|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Початок творчостіЗнайомство з Андерсоном ввело Фолкнера в коло літературних суперечок 20-х рр. і стало для нього своєрідною літературною школою, хоча, подібно до Хемингуея, Фолкнер виявився не дуже вдячним учнем. За допомогою Андерсона в 1926 р. Фолкнер опублікував перший роман — «Солдатська винагорода» («Sоldіеr's Pay»), перейнятий очевидним неприйняттям імперіалістичної війни. У ньому виявилися і деякі характерні риси творчої індивідуальності Фолкнера, його прагнення заглибитися в психіку людини хворобливої і навіть не цілком нормальної. Герой роману — льотчик, що служив в англійській авіації,— у результаті поранення втратив багато людських рис, і його смерть — лише завершення процесу вгасання людської особистості. Трагізм його долі відтіняють сцени життя провінційного американського містечка. Наречена Дональда зникає з міста з коханцем. Роман закінчується сценою в негритянській церкві, де негри співають гімни, і їхній спів уособлює для Фолкнера невідворотність поступального ходу життя — неминучість «завтрашнього дня і поту, сексу і смерті, і прокльону». Модерністські тенденції у творчості Фолкнера. Ця захопленість Фолкнера проблемами смерті і сексу, проблемами людини, що болісно переживає загибель своїх людських якостей, стала центральною темою його ранньої творчості. Особливо повно вона виражена в романі «Шум і лють» («The Sound and the Fury», 1929). Роман у тому вигляді, у якому він з'явився вперше, складався з чотирьох частин, що розповідають про чотири дні з життя сімейства Компсонів — 7 квітня 1928 м:, 2 червня 1910 р., 6 і 8 квітня 1928 р. Перші три розділи книги побудовані у вигляді внутрішніх монологів братів Комсонів — Бенджаміна, Квентіна і Джейсона. У заключній частині розповідь велася від імені автора. Дія першої частини відбувається в жагучу суботу 7 квітня 1928 р., у всякому разі, так говорить заголовок цієї частини. Насправді ж ми читаємо сповідь людини, що не розуміє, що довкола нього відбувається, Ця людина, якій виповнюється в цей день 33 роки,— Бенджамін Компсон. Він глухий і німий, і за характером його внутрішнього монологу читач може судити про його розумову нерозвиненість, а з реплік навколишніх оточуючихвипливає, що він попросту ідіот. Сама спроба передати внутрішній монолог людини, позбавленої думки, ідіота була досить сміливою. Дійсно, Бенджі не здатний говорити або іншим чином виражати свої думки. У 33 роки він зовсім безпомічний — його годує, вдягає і доглядає негритянський хлопчик Ластер. Своє невдоволення чимось Бенджі виражає лементом і виттям. Він любить галявину, на якій грає, свою сестру Кедді і вогонь. Через те, що він не розуміє, що таке вогонь, він кілька разів обпалює собі руку. Сестру Кедді, як і інших оточуючих, він сприймає тільки за запахами: «Від неї віяло, як від дерева». Бенджі в силу відсутності в нього інтелекту не може розрізняти минуле і сьогодення. У нього все зливається в єдине нероздільне сьогодення — у потік вражень, що змінюються. Він не сприймає навіть послідовності дій. Хід часу Фолкнер передає, включаючи в його внутрішній монолог слова і висловлення інших героїв, що фіксуються в потоці свідомості Бенджі. У житті Бенджі за 33 роки відбуваються три значних події: зникає його люба сестра Кедді, продають його улюблену галявину, він чіпляється до школярки, що йде по вулиці, його підозрюють у спробі зґвалтувати дівчинку і піддають болісній операції, суть якої він сам не розуміє. Очима Бенджі Фолкнер передає похмуру внутрішню атмосферу життя родини південних аристократів, що розорилися. Його очима він показує нам і героїв книги — добру до нього сестру Кедді, рефлектуючого брата Квентіна, злого Джейсона, усемогутню негритянку Ділсі, що веде всі справи будинку, племінницю Квентін, матір, батька. Сам Бенджі — символ їхнього виродження. Бенджі цікавий для Фолкнера ще і тому, що дає можливість спробувати виразити ту частину свідомості, що, як говорять американські теоретики, далека від сфери мови. Через свідомість Бенджі пропущені майже всі істотні для розвитку сюжету події життя сімейства Компсонів за три десятиліття, але Бенджі не уловлює їхнього змісту, не може з його внутрішнього монологу зрозуміти їх і читач. Наступні частини як би розшифровують ці своєрідні психологічні загадки. Наступний розділ — 2 червня 1910 р.— це внутрішній монолог брата Бенджі Квентіна, що вчиться в Гарвардському університеті. Квентін зайнятий проблемою часу. Якщо час для Бенджи не існує в силу його людської неповноцінності, то з Квентіном справа обстоїть набагато складніше — він відчуває свою приреченість і тому не почуває ходу часу, для нього час як би не існує, він як би заживо вмирає. Внутрішній монолог Квентіна проясняє деякі сторони життя сімейства Компсонів і розвиває теми, розпочаті в першій частині. Насамперед тему сестри Бенджі і Квентіна — Кедді. Кедді спокусив Дальтон Еймс. Квентін, що, подібно своєму братові Бенджі, любить свою сестру, вражений цим і намагається захистити її честь. Для Квентіна те, що відбулося, рівнозначно порушенню ходу часу. Заради порятунку честі своєї сестри він навіть готовий переконати батька, що він — Квентін — учинив злочин кровозмішення, але батько йому не вірить. 2 червня 1910 р. Квентін відправляється на прогулянку за місто. Він болісно міркує про час. Навіть розбиває годинник, ламає в ньому стрілки, але годинник продовжують йти, хоча і не показує точний час. Ця сцена нагадує чимось сюрреалістичну картину Сальвадора Дали «Грузла пам'ять» («Souvenir tenace», 1931), на якій годинник розтікаються. Хід часу неприємний для Квентіна — з ходом часу старша його сестра втратила свою безвинність. Перебіг часу приносить неприємності і його молодшому братові Бенджі. Заради того щоб послати Квентіна в Гарвардський університет, продали галявину, на якій Бенджи любив грати. Для внутрішнього світу Квентіна характерне відчуття сьогодення як минулого. Його внутрішній монолог обривається на ноті повної відмови від світу, що символізує його самогубство. У цій главі Фолкнер як би переводить час на 17 років назад для того, щоб показати трагізм життя родини Компсонів. Третя частина — 6 квітня 1928 р.— повертає нас у сьогодення. Оповідання ведеться тепер від імені третього брата — Джейсона Компсона. Джейсон — пряма протилежність і розумової, і фізичної безпорадності Бенджи й інтелігентській безстрасності й абстрагованості Квентіна. Він працює в крамниці й упевнений, що є єдиною опорою родини. Йому доводиться утримувати дочку своєї сестри Кедді, названу на честь Квентіна, що покончив самогубством, його ім'ям. Квентін у чомусь повторює вчинки своєї матері, вона не хоче учитися, їй більше до вподоби знайомства з молодими людьми. Джейсон вистежує її з актором бродячого цирку і безуспішно намагається піймати. Внутрішній монолог Джейсона не переривається ніякими елегійними спогадами. Це людина суто практична і холодна. Він ненавидить негрів, іноземців і євреїв, не хоче одружуватись з міркувань економії грошей. Свого брата Бенджі він не любить і прагне віддати його в притулок для душевнохворих. Джейсон намагається привласнити собі гроші, що їх надсилає Кедді для своєї дочки. Раціоналістичність мови Джейсона передає його холодну ощадливість і відсутність гуманних рис і почуттів. Це образ людини, що втрачає все людське в прагненні до грошей. Жорстокість Джейсона не знає кордонів. Саме він настояв, щоб Бенджі оскопили. Джейсон є як би символом часу, тріумфуючого часу. Якщо Квентін не знав відповіді на питання, що таке час, то Джейсон сам є відповіддю на це питання — він втратив риси Компсонів, південних аристократів, для яких час зупинився, він уособлює тих холодних і розважливих ділків, на яких працює час в Америці, приносячи смерть старому патріархальному Півдневі. В останній частині книги — 8 квітня 1928 р.— розповідь ведеться від імені автора. Головне місце в ній займає стара негритянка Ділсі, віддана служниця сімейства Компсонів. | У цю великодню неділю в житті сімейства Компсонів відбувається ще одна істотна подія: з'ясовується, що Квентін утекла з будинку, спустившись по ринві з вікна своєї кімнати. Попередньо вона залізла до кімнати Джейсона і забрала в нього гроші, що там зберігалися. Спроби Джейсона піймати її закінчуються невдачею. Не може розраховувати він і на допомогу поліції, тому що розуміє і знає, що ці гроші були нажиті нечесними шляхом і його можуть за це залучити до суду. Незважаючи на це, він намагається вимагати від поліції, щоб вона допомогла йому піймати Квентін. Шерифові, що відмовляється допомогти йому, він говорить: «Ви ще пошкодуєте про це. Я не безпомічний. Це не Росія, де людина, тому що вона носить маленький