АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

Висновки. Суспільний і державний лад Вестготського королівства виявляє приклад більше раннього синтезу варварських і римських елементів

Читайте также:
  1. ВИСНОВКИ
  2. ВИСНОВКИ
  3. Висновки
  4. Висновки
  5. Висновки
  6. ВИСНОВКИ
  7. Висновки
  8. Висновки
  9. Висновки
  10. Висновки
  11. Висновки

Суспільний і державний лад Вестготського королівства виявляє приклад більше раннього синтезу варварських і римських елементів. Уже в V- VІ ст. тут відбувалося переродження органів військової демократії вестготів (народні збори, сотенна організація війська, рада старійшин, король, що обирався військом), а також місцевого римського державного устрою в ранньофеодальну державу. Король видавав закони, призначав воєначальників. На чолі провінцій і міських громад, де зберігся римський адміністративний пристрій, король ставив уже не тільки представників місцевої знаті, але й своїх дружинників. На початку V в. з'явилося писане право: вестготський король Теодорих видавав окремі закони, що регулювали розділ земель між завойовниками й місцевим населенням. Приблизно в 475 р. король Ейрих видав перший кодекс законів. До кінця VІІ ст. помітно зросла роль у війську дружин світських і духовних магнатів на шкоду значенню готського вільного ополчення.

Для Вестготського держави VІІ ст. було характерно особливо активне в порівнянні з іншими державами Європи участь духівництва в державному керуванні. Уже арианських єпископів вестготські королі залучали до виконання адміністративних і судових функцій не тільки по релігійним, але й деяким цивільним справам. Після ж прийняття католицизму при королі Рекареде (кінець VІ ст.) участь церкви в державних справах ще більше зросло. На провінційних церковних соборах, що скликалися щорічно, обговорювалися питання податкового обкладання, а також скарги на єпископів, суддів і магнатів. Особлива роль належала соборам усього королівства, що скликались у Толедо з ініціативи короля. На їхніх засіданнях були присутні єпископи й абати деяких монастирів, а з 30- х років VІІ ст. - також представники вищої світської служивої знаті на вибір короля. Собори визначали порядок престонаслідування, виборів короля. Часом вони займали незалежну позицію стосовно короля, і їхні постанови обмежували його дії. Таким чином, у Вестготському королівстві в VІІ ст. уже складалися ранньофеодальне суспільство й держава.

Вестготськоє королівство. З Тулузи в Толедо (507-567 рр.)

Зважаючи безперервного тиску франків після битви при Пуатьє вестготи вирішили оголосити королем Гезалеха, позашлюбного сина Аларіха II. Його зведений брат Амаларіх, племінник Теодеріха Великого, тоді був ще дитиною і тому не міг керувати обороною. Однак Гезалех швидко виявив свою недієздатність. Бургунди, що уклали союз із франками, захопили Нарбон, найважливіший місто вестготського королівства. У Південній Галлії пручатися ворожим нападам продовжував тільки Арль. Гезалех втік до Барселони. Теодеріх Великий, спочатку який визнав Гезалеха, через безперервні невдач вестготського короля звернувся проти нього. Ускладнення ситуації на північних кордонах держави остготів і грізна демонстрація візантійського флоту в берегів Італії перешкодили йому своєчасно виступити на допомогу союзникам-вестготам. Але вже в 508 р. остготских військо під початком Ібби рушило в Прованс і зняло облогу з Арля. Слідом за тим Ібба повів війська на Нарбон, який і був відбитий у ворогів в 509 р. Імовірно, тоді ж була знята облога з Каркассона, в якому, швидше за все, сховався Амаларіх.

