|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Загальна характеристика античної філософії: етапи розвитку, представники, коло проблем
Особливостями античної філософії є: 1) існувала у Греції та Римі з VII ст. до н.е.- по II ст. н.е.; 2) у своєму розвитку антична філософія пройшла 4 етапи: а) досократівський період (VII-V ст.). Представники: Піфагор, Гемокріт та ін.; б) класичний період (V-IV ст.). Представники: Сократ, Платон, Аристотель; в) елліністичний період (323 - 23 р. до н.е.). Представники: Епікур і ін.; г) римський період (23 р. до н.е. - II ст. н.е.). Представники: Сенека й ін. Виникненню античної філософії сприяла низка таких обставин: 1) філософія зародилася за умов утвердження зрілих рабовласницьких відносин і встановлення демократичного ладу, який дав індивідові можливості для його зростання і самоствердження; 2) античне міфологічне мислення розвивалося в основному поза будь-яким культом і незалежно від нього і вже в передісторичну епоху досягло досить високого рівня раціоналізації і замирення, які передують появі філософської раціональності; 3) антична філософія формувалася в обстановці плідних ділових і світоглядних контактів греків з країнами Стародавнього Сходу, які значно розширили їхні культурні й пізнавальні інтереси, спонукавши тим самим до самостійних теоретичних пошуків і узагальнень. Завдяки цим обставинам античній філософії вдається більш рішуче, ніж східній, позбавитися релігійно-міфологічного минулого, енергійніше самовизначитися в ролі нетрадиційної форми суспільної свідомості, виявити «ту непрагматичну любов до істини і знання, яка найвищою мірою була притаманна грекам і яку вони виразили своїм власним словом - філософія». Грецька філософія, особливо рання, за своїми проблемними інтересами є космоцентричною, тобто орієнтованою насамперед на Космос як на безумовну реальність і найвищу цінність. Вона починається з постановки питання про першооснову всього сущого («архе»), про ту невидиму і розумовоосяжну єдність світу, яка прихована за чуттєво сприйнятою різноманітністю явищ. Уже у найдавніший період свого становлення в ній намітилися протилежні підходи щодо вирішення цього питання, а разом з тим і розкол на конфронтуючі тенденції. Необхідно зазначити, що первісний матеріалізм греків мав ряд недоліків, які істотно обмежували його світоглядні можливості, а саме: 1) найдавніші стихійні матеріалісти ще не перейшли від образу до поняття і тому сутність речей ототожнювали з явищем, загальне - з одиничним, субстанцію - з її конкретним речовинним вираженням; 2) їхня увага була поглинута здебільшого плинністю, універсальною рухливістю процесів, які відбуваються в природі, внаслідок чого вони нехтували структурно-стійким планом буття, сталістю, законодоцільністю космосу; 3) головна обмеженість їх полягала в тому, що вони нечітко розрізняли матеріальне й ідеальне, дух і природу, фізичне і психічне, часто ототожнювали їх (у дусі первісного анімізму), наділяючи речовину, як і світобудову в цілому, життям, душею і свідомістю. Згідно з Фалесом, наприклад, «все повне богів» і «магніт має душу»; об'єктивна реальність, таким чином, пояснюється за аналогією до життєдіяльності людини (суб'єкта). Отже, матеріалізм іонійських філософів за своєю конкретно-історичною формою гілозоїстичний, в чому головним чином і проявляється його світоглядна непослідовність. Можливість ідеалізму була реалізована ще у початковий період давньогрецької філософії - у піфагорійській і елеатській школах (виникли в містах Кротон і Елея - західних грецьких колоніях на узбережжі Італії). Подібно до своїх попередників, піфагорійці та елеати шукали першопричинні основи буття, але їхня увага при цьому була сконцентрована не на речовинному субстраті світобудови, а на незмінному конструктивно-розумовому принципі, який надихає все рухливе і мінливе, а саме непідвладне просторово-часовій стихії становлення.
14. Піфагор, Геракліт, Демокрит, мілетська школа.
