створено національні гвардії - ополчення та батальйони руських (українських) гірських стрільців. Вони налічували близько 1,5 тис. чоловік. Проте згодом реакція взяла гору і революційний рух було придушено. Розпущено парламент, відновлено необмежену владу монарха (1851 р.). І все ж революція 1848-1849 рр. мала важливі наслідки для західної України: по-перше, була скасована панщина і проведена аграрна реформа; по-друге, вперше західноукраїнські землі переживають піднесення українського національного руху в такому масштабі. Була створена перша русько-українська організація (по суті політична) - Головна Руська Рада. Загальна реформа 1848 р. скасувала феодальні повинності (панщину), але за втрачену власність поміщики одержували викуп, який селяни сплачували додатково до прямих податків. Галичина в основному була і залишилась сировинним придатком інших регіонів Австрійської імперії. Проте реформа 1848 р. створила певні умови для розвитку продуктивних сил. Відбуваються зміни в землекористуванні, поширюється оренда, зростає товарність сільськогосподарської продукції. В пореформений період іде процес соціального розшарування селянства (бідняки, середняки, сільська буржуазія). На західноукраїнських землях, незважаючи на їх колоніальне становище, розвивалася, хоч і сповільненими темпами, капіталістична промисловість. Із середини XIX ст. в Східній Галичині почали добувати нафту; на невеликих шахтах Золочівського, Сня-тинського, Коломийського повітів - буре вугілля; розвивалась і лісопильна промисловість. Будівництво залізниць велось головним чином із стратегічних міркувань. Бажано відмітити, що надзвичайно важким було становище робітників. Рівень їх заробітної плати був у два рази нижчий, ніж у Австрії. Соціальне гноблення робітників і селян західноукраїнських земель доповнювалося політичним безправ'ям і національним гнітом. У Східній Галичині - 65%, на Буковині - 75%, а в Закар патті - 85% населення становили неписьменні. В пошуках кращої полі велика кількість людей цього краю виїжджала на чужину -переважно до Бразилії, Аргентини, США, Канади. (47.) У другій половині ХІХ ст. в Західній Україні поширюється с успільно-політичний і національний рух. Могутній вплив на українську інтелігенцію мала москвофільська течія, яка прагнула шиття українців Галичини з росіянами. В своїй газеті "Слово" (1866 р.) вони проголосили українців частиною російського народу. Проти цієї течії активно боролися М.Драгоманов, І.Франко, М.Павлик. Москвофілам протистояла інша течія - народовці. Лідери: Н.Барвінський, Ю.Романчук, В.Навроцький та ін. У 1868 р. вони засновують громадське товариство "Просвіта", що мало на меті поширення освіти та пробудження національної свідомості. Можна назвати такі дані: на початку XX ст. товариство мало 77 регіональних відділень, близько трьох тисяч читалень і бібліотек, понад 236 тисяч членів ( У 1873 р. народовці заснували у Львові Літературне товарис-тво ім. Т.Г.Шевченка, яке пізніше реорганізувалося у Наукове товариство ім. Т.Г.Шевченка. Тривалий час головою товариства був М.Грушевський; дев'ять років товариство видавало українською мовою щомісячник "Літературно-науковий вісник". Необхідно відмітити, що під впливом ідей М.Драгоманова у 1885 р. (Львів) виникає політична організація народовців — Народна Рада. Як уже вказувалось, в кінці XIX ст. на політичну арену вийшло нове покоління діячів, яке не хотіло задовольнятися лише дозволеною урядом культурницькою діяльністю. Слід наголосити, що перші українські політичні партії виникли в Галичині. Це були: 1. Русько-українська радикальна партія (РУРП, 1890 р.). [Лідери: І.Франко, М.Павлик, О.Терлецький та ін. Вперше постулат незалежності України був поставлений у книзі Ю.Бачинського "Україна ірридента" (1895 р.) та новій редакції РУРП (1895 р.)]. Партія прагнула до утвердження соціалізму, демократичного суспільства. Висунуту нею раніше вимогу перебудови Австро- Угорщини на федеративних засадах у 1895 р. було доповнено положенням про державну самостійність України. Проте політичну самостійність українського народу ця партія розглядала як стратегічну мету. 2. Українська національно-демократична партія (УНДП, 1899 р.). (Лідери: І.Франко, М.Грушевський, Є.Левицький. Наймасові-ша й найвпливовіша). Програма цієї партії передбачала завоювання українським народом культурної, економічної та політичної самостійності, злиття його в монолітний національний організм. 3. Українська соціал-демократична партія (УСДП, 1899 р.). (Лідери: М.Ганкевич, Ю.Бачинський, С.Вітик). її основною метою було досягнення українським народом національного визволення і політичної самостійності, створення вільної держави українського люду, української республіки. Партія прагнула досягти соціалізму шляхом реформ. 4. Русько-український християнський союз (РУХС, 1896 р.). (С.Сембратович, галицький митрополит. - Партія клерикального характеру). Характерною ознакою політичного руху в Галичині було те, що тут, на відміну від Наддніпрянської України, ідея політичної самостійності була домінуючою, вона стала гаслом українських змагань. Отже, висунення ідеалу незалежної Української держави, згуртування навколо неї значних національних сил було головним досягненням західних українців наприкінці XIX ст.
Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.005 сек.) |