|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Арабо-мусульманський культурний регіон
Формування культурної єдності арабо-мусульманського регіону проходило насамперед під впливом ісламу й арабської мови. Самобутність цієї духовності складалася у процесі культурної взаємодії арабів із підкореними ними народами Близького і Середнього Сходу, Північної Африки і Південно-Західної Європи (VII-Х ст. н.е.). На території Аравійського півострова арабо-мусульманській культурі передувала культура доісламських арабів (кочове і землеробське населення), що в основному була політеїстичною. Характерним елементом арабської культури до ісламського періоду була добре розвинута усна народна словесність. Іслам виник на початку VII ст. в Аравії. Вже в самому зародку він був синтезом релігії, політичних норм і права, синтезом, у якому релігія виступала уніфікуючим і визначальним фактором. Необхідність об'єднання різних етнічних, расових, культурних груп, які населяли Халіфат (мусульманську імперію, що виникла внаслідок арабських завоювань), у єдиний політико-ідеологічний організм, зумовила процес його активної універсалізації. Цьому сприяли і релігійно-егалітарний ідеал ісламу, і надзвичайно проста процедура переходу в нього, і відсутність клерикальної ієрархії. На відміну від християнства, яке відділяє духовне начало від світського, в ісламі зв'язок мусульманина з богом зумовлений вже самим фактом його буття в общині - уммі, тому що для мусульманина община - це вища соціальна структура, що є об'єктом божественного плану спасіння. Релігійна форма, що була надана соціальним та політичним інститутам (рай, іджма та ін.), ефективно забезпечувала стабільність традицій і уявлень, які передавались з покоління у покоління. І навпаки, етнічні традиції, елементи місцевих вірувань, зрощуючись з ісламом, надавали ісламській доктрині особливої сталості, забезпечували їй додаткову величезну силу впливу на суспільство. Іслам є дуже широкою системою соціального регулювання. Майже усі сторони життя мусульманина вважаються релігійно значущими. Мусульманським став вважатися й старовинний обряд обрізання. Укладення шлюбу здійснюється у присутності духовних осіб, фіксується ними і закріплюється читанням священних текстів Корану. Розлучення для чоловіка-мусульманина відносно просте, для жінки ускладнене, але також можливе. Іслам дозволяє чоловікові мати до чотирьох дружин, якщо він в змозі їх добре утримувати. Сьогодні полігамія зустрічається відносно рідко, а в деяких мусульманських країнах вона дещо обмежена законодавством. Похоронний обряд також передбачав читання певних сур (розділів) Корану. Хоронять, як правило, в день смерті, тіло кладуть в могилу завернутим в саван без труни головою до Мекки. Згідно з мусульманським уявленням, всі мертві в день суду воскреснуть, щоб постати перед Аллахом і відповісти за свої діла і наміри. Глибока ісламізація суспільного та особистого буття мусульманина привела до того, що іслам сьогодні став не лише і не стільки комплексом символів віри, збіркою соціального та сімейно-побутового регулювання, скільки символом ідейних комплексів, що базуються на ісламських універсаліях та релігійно-культурних цінностях. Іслам мав величезний вплив на мистецтво мусульманських країн. В галузі архітектури це привело до появи й значного поширення нових типів споруд: мечеть, мінарет, ханака, медресе, караван-сарай тощо. Відсутність релігійної тематики у прикладному мистецтві була зумовлена забороною зображати божество, що, у свою чергу, призвело до обмежень у зображенні людини та інших живих істот. Ще у XI ст. мусульманські богослови засудили й заборонили зображення людини і тварин в громадських місцях, але дозволили їх включення в орнаментацію предметів побутового користування. Засудження не мало характеру закону, його тлумачення залежало від конкретних умов. Усі напрями в розвитку суспільної думки регіону умовно можна охарактеризувати як релігійну ортодоксію, модернізм, реформаторство та фундаменталізм. Тропічноафриканський культурний регіон.
