|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
В чому ви вбачаєте зміст поняття “соціальні ілюзії”?(Підготовка зазначеної доповіді є формою індивідуальної роботи; обов’язкова до виконання;форма виконання - письмова)6. В чому полягає системність свідомості? Які саме її властивості надають їй системного характеру?
5. Буття людини у суспільстві (2. години)
1. Соціальне та індивідуальне в бутті людини і суспільства. Індивід, індивідуальність, особа, особистість. 2. Самовідношення і відношення до інших. Проблема ідентифікації та самоідентифікації людини (родинні взаємини, дружба, любов, групова, класова, етнічна приналежність тощо). 3. Минуле і майбутнє в людському бутті. Відносини між поколіннями в суспільстві. Література: 1. Мир философии: Книга для чтения. — М., 1991. — Ч.2. — С. 244-251 (1, 2); 252-257 (1), 276-282 (1, 2), 232-237 (2), 422-427 (4), 322-323 (4), 435-444 (5), 461-463 (5), 474-476 (5), 472-273 (6), 478-482 (6), 366-374 (6), 487-492 (7), 356-361 (7). 2. Маркс К. Экономическо-философские рукописи 1844 года // маркс К., Энгельс Ф. Сочинения. 2-е изд. — Т.42. — С.90-96, 116 (4). 3. Введение в философию. — М., 1989. — Ч.2., Гл.ХVІІ, § 1 (1); § 2 (4); § 3 (5); Гл.ХV, § 2 (5); Гл.ІХ, § 4 (2, 4, 5, 7). 4. Лоренц К. Восемь смертных грехов цивилизованного человечества // Вопросы философии. — 1992. — № 3 — С.46-51 (3). 5. Малахов В.А. Нація в полі культури // Філософська і соціологічна думка. — 1991. — № 8 (2). 6. Кон И.С. Дружба. — М., 1987. — Разд.І (2). 7. Бакштановский В.И., Согомонов Ю.В. Игра по правилам: Политическая этика в гражданском обществе. — М.: Знание, 1991. — Серия “Этика”. (7). 8. Беттельхейм Б. Просвещенное сердце // Человек. — 1992. — № 5, 6 (2, 5, 6). 9. Наумова Н. Человек и кризисное время: преодоление // Свободная мысль. — 1991. — № 17 (2, 4, 7). 10.Сверестюк Є. Народження української інтеігенції // Сучасність. — 1992. — № 2 (2, 7). 11.Лапин Н.И. Кризис отчужденного бытия и проблема социокультурной реформации // Вопросы философии. — 1992. — № 12 (4, 7). 12.Кэмбелл Дж. Свобода и сообщество // Вопросы философии. — 1992. — № 12 (5, 7). Контрольні питання і завдання:
1. Як співвідносяться за своїм змістом поняття “суспільство” і “громадянське суспільство”? 2. Що робить людину особистістю? 3. Визначіть основні ступені соціальності і відповідні способи ідентифікації людини в суспільстві. 4. Яку ситуацію виражає поняття “криза самоідентифікації”? Що є характерним для такої ситуації? 5. Яким на вашу думку має бути суспільство, щоб позбутися усього, що можна сприймати, як вияв “конфлікту поколінь”? 6. Чи може людина позбутися відчуження? Коли може, то що їй для цього потрібно? 7. В чому вбачають конечну причину відчуження: а) Руссо; б) Маркс?
6. Людина у світі історії (2 години) 5. Історія як прогрес свободи: втрати і здобутки. 6. Проблема насильства в історії і шляхи її вирішення. 7. Сучасна соціальна стратегія: плюралізм, толерантність, багатоманітність, солідарність. Література: 1. Мир философии: Книга для чтения. — М., 1991. — Ч.2. — С. 244-251 (1, 2); 252-257 (1), 276-282 (1, 2), 232-237 (2), 422-427 (4), 322-323 (4), 435-444 (5), 461-463 (5), 474-476 (5), 472-273 (6), 478-482 (6), 366-374 (6), 487-492 (7), 356-361 (7). 2. Гусейнов А.А. Этика ненасилия // Вопросы философии. — 1992. — № 3 (6). 3. Тишнер Ю. Этика солидарности // Человек. — 1992. — № 6 (7). 4. Силванян Г. Апостол ненасилия // Философские науки. — 1991. — № 8 (6). 5. Кинг М. Любите врагов ваших! // Вопросы философии. — 1992. — № 3 (6). 6. Іщенко Ю. Толерантність як філософсько-світоглядна проблема // Філософська і соціологічна думка. — 1990. — № 4 (7). 7. Отфрид Хеффе. Плюрализм и толерантность // Философские науки // Философские науки. — 1991. — № 12 (7). 8. Назаретян А.П. Историческая эволюция морали: прогресс или регресс? // Вопросы философии. — 1992. — № 3 (5, 7). 9. Ненасильственные движения и философия ненасилия... (Материали “Круглого стола”)// Вопросы философии. — 1992. — № 8 (6). 10. Бердяев Н.А. О духовной буржуазности // Философские науки. — 1991. — № 5 (4, 7).
