АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

М. Блауг

Читайте также:
  1. Вкажіть першого теоретика регіоналіста
  2. Додаткова
  3. Економічне вчення А. Сміта
  4. Економічне вчення А.Смітта
  5. Змістовний модуль 3.5 Формування основ ринкового господарства в Україні (90-ті роки ХХ ст.- сьогодення).
  6. Історичні передумови виникнення, зміст та етапи маржинальної революції
  7. Маржиналізм.
  8. НАВЧАЛЬНИЙ ТРЕНІНГ
  9. ПО ЭКОНОМИЧЕСКОЙ ТЕОРИИ
  10. Проблемы мысли современных школ экономической теории
  11. Сравнительная характеристика взглядов на проблему спроса экономистов классического, неоклассического и кейнсианского направлений.
  12. ТЕМЫ РЕФЕРАТОВ

Примат споживання, ідея каталлактики (економіки, за­снованої на обміні). Поширивши принцип суб'єктивізму на всі види економічної діяльності, "австрійці" поставили в центр досліджень економіку, засновану на обміні. Відноси­ни обміну та споживання вони трактували як такі, що ви­значають пропорції виробництва і надають йому відповідно­го характеру.

Реалістичність економічного аналізу, врахування фактора часу, невизначеності, очікувань та сподівань суб'єктів
господарювання.
Аналізуючи економіку як процес, що здій­снюється у реальному світі, та пов'язуючи ціннісні суджен­ня індивідів з "періодом передбачливості", представники австрійської школи вказували на невизначеність, яка умож­ливлює помилки учасників обміну, перешкоджаючи встанов­ленню економічної рівноваги і формалізації економічного аналізу.

Засновником австрійської школи був видатний економіст Карл Менгер, професор Віденського університету, автор праць "Ос­нови учення про народне господарство" (1871), "Дослідження про метод соціальних наук і політичної економії зокрема" (1883), "Гроші" (1909) та ін.

 

Карл Менгер

Відомий економіст, засновник австрій­ської школи маржиналізму Карл Менгер (1840—1921) народився в Галичині, яка на той час входила до складу Австрійської імперії. Був вихідцем із дворянської сім'ї. Навчався в університетах Відня (1859—1860) та Праги (1860—1863) на факультеті юри­дичних і політичних наук. У 27 років захис­тив докторську дисертацію у Краківському університеті. Згодом працював у Відні жур­налістом і економічним оглядачем при уряді Австро-Угорщини.

У 1871 р. К. Менгер видав фундамен­тальну працю "Основи учення про народне господарство". Це була перша частина запланованого тритомного видання, яку він присвя­тив відомому німецькому досліднику, представникові "старої" істо­ричної школи В. Рошеру. Однак дві інші її частини так і не були опубліковані. Ця робота була представлена у Віденський універси­тет як обґрунтування для прийняття на посаду приват-доцента (з 1872 р.)

У 1876 р. К. Менгер став одним із наставників кронпринца Ру­дольфа і деякий час супроводжував його під час подорожей Євро­пою. У 1897 р. він повернувся до викладацької роботи у Віденсько­му університеті, де працював професором політичної економії, а з 1897 р. —завідувачем кафедри політичної економії.

У 1883 р. вчений опублікував "Дослідження про методи соці­альних наук і політичної економії зокрема", яке відобразило основ­ні моменти знаменитої методологічної дискусії (Меіпосіепзігеіі), яка розгорнулась між К. Менгером та Г. Шмоллером у 18751887 рр.

Передавши у 1903 р. кафедру своєму учневі Ф. Візеру, К. Мен­гер зосередився на науковій роботі. Помер учений у 1921 р. так і не завершивши запланованого видання системи політичної економії. Складене із рукописів К. Менгера друге видання "Основ учення про народне господарство" було відредаговане і видане його сином у 1923 р.

