|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Пантоміміка
Якщо міміка — це рухи м'язів обличчя, то пантоміміка (гр. "усе" + міміка) — це значущі виражальні рухи інших частин тіла (голови, рук, плечей, тулуба, ніг), які зовнішньо відбивають психічний, насамперед емоційний, стан людини. Пантомімічні знаки, як і інші невербальні та вербальні засоби спілкування, часто є багатозначними, поліфункціональними. Наприклад, потиском руки вітаються, прощаються, знайомляться, виражають подяку, захоплення, співчуття тощо. Багато про що інформують очі співрозмовника, які справедливо вважають дзеркалом душі людини. Очі — "дзеркало душі", "вікна душі" — часто здатні сказати більше, ніж слова. За твердженнями психологів, блискучі очі виражають радість, матові — сум. Наприклад, мало довіряють або й остерігаються тих, у кого "бігають очі", хто "ніколи не дивиться людям в очі", у кого "недобрі очі" тощо. Аби поглядом чогось не "поробили", не наврочили, не врекли, серби коло хати тримають камінь (щоби погляд об нього розбився), росіяни чіпляють щось "несуразное" (безглузде, недоладне), скажімо, старі лапті, наші бойки чіпляють щось червоне, наприклад, мотузок на хвіст корові з великим вим'ям. Широкі зіниці є свідченням страху, нерухомі — концентрації уваги, бігаючі — неспокою. Якщо людина короткочасно поглядає вбік, вона почувається винною, побоюється осуду свого оточення; дивиться вниз — відчуває несміливість, провину, страх. Вважають, що співрозмовник, який не дивиться в °чі, намагається щось приховати. Психологи з'ясували, Що люди дивляться одне на одного від ЗО до 60 % часу. Коли дві особи під час розмови дивляться одна на одну понад 60 % часу, це свідчить про більшу зацікавленість особистістю співбесідника, ніж темою розмови. Люди переважно схильні до контакту очей тоді, коли слухають, ніж коли говорять. Контакт очей різко зростає, коли співрозмовники відчувають злість, агресію або йдуть у глухий захист. Знакове, в тому числі етикетне, функціонування очей регулюють певні норми, неоднакові в різних суспільствах. Так, в африканській країні Малі молодші за жодних обставин не мають дивитися в очі старшим, студенти — викладачам тощо. Японці під час розмови дивляться не в очі, а в шию партнера. У нас неввічливо, розмовляючи з людиною, відводити очі вбік, розглядати свої нігті чи якийсь предмет, роздивлятися довкола, вивчати своє відображення у вітрині, спеціально примружуватися, аби співрозмовник не бачив очей тощо. Проте й дивитися прямо в очі партнерові потрібно десь від 30 до 60 (за американськими стандартами — до 70) відсотків часу розмови, не більше. Тим, що дивляться в очі менше третини тривалості розмови, рідко довіряють. Тому нервовим і сором'язливим людям потрібно практикуватись, аби могти дивитися в очі співрозмовникам довше. Це важливо і для їхнього здоров'я. За спостереженнями австралійських учених, у сором'язливих людей часто виникає високий кров'яний тиск. Вони дуже переймаються тим, що про них думають інші, що нерідко призводить до гіпертонії. Погляд заохочує співрозмовника до спілкування. Контакт очей має періодично повторюватися, триваючи щоразу 1 — 7 с Спілкуючись із гуртом людей, виступаючи перед аудиторією, треба перебувати в зоровому контакті з щонайбільшою кількістю присутніх. Це подобається людям, оскільки засвідчує, що промовець бачить їх. Якщо ж промовець боїться дивитися в очі, щоб не зустрітися з недоброзичливим поглядом або щоб не збитися з думки, він може дивитися "між людей". За рухом очей партнера (-ів) рекомендують стежити діловим людям. Коли очі рухаються вгору — це симптоматичний знак, що людина конструює або відтворює зорові образи, коли вліво, вправо або вправо вниз — слухові, а якщо вниз і вліво — переживає скелетно-м'язові відчуття. Так, наприклад, працює мозок людини, реагуючи на запитання, повідомлення, мовленнєву поведінку партнера. Знаючи це, ділова людина певними запитанями може допомогти партнерові створити відповідні образи, а отже, досягти кращого взаєморозуміння, зняття бар'єрів у спілкуванні тощо. Позиція "прямо навпроти", про яку вже йшлося, вимушує співрозмовників дивитися один одному в очі або ж відводити вбік, опускати додолу, "ховати" їх тощо. Тому в офіційній, діловій і подібних ситуаціях, аби уникнути цієї альтернативи, співрозмовникам краще розташовуватися під кутом. Зоровий контакт нелегко підтримувати, коли зачіпаються особисті інтереси, коли йдеться про неприємні теми, суперництво тощо. У зорових контактах спостерігається деяка відмінність між статями: жінки зазвичай відверто дивляться у вічі співрозмовника, а чоловіки частіше прямого погляду уникають. Оскільки безпосереднє усне спілкування потребує зорового контакту, то під час розмови прийнято знімати сонцезахисні окуляри. Звичайно, ця вимога не поширюється на окуляри типу "хамелеон", які носять люди з вадами зору, на різні екстремальні випадки, пов'язані з травмами, лікуванням очей тощо. Недоречно дивитися в очі людям, з якими не