|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Творчість Ф.ДостоєвськогоОпорний конспект лекції 6 Тема: Творчість Ф.Достоєвського. Роман «Злочин і кара»а План: 1. Творчість Ф.Достоєвського. 2. Філософські та естетичні погляди письменника. 3. Роман «Злочин і кара» - втілення нового типу художнього мислення. Література. 1. Пронкевич О.В, Зарубіжна література ХІХст. Підр. Для 10 кл.-К., 1999. -с.31-71; с.152-167. Творчість Ф.Достоєвського. 1846 - роман "Бідні люди", * в якому зображено соціальну трагедії "маленької людини". 1846 - повість "Двійник" 1847 -повість "Хазяйка" 1848 -повість "Білі ночі"., 1861-1862 - написав твір "Записки з Мертвого дому", у якому заявив, що лише каторжани здатні до протесту, саме вони є кращою частиною трудового народу. Книга мала надзвичайний успіх. 1859 р. - повісті "Дядечків сон" та "Село Степанчиково і його мешканці". 1861 - перший роман "Зневажені та скривджені". 1863 - "Зимові нотатки про літні враження", 1864 - "Записки", в яких викриває буржуазний спосіб життя, суспільство, що руйнує 1864-1865 - свої ідеї відстоює і в журналі "Эпоха". 1866 - повість "Гравець", у якій показує, як неконтрольована пристрасть може захопити й поглинути людину. 1866 - починає друкуватися роман "Злочин і кара" в "Руском вестнике" і приносить авторові світову славу. 1869 - роман «Ідіот», в якому змальовує героя здатного на вселюдське страждання і любов. 1871 - роман «Біси», у якому розв'язує проблему «вседозволеністі» людини і свавілля. 1873 р. - починає працювати над "Щоденником письменника", який включає публіцистичні, літературно-критичні матеріали, "сюжети" з життя сучасної дійсності, а також художні твори, "щоденникову прозу": "Бобок", "Сон смішної людини", "Хлопчик з Христа на ялинці" та ін. 1875 р. - виходить роман "Підліток", у якому відображені головні філософські, соціальні моральні пошуки письменника. 1879-1880 рр - на дачі у містечку Стара Руса під Великим Новгородом працює над «романним п'ятикнижжям» «Брати Карамазови», де висвітлює етичні, естетичні, соціальні й релігійні проблеми. Тема — спроби розв'язати найважливіші питання Мотив твору - „переступання", який визначає вчинки майже усіх героїв, які зупиняються перед межею, перед заборонами: честю, цнотливістю, обов'язком, моральністю. Трагедія становища героїв - не тільки в безвиході, але й в усвідомленні цього глухого кута: вони бачать, що їхня загибель близька й неминуча, і знаходяться в стані приречених на смерть. Вихід із цієї кризи для самого Достоєвського був очевидний письменник закликав повернутися до євангельських цінностей, сповідувати Христа. Часткові жанрові особливості, пов'язані із структурою твору: • внутрішні монологи; • діалоги-дискусії дійових осіб; • картини майбутнього світу, в якому б запанувала ідея індивідуалізму, •. ідея поділу людей на "вищих"; "нищих" в духовному плані, подана крізь сон Основний принцип поетики роману - поліфонія (багатоголосся) - діалог чи полілог рівноправних голосів, обстоювання власної позиції кожним персонажем. Авторський голос не домінує, а звучить поряд з іншими голосами. Стильові риси - поєднання в тканині оповіді несумісних ознак: детективу і сенсаційного роману з філософією та метафізикою, євангельських текстів і вульгарних анекдотів, комічного й трагічного, сентиментального і жахливого, ' натуралістично-побутового та містичного. символічний зміст деталей твору. Композиційний прийом: «Злочин і кара» — «антидетектив»: ім'я злочинця відоме на початку з метою перенесення уваги читача не на зовнішні події кримінальної історії, а на внутрішній стан героя. Час роману - два тижні настільки насичені подіями, що складається враження наче дія твору триває принаймні кілька років. Під час кошмарних видінь герої переходять у надчасову реальність. Простір роману — вузький, камерний, обмежений, але в нього втиснуті герої які ведуть розмови на теми всесвітнього, загальнолюдського значення (наприклад, сцена читання Євангелія Раскольниковим і Сонею). Персонажі роману. У подіях роману беруть участь 90 персонажів, з яких тільки 10 першорядні, які мають чітко вималювані характери, погляди та грають важливу роль у розвитку сюжету. Десятки епізодичних складають необхідний петербурзький фон. Персонажі „Злочину і кари" поєднують абсолютно взаємовиключні риси: силу і слабкість, щирість та егоїзм. Герої вирізняються ексцентричністю: перебувають у стані надзвичайного нервового збудження, їхні характери мінливі, а соціальні ролі й статуси — невизначені, вони не працюють, зайняті суперечками й розв'язуванням найважчих ідеологічних проблем. Для активізації у них духовних прошарків свідомості Достоєвський ставить їх у кризові ситуації, коли вони змушені відчайдушно шукати відповіді на «останні питання буття». буття: Бог і сумніви щодо його існування, свобода людини та її «вседозволеність», індивідуалізм і соціалізм. 2. Філософські та естетичні погляди письменника. Критерій вирішення проблем: моральність мети. У центрі уваги - дослідження психології людини різних прошарків міста, пошуки ключа до розуміння духовного світу людей, змалювання боротьби між почуттям справедливості, прагнення людини до влади. Духовне життя людини - відображення глибинних процесів історичного розвитку суспільства. За концепцією людини Достоєвського особистість е роздвоєною. Дії своїх персонажів письменник мотивує наявністю у людській натурі різнобічних взаємовиключних потягів та пристрастей. Характеризуючи капіталістичний світ Достоєвський висловлює дві оцінки: а) об'єктивну (оцінка самого буржуазного порядку); б) суб'єктивну (висуває та розвиває ідею некапіталістичного шляху соціалізму і Художня форма здійснення задуму - вказати людству шлях духовного спасіння - романна. Його художній доробок — відображення роздумів над долею Росії та світу, спроба знайти альтернативу гострій релігійній кризі, як особистій, так і загальній. Наскрізна лінія: боротьба Світла і Темряви, Бога і Диявола, Христа і Звіра. Він ставить моральне, ідеальне вище матеріального та практичного. Теми, порушені Достоєвським: теми держави, церкви, родини, конфлікт поколінь, матеріальний занепад російських сіл, школа, загальна криза цінностей, ставлення до слабких і незахищених соціальних груп (а саме такими є діти) - - це критерій розвиненості суспільства, перевірка його на моральність. Улюблений метод письменника - зібрати велику кількість своїх героїв в одне місце та змусити розкриватися їх образи у зіткненні почуттів та ідей, ніби без втручання автора-оповідача. Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.005 сек.) |