Контрольні питання і завдання: 1. Дайте послідовний виклад основних ідей рекомендованого фрагменту із праці І.Канта. Зробіть до них пояснення. 2. Визначіть сутність і філософсько-етичні засади ідеї ненсильства. назвіть людей, що сприяли розробці та реалізації цієї ідеї. 3. Поясність сучасний зміст і значення понять: “толерантність”, “плюралізм”, “компроміс”, “солідарність”.
7.Людина і світ природи (2 години)
1. Природа як світ. 2. Екологічні проблеми в філософському вимірі. 3. Людина і природа: сучасна ситуація. Природа як загальнолюдська цінність. Література: 1. Мир философии: Книга для чтения. – М., 1991. – Ч. ІІ. – Разд. 7. - § 2. 2. Барякін В.М. Можливості та межі екологізації технології // Філософська і соціологічна думка. – 1992. - № 6. 3. Барякін В.М. Вернадський про ноосферу. Напрями сучасного дослідження // Філософська і соціологічна думка. – 1993. - № 3 4. Вернадский В.И. Босфера и ноосфера. – М., 1989. 5. Крисаченко В.С. Стратегія виживання виду Homo sapiens // Філософська і соціологічна думка. – 1992. - № 10. 6. Печчеи А. Человеческие качества. – М., 1980. 7. Симкин Г.Н. Бирюзовая книга Китая // Человек. – 1992. - № 2. 8. Швейцер А. Культура и этика. – М., 1973. 9. Швейцер А. Благоговение перед жищнью. – М., 1992.
Контрольні питання і завдання: 1. Якими є головні риси природи як світу? 2. Що робить природу світом для людини? 3. Якою постає природа в професійній діяльності вченого-фізика, біолога, лікаря, будівельника, агронома, садівника? 4. Охарактеризуйте місце і роль природи в системі міфологічного, філософського світ огляду та в науковій картині світу. 5. Розкрийте зміст поняття «новий гуманізм». 8. Людина і світ культури (2 години) 1. Культура як світ. Проблемність вихідного поняття. 2. Культура і цивілізація.. Характерні риси сучасної цивілізації. 3. Становлення людства як суб’єкта соціально-історичного і загальнопланетарного процесу. 4. Становлення нового образу людини і світу в сучасній культурі. Література: 1. Мир философии. — М., 1991. — Ч.2. — С. 285-300 (1, 4), С. 307-313 (1, 4), С. 352-353 (2), С. 366-374 (3, 4, 6), С.546-558 (1, 2, 4), С. 522-538 (5), С. 558-585 (1-6). 2. Введение в философию 3. Філософія: Курс лекцій. — К., 1991. — Лекція ХХVІ (1). 4. Араб-Оглы Э.А. Европейская цивилизация и общечеловеческие ценности// Вопросы философии. — 1990. — № 8 (1, 4, 5, 6). 5. Барякн В.М. Можливості та межі екологізації технології // Філософська та соціологічна думка. — 1992. — № 6 (2, 3). 6. Гуревич Д. Жребий человеческий // Свободная мысль. — 1992. — № 17 (5, 6). 7. Бэррел М.-Р. “И Бог заплакал...”: Достоинство, прогресс, технология // Человек. — 1991. — № 5 (2-4, 6). 8. Елисеев А. Земля не держит // Наука и жизнь. — 1991. — № 9 (2, 3). 9. Кара-Мурза С.Г. Наука и кризис цивилизации // Вопросы философии. — 1990. — № 9. (1, 2). 10.Игнатовская Н.Б. Природа как ценность культуры. — М.: Знание, 1987 (3). 11.Кинг А. На пути к новому мировому порядку // Свободная мысль, 1992. 12.Лоренц К. Восемь смертных грехов цивилизации // Вопросы философии. — 1992. — № 3 (1. 4). 13.Пустовойт В. Україна на шляху до пустелі // Наука і суспільство. — 1990. — № 6 (3). 14.Рекитов А.И. Цивилизация, культура, технология и Рынок // Вопросы философии. — 1992. — № 5 (1, 2, 4. 6). 15.Савельева И. В поисках новой гармонии: социальные идеи альтернативных движений // Свободная мысль. — 1991. — № 17 (4, 6). 16.Тишков В.А. Социальное и национальное в историко-антропологической перспективе // Вопросы философии. — 1990. — № 12 (5, 6). 17.Урсул А.Д. На пути к информационно-экологическому обществу // Философские науки. — 1991. — № 5 (4, 5, 6). 18.Шевченко В.