металевий значок, не підкоряється законові». Для Джейсона Росія — символ усього найстрашнішого. І ця несподівана поява теми Росії на заключних сторінках книги Фолкнера показово — органічний страх перед нею служить ще одним штрихом в окресленні характеру цього мерзенного Джейсона. Утеча Квентін завершує катастрофу родини Компсонів — батько вмер від алкоголізму, мати виявилася безпомічною жінкою, що передала господарство в руки негритянки Ділсі, Бенджі — ідіот, Квентін покінчив самогубством, Кедді пішла з родини і виявилася поза респектабельним суспільством, її дочка Квентін пішла шляхом своєї матері. Залишився в старому будинку Компсонів Джейсон — злий, що ненавидить усе людське і людяне, ділок. В останній частині, ведучи мову від імені автора, Фолкнер як би знову представляє нам своїх героїв, вже в об’єктивованому вигляді. Він малює портрети ідіота Бенджі і хлопчика-негра Ластера, що водить його, він розповідає про самогубство Квентіна, про долю Кедді. Те, про що можна здогадатися, читаючи внутрішні монологи Бенджі, Квентіна і Джейсона, тепер виявляється у вигляді даних, існуючих і поза свідомістю його героїв,— портретів, характеристик, подій, фактів життя. Таким чином, у романі «Шум і лють» Фолкнер дає три суб'єктивні точки зору на ті самі події і підбиває підсумок їм у заключній частині, зіставивши в ній внутрішні монологи братів Компсонів з реальними фактами життя. Власне кажучи, Фолкнер розповідає ту саму історію чотири рази, але так і не доводить неї до кінця. Він хоче зробити цю історію частиною сьогодення, частиною потоку свідомості героїв, у який повинен увійти читач, щоб відчути зсередини їхній світ. І це додає визначений релятивістський характер романові. Сам Фолкнер відчував його незавершеність і в 1946 р. написав доповнення до роману, яке було опубліковано в збірці його вибраних творів. У цьому доповненні він заново переказав усю цю історію, цього разу прагнучи розставити всі акценти, прагнучи ввести цей роман потоку свідомості у визначені історичні рамки. Тепер цей роман видається разом з п'ятою частиною, що служить вступом у нього і полегшує читання роману. Називається ця п'ята частина «Компсон. 1699—1945 р.». Ця частина вводить трагедію Компсонів в історичний контекст розвитку Америки, насамперед розвитку американського Півдня. Фолкнер зізнавався, що вважає цей роман своїм улюбленим твором, розповідаючи історію його виникнення: «Насамперед моїм думкам представилася картина (a mental picture), я не усвідомив тоді, що вона була символічна. На цій картинці були брудні штанці дівчинки на абрикосовому дереві, звідки вона могла дивитися крізь вікно на похорон своєї бабусі і повідомляти про те, що відбувалося, своїм братам, що стоять унизу на землі. На той час, як я пояснив, хто були вони і що робили і як забруднилися її штанці, я усвідомив, що неможливо було розповісти про це в короткому оповіданні і що це буде книга. Тоді я усвідомив символізм забруднених штанів, і цей образ був замінений образом дівчинки без батька і без матері, що спускається по ринві, щоб утекти з будинку, що у неї був і де вона ніколи не бачила ні любові, ні співчуття, ні розуміння. Я вже почав розповідати історію очима дитини-ідіота, тому що я відчув, що було б більш ефектно, щоб це розповів хто-небудь, здатний тільки знати, що відбулося, але не розуміти, чому. Але я побачив, що не зміг розповісти історію того разу. Я спробував розповісти її знову, ту ж історію я розповів очима іншого брата. Це було ще не все. Я розповів її втретє очима третього брата. Але і це було ще не все. Я спробував зібрати шматки разом і заповнити прогалини, зробивши самого себе оповідачем. Але історія все рівно не була закінчена, поки через 15 років після опублікування книги я не зробив у додатку до іншої книги остаточну спробу розповісти історію, щоб вона, нарешті, залишила мене в спокої. До цієї книги я відчуваю найніжніші почуття. Я не міг її кинути, і я ніяк не міг розповісти її правильно, хоча ретельно намагався і хотів би спробувати знову, хоча і знову, імовірно, це мені не удасться». Творчий метод Фолкнера в романі «Шум і лють» далекий від реалізму. У цьому класичному творі американського модернізму часто вбачають вплив «Улісса» Джеймса Джойса. Про інтерес до Джойса говорив і сам письменник.
Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.004 сек.) |