Після того, як ще одне військо остготів напало на Бургундію, було укладено мир. Його умови передбачали збереження status quo. Франки утримали завойовані ними області Аквітанії з стародавньою столицею Тулузою; тим самим вестготи втратили області, передані їм по договором 418 р. У переможених залишилася лише вузька смужка землі на березі Середземного моря з містами Арлем, Агдом, Безьє і Нарбонне, тобто території, завойовані вестготами тільки в другій половині V століття. Границя простягнулася північніше Каркассона, через якого згодом велися часті бої. Незважаючи на інтенсивні спроби обох сторін змінити прикордонну лінію, вона залишалася в незмінному вигляді майже дві сторіччя. Остготских військо рушило на Барселону, де Гезалех до цих пір перебував у повній бездіяльності. Схоже, серед вестготів з'явилася опозиція королю, який в 510 р. наказав убити графа Гоеріха. Цього графа слід ототожнювати з тим самим Гоеріхом, якому в 506 р. було доручено довести РЗВ до відома суддів. Остготи вигнали Гезалеха, не натрапивши на серйозний опір. Він біг до вандалів, тому що їх король Трасамунд тоді перебував в напружених відносинах з Теодеріхом Великим. Втім, Трасамунд не наважився надати військову допомогу претендентові. І все-таки Гезалех отримав велику грошову субсидію й відправився із грішми в Південну Галлію. Підтримка Гезалеха до крайності загострила остготских-вандальскіе відносини, і Трасамунд визнав за необхідне направити Теодеріху лист зі своїми вибаченнями. У 511 р. Гезалех спробував з своїми прихильниками зробити напад на Іспанію. Зазнавши поразки від Ібби під стінами Барселони, він захотів зникнути в землях бургундів, але був убитий на березі Дюранса.

Тепер держава вестготів виявилося під верховною владою остготских короля. Те, що Теодеріх Великий був фактичним і юридичним правителем вестготського королівства, підтверджується списками вестготських королів, у яких Теодеріху приділяється 15 років правління (511 - 526 рр.)., А його онук Амаларіху 5 років (526 - 531 рр.). Не цілком зрозуміло юридичне обгрунтування правління Теодеріха. У даному випадку не може йти мови про опікунство, як припускає Прокопій, тому що законним королем тоді вважався б Амаларіх. Але він був проголошений королем тільки після смерті діда в 526 р., хоча за вестготських законами він мав право приступати до керування державою з 15 років, тобто приблизно в 517 р.

Прагнення до як можна більше тісного злиття остготских і вестготського держав проявилося і в тому, що Теодеріх Великий наказав перевести з Каркассона в Равенну частина королівської скарбниці, не потрапила в руки франків. Не цілком ясно, які мотиви спонукали Теодеріха Великого принизити свого онука й підкорити собі рідне королівство Амаларіха. Ймовірно, після того як його політика рівноваги впала під ударами франків в 507 р., він захотів розширити сферу своєї влади. Можливо, кінцевою метою Теодеріха було утворення готської наддержави й відновлення єдності ост-і вестготів. І насправді обоє племені тоді об'єдналися в одне.

Державою вестготів управляли уповноважені Теодеріха. Мабуть, спочатку керівництво здійснював Ібба, а в 523-526 рр.. джерела повідомляють нам про остготских чиновниках Ліувіріте і Ампеліо. Дуже високе положення, хоча й з неясними функціями, займав Теудіс, зброєноша Теодеріха Великого. Однак після смерті Теодеріха тісний зв'язок між двома гілками готського племені перервалася знову. Вестготи проголосили королем Амаларіха. Прокопій повідомляє, що після смерті короля остготів відбувся розподіл держави між Амаларіхом і Аталаріха, сином дочки Теодеріха Амаласунта. При цьому області до сходу від Рони виразно дісталися остготам. Амаласунта, керувала равеннскім урядом за неповнолітнього Аталаріха, повернула вестготам їх королівську скарбницю. З цього видно, що вона не була включена в скарбницю остготских королів.

Мабуть, Амаларіх розумів, що смерть Теодеріха Великого приведе до ослаблення могутності остготів. Усвідомлюючи, що не слід більше очікувати допомоги з Равенни, він прагнув, і не без успіху, до налагодження союзницьких відносин зі своїми найнебезпечнішими супротивниками, франками, і з цією метою одружився на дочці Хлодвіга Хлодехільде. Однак перешкодами, які вестготських король лагодив своїй дружині, дотримувався ортодоксальної віри, він надав її братові Теудеріху привід до нападу. У 531 р. вестготи зазнали поразки під Нарбонне. Амаларіх біг до Барселони, де і був убитий. Король франків забрал свою сестру і її багате придане й відвіз назад у свою державу. Більше того, він одержав деякі вестготських землі в Південній Галлії. Звичайно мова йшла про Родезії, але, як здається, тоді ж франкськими стали і деякі інші землі, тому що Прокопій говорить про загальному результаті вестготів із загублених областей.

Після що тривав кілька місяців періоду міжцарів'я наприкінці 531 р. королем став Теудіс, остготів зумів створити собі досить незалежне становище ще при Теодеріхе Великому. Він одружився на знатної римлянки з Іспанії, яка володіла значним станом; на доходи від її земель він міг містити приватну армію в 2000 чоловік. І все-таки це обрання королем вестготській держави остготам приваблює особливу увагу і може розцінюватися як результат політики взаєморозуміння, що проводилася Теодеріхом Великим.

Відразу після сходження на престол Теудіс почав боротьбу з франками. Ми дізнаємося про бої в області Родезії і Безьє. Втім, подробиці цих подій нам невідомі. Мабуть, військові дії не принесли рішучого переваги жодній зі сторін. Десять років по тому між вестготами і франками спалахнула нова війна. У 541 р. Хільдеберт I і Хлотарь I рушили походом на Сарагоси, обклали місто, але не досягли успіху. Вестготських герцог Теудегізель вигнав франків з країни. Та все ж найбільша небезпека загрожувала вестготам не з півночі, а з півдня. Візантійський імператор Юстиніан у 533 р. спорядив похід проти держави вандалів. Правив тоді король Гелімер, очевидно, набув переговори з Теудісом: він збирався тікати з королівською скарбницею в Іспанію. Після завоювання вандальской держави візантійці придбали опорні пункти на африканському узбережжі, серед них Цевту на березі Гібралтарської протоки. У законі про організацію африканської префектури преторії Юстініан наказав поставити в Цевте гарнізон на чолі з особливо надійним комендантом, щоб спостерігати за протокою і негайно повідомляти про всі події в державах вестготів і франків. Для забезпечення прискореної доставки повідомлень в Цевте були поставлені дромони, швидкі бойові галери. У місті були побудовані міцні укріплення. Балеарські острови, які раніше належали вандалам, також були зайняті візантійцями. Тим самим Юстиніан з усією очевидністю розкрив свій інтерес до західноєвропейських земель. Теудіс спробував запобігти що нависла над його країною загрозу і послав війська, що відбили Цевту у візантійців. Однак вестготи не змогли встояти перед нападом імператорської армії і знову втратили цей найважливіший місто. Нова спроба захопити місто провалилася через того, що візантійці напали на нічого не підозрюють вестготів в неділю.

Остготи, які в ті ж роки воювали з візантійцями, намагалися втягнути у війну Теудіса. Після взяття Равенни Велісарія і полону короля Вітігіса остготи провозгасілі королем Ільдібальда, причому вирішальну роль зіграло його спорідненість з Теудісом. Остготи сподівалися, що йому вдасться спонукати короля вестготів відправити їм на допомогу свої війська. Влітку 548 м. Теудіс став жертвою замаху. Можливо, причиною його смерті стала кровна помста.

Найважливішою подією правління Теудіса стала переорієнтація вестготській політики. Якщо до цих пір на передній план виходила ворожнеча з франками і внаслідок цього особливу увагу правителі вестготів приділяли північним областям королівства, то тепер у полі зору вестготських королів потрапляє залишалася насамперед у нехтуванні Південна Іспанія. Військові дії проти Цевти припускають, що Бетіке, але донедавна користувалася фактичною незалежністю, була включена до складу вестготській держави.

Теудегізель, проголошений королем після смерті Теудіса, вже в 549 р. був убитий на званому бенкеті в Севільї. У даному випадку причиною замаху, очевидно, також була особиста помста.

Ми маємо у своєму розпорядженні вкрай мізерними свідоцтвами про правління наступника Теудегізеля, Агил. У перші роки після свого сходження на престол він намагався завоювати Кордову. Цей найважливіший місто, як ми бачимо, все ще зберігав свою незалежність, хоча нам нічого не відомо ні про його історію, ні про його внутрішній устрій. Готське напад закінчилося поразкою військ Агил. На полі бою залишився королівський син, і по деякими даними, до рук жителів Кордови потрапила навіть королівська скарбниця. Агіла відвів свою армію до Меріді, і в цей же час в Севільї спалахнуло повстання, на чолі якого став Атанагільд. Спроба Агил придушити заколот призвела до нового провалу. Проте, здається, що наступні битви протікали невдало вже для Атанагільда, тому що він був змушений звернутися з проханням про допомогу до Юстиніаном. Хоча війна проти готовий в Італії ще не була завершена, візантійський імператор вирішив втрутитися в іспанські події. Юстініан уклав з Атанагільдом договір, зміст якого залишається для нас невідомим. Візантійська армія під керівництвом Ліберія в 552 р. зайняла південне узбережжі Іспанії. Ліберій був найкращим знавцем вестготських справ, яких тільки мав у своєму розпорядженні Юстініан. Він походив з римського сенаторського роду і до 529 р. управляв відновленої гальскої префектурою преторії, в сферу юрисдикції якої, ймовірно, входила і Іспанія. У готської війні Ліберій займав командну посаду в армії. Ще тоді (550 г). про нього говорили як про високообдарований діяча; до часу іспанської експедиції йому було приблизно 90 років. Якщо Юстініан вдався до послуг цього старця, призначивши його керівником важливого військового підприємства, хоча ще в 550 р. він звільнив його від всіх займаних постів по старості років, то причини такого рішення слід шукати винятково в політичних цілях імператора. Швидше за все, він вважав, що поява Ліберія здобуде значне пропагандное дію, так як він був добре відомий в Іспанії.