 

Основні теоретичні здобутки вченого:

1. Учення про блага (рис. 8.2), згідно з яким блага є предмета­ ми, які задовольняють людські потреби. Водночас Менгер на­голошував на тому, що корисності стають благами за умов пізнан­ня людиною необхідних властивостей предметів та наявності можливості розпоряджатися ними. У зв'язку з цим вчений звер­тав увагу на те, що предмети втрачають характер благ, коли:

– змінюються уподобання людини, що "призводить до зник­нення потреби, для задоволення якої був призначений предмет";

— трансформуються властивості предмета і "втрачається його готовність бути поставленим у причинний зв'язок із задоволенням людських потреб";

— "зникає пізнання причинного зв'язку між ним (предме­том) і задоволенням людських потреб";

— унеможливлюється розпорядження предметом у зв'язку
з тим, що люди "не володіють засобами підкорення його
своїй владі"[12].

 

 
 

 

 


Рис. 8.2. Класифікація благ за К. Менгером

У структурі блага вчений виокремлював:

блага нижчого (першого) порядку, призначені для безпосереднього задоволення людських потреб;

блага вищих (другого, третього і т.д.) порядків, призначені для опосередкованого задоволення людських по­треб шляхом виробництва благ першого порядку.

Відкинувши започатковану класичною політичною економією теорію трьох факторів виробництва, К. Менгер стверджував, що найважливішим у економічній науці є виявлення "при­чинного співвідношення благ"[13], дослідження їх не як розріз­нених понять, а як взаємопов'язаних категорій, які перебува­ють у системній єдності, оскільки за безпосередньою потре­бою людини у споживчих благах приховується розгалужена система опосередкованих потреб у засобах їх виробництва. К. Менгер стверджував, що не цінність і ціна залежать від витрат виробництва, а навпаки, завдяки існуванню цінності споживчих благ виникає оцінка факторів вироб­ництва, яка і формує витрати виробництва. На думку вченого, цінність благ вищого порядку, уже витрачених при виробництві блага нижчого порядку, не може бути визна­чальним фактором цінності останнього. Навпаки, цінність благ вищого порядку у всіх випадках регулюється очікува­ною цінністю благ нижчого порядку, для виробництва яких їх призначили чи призначать учасники економічного процесу. Слід зауважити, що К. Менгер виходив з того, що цінність благ вищого порядку відображає не поточну, а очікувану цінність благ нижчого порядку. Він стверджував, що існу­вання часового інтервалу, необхідного для перетворення благ виробничого призначення у споживчі блага, породжує неви­значеність та невпевненість суб'єктів господарювання щодо кінцевих результатів їх діяльності. У подальшому ця ідея знайшла відображення в економічних теоріях ризику, неви­значеності та очікувань. Заслугою вченого стало запрова­дження понять взаємодоповнюваності (компліментарності) та взаємозамінюваності (субституційності) благ вищого поряд­ку, що в подальшому знайшло відображення у концепціях виробничих функцій. "Певну кількість блага нижчого поряд­ку можна виробити із благ вищого порядку, які можуть пе­ребувати у різноманітних кількісних співвідношеннях один з одним, — зазначав австрійський дослідник. — Насправді, одне або кілька благ вищого порядку, які є доповнюючими (компліментарними) для групи інших благ вищого порядку, часто можна виключити, не порушуючи здатності комплі­ментарних благ, які залишились, виробляти благо нижчого порядку"[14].

Виходячи з того, що "критерій економічного характеру благ" необхідно шукати "виключно у співвідношенні між потре­бою в благах і їх кількістю, доступною для розпорядження", К. Менгер визначав економічні блага як такі, потреба в яких перевищує їх доступну в певний період кількість.

Відтак неекономічними вчений вважав блага, кількість яких перевищує потребу в них. Він писав, що "у місцевостях, роз­ташованих біля річок, які дають більше води, ніж потребу­ють для задоволення своїх потреб довколишні жителі, ко­жен індивід іде до річки, щоб зачерпнути будь-яку кількість води; у первісних лісах кожен без перешкод добуває собі не­обхідну кількість деревини; так само кожен впускає у своє житло таку кількість повітря і світла, яка йому потрібна. Комунізм цей має таку саму природну основу у вказаному кількісному відношенні, як власність у протилежному.

