|
|||||||||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
ВЛАДА ЯК ЦЕНТРАЛЬНА КАТЕГОРІЯ ПОЛІТОЛОГІЇПОЛІТИЧНА ВЛАДА
• Влада як центральна категорія політологи • Політична еліта як основний суб'єкт, політичної влади
Ядром політичних відносин виступає влада. Саме вона визначає зміст політики, який виявляється в керівництві й управлінні, пануванні й підкоренні, державному примусі; навколо політичної влади та виражених в ній інтересів розгортається вся політична життєдіяльність. Історія політичного володарювання залишається однією із найцікавіших сторінок в історії людства. І, незважаючи на постійні спроби проникнути в її таємницю, політична влада донині залишається в центрі наукової й загальнолюдської уваги. У політичній науці влада, її структура, характер і способи реалізації мають ключове значення для розуміння сутності політичної системи суспільства, а також механізмів функціонування політичних явищ і процесів. ВЛАДА ЯК ЦЕНТРАЛЬНА КАТЕГОРІЯ ПОЛІТОЛОГІЇ Одним із найпопулярніших творів художньої літератури на сьогоднішній день є роман Дж. Р. Р. Толкіна «Володар Кілець», уперше виданий ще наприкінці 40-х рр. XX ст. Цей роман у стилі «фентезі» по накладам програє лише Біблії та цитатам Мао Цзедуна. Не випадковим став і успіх екранізованої версії роману (11 премій «Оскар» американської кіноакадемії, величезні касові збори в усьому світі). Чим же так вразив професор з Оксфорда своїх шанувальників? У центрі оповідання Толкіна — Кільце Всевладдя, що дає своєму власникові владу над усім світом. Герої Толкіна по-різному поводять себе, одержуючи можливість використовувати абсолютну владу Кільця. Бажання мати Кільце руйнує свідомість Горлума; ідея скористатися безмежними можливостями Кільця призводить до загибелі Боромира; Фродо й Сем використовують силу Кільця лише частково (але якщо Фродо врешті решт підкоряється його силі, то Сем, як і Галадріель, Гендальф та Елронд, його відкидає). А Том Бомбадил виявляється зовсім непідвласним його силі. Взаємини персонажів Толкіна з Кільцем наочно ілюструють проблему, яку прагнули осмислити Платон і Арістотель, Н. Макіавеллі й Ж. Боден, Дж. Локк і Ш.Л. Монтеск'є, О. Конт і К. Маркс, М. Вебер і багато інших мислителів протягом усієї історії цивілізації. Не менш актуальна ця проблема й нині. Що відбувається з людиною, яка одержує необмежену владу? Чи неминучий конфлікт безмежної влади й моральності? Чи дає влада право зневажати моральними та етичними нормами? Чи існує етично виправдане використання абсолютної влади? У діалозі «Держава» Платон, розмірковуючи про владу і справедливість, розповідає історію пастуха, який знайшов чарівний перстень і, використавши його силу, вбив царя й захопив владу в державі. Платон стверджує: «Якби було два таких персні — один на руці людини справедливої, а інший — в несправедливої, жодна з них не виявилася б настільки твердою, щоб залишитися справедливою і рішуче втриматися від присвоєння чужого майна й не доторкатися до нього...,і та, й інша мали б можливість без усякого побоювання брати що завгодно на ринковій площі, проникати у дома й сходитися з ким заманеться, вбивати кого захоче — взагалі діяти серед людей так, немов вона дорівнює богові. Поводячись таким чином, власники перснів анітрошки не відрізнялися б один від одного»2. Продовжуючи тему, порушену Платоном, Толкін показує, як часом навіть наймудріші з мудрих не в силах протистояти спокусі, переймаються спрагою всевладдя. «Піднімається нова сила, — говорить маг Саруман, — Проти неї безсилі старі союзники, а старі способи є марними для нас. Кому ж, як не нам, мудрим, потрібно спрямувати її, а потім і приборкати. Ми можемо зберегти наші помисли, шкодуючи, звичайно, про неминуче зло на шляху до великої мети: до Знання, до Влади, до Порядку. Наші наміри залишаться колишніми, зміняться лише засоби...». Чи не правда, ці слова звучать дуже актуально? Адже завжди найдеться безліч бажаючих, без тіні сумніву готових розпорядитися владою, вважаючи, що вони краще за будь-кого знають, як і що треба робити, згідних використовувати будь-які засоби для досягнення своєї мети. «Що добре? — ставить запитання Ф. Ніцше у своєму «Антихристі» — Все, що підсилює в людині почуття влади, волю до влади, саму владу. Що є щастя? — Почуття зростаючої влади, почуття подоланої протидії»2. Немов у відповідь ніцшеанському баченню реальності, Толкін зображує у своєму романі Кільце, що символізує «волю до влади», спробу підкорити собі реальність за допомогою сили й обману. Сила ж, за Толкіним, виявляється найбільше не в проявах влади, а в готовності від неї відмовитись. Але чи є влада злом, тим більше, злом абсолютним? Наскільки необхідні відносини влади суспільству, тим більше — суспільству сучасному? Очевидно, що за своєю природою влада — явище соціальне, її існування в суспільстві викликане необхідністю регулювання соціальних відносин, узгодження інтересів, потреб індивідів і соціальних груп. Уся історія людської цивілізації доводить, що там, де з'являється необхідність в узгодженні людських дій (це може бути окрема родина, соціальна група, нація або суспільство в цілому), неминуче виникають відносини влади — відносини панування й підкорення. Таким чином, у самому загальному вигляді «влада» може бути визначена як здатність одних учасників відносин проводити свою волю стосовно інших, впливати на їхню поведінку. Але чи може бути влада «хорошою» або «поганою»? Навряд чи. Навіть Кільце Всевладдя Толкіна не є прикладом абсолютно злої речі. І, хоча герої роману й називають його злом, вони говорять лише про неможливість використання Кільця для добрих справ. Навіть у вигаданому Толкіним світі немає «злого металу» — якби той самий шматочок золота використав не Саурон, а хто-небудь інший, він не був би Кільцем Всевладдя. Сила Кільця — це сила його власника. Так само й у реальному світі — не можна вважати фізику чи хімію «добрими» або «злими» науками, адже навіть ядерна бомба, створена винятково для знищення, складається із частин, які, по своїй суті, не є злими. Злими або добрими можуть бути лише наміри та дії самої людини.
«Численні зловживання владою надали цьому поняттю дещо негативний відтінок, хоча влада як така є нейтральною. Вона являє собою неминучий атрибут людських взаємин, повсюдно виявляючи свій вплив: у сексуальних стосунках, у трудовій діяльності, при пересуванні по місту, перегляді телепередач і навіть у планах і мріях». Тоффлер Е. «Проблема влади на порозі XXI століття»
Поняття «влада», дійсно, відноситься до числа найбільш часто вживаних: говорять про «владу родини», «владу розуму», «владу грошей», «владу ідеології», «владу слів», «владу краси», законодавчу, виконавчу та судову влади. Але всі ці вислови — не більше, ніж метафори, що вказують на певного роду залежності, але в жодному разі не відображають реального змісту влади. Єдине, що стає зрозуміло з такого роду порівнянь, — влада є невід'ємною частиною суспільних відносин, вона пронизує все життя людини й суспільства. Влада — основа політики. Б. Рассел, визначаючи владу як центральну категорію політичної науки, відзначав, що вона є настільки фундаментальним поняттям будь-якої соціальної науки, наскільки фундаментальним є поняття енергії для фізики. Т. Парсонс, розглядаючи владу як ядро політичних відносин, порівнює її місце в політиці з місцем, яке займають гроші в економічній сфері. Вивчаючи феномен влади, політична наука використовує два принципових підходи: атрибутивний (субстанціональний) і соціологічний (реляціоністський). Прихильники атрибутивного підходу (лат. attribuo — надаю, наділяю) пояснюють природу влади біологічними і психічними властивостями людської психіки. Так, з позицій біологічної концепції (М. Марсель), влада являє собою невід'ємну властивість людини, закладену в її природі — інстинктах боротьби і суперництва з іншими представниками людського роду. Ґрунтуючись на даному підході, Ф. Ніцше стверджував, що прагнення до влади, «воля до влади» виступає основою життя людини.