Н. Становление человечества в качестве субьєкта исторического процесса // Философские науки. — 1990. — № 4 (5). 19.Эллюль Ж. Технологический блеф // Философские науки, 1991. — № 9. Контрольні питання і завдання: 1. В чому полягає позиція М.Бєрдяєва щодо розуміння змісту понять “культура” і “цивілізація”? Чи є плідною така позиція щодо визначення перспектив сучасної цивілізації? 2. Який зміст вкладається в поняття “криза”? 3. Які проблеми і чому називають глобальними? 4. Як найчастіше формулюється так званий технічний імператив? 5. В чому полягає зміст поняття “альтернативна цивілізація”? 6. Як, на вашу думку, найкраще сформулювати екологічний імператив? 7. Які філософські та етичні вчення можуть слугувати за підгрунтя ідеї альтернативної цивілізації? 8. Які соціокультурні чинники призвели до виходу на світовий рівень країни Південно-Східної Азії? Завдання для самостійної роботи Кількість годин – 54 години
Проштудіювати та законспектувати: 1. Делез Ж., Гваттари Ф. Что такое философия? М.-СПб. 1998. 2. Мамардашвили М.К. Как я понимаю философию. М., 1989. 3. Ортега-и-Гассет X. Что такое философия? М., 1991. 4. Сантаяна Дк. Прогресс в философии. // Вопросы философии. 1992. № 4 5. Хайдеггер М. Что такое философия?//Вопросы философии. 1993. №8. Підготувати реферат за однією з тем: 1. Дружба як спосіб ідентифікації і самоідентифікації людини. 2. Людина і сім’я. 3. Людина і влада: філософський аспект проблеми. 4. Ідея небуття та її роль в філософії і культурі. 5. Людина і Всесвіт: філософське бачення і сучасні космологічні моделі. 6. Ідея російських космістів і їх сучасний смисл. 7. Простір і час людського життя. 8. Творчість як вища форма людського буття. 9. Філософські засади сучасного фемінізму. 10. Жіноча ментальність та її соціокультурна роль. 11. Основні етапи і особливості становлення національної самосвідомості українського народу. 12. Соціальна фантазія і форми її вияву в історії. 13. Життєвий шлях і вчення З.Фрейда. 14. Філософія як смислове ядро культури. 15. Специфіка людського буття. 16. Простір і час як найзагальніші форми буття. 17. Особливості буття духовного. 18. Свідомість і самосвідомість. 19. Свідомість і мова. 20. Технократична свідомість: виникнення та перспективи. 21. Наука як феномен культури. 22. Пізнання: сутність та види. 23. Наука і мораль. 24. Філософське розуміння суспільства. 25. Життєвий грунт і призначення філософії. 26. Суспільство і природа: проблеми взаємодії. 27. Глобальні проблеми сучасності та шляхи їх розв’язання. 28. Історична пам’ять: сутність та роль в соціокультурному поступі. 29. Філософія і проблема виникнення людини. 30. Багатовимірність людського буття. 31. Свобода як життєва цінність. 32. Людина в пошуках сенсу буття. 33. Моральні цінності в сучасному світі. 34. Християнські цінності та їх роль в становленні сучасної цивілізації. 35. Свідомість як цілісна система. 36. Соціальне та індивідуальне в бутті людини. 37. Проблема насильства в історії і шляхи її вирішення. 38. Гуманізація людського буття як глобальна проблема. 39. Людина і влада: філософські проблеми. 40. Людина і Всесвіт: філософське бачення і сучасні космологічні моделі. 41. Проблеми національної самосвідомості українського народу. 42. Свобода і відповідальність. 43. Проблема соціокультурного прогресу.
Методи навчання: Лекції, лекції з елементами діалогу, семінарські заняття, диспути, доповіді і обговорення, робота з першоджерелами, написання рефератів. Методи: оцінка за відвідування лекцій, оцінка за роботу на семінарському занятті, оцінка за самостійну роботу, підсумковий екзамен, Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.011 сек.) |