Менгер описував ринкову економіку в категоріях строгих за­конів. Прикладами подібних законів він вважав закон спадної гра­ничної корисності (з якого виводився закон попиту), рікардівський закон ренти та ін. Однак для К. Менгера ці закони не володіли передбачувальною силою у кількісному розумінні. Відсутність дос­коналої інформації в економічних агентів, а також ймовірність того, що не всі дії людей підпорядковані меркантильним мотивам, уне­можливлюють для зовнішнього спостерігача точне передбачення поведінки. Ці закони складають сутність саме економічної дії як протилежної іншим видам людської активності і надають конкрет­ної форми "потребам, яким підпорядковані людські вчинки" (Л. Роббінс). Це позаісторичне бачення Менгера, його впевненість у існуванні інваріантних законів економічного життя, нехай навіть дещо відмінних від законів фізики, — важлива складова спадщини австрійської школи. Н.П. Беррі

В останній третині XIX ст. між К. Менгером (представником австрійської школи маржиналізму) та Г. Шмоллером (представни­ком нової історичної школи) розгорнулась багаторічна полеміка у галузі методології та теорії пізнання, відома в історії економічної думки як Methodenstreit — "суперечка про методи".

Виступаючи проти методологічного індивідуалізму класиків, пред­ставники історичної школи наголошували на соціальній природі лю­дини, стверджуючи, що економічна наука має бути історичною, за­снованою на емпіричних, індуктивних дослідженнях, етично та прак­тично орієнтованою, спрямованою на міждисциплінарний підхід та вивчення інституційної динаміки.

На противагу "історикам" представники австрійської школи вва­жали економічну теорію етично нейтральною наукою, незалежною від історичних обставин, національної специфіки та індуктивних узагальнень. Наголошуючи на безплідності спроб "осягнути ем­піричні основи економічної науки", К. Менгер стверджував, що зав­дання дослідника полягає у тому, щоб "звести складні явища людсь­кого господарства до їх найпростіших елементів, ще доступних точ­ному спостереженню, прикласти до останніх відповідну їх природі міру і з встановленням останньої знову показати, як складні госпо­дарські явища закономірно розвиваються зі своїх елементів".

"Суперечка про методи" сприяла формуванню нової моделі економічної науки, активізувавши процес диференціації і фрагментації економічного знання та поділу його на "основну течію" та альтерна­тивні напрями.

Водночас необхідно зазначити, що запал полеміки сприяв переільшенню суперечностей двох шкіл. Вбачаючи головне завдання економічної науки у виявленні загальних економічних законів, які лежать в основі господарської поведінки індивідів, К. Менгер не заперечував важливості всього комплексу суспільних наук та розу­міння історичного контексту. Важливим досягненням вченого стало дослідження соціальних феноменів, які не були продуктом попе­реднього розрахунку і виникли як засіб здійснення намірів і цілей людей. "Мова, релігія, навіть сама держава, а також, якщо говорити про деякі економічні і соціальні явища, різні прояви ринкової систе­ми, конкуренція, гроші та багато інших соціальних утворень, — за­значав К. Менгер, —уже існували в ті історичні епохи, коли безглуз­до було б говорити про навмисні дії суспільства, спрямовані на їх встановлення". Здійснене вченим дослідження "органічного розвитку" грошей, ринків, держави отримало подальший розвиток у теорії "спонтанного порядку" Ф. фон Хайєка та в сучасній еволюційній економіці.

 

Таким чином, звертаючи увагу на відсутність чіткої межі між економічними та неекономічними благами, Менгер вказував на зв'язок рідкісності та приватної власності. Він стверджу­вав, що "вільні" блага можуть стати економічними благами за умов, коли "той, хто має владу, виключає інших суб'єктів господарювання від вільного розпорядження ними"[15]. Слід зазначити, що К. Менгер розрізняв товар і благо. Ви­значаючи товар як економічне благо, призначене для про­дажу, вчений наголошував на тому, що ознака товарності не є природною характеристикою блага і виступає як "тимча­сові відносини між благами та індивідами — учасниками еко­номічного процесу".

