|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Родинно-побутові пісні
Загальна характеристика. Традиційні ліричні пісні віддзеркалювали родинно-побутові взаємини. Часто вони відображали не тільки життя в сім'ї в епоху патріархальних взаємин, але й стосувалися суспільно-громадської тематики. Наприкінці XIX ст., особливо після падіння кріпацтва, відбувається розширення сімейно-побутової тематики ліричної пісні. У пісню все глибше проникають соціальні мотиви. Поряд із темою одруження (заміжжя) порушуються соціальні питання, наводиться яскрава характеристика соціально-економічних умов життя різних прошарків суспільства, починаючи від коваля, жебрака й завершуючи купцем і боярином. Отже, традиційні пісні із сімейно-побутового плану переходять у план соціально-побутовий. У народній пісенній ліриці значне місце посідає пісня-романс, що інтенсивно розвивається у XVIII ст., особливо у міському побуті. Згодом вона стає одним із найпопулярніших жанрів не тільки в місті, але й на селі. Образно-тематичне коло пісні-романсу дуже широке: крім особистої лірики тут можна знайти і прекрасні зразки ліричних пісень соціального змісту, і пісні, у яких виражається любов до рідного краю, до його чудової природи тощо. Пісні-романси відзначаються задушевністю й емоціональною проникливістю мелодій, яскравою виразністю і глибоким ліризмом музики й тексту. Кращими зразками таких пісень-романсів є «їхав козак за Дунай», «Ой, я нещасний», «Віють вітри», «Сонце низенько», «Думка» (на слова М. Петренка), «Дивлюсь я на небо», у якій висловлено гаряче поривання до волі, світла, радості. Вони виконуються соло, ансамблями, хорами, у супроводі інструментів і без супроводу. Усе життя, від народження до смерті, пісня супроводжує українця. Вона з ним і біля колиски, і під час грі, і в дорозі, і в коханні. Колискові пісні колись мали магічне значення — уберегти дитину від нещасть, захистити від зла, згодом втратили магію і почали використовуватись для заколисування дитини. У народі вживають вислови «співати при колисці» або «співати кота». Останній вислів походить від давнього звичаю — до нової колиски спочатку клали кота і колисали його, наспівуючи пісень. Потім клали дитину і заколисували її, також співаючи. Тому в колискових піснях так часто згадується кіт. Котику сіренький, Котику біленький, Котку волохатий, Не ходи по хаті, Не буди дитяти, Дитя буде спати, Котик воркотати. Дитячий фольклор — це творчість самих дітей і твори, що виконують для дітей дорослі. Для маленьких дітей виконуються колискові пісні та забавлянки, діти старшого віку самі співають ігрові пісні, дражнили, лічилки, небилиці, жартівливі пісні та ін. Підростає дитя — стає міцним парубком чи тендітною дівчиною. І вже співають інші пісні, пісні про кохання, яких незліченна кількість на нашій Україні. У любовній ліриці — увесь світ, увесь народ, уся його душа. Завдяки поетичному слову, музичній інтонації та характеру мелодії створюються художні образи, передаються настрої, по чуття, взаємини. Більшість пісень — чомусь саме про нещасливе кохання. Прощальні пісні. У зв'язку із розвитком капіталізму в традиційні селянські пісні все глибше проникають мотиви розлуки, розставання, прощання. Такий підвид родинно-побутової пісні розвивається у період XIX — початку XX ст. При цьому вона продовжує наповнюватися новим ідейно-тематичним змістом. Змінюються також творчі принципи віддзеркалення дійсності. Символічні образи й мотиви все частіше змінюються реалістичними. Відповідно до нових історичних умов людські образи набувають певної соціальної конкретизації. У таких піснях зображується дівчина, яка просить свого милого, який вирушає до міста або іншого населеного пункту, відкласти від'їзд, але він відповідає, що не може. Засмучена дівчина присягається