Незабаром після того, як Ліберій висадився на іспанському узбережжі, ситуація знову змінилася: Агіла був убитий в Меріді, а його колишні прихильники приєдналися до Атанагільду, який тепер прагнув позбутися від своїх візантійських союзників. Хоча йому і вдалося відбити Севілью, напад на Кордову закінчилося провалом. Щоб мати можливість направити всі свої сили на вигнання візантійців, Атанагільд вдалою шлюбної політикою забезпечив собі світ з франками. Його дочка Брунхільда стала дружиною короля Сігіберта. До самої своєї смерті в 613 р. ця дивно здібна і політично обдарована жінка панувала на політичній сцені франкського держави. Брат Сігіберта Хільперік одружився на сестрі Брунхільди Галсвінте, але цей союз виявився нетривалим, і незабаром дочка вестготського короля була убита. Сьогодні нелегко окреслити межі території, зайнятої візантійцями. Чи входить у зону візантійського панування Кордова і Севілья, не зовсім зрозуміло. Томпсон припускав, що обидва міста користувалися незалежністю. У такому випадку ми повинні враховувати існування в Бетіке трьох політичних сил: візантійців в прибережних областях, автономних міст Кордови і Севільї в долині Гвадалквівіра і вестготів в глибині країни. Проте ця гіпотеза втрачає правдоподібність, якщо мати на увазі, що Севілью втратив Атанагільд. У нас немає ні найменшого приводу думати, що це відбулося в результаті повстання місцевого населення. Набагато більш імовірним здається, що місто зайняли візантійські союзники Атанагільда. Про захоплення великої частини внутрішньої Андалузії візантійцями говорить і ще один факт: на Третьому толедського соборі не були представлені єпископи Кордови, Есіха, Кабра, Мартоса, Ла Гвардії і Гранади. Тому що в іншому на цьому соборі був присутній майже весь вестготських єпископат, відсутність шести єпископів з досить невеликої області здається особливо примітним. Вестготам тоді належала тільки Кордова, більшість інших міст, мабуть, було під владою візантійців. З упевненістю можна сказати, що візантійським було узбережжя від Картахени до Малаги, а крім того міста Медіна Сидону, і Хігонса (на північ від Медіни Сідон). К. Ф. Штроекер показав, що загальноприйнята до недавнього часу точка зору, відповідно до якої належав Візантії і Альгарве, грунтується на непорозуміння. Коли в 568 р. помер Атанагільд, держава вестготів виявилося у вкрай важкому становищі.

Востаннє в вестготській історії ми говоримо про переселення народу, найвища точка якого припала на 507 м. Рух здійснювалося кількома хвилями. Вже в 494 і 497 рр.. Сарагосская Хроніка повідомляє про те, що вестготи оселилися в Іспанії. До тих пір вони, хоча і підпорядкували собі значну частину Іберійського півострова, але самі займали тільки найважливіші опорні пункти; з упевненістю можна говорити лише про присутності вестготів в Меріді, де в 483 р. вестготських герцог спільно з єпископом подбали про відновлення зруйнованого моста через Гвадіану. Можливо, якесь число готовий поселилося в древнекастільской Месеті, приблизно в області Паленсії, після перемоги над свеви. Нині складно однозначно визначити причини, що призвели до збільшення припливу вестготів до Іспанії в 90-х роках V століття. Швидше за все, самим істотним фактором стало Франкське тиск на вестготських кордон, що проходила по Луарі. Хоча на землях між Луарою і Гаронна, які опинилися під безпосередньою загрозою нападів франків, жило дуже невелика кількість вестготів, проте вже тоді переселятися до Іспанії вирішувалися їхні численні одноплемінники з корінних областей вестготських поселень.

переселенський рух завершилося тільки в 531 р., коли після поразки Амаларіха багато вестготи залишили втрачені території. На них залишилася лише незначна частина нижчого прошарку вестготського суспільства. У VII столітті в області Родезії все ще жили готські державні раби. Деякі біженці оселилися в частині Галлії, що залишилася під вестготській владою і що отримала назва Септіманія. Як доказ присутності вестготів на цих землях можна розглядати топоніміку так званого септіманского типу, синтаксична форма якої має на увазі прогресуючу романізації вестготів і яку слід датувати приблизно VI століттям. Однак основна маса племені, швидше за все, перемістилася у внутрішні області Іспанії; на користь цього припущення говорять кладовища з розташуванням могил рядами (Reihengraberfriedhofe), засвідчені в основному на території сучасних провінцій Сеговії, Мадрида, Паленсії, Бургоса, Сорії і Гвадалахари. До них можна додати деякі кладовища в Каталонії і в області Кордови-Севільї. Говорячи про могили, розташованих рядами, ми маємо на увазі звичай вирівнювати могили в однаковому напрямі і розміщувати в них похоронну начиння. Подібні кладовища, лише частинично досліджені в Іспанії, в той же час з'являються на території сучасної Франції. В Іспанії ми до цих пір знаємо приблизно 30 таких кладовищ. Тому що вони майже без винятків групуються у досить обмеженому регіоні, ми можемо ототожнити похованих таким чином людей з певною етнічною групою, вестготами. Такий висновок подверждается тим, що саме на тих землях, де існують кладовища з розташування могил рядами, ми виявляємо готську топоніміку. У Загалом ми маємо в своєму розпорядженні приблизно 2000 німецьких топонімів, які, звичайно, не все можна віднести на рахунок вестготів. Однозначну ідентифікацію допускають лише топоніми, утворені за допомогою етноніму "готи". Таких є приблизно 80 штук. На вестготських поселення вказують назви Торо (пров. Самора: campi Gothorum), Вільяторо (пров. Бургос і Авіла: villa Gothorum), Ревільягодос (пров. Бургос: villa Gothorum). Ще одним індикатором вестготського поселення може служити назва місцевості "готські поля "(campi Gothorum), яке, хоча й було засвідчено вперше тільки в IX столітті, але має бути набагато древнє, так як араби називали одне з міст, розташованих у цій місцевості, Медіна-дель-Кампо, "місто (готської) поля". На підставі цих даних можна вважати доведеним, що більшість вестготів поселилося в Месеті Старої Кастилії і в частині Нової Кастилії. Похоронна начиння говорить про те, що це було бідне населення. Золото трапляється надзвичайно рідко, срібло в більшості випадків сильно легованих, інші прикраси достатньо нехитро виготовлені з бронзи. Нам невідомі причини, що призвели до середини VI століття до зникнення звичаю положення в могили побутових предметів. Цю зміну не можна зводити до переходу вестготів в ортодоксальну віру, тому що звернення відбулося лише в 589 р.