2. Теорія цінності, заснована на переконанні, що цінність має суб'єктивний характер і не існує поза свідомістю людини. На думку К. Менгера, праця, затрачена на виробництво блага, не може бути ні джерелом, ні мірилом його цінності. Вчений зазначав, що абсолютно немає значення для цінності діаманта, знайдемо ми його випадково чи здобудемо з надр землі шляхом витрати тисячі робочих днів. Цей факт, на дум­ку дослідника, підтверджує також те, що часто блага, на які затрачено багато праці, не мають цінності, інші, на які не затрачено праці, мають велику цінність, а різноманітні блага, на одні з яких затрачено багато, а на інші — мало або зовсім не затрачено праці, мають однакову цінність для людей, що

господарюють.

Стверджуючи, що цінність не є об'єктивно притаманною благам властивістю, К. Менгер трактував останню як судження, яке мають індивідуальні учасники економічного процесу щодо значимості благ, які знаходяться у їх розпорядженні для підтримки їх життя і добробуту. Звідси учений робив висновок, що цінність не існує поза свідомістю людей.

Виходячи з того, що "цінність суб'єктивна не лише за своєю сутністю, але і за своєю мірою", К. Менгер визначав остан­ню через "кінцеву інтенсивність"ту найменшу корисність, яку має остання одиниця запасу певного блага. Водночас граничну корисність вчений узалежнював від двох факторів:

— інтенсивності індивідуальної потреби, її нагальності;

— рідкісності блага, яка визначається існуючим його запасом.

Розвиваючи свої економічні міркування, вчений доводив, що при визначенні цінності благ необхідно брати за основу кон­кретні потреби конкретної людини. Згідно з цим положен­ням К. Менгер побудував шкалу корисностей на основі ранжування благ за їх цінністю для споживача. При цьому він не намагався кількісно виміряти граничну корисність і суб'єктивну цінність, вважаючи можливим визначення лише порядку розташування потреб за принципом "від більшого до меншого" (ординалістський підхід).

Побудована австрійським дослідником шкала корисностей, яка відобразила систему потреб конкретного споживача та міру їх задоволення, отримала назву "таблиці Менге­ра" (табл. 8.2).

У вертикальних рядках, позначених римськими цифрами, К. Менгер відобразив потреби в різних благах (від найваж­ливіших, життєво необхідних (І) до найменш важливих (X)). Горизонтальні рядки, позначені арабськими цифрами, відобразили суб'єктивну оцінку індивідом кожної наступної одини­ці блага, призначеного для задоволення конкретної потреби.

Таблиця 8.2. Таблиця Менгера

I II III IV V VI VII VIII IX X
                   
                   
                   
                   
                   
                   
                   
                   
                   
                   
                   

 

Важливо зазначити, що у таблиці Менгера знайшли відобра­ження обидва закони Госсена:

1) закон спадної граничної корисності та зменшення нагаль­
ності кожного виду потреб в міру її насичення (поступове змен­
шення значення чисел у кожному стовпчику);

2) закон вирівнювання граничних корисностей на основі рівно­
мірного насичення кожної з потреб (рівність чисел у рядках).

Зазначивши, що величина цінності матеріального блага визна­чається важливістю тієї конкретної потреби (або часткової потреби), яка займає останнє місце в ряду потреб, які задо­вольняються усім наявним запасом матеріальних благ цього виду, вчений дійшов висновку, що "цінність речі вимі­рюється величиною граничної корисності цієї речі" [16].

Головною перешкодою для застосування поняття корисності при визначенні цінності довгий час вважався парадокс А. Сміта, згідно з яким корисні для людей блага (наприклад, вода), які задо­вольняють життєво важливі потреби, оцінюються низько, водночас блага менш корисні (наприклад, діаманти), які задовольня­ють другорядні потреби, оцінюються набагато вище.

Граничний підхід, врахування фактора рідкісності та розмежу­вання загальної та конкретної корисностей, запропоновані К. Менгером, дали змогу розв'язати цей парадокс. Визначивши цінність як граничну корисність (найменш важливою із усіх можливих для задоволення з допомогою наявного запасу благ), австрійський до­слідник вказав на те, що за умов, коли вода є в надлишку, вона не має ніякої цінності для суб'єкта господарювання, оскільки при ви­сокій загальній корисності ЇЇ гранична корисність наближається до нуля. Водночас діаманти, кількість яких обмежена, мають велику граничну корисність і цінуються дуже високо.