Африканський регіон характеризується великою різноманітністю культурних процесів, детермінованих соціальними, історичними, природними та етнопсихологічними факторами. Існує давнє і глибоке розходження історичної долі народів окремих частин Африки, яке позначилось і на розбіжності їх культур. Протягом багатьох століть в Африці чітко простежується дія двох сторін одного історико-культурного процесу: з одного боку - поширення культурних контактів африканських народів з народами інших регіонів, у першу чергу з арабо-мусульманським і європейським регіонами; з другого - обмін культурною інформацією між локальними африканськими культурами, їх взаємозбагачення. Безперечно, цей поділ досить умовний. Своєрідна особливість африканського культурного регіону полягає в тому, що ці дві тенденції взаємопереплітаються, створюючи самобутні духовно-культурні феномени. Різноманітність африканських культур очевидна, так як очевидно і те, що їх єднає дещо більше, ніж географічна ознака. Це загальне полягає в космології, релігійних поглядах і фольклорі, у ставленні до предків, дітей, а також У сімейних відносинах. Велика сім'я в тропічноафриканському регіоні одночасно є і одним з важливих елементів, що цементує внутрішню цілісність його культури, і суттєвим елементом африканського суспільства. Відносини у сім'ї базуються на кровних зв'язках, шлюбі, а також на ритуальних чи містичних зв'язках (ініціаційні групи, братерство за кров'ю, клятви тощо). У людини одночасно може бути декілька батьків, матерів і т. д., залежно від широти родинних зв'язків. Сім'я в Африці пов'язується з трьома рівнями людського існування: вона складається з померлих членів, живих і ще ненароджених. До інших елементів соціальної організації можна віднести общину, рід, касту, традиційні сімейні групи і верстви, тобто традиційні соціальні структури та інститути Африки. Сучасна епоха характеризується, з одного боку, все більшою інтернаціоналізацією культури, а з другого - бурхливим ростом етнічної свідомості, що проявляється перш за все в посиленій увазі до «своєї» культури, намаганні оберігати її самобутність. Рух за духовну деколонізацію (як реакція на європоцентризм), за повернення до власної, істинно африканської культури, виник серед інтелігенції колишніх французьких колоній і знайшов своє відображення у формі філософсько-світоглядної концепції негритюду Л.С.Сенгора (колишній президент Сенегалу, видатний суспільно-політичний діяч африканського континенту), яка спрямована на консервацію традиційних цінностей, протиставляла «африканський світ» світу «європейському». Велика увага африканської інтелігенції до власної культури, бажання розвивати і пропагувати її, однак, не означає відмови від західної. Навпаки, пошук ідентичності, пов'язаний з культурною своєрідністю африканських суспільств і їхнє величезне прагнення до самостійності відбувається у процесі взаємодії з неафриканською, перш за все західною культурою, під її впливом, з використанням її елементів. Злиття утилітарного та естетичного становить сутність традиційного синкретичного комплексу загалом і для кожного окремого його елемента (образотворчого, музичного, танцювального, поетичного). Особливу роль відіграє символіка кольору: червоний найчастіше означає життя, здоров'я, радість; білий часто символізує смерть, але також і чистоту. Магічне (оберігаюче) і естетичне (декоративне) значення мають різноманітні геометричні знаки, малюнки, орнаментальні композиції на стінах жител, предметах побуту, тканинах. Особливості естетичного відношення до форми втілені у конструкції жител, різних предметів ужитку. Як правило, Ці форми прості, геометричне правильні та функціональні; при цьому поверхня предмета може бути цілком вкрита різьбою, гравіруванням. Прикладом локальної етнічної специфіки є надання переваги тим чи іншим елементам декору, таким, наприклад, як шеврони (пенде), каннелюрн (сонге) і т.д. У багатьох випадках естетичне сприйняття форми тісно пов'язане з її символічним значенням. Особливості естетичного сприйняття форми яскраво виражені в традиційній скульптурі, ритуальних статуях і масках. При великій кількості різноманітних стилів африканської традиційної пластики їй властиві деякі загальні особливості: перевага антропоморфних сюжетів, чітка симетрія композиції, геометрична простота форм, врівноважена архітектоніка, зовнішня статичність і внутрішній динамізм; відсутність чуттєвості, сентиментальності та величезна емоційність; зовнішня лапідарність (максимально виразно при мінімумі засобів) і внутрішня експресія. Великих успіхів у проникненні в художню культуру африканських народів домігся іслам, яскравим прикладом чого є релігійна архітектура. Отже, провідна тенденція культурних процесів в Африці загалом скерована на подолання етнічної замкнутості, локальної специфіки, відбувається взаємовплив, зближення етносів. Проте однозначно визначити характер культурних процесів дуже важко: взаємодія, взаємовплив, синтез, акультурація, асиміляція, синкретизм у сфері культури, конфлікт культур, нарешті, наявність багатьох перехідних типів, - усе це нерідко становить діалектичну єдність, яка притаманна культурі африканського регіону.
Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.004 сек.) |