«Любов до влади є демон людей. Дайте їм усе — здоров'я, їжу, житло, освіту, — і вони будуть нещасні, примхливі, тому що демон чекає, чекає й потребує задоволення. Відніміть у них все й задовольните їхнього демона — вони стануть щасливі...» Ніцше Ф. «Ранкова зоря»
Ще один напрямок у межах даного підходу — психологічний (який спирається на психоаналітичні концепції). Представники даного підходу трактують прагнення до влади як прояв сексуального потягу (3. Фрейд), психічної енергії взагалі (К. Г. Юнг); досліджують структури в психіці людини, що роблять її схильною до підкорення, втрати волі заради відчуття безпеки, психологічного комфорту (Е. Фромм), розглядають прагнення до влади як засіб компенсації фізичної або духовної неповноцінності (К. Хорні).
«Якщо структура особистості більшості людей у даному суспільстві (тобто соціальний характер) пристосована до об'єктивних завдань, які індивід повинен виконувати в цьому суспільстві, то психологічна енергія людей перетворюється на продуктивну силу, необхідну для функціонування цього суспільства...Замість підкорення відкритій владі людина створила в собі владу внутрішню — сумління або обов'язок, що управляє нею так ефективно, як не змогла б жодна зовнішня влада. Отже, соціальний характер мобілізує людську енергію на виконання завдань даної соціальної системи». Фромм Е. «Втеча від свободи»
На перетині атрибутивної та реляціоністської теорій знаходиться біхевіористська концепція влади (англ. behaviour – поведінка), представники якої (Ч. Мерріам, Г. Лассуелл) розглядають владу як особливий тип поведінки, зумовлений невід'ємною людською властивістю — прагненням до влади. Біхевіорісти звертають особливу увагу на суб'єктивну мотивацію влади, вважаючи відносини панування-підкорення основою політичного життя. З позицій соціологічного підходу влада розглядається як особливий вид відносин. Найбільш відомим у межах даного підходу є визначення влади М. Вебера, який розумів владу як здатність і можливість одного індивіда в даних соціальних умовах проводити свою волю навіть всупереч опору іншого. В основі влади лежать відносини панування й підкорення, що виникають між суб'єктом влади (тим, хто панує) і об'єктом влади (тим, хто підкоряється). Представники реляціоністського підходу (англ. relation — відношення) (Д. Картрайт, П. Блау, Д. Ронг) розглядають владу як соціальну взаємодію, за якою суб'єкт за допомогою певних засобів (ресурсів) контролює поведінку об'єкта. В межах даного підходу виділяють системне трактування влади (К. Дойч, Н. Луман), що виходить із визначення влади як здатності політичної системи мобілізовувати ресурси для досягнення поставлених цілей, а також структурно-функціональну концепцію влади (Т. Парсонс), що розглядає владу як соціальні відносини, зумовлені тими ролями (функціями), які виконуються різними суб'єктами в суспільстві.