"Необхідного зв'язку між корисністю та рідкісністю не помічали до того часу, доки дотримувалися думки про корисність взагалі, — зазначали у зв'язку з цим французькі дослідники історії економіч­них учень Ш. Жід та Ш. Ріст. — Бачили, що всяке пояснення цінності, яке опиралося лише на одне із цих двох понять (корисності й рідкісності), кульгало на обидві ноги. Нині взаємозв'язок кидається в очі: корисність є функцією кількості. А міра корисності і є те, що називається цінністю".

 

3. Учення про обмін, засноване на запереченні еквівалентності обміну, та обґрунтування його взаємовигідності. "Дослід­ники ціни докладали зусилля для вирішення проблеми зве­денням передбачуваної рівності між двома кількостями благ до її причин, — писав К. Менгер, — і одні шукали ці причини в затратах однакової кількості праці на ці блага, інші — в рівних витратах виробництва, виникла навіть суперечка щодо того, обмінюються блага тому, що вони еквівалентні, чи блага тому еквівалентні, що в акті ціни віддаються одне за одне, тоді як у дійсності ніде не буває рівності в цінності двох кількостей благ (рівності в об'єктивному розумінні)"[17]. Стверджуючи, що причиною обміну є відмінність суб'єктив­ної цінності одних і тих самих благ для різних індивідів, К. Менгер зазначав, що обмін триватиме до тих пір, поки не зрівняються відносні цінності обмінюваних благ для обох контрагентів. Відтак пропорції обміну австрійський дослідник визначав співвідношенням граничних кориснос­тей благ, які обмінюються. При цьому сам обмін вчений трактував як певну пожертву, втрату частини економічної корисності, яку можна здобути з існуючого мінового відно­шення, що нерідко унеможливлює реалізацію там, де вона могла бути ще здійсненою.

Обґрунтовуючи продуктивність економічних мінових опе­рацій, вчений наголошував на тому, що обмін змінює гра­ничну цінність благ шляхом збільшення або зменшення їх запасу. У зв'язку з цим він зазначав, що "обмін благами озна­чає для суб'єктів, які обмінюються, приєднання до їх майна нового майнового об'єкта, а тому обмін можна порівняти з... промисловою та сільськогосподарською діяльністю"[18].

Науковою заслугою вченого стало дослідження ціноутво­рення (без участі грошей) та запровадження у науковий вжиток понять "ціна попиту" та "ціна пропозиції". Ствер­джуючи, що аналіз ціноутворення має зводитись до аналізу суб'єктивних індивідуальних оцінок, К. Менгер розглянув кілька можливих випадків:

ізольований обмін (один покупець і один продавець), який передбачає врахування найменшої кількості суб'єктивних оцінок і встановлення ціни приблизно посередині між ними;

односторонню конкуренцію (один продавець і кілька покупців) і двосторонню конкуренцію (кілька продавців і кілька покупців), які передбачають більш складний ана­ліз. Опосередковано роблячи припущення, що всі продавці оцінюють благо однаково, К. Менгер вважав, що за умов неподільності блага ціна встановиться в інтервалі між оцінками продавця і найсильнішого покупця (той, який вище оцінює це благо). У разі подільності блага ціна буде
знаходитись в інтервалі між оцінками найслабшого по­купця, який вступив в угоду, та найсильнішого покупця, який залишився ні з чим.

4. Теорія розподілу. Категорично заперечуючи експлуатацію та "можливість відбирати у робітників частину продукту праці", К. Менгер стверджував, що праця є економічним благом не більше, ніж інші елементи виробництва. Відтак учений був переконаний, що власники землі та капіталу живуть не за рахунок робітників, а "за рахунок використан­ня землі й капіталу, які для індивіда і суспільства мають цінність так само, як і праця"[19].

Критикуючи теорію заробітної плати класиків, згідно з якою ціна простої праці тяжіє до мінімуму засобів існування ро­бітника та його сім'ї, К. Менгер трактував останню як рент­ний дохід, який визначається перевагами високої кваліфікації або таланту. Він стверджував, що лише процес послідовного приписування (на основі принципу спадної граничної корисності) встановлює пропорції розподілу винