|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Що таке громадаСОЦІАЛЬНА ПОЛІТИКА І СОЦІАЛЬНА РОБОТА №4 2001 рік РОБОТА В ГРОМАДІ ЯК СКЛАДОВА ДІЯЛЬНОСТІ СОЦІАЛЬНОГО ПРАЦІВНИКА Тетяна Семигіпа, старший викладач Школи соціальної роботи Національного університету «Києво-Могилянська А кадемія» Сучасну соціальну роботу прийнято розглядати на трьох рівнях: індивідуальна соціальна робота, групова соціальна робота, соціальна робота в громаді. Щодо останнього типу соціальної роботи точиться чимало дискусій, позаяк неоднозначними, а інколи й суперечливими, с й саме поняття громади, і зміст соціальних програм, що реалізують на локальному рівні, і зміст діяльності професійних соціальних працівників, котрі не завжди с членами громади. Для України ситуація з розвитком роботи на рівні громади ускладнюється ще й розбіжністю між законодавчим тлумаченням громади та її професійним розумінням, відсутністю досвіду фахової соціальної роботи... Що таке громада У Великобританії в професійній соціальній роботі термін «громада» вживають у двох значеннях: територіальна громада та громада за інтересами/прихильністю [1]. Громада, яка об'єднує людей, котрі мешкають в одній географічній місцевості, - це територіальна громада (приміром, тр.-.-диційна єврейська громада в українських містах була саме територіальною, оскільки євреї селилися у визначених для них межах). Громада за інтересами об'єднує людей, котрі мають спільні проблеми, наприклад дітей-інвалідів або людей, які мають спільні інтереси, соціальні зв'язки або характеристики. Сюди ж належать громади за етнічною/національною ознакою, які нині не проживають компактно, адже люди певних національностей відчувають деяку, по-сучасному кажучи «віртуальну», межу, яка відокремлює цю групу від інших. Американське визначення «громади» наголошує на тому, що це - «групи індивідів або сімей, члени якої: - поділяють певні цінності, мають спільні інтереси, - або користуються послугами тих самих служб та організацій, - чи живуть в одній місцевості» [2]. Інколи замість «громада» кажуть «локальна соціальна система». Під цим мають на увазі мережу взаємопов'язаних соціальних установ, що охоплюють усі аспекти соціального життя - сімейного, релігійного, правового тощо, що існує в певній географічній місцевості [3]. Переконливий аналіз провів 1972 року Р. Уоррен у своїй праці «Громада в Америці». До визначення громади він підходив з п'яти різних поглядів, беручи за основу одну з царин: структурну (тобто політико-правовий погляд на громаду); соціально-психологічну (можна окремо вирізнити особистісно-психологічну й культурно-антропологічну точку зору); люди та території (демографічний або екологічний підхід до громади); процеси діяльності (вивчення різних видів дій у громаді та її розвитку); функціонування соціальної системи (розгляд громади як такої, що виконує певні функції, приміром, відтворення й споживання, процесів соціалізації, соціального контролю, взаємодопомоги тощо) [4]. В Україні поняття «громада» практично не використовують у такому значення, як у професійній соціальній роботі за кордоном. «За радянських часів людину ідентифікували не з громадою, суб-культурою, а з місцем її проживання. Прописка була визначальною рисою людини. Всі суспільні «блага» (пільги, послуги тощо) надавали за місцем проживання. За відсутності приватних лікарів людина могла отримати медичну допомогу тільки за місцем проживання, наявності прописки» [5]. Нині в українській літературі із соціальної роботи - цілковитий термінологічний різнобій: натрапляємо й на «громаду», й на «общину», і на «ком'юніті» та «спільноту» (слова, які насправді є перекладом одного й того ж англійського слова «соттипііу»). Офіційно в нашій державі вживають поняття «територіальна громада». Таке утворення Конституція України розглядає як первинний суб'єкт місцевого самоврядування. Варто зазначити, що Основний Закон визнає право самостійно вирішувати питання місцевого значення лише за первинними територіальними громадами - жителями адміністративно-територіальних одиниць, тобто поселень або населених пунктів (сіл, кількох сіл, селищ та міст). Конституція України гарантує громадянам право обирати й бути обраними до органів місцевого самоврядування, право брати участь у місцевих референдумах, право рівного доступу до служби в органах місцевого самоврядування, право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів та посадових осіб місцевого самоврядування... Отже, мешканців кількох багатоповерхових будинків або мікрорайону в місті, котрі мають спільні інтереси або вирішили здійснити якусь акцію, виявити певну ініціативу, формально громадою не вважають. Щодо поняття «громада за інтересами», то Україні ще належить відродити або ж радше прищепити це поняття, а головне - ідею взаємодопомоги членів громади, що є справою не одного дня з огляду на виплекану впродовж десятиріч звичку орієнтуватися на державу. Окремо доречно згадати про національні громади в Україні. Хоча в окремих громадах (приміром, єврейській, яка послуговується принципом «Всі євреї відповідальні один за одного») можна спостерігати відродження традицій доброчинності та догляду в громаді за тими, хто потребує сторонньої допомоги, силами її членів, проте ці форми роботи ще не набули поширення. Більше того, в Україні немає офіційного визначення «національної громади», а лише «національна меншина», до яких «належать групи громадян України, що не є українцями за національністю, виявляють почуття національного самоусвідомлення та спільності між собою» [6]. Наголос знову ж таки зроблено на почутті «спільності», що є суб'єктивною ознакою приналежності до громади. (Принагідне зауважимо, що Закон «Про національні меншини в Україні» добре написаний, сучасний, але декларативний, не містить механізмів реалізації, практично ніяк не впливає на організацію соціального захисту в громаді за етнічною ознакою). Попри існування різних тлумачень терміну й підходів до його пояснення, можна зробити узагальнення, що громада - це ідеальна конструкція, символ, що втілює уявлення людей про певні форми соціального життя. Ця конструкція є соціальною, бо вона грунтується на підтримці, одностайності й взаєморозумінні людей, що створює позитивний заряд енергії й цементує соціальні зв'язки. Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.003 сек.) |