«Ми можемо визначити владу як реальну здатність одиниці системи акумулювати свої «інтереси» (досягти цілей, припинити небажане втручання, вселити повагу, контролювати власність і т.д.), й, таким чином, здійснювати вплив на різні процеси в системі». Парсонс Т. «Концепція політичної влади»
Таким чином, у самому загальному виді політичну владу можна визначити як можливість і здатність суб'єктів політики впливати на процес прийняття політичних рішень, їх реалізацію, а також на політичну поведінку інших учасників політичних відносин. Основні функції політичної влади, що відбивають її значення та роль у суспільстві, представлені на схемі 2.1. Схема 2.1. Функції політичної влади
Основними структурними елементами політичної влади виступають її суб'єкти, об'єкти, мотиви та ресурси (джерела). Суб'єктами політичної влади виступають: держава, політичні партії, політичні еліти, політичні лідери та ін. До об'єктів політичної влади відносять індивідів, соціальні групи та спільноти. Реакція об'єкта влади визначається мотивами підпорядкування й тими ресурсами, які використовує суб'єкт. Н. Макіавеллі, розмірковуючи про мотиви підпорядкування, виділяв серед них два основних — любов і страх. Віддаючи перевагу другому, Макіавеллі відзначав, що государ, очевидно, повинен опиратися на страх як на основний мотив влади: «так, щоб, якщо він і не придбає любові, зміг би, щонайменше, уникнути ненависті»
«Що краще: щоб государя любили або щоб його боялися? Є думка, що найкраще, коли бояться та люблять одночасно; але любов дуже важко співіснує зі страхом, і коли вже потрібно вибирати, то вірніше вибирати страх... Люди менше бояться заподіяти образу тому, хто проявляє до них любов, аніж тому, хто вселяє в них страх, адже любов підтримується вдячністю, про яку люди можуть забути заради своєї вигоди, а страх підтримується погрозою відплати, про яку забути неможливо». Макіавеллі Н. «Государ». Страх перед санкціями як мотив влади досить нестійкий, він має потребу в постійному підкріпленні, адже безпосередньо залежить від міри покарання за непокору. Більш стійким мотивом підкорення (особливо для традиційних суспільств) виступає звичай. Даний мотив дотепер є одним з провідних у державах із монархічною формою правління. До інших можливих мотивів підпорядкування можна віднести авторитет суб'єкта влади, який дозволяє йому проводити свою волю без застосування насильства — підкорення засновується на вірі у виняткові (особисті, професійні та ін.) якості суб'єкта; переконання (або раціональний інтерес), засноване на підкоренні суб'єктові в силу особистої зацікавленості об'єкта, збігу ціннісних орієнтацій суб'єкта та об'єкта влади. Ресурси влади (фр. ressource — допоміжний засіб) — це сукупність засобів і методів, за допомогою яких суб'єкт політичної влади здійснює визначальний вплив на поведінку об'єкта. Існує безліч класифікацій ресурсів влади. Так, за А. Етціоні, ресурси поділяються на утилітарні (лат. utilitas — користь, вигода) (або матеріальні), примусові (силові) і нормативні (ресурси переконання). Г. Лассуелл виділяє такі основні ресурси, як: любов і повага, моральний обов'язок, багатство, уміння, освіченість та ін. А. Юр'єв виділяє вісім основних ресурсів влади: сировинні, енергетичні, фінансові, технологічні, інформаційні, організаційні, інтелектуальні та людські. Найпоширенішою в сучасній політичній науці є класифікація ресурсів за найважливішими сферами життєдіяльності, відповідно до якої виділяють: — економічні ресурси (матеріальні й нематеріальні блага, цінності, пов'язані із задоволенням повсякденних потреб людини й суспільства — гроші, товари, послуги, пільги, субсидії та ін.); — соціальні ресурси (можливість соціальної мобільності, здатність зміни соціального статусу); — силові ресурси (зброя, інститути примусу — армія, поліція, служба безпеки, суди, прокуратура та ін.); — нормативні ресурси (правові, релігійні, звичаєві та ін. соціальні норми — закони, розпорядження, традиції, моральні норми); — культурно-інформаційні ресурси (знання, навчальні заклади, наукові установи та ін.); Специфічним ресурсом влади виступає сама людина, що дозволяє виділити такий вид ресурсів політичної влади, як демографічний. Одне з найбільш послідовних досліджень ресурсів політичної влади в сучасному світі належить американському вченому Елвіну Тоффлеру. У своїй відомій праці «Метаморфози влади. Знання, багатство й насильство на порозі XXI століття» (1990) Тоффлер аналізує основні джерела політичної влади — силовий, економічний та інформаційний ресурси. Вчений відзначає значну зміну в системі співвідношення ресурсів влади в сучасному супер-індустріальному (інформаційному) суспільстві, конструюючи так звану концепцію «зсуву влади». Тоффлер відзначає, що серед незліченних можливостей влади три основних її джерела — насильство, багатство й знання — виявляються найбільш значимими. При цьому «кожне з них може приймати безліч різних форм у грі за назвою «влада». Більш того — всі вони можуть використовуватися майже на всіх «поверхах» суспільства — від рідної домівки до політичної арени»1. У доіндустріальних (традиційних) суспільствах, зазначає Тоффлер, основним ресурсом влади виступала сила. Дійсно, більша частина історії людства виглядає як літопис насильства. Основним законом життя виступала боротьба — за їжу, житло, територію проживання та ін. Але в сучасному суспільстві сила (насильство або загроза його застосування) властива владі «нижчої якості», у першу чергу, через її функціональні обмеженості. Головна слабкість сили, за Тоффлером, полягає в її абсолютній негнучкості. Сила здатна лише на грубий примус, отже вона може бути використана тільки для покарання. Один із найбільших тиранів XX ст. — «Великий керманич» Мао Цзедун стверджував: «Влада виростає зі ствола гвинтівки». Безумовно, використовуючи силу, можна багато чого домогтися. Однак, не менш справедливим виявляється й зауваження французького дипломата Талейрана, звернене до іншого диктатора — Наполеона: «Багнети, сір, годяться на все, крім одного — на них не можна всидіти»...