у вічній любові. Саме такий сюжет наповнює більшість пісень про розставання двох близьких, закоханих молодих людей. Пісні про кохання та родинний побут подібні між собою за структурою текстів, музичними особливостями та виконанням. Відрізняються за змістом текстів. Записи народнопісенної творчості, що дійшли до нас, свідчать про їх високий мистецький рівень. Центральним образом пісень про родинний побут є жінка, її доля. Набагато менше в піснях інших персонажів і тем: сирітство, чоловік-удівець, життєво-філософські роздуми про сенс і швидкоплинність життя. Більшість пісень належать до репертуару жінок, дівчат, певна кількість розрахована на виконання хлопцями і чоловіками. Ой, не світи, місяченьку, Не світи нікому, Тільки світи миленькому, Як іде додому. А якщо кохання склалося —- настає час весільних пісень. Україна, як відомо, багата на різноманітні весільні обряди, що у кожному регіоні мають свої відмінності. Значення обряду полягає в тому, що він відбиває світогляд і мораль трудового народу, родинні й суспільні стосунки на кожному конкретному історичному етапі. У ньому з великою теплотою оспівана доля жінки до і після весілля. У весільних піснях ідеться і про свах, і про подруг нареченої, світилок, бояр і боярок та ін. Співають весільні пісні винятково жінки. Це переважно хори, діалоги. Весільні пісні супроводжують замішування короваю, розплітання коси молодої, надіванням їй очіпка. Чоловіки у формі монологів і діалогів беруть участь лише у найдраматичніших епізодах обряду під час нападу бояр і викупу нареченої. Святкуючи перезву, родичі молодої після першої шлюбної ночі йдуть із відповідними обрядовими піснями на частування до хати молодого. Найпопулярнішими весільними піснями, що виконуються і зараз на деяких українських весіллях, є такі: «Де ти, калино, росла?», «Ой, думала та гадала», «Приїхали гості», «Ой, куди ж ви, сірі гуси, полинете?», «Ненько моя та рідненька», «Ой, пливе човен по росі». Тексти цих пісень розкривають цілий світ почуттів і дум дівчини у передвесільну та весільну пору. У весільному обряді кожен крок супроводжується піснею. Весілля умовно поділялося на дії (сватання, заручини, весілля, пропій), характеризувалося поєднанням та взаємопроникненням трагічних та комічних елементів — смутку й жалю та сміху й жарту, об'єднувало велику кількість дійових осіб (молоді, їхні батьки, свати, дружки і дружби та ін.). А в п'ятницю — починальниця, А субота — коровайниця, А неділя — вінчальниця, А в понеділок — напиватися, А в вівторок — похмелятися, А в середу їсти та пити, А в четвер порядок чинити, А в п'ятницю по обіду, Та й додому поїду. І до наших днів на весіллях звучать знамениті «Чоботи», що невідомо де взялися у весільному обряді: Чоботи, чоботи ви мої, Наробили клопоту ви мені. А це тії чоботи, що зять дав, А за тії чоботи дочку взяв. Жартівливі та сатиричні пісні поєднуються в одну групу близькістю характеру, загальним настроєм: жваві, веселі, іноді ущипливі, а то і сатиричні. Жарт властивий українським пісням тією мірою, що і ліризм. Гумористичні образи можна зустріти і рядках дум, і в історичних піснях, і в ліриці кохання. Ой там, на товчку, на базарі, Жінки чоловіків продавали. Як прийдеться до ладу, То й свого поведу і продам! Танцювальні пісні. Оскільки ці пісні виконують під час танців, їх ритмомелодика має багато спільного з народними інструментальними награваннями. Адже основне призначення музичних інструментів у народному побуті — це супровід танців. У таких піснях найважливішим є танцювальний рух. Характерними і визначальними особливостями цього жанру є їх музично-танцювальна основа й особливий ритм вірша. Танцювальні пісні поділяють на три види: коломийки, шумка та козачок. Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.003 сек.) |