У нас немає даних, які говорили б про те, що в цій області жили представники готської знаті. Ми знаємо про їх присутність в Меріді, серед імен знатних готовий у цьому місті з'являється і ім'я Віттеріха, пізніше став королем. Деякі написи вказують на те, що готські аристократи жили в Андалузії. Серед них виділяються, наприклад, "знатний чоловік" (vir inluster) Віліульф, який помер у 562 р. в Монторо (пров. Кордова), і знатний і багатий Оппіла з Білафранка-де-Кордова. Близько 600 р. один знатний гот заснував три церкви в єпископства Гвадікс. У Кордові на початку VII століття виникла формула передачі "ранкового дару" дівчині "з готської сенаторський прізвища". Те, що члени вищої готського кола з самого початку селилися в містах, з'ясовується з листа Теодеріха Великого. Як видно, вестготських знати в особливості воліла околиці Кордови й Меріди. Таке прагнення цілком зрозуміло, якщо враховувати, що Меріда постійно згадується в джерелах в як королівської резиденції. Кордова після її повторного завоювання Леовігільдом також стала важливим опорним пунктом, що забезпечували вестготських влада в Бетіке. Факт того, що готська знати селилася в тих регіонах країни, де не було поселень нижчих верств племені, мав велике значення для етнічної еволюції вестготів. У римському оточенні керівний шар швидко зазнав сильної романізації. Ми не можемо з повною достовірністю встановити, наскільки довгий час знатні готи продовжували говорити на своїй мові. І все-таки, тому що після переселення вестготів до Іспанії в сучасний романські мови перейшло тільки декілька готських слів, ми можемо зробити висновок, що процес романізації зробив великі кроки вперед вже в VI столітті. Аристократи дуже швидко перестали користуватися рідною мовою, він став долею нижчих верств суспільства і зовсім зник, імовірно, у VII столітті. Тобто, неможливо з упевненістю визначити чисельне співвідношення вестготів і романського населення. Р. Менендес Підаль налічує близько 8 мільйонів римлян. Дж. К. Рассел, навпаки, говорить про населенні в 3-4 мільйони чоловік, що представляється надзвичайно низькою цифрою. Романського населенню протистояло близько 80-200000 вестготів, так що готське плем'я становило лише 1-6,5 відсотків від загальної чисельності населення Іспанії. Отже, вестготи опинилися в меншості навіть в основний області розселення, на що вказує й поява топонімів з компонентом "готський". Одного чисельного зіставлення вестготів і римлян досить для того, щоб пояснити причини романізації прибульців. У VI столітті становище римлян і готовий істотно стабілізується. 312-ая стаття Кодексу Евріха римлянинові забороняє передавати у власність готу спірне земельну ділянку до завершення судового процесу. Законодавець виходить з того, що було б складно повернути землю, що знаходиться в розпорядженні гота, її повноправного власнику. Судячи з цього закону, готи володіли більшою владою, ніж римляни. У кодифікації Леовігільда у відповідному законі відсутня згадка гота. Отже, приналежність до готській племені вже не надавала переваг у суспільному житті. Приклад знатного вестготи-ортодокса Іоанна з Бікларо показує, що ортодоксальне віросповідання вже проникало до вищих готські кола. Асиміляції вестготів в значною мірою сприяли змішані шлюби, які, як показує приклад Теудіса, укладалися і на найвищому рівні. Романізації піддалася навіть аріанських церква; спроба Леовігільда залучити ортодоксів свого держави до аріанської церкви припускає, що близько 580 р. аріанських церква вже використала латинь як мову богослужіння.

Для королівської влади VI століття було періодом занепаду. Можливо, вже Гезалех прийшов до влади в результаті виборів. Втім, з впевненістю можна стверджувати, що виборів своїми королівськими регаліями був зобов'язаний Теудіс. Обрано був і Агіла. Після його загибелі сходження на престол Атанагільда супроводжував акт народного визнання Деталі обрання короля не відомі.

Ослаблення королівської влади після згасання роду Теодеріха I, - роду, що правив вестготами протягом 113 років, - виявляється і в тому, що Атанагільд був першим правителем в VI столітті, який помер своєю смертю. Складається таке враження, що причиною вбивств інших королів був не один лише свавілля. Ісидор Севільський пов'язує їх нещасливу долю з військовими невдачами: Гезалех був просто недієздатний, на Теудісе лежав вантаж відповідальності за тяжкої поразки вестготів під Цевтой, Теудегізель жив у гріху, а зведення на престол Агил сталося через страх знатних людей перед повним занепадом держави; втім, і він став жертвою своїх військових невдач. Чи не вважали чи вестготи природним корелятом свого права вибору право зміщення з посади, якщо обранець не виконував покладених на нього сподівань і тим самим оголошував, що він не здатний керувати країною? Тоді право на зміщення здійснювалося у вигляді вбивства короля. Г. Мессмер вважав, що в подібних випадках плем'я знову брало у свої руки долю держави. Так як у нас є достовірні дані, що в IV і VII століттях плем'я репрезентувала знати, можна припустити, що така ж ситуація склалася і в VI столітті. За таких обставин вбивство короля є легітимним способом позбавлення від нездатного правителя в інтересах племені.

Ослаблення королівської влади і викликане поразками потрясіння підвалин держави проявляються і у втраті постійної столиці. У той час як Гезалех і Амаларіх віддавали перевагу в якості резиденцій Барселону і Нарбон, їх наступники жили в Севільї, Меріді і Толедо. Це знову-таки говорить про переміщення політичного центру тяжіння держави з півночі на південь. Така часта зміна резиденцій повинна була ускладнювати консолідацію країни.


1 | 2 | 3 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.005 сек.)