«Не підлягає сумніву, що насильство — втілене в ножі вуличного грабіжника або в ядерній ракеті — може дати страшні результати. Тінь насильства, або сили, відбита в законі, стоїть за кожною дією уряду, й, урешті, будь-який уряд покладається на солдатів і поліцію заради додання сили своїй волі... Але насильство в цілому натрапляє на серйозні перешкоди. Навіть коли воно «спрацьовує», то породжує опір. Жертви й уцілілі чекають першого зручного випадку, щоб завдати відповідного удару». Тоффлер Е. «Метаморфози влади: знання,
Другим ресурсом влади, за Тоффлером, є багатство (або економічний ресурс). Ще в XIX ст. К. Маркс у своїх працях наголошував на винятковому значенні економічного фактору в політиці. З погляду марксизму, політична влада в цілому розглядається як відносини панування та підкорення між класами, нерівними за своїм економічним становищем. Саме володіння власністю забезпечує панівному класу можливість підкоряти своїй волі економічно залежні класи. Тоффлер, підкреслюючи безумовну значущість даного ресурсу влади (в тому числі — і його перевагу над силовим ресурсом), називає його владою «середньої якості».
«Багатство — більш зручний інструмент влади. Сила товстого гаманця багатобічна. Замість простого залякування або покарання він може запропонувати добре градуйовані нагороди — виплати й винагороди. Багатство може використовуватися як у позитивному, так і в негативному плані. Отже, воно значно гнучкіше сили». Тоффлер Е. «Метаморфози влади: знання,
Однак найякіснішу владу, за Тоффлером, дає застосування знань. «Влада вищої якості, — відзначає Тоффлер, — це не лише можливість дати комусь ляпаса, не лише можливість зробити все по-своєму, примусити інших робити те, що хочеться вам, навіть якщо вони віддають перевагу іншому»'. Високоякісна влада передбачає значно більше: ефективність — досягнення мети з мінімальними ресурсами влади. «Знання часто можуть використовуватися для того, щоб змусити іншу сторону полюбити вашу послідовність операцій при виконанні дії. Вони можуть навіть переконати людину в тому, що вона сама вигадала цю послідовність»-. Таким чином, саме знання лежать в основі влади «вищої якості», влади найбільш ефективної, бо даний ресурс може бути застосований і для покарання, і для винагороди, і для переконання, і навіть для перетворення ворога в союзника.
«Знання служить для збільшення багатства й сили. Воно може використовуватися для росту наявних у розпорядженні сил і багатства або, навпаки, знизити їх, якщо це необхідно для досягнення даної цілі. У будь-якому разі воно збільшує ефективність, дозволяючи, якщо проводити аналогію з картами, витрачати менше «фішок» влади, відкриваючи карти під час гри». Тоффлер Е. «Метаморфози влади: знання,
Тоффлер підкреслює, що, крім величезної гнучкості, знання має й інші важливі характеристики, які роблять його принципово відмінним від менш значимих джерел влади. Так, існує межа застосування і сили, і багатства — у сучасному світі далеко не завжди можна використовувати силу, і далеко не все можна купити за гроші. Знання ж, навпаки, не мають обмежень у застосуванні, вони здатні накопичуватися й підсилюватися за рахунок досвіду А революційна, за словами вченого, характеристика знань, яка полягає в тім, що ними можуть володіти як наймогутніші й найзаможніші люди, так і найслабкіші й найбідніші, дозволила Тоффлеру назвати знання найдемократичнішим джерелом влади.