Мілетська школа - це найдавніша матеріалістична філософська школа у Греції. Представниками мілетської школи були Фалес, Анаксимандр, Анаксимен. Їм належать наукові відкриття у сфері математики, географії, астрономії. Єдністю, яка лежить в основі безкінечного різноманіття явищ, вони вважали дещо речовинне, тілесне, особливе - воду, повітря й ін. Філософи мілетської школи були також стихійними діалектиками. До пізніших представників мілетської школи належали Гіпон і Діоген (V ст. до н.е.). За Гераклітом Ефеським (520 - 460 рр. до н. е.), буття Всесвіту здійснюється на основі віковічних перетворень природної стихії вогню. Разом з тим Геракліт розвіяв наївні діалектичні уявлення своїх попередників, започаткувавши усвідомлення діалектики як філософського методу мислення, він вказав на універсальне джерело руху і зміну речей: це джерело - протиріччя як єдність («гармонія») і боротьба протилежностей, які пронизують космос у цілому і кожне явище окремо. Виходячи насамперед з регулярності і повторюваності астрономічних явищ, Піфагор (VI ст. до н. е.) і його послідовники дійшли висновку, що цей принцип, згідно з яким створюється й упорядковується космос, є числа і числові відношення із центром, що об'єднує їх,- одиницею (монадою). Звідси основоположна теоретична впевненість піфагорійців, що числа є сутності й структурні постійні речей. Це переконання не позбавлене раціонального сенсу: по-перше, при цьому по-своєму долається наївна «фізика» іонійських натурфілософів і за багато століть передбачається ідея математичного природознавства; по-друге, філософське міркування досягає рівня абстракції, при якому вперше висловлюється думка про закономірності Всесвіту. Однак числова філософія піфагорійців опинилася не на висоті висунутої ними програми і переродилася у так званий нумерологічний містицизм, який разом із їхньою теорією безсмертя і переселення душ започаткував античний ідеалізм. Найбільш закінченої форми грецький матеріалізм набуває у світогляді Демокріта (460 - 370 рр. до н. е.). Демокріт пов'язав увесь накопичений на той час досвід науки і практики з послідовною матеріалістичною теорією буття і пізнання. У своєму вченні про буття Демокріт головне завдання вбачав у поясненні феномена руху. У пошуках причин його він висуває гіпотезу щодо найдрібніших неподільних часток, або атомів, і пустоти, в якій ці частки рухаються завдяки притаманній їм силі ваги. Отже, всі процеси в природі є продуктом протиріччя між атомами і пустотою як умовою можливості руху їх. Послідовно проводячи цей детерміністичний принцип, Демокріт дає матеріалістичне пояснення походженню Космосу із спонтанного вихрового руху атомів. З позицій атомістики Демокріт тлумачить сутність і функції психічних явищ, зводячи душу й усі розумові процеси до руху й асоціацій особливих вогнеподібних атомів, що відзначаються тонкістю, легкістю та інтенсивною здатністю проникати будь-куди. У теорії пізнання філософ, вірний висхідній атомістичній передумові, доходить до припущення подвійного роду якостей об'єктів, що пізнаються: якостей справжніх, притаманних самим об'єктам, і якостей уявних, залежних від нашої здібності чуттєвого сприйняття (колір, смак, запах та ін.). У політиці Демокріт був прихильником демократії; у філософії історії заперечував доктрину «золотого віку», згідно з якою людське суспільство поступово деградує щодо ідеального первісного стану. Отже, він одним із перших в античні часи виступив з ідеєю суспільного прогресу. Першооснову речей вони вбачали в образі певного тілесного елемента, або матеріальної стихії («стойхейон»). Для Фалеса (625 -547 рр. до н. е.) -це вода, для Анаксимена (VI ст. до н. е.) - повітря, для Анаксимандра (VI ст. до н. е.) - «апейрон», середнє між ними, а тому невизначений стан речовини. Вже тут, на перших кроках філософської думки, повністю окреслився початковий стихійний натуралізм, головним достоїнством якого було те, що він невіддільний від елементів діалектики, яка сприймає світ у його народженні, становленні і розвитку. Висловлювання Анаксимандра: - Якщо людина заподіяла тобі невелику шкоду, не плати йому більшим злом. - Немає нічого приємнішого, ніж здійснювати добрі справи. - Турбуватися про досконалість своїх духовних переваг важливіше, ніж думати про красу своєї зовнішності. Висловлювання Піфагора: - Веди життя розмірене і тверезе, якщо бажаєш бути незалежним. - Бережіть сльози ваших дітей, щоб вони могли проливати їх на вашій могилі. - Поле своє обробляй власними своїми руками: не залишай його обробляти твоїм невільникам: землеробство необхідно потребує рук вільної людини. - Нічому не дивуйся: здивування породило богів. - Бесіду слід вести так, щоб співбесідників з ворогів зробити друзями, а не друзів - ворогами. - Навчіться пізнавати людей: пізнання людей зручніше і потрібніше, ніж пізнання богів. - Насамперед не втрачай самоповаги! - Не підіймайте пил на життєвому шляху. - Із двох людей однакової сили сильніше той, хто правий. - Однаково небезпечно і божевільному вручати меч і безчесному - владу. Висловлювання Геракліта: - Якщо б у сліпого запитали, що таке зір, то він би відповів, що це сліпота. - Очі - свідки більш точні, ніж вуха. - Душа сплячого подібна павуку посеред павутини, вона тоді ж прагне в заторкнуту частину тіла, і людина прокидається. - З гнівом боротися важко: за все, що він хоче, життям платиш. - Не робіть поспішних висновків у важливих справах. - Війна - батько всіх речей, батько всього. - Мудрість полягає в одному: пізнавати думку, як те, що править всім у всьому. - Необхідно, щоб люди, які займаються філософією, про все були добре інформовані. - Коли ми живемо, душі наші - мертві, коли ми помираємо, вони оживають. - Мудрість полягає у тому, щоб говорити істину і прислуховуватися до голосу природи, поводитися згідно з нею. Висловлювання Демокрита: - Із неіснуючого не може бути виникнення, а із існуючого не може виникнути нічого нового, отже, виникнення чуттєвих речей здійснюється шляхом виділення з того, що існувало раніше. - Душа і розум - одне і теж. - Дійсність полягає в явищах. - Відверта мова - властивість вільного духу, проте небезпечно вибрати для неї непідходящий момент. - Прекрасне пізнається шляхом вивчення і ціною великих зусиль, нерозумне засвоюється само собою, без праці. - Той, хто бажає бути у доброму настрої не повинен братися за багато справ ні у своєму приватному житті, ні в суспільному, і, щоб він не робив, він не повинен прагнути отримати зверху свої сили і свою природу. - Якщо навіть ти наодинці з собою, не говори і не роби нічого дурного. Вчися більше соромитися самого себе, ніж інших. - Не тілесні сили і гроші роблять людей щасливим, але правота і багатостороння мудрість. - Добро не в тому, щоб не робити несправедливості, а в тому, щоб навіть не бажати цього. - Розуму вчить не час, а належне виховання і природа. - Чесна і безчесна людина пізнаються не лише з того, що вони роблять, але і з того, що вони бажають. - Закони - дурна вигадка. Закони створюються людьми, а від природи - атоми і пустота.
Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.007 сек.) |