вступаєте в спіл-кувальний контакт. У нашому народі навіть є порада: коли хтось надто пильно дивиться на Вас, то, щоб припинити це, треба подивитися на його (її) черевики. Існує чимало видів погляду і, відповідно, їх характеристик: байдужий, веселий, глибокий, довірливий, доброзичливий, життєрадісний, колючий, кривий, привітний, скептичний, холодний тощо. Не менше і "процесуальних" окреслень: відривати, втопити, зводити, відводити, ловити, наводити, не зводити, не опускати, переводити, впіймати погляд; блудити, блукати, влипнути, впиватися, зміряти, зустрічатися, креснути, метнути, оббігати, обводити, обіймати, обпалювати, обсипати поглядом. Які з цих означень і словосполучень характеризують етикетну, а які — неетикетну поведінку, встановити неважко. Залежно від локалізованої спрямованості на співрозмовника розрізняють діловий, світський та інтимний погляди. Діловий погляд спрямовується в трикутник, вершиною якого є уявна точка посередині чола, а основу становить лінія між очима. Нижче очей діловий погляд не опускається. Світський погляд не виходить за межі трикутника, розміщеного між очима і ротом партнера. Він спрямовується нижче лінії очей. В очі і водночас нижче спрямовують також інтимний погляд. Але тут трикутник значно більший: він міститься між очима і грудьми, а з дальшої відстані — між очима і нижньою половиною тіла. Вид погляду має відповідати типові комунікативної ситуації. Якщо на ледачого підлеглого дивитися світським поглядом, то, хоч як голосно і загрозливо звучатиме догана, вона не справить на нього очікуваного враження. Тут потрібен діловий погляд. А коли діловим поглядом дивиться чоловік чи жінка, залицяючись, це теж не дасть бажаного результату: залицяльника (-ницю) сприйматимуть як холодну або й неприязну людину. Чоловічий інтимний погляд бачать усі присутні, а коли таким поглядом дивиться жінка, чоловіки цього здебільшого не зауважують. Погляд убік, донизу часом виявляє недовіру, неправдивість, нещирість мовця. В англійського письменника Гілберта Честертона є спостереження, що оптиміст дивиться в очі, а песиміст — під ноги співрозмовника. Короткочасне заплющування очей може означати напруження уваги, намагання правильно зрозуміти щойно висловлену партнером думку. Погляд неоднаково трактується в різних етномовних спільнотах. Китайці, коли ще не надто добре знали європейців, дивувалися, чому це білі люди завжди люті: у них постійно "великі" очі. У Китаї, Японії, інших країнах Південно-Східної Азії спілкувальники здебільшого уникають прямого погляду. У японців "очі говорять тією ж мірою, що і язик"1. Тому, наприклад, у метро геть усі пасажири вдають, що сплять, або ж читають, аби не зустрітися з кимось поглядом: заглядання в очі у них трактується, як у нас підглядання в шпарку від ключа в замку дверей. У Франції, Італії, Латинській Америці, навпаки, часто "витріщуються" на співрозмовника. Українці ж, як і інші народи Східної Європи, а також Скандинавії, США, займають у цьому серединне становище. Прямий погляд у багатьох суспільствах сприймається як не-етикетний, часом непристойний знак — і не лише тоді, коли спрямований він на особу жіночої статі. Єдині німці від прямого погляду не відвертаються і не відповідають зневажливим чи злостивим поглядом. Вони реагують на нього переважно позитивно: Ви щось хочете запитати? Будь ласка! Не варто пильно дивитися не тільки на незнайомих людей, а й на речі. Понині в українських селах, коли посилають дітей до сусідів, наказують, аби не роздивлялися по хаті та ні в що не втуплювалися очима. Якщо жести й постава можуть певною мірою контролюватися співрозмовниками, то міміка практично неконтрольована. За допомогою міміки можна виявити різноманітні почуття. Менеджер повинен підкреслювати виразом обличчя свою відвертість, важливість розмови, а також уміти розуміти думки партнерів, відображені в їх міміці.
Запитання для самоперевірки
1. Чи змінюється постава людей протягом спілкування? Якщо так, то чому? 2. Чи може людина володіти своєю мімікою під час спілкування і чи потрібно це робити? Якщо так, то в яких ситуаціях? 3. Ви хочете продемонструвати співрозмовнику, що тема розмови вас не цікавить. Якими жестами й мімікою скористаєтеся? 4. Ви прагнете закінчити розмову, що затягнулася. Якими жестами й мімікою ви просигналізуєте це співрозмовнику?
Завдання
1. На початку нового навчального року до складу студентської групи було включено нового хлопця. На які зовнішні риси й особливості його вигляду звернуть увагу, щоб скласти враження про нього а) хлопці; б) дівчата?. 2. Проведіть обговорення теми «Подібності і відмінності в етикетному використанні несловесних засобів спілкування в українському суспільстві в зіставленні з іншими суспільствами». 3. Ваш колега виступає перед аудиторією, до якої належите і ви. Виступ затягнувся. Якими жестами повідомите колезі, що слід закінчувати, оскільки його виступ уже нікого не цікавить? Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.005 сек.) |