«Знання відрізняється і від сили, і від грошей, бо, якщо я використовую пістолет, ви не можете застосувати його одночасно із мною. Якщо ви витрачаєте долар, я не можу витратити той самий долар у той самий момент часу. Однак ми можемо використовувати одне знання як «за», так і «проти» один одного — і цей процес може розширити знання. На відміну від куль і бюджетів знання не може бути витрачене». Тоффлер Е. «Метаморфози влади: знання, Таким чином, знання (у вигляді інформації, науки, мистецтва, освіти та ін.) у сучасному світі випереджають силу і багатство та визначають характер влади. За переконанням Тоффлера, саме контроль над знаннями буде визначати суть майбутніх конфліктів — «битв за владу в усіх інститутах людства». Розглядаючи структуру політичної влади, слід також відзначити й факт необхідного співвідношення ресурсів влади (якими володіє суб'єкт владних відносин) і мотивів підпорядкування об'єкта владного впливу. Так, російський вчений В. Ледяев наголошує на тому, що ресурсами влади на практиці виявляються далеко не всі засоби, які використовуються для впливу на об'єкт, а лише ті, які дозволяють суб'єктові безпосередньо забезпечити підкорення об'єкта. Таким чином, можна сказати, що ресурси влади — це ті джерела, які суб'єкт здатний використовувати в конкретній соціальній ситуації для забезпечення необхідного впливу на об'єкт владних відносин. При цьому ресурси забезпечують відносини влади тільки тоді, коли вони збігаються із мотивацією об'єкта. В. Ледяєв відзначає, що «гроші не вплинуть на тих, хто не має в них потреби, а примус та посадові повноваження не будуть відігравати практично ніякої ролі при спробах впливу на фанатиків, людей, одержимих «надідеею».
«Влада — це здатність перетворювати певні ресурси на вплив у межах системи всупереч опору інших». Мшвенієрадзе В. «Нариси сучасної політичної філософії Заходу»
У цілому, структура політичної влади може бути представлена в такий спосіб (схема 2.2): Схема 2.2. Структура політичної влади
Функціонування політичної влади здійснюється на основі двох основних принципів: суверенності та легітимності. Виділяють три види суверенітету (фр. souverainete — верховна влада) — державний, народний і національний. Державний суверенітет — це політико-правова властивість державної влади, що визначає ЇЇ верховенство (повноту й неподільність влади на території країни, виключне право на встановлення правових норм, що регулюють всю систему суспільних відносин, визначення правового статусу органів державної влади та місцевого самоврядування, застосування насильства, визначення прав та свобод людини і громадянина та ін.) і незалежність (самостійність та рівноправність у міжнародних відносинах). Народний суверенітет визначається як повновладдя народу (народ є носієм суверенітету і єдиним джерелом влади). Народ може здійснювати свою влад)? безпосередньо (на виборах і референдумах), через органи державної влади, а також через органи місцевого самоврядування. Національний суверенітет можна визначити як повновладдя націй, можливість самостійного політичного самовизначення. У демократичній державі виключно народу належить право визначати й змінювати встановлений конституційний лад. Принцип легітимності політичної влади (лат. legitimus — законний, правомірний) відбиває її правомірність, що виражається в готовності людей добровільно підкорятися владі. Інакше кажучи, легітимність — це переконаність людей у тому, що ті, хто володіє владою, володіють нею по праву. Слід розрізняти поняття «легітимність влади» (суспільне визнання її законності) та «легальність влади» (її правове закріплення). Спочатку, термін «легітимність» дійсно мав дещо інше значення — він використовувався для позначення законно встановленої влади й практично ототожнювався з поняттям «легальність» (законність). На початку XX ст. німецький вчений Макс Вебер надав нового значення даному терміну, включивши до його змісту два основних положення: суспільне визнання влади та обов'язок керованих їй підкорятися. Таким чином, на відміну від «легальності» (лат. legalis — законний), що відбиває юридичну правомірність політичної влади (парламенту, уряду, глави держави, обраних за допомогою формально закріплених юридичних процедур), легітимність політичної влади відбиває довіру до неї з боку населення, підтримку суспільства. Отже, легітимність влади визначається як ступінь відповідності політичної влади ціннісним уявленням індивідів, соціальних груп, суспільства, переконаність у необхідності підкорення влади. Поняття легітимності і легальності влади не завжди збігаються — так, уряд, сформований законним шляхом, може не користуватися довірою населення (наприклад, через його корумпованість або проведення непопулярного політичного курсу), а партія, котра шляхом революції (тобто, по суті, незаконно) захопила державну владу, може здійснювати її досить довго (якщо діяльність цієї партії, що має підтримку й довіру народу, виявиться доволі ефективною). Залежно від мотивів підкорення М. Вебер виділив три основних типи легітимності влади — традиційний, харизматичний і раціонально-легальний. Традиційна легітимність (лат, traditio — звичка) — це такий тип легітимності політичної влади, джерелом якого виступає звичай, звичка підкорятися владі, віра в непорушність існуючих порядків. Традиційне панування характерне, зокрема, для монархічних держав.
«Панування називається традиційним, якщо його легітимність спирається на святість сталих порядків і панівного керування... Це авторитет «вічно вчорашнього»: авторитет звичаїв, освячених віковою значимістю й звичною орієнтацією на їх дотримання, — традиційне панування, яке здійснювали патріарх і патримоніальний князь старого типу...». Вебер М. «Традиційне панування»
«Традиційний тип легітимності покоїться на тому факті, що такого роду речі завжди робилися в такий спосіб. Приміром, чому фараон Єгипту, і тільки він, мав право одружуватися на своїй сестрі? Відповідь: тому що єгипетські фараони робили так завжди». Бергер П., Вергер Б. «Особистісно-орієнтована соціологія. Веберівський аналіз»
Джерелом харизматичної легітимності (гр. charisma — божий дар) виступає віра у виняткові (або навіть надприродні) якості лідера. Харизматичному типу панування внутрішньо властива революційність — він пориває зі звичкою та авторитетом традиційної влади. Саме тому харизматична легітимність виникає, як правило, у смутні часи, епоху революційних змін, і саме тому вона виявляється вкрай ненадійною. її недовговічна могутність нерідко підкріплюється штучно — шляхом надмірного піднесення особистості вождя, що призводить до так званого культу особистості (лат. cultus — поклоніння) — прижиттєвому звеличуванню, перебільшенню внеску лідера держави або партії в державне й суспільне життя країни (культ особистості Сталіна, Гітлера, Мао Цзедуна, Кім Ір Сена та ін.).
«Харизмою» слід називати якість особистості, визнану надзвичайною, завдяки якій вона оцінюється як обдарована надприродними, надлюдськими або, щонайменше, особливими силами й властивостями, недоступними іншим людям. Вона розглядається як щось послане Богом або як зразок... Харизматичне панування — це авторитет неординарного особистого дару...(харизма), повна особиста відданість і особиста довіра, викликані наявністю якостей вождя в певній людині: одкровень, героїзму та ін., харизматичне лідерство, яке здійснює пророк, або — у сфері політичного — обраний князь-воєначальиик, або плебісцитарний володар, видатний демагог і політичний партійний вождь...». Вебер М. «Харизматичне панування»
«За допомогою своїх екстраординарних якостей харизматичні лідери анулюють або модифікують традицію. Багаторазово повторювана фраза Ісуса в Новому Завіті «Ви чули, що це було сказано — але істинно говорю я вам...» конституює претензію на харизматичну авторитарність у чистій формі. Питання: за яким правом робить ця людина настільки екстраординарні заяви? Відповідь: вона має право, тому що її вустами говорить Бог. Харизматична авторитарність завжди проявляється в протиставленні авторитарності. Вона кидає виклик останній, прагнучи модифікувати або, в крайньому разі, скинути її». Бергер П., Бергер Б. «Особистісно-орієнтована соціологія. Веберівський аналіз»
Раціонально-правова легітимність (лат. rationalis — розумний) — третій тип легітимності політичної влади, заснований на «вірі в юридично закріплену правильність цілей панування й засобів його здійснення. Основним мотивом для підкорення тут виступає раціональний фактор — інтерес, визнання влади, сформованої на основі закріплених законодавством правил і процедур. У такій державі підкоряються не традиціям і сталому порядку, не особистості лідера, керівника, а законам, в межах яких обираються та діють представники влади. Дана форма легітимності є характерною, як правило, для політичної влади в державах з демократичними політичними режимами.
«Раціонально-легальний тип панування політичного лідера — це панування «легальності», обґрунтованої раціонально створеними правилами, тобто орієнтації на підкорення при виконанні встановлених правил — панування у тому вигляді, в якому його здійснюють сучасний державний службовець та всі ті носії влади, які з ним схожі». Вебер М. «Легальне панування з бюрократичним штабом управління»
«Легально-раціональна легітимність базується на законі й раціональних процедурах. Питання: за яким правом може губернатор збирати цей податок? Відповідь: він має таке право за законом, що пройшов через легіслатуру штату відповідного числа відповідного року». Бергер П., Бергер Б. «Особистісно-орієнтована соціологія. Веберівський аналіз»
Описані М. Вебером традиційний, харизматичний і раціонально-правовий типи легітимності є «ідеальними типами», які в реальному політичному житті в чистому вигляді не зустрічаються. У тій чи іншій політичній системі завжди існує кілька типів панування влади з перевагою певного типу легітимності. Від ступеня підтримки і схвалення влади залежить її ефективність (результативність). Криза легітимності, тобто втрата довіри широких мас до існуючої влади, неминуче відбивається на її здатності відповідати на вимоги, що постають перед суспільством і державою. Тому навіть самі жорсткі автократичні режими, що здійснюють свою владу за допомогою насильства, прагнуть будь-якими способами переконати своїх громадян у необхідності підкорення. Так, радянська адміністративно-командна система за допомогою комуністичної ідеології нав'язувала громадянам доктрину так званої «загальнонаціональної держави», відповідно до якої радянська політична система нібито являла собою політичну організацію, влада в якій належить винятково народу.
«Що б не було основою легітимності — традиція, ідеологія або громадянська участь, вона утворює той фундамент, на якому будується взаєморозуміння між громадянами і політичною владою. Громадяни підкоряються законам, у відповідь уряд виконує зобов'язання, закладені в умовах легітимності. Доки уряд виконує ці зобов'язання, він очікує, що громадськість буде коритися, підтримувати його і діяти відповідним чином. Якщо легітимність порушена — розірвана лінія спадкування, скасована конституція або ігнорується пануюча ідеологія, уряд може зіштовхнутися з опором, а то й з повстанням». Алмонд Г., Пауелл Дж., Стром К., Далтон Р. «Порівняльна політологія сьогодні»
Низький рівень легітимності може призвести до розвалу політичної організації. Так, багато дослідників відзначали, що розпад Радянського Союзу був обумовлений гострими проблемами легітимності всіх трьох типів: втратою комуністичною ідеологією своїх легітимаційних можливостей; втратою довіри до комуністичної партії як до домінуючої структури політичної системи; невдалою війною в Афганістані, катастрофою на Чорнобильській АЕС, корупцією та погіршенням економічного стану (дефіцитом продуктів харчування і товарів народного споживання)1. Радянська система розпалася внаслідок того, що її легітимність було повністю підірвано.
«Легітимність може бути підірвана там, де громадяни 1) заперечують границі політичної системи, як у Північній Ірландії або у частинах колишньої Югославії; 2) відкидають існуючі принципи відбору лідерів і визначення політичного курсу, як це відбулося, коли філіппінці вийшли на вулиці й зажадали скинення Ф. Маркоса й проведення вільних виборів; 3) зневіряються в тому, що в процесі політичного торгу лідери роблять усе від них залежне для прийняття тих законів, які потрібні, або в тому, що керівництво дотримується належних процедур, як, наприклад, трапилося, коли індонезійці протестували проти погіршення умов життя при режимі Сукарно». Алмонд Г., ПауеллДж., Стром К., Дсьттон Р. «Порівняльна політологія сьогодні»
Таким чином, легітимність виступає обов'язковою й необхідною передумовою ефективного функціонування політичної влади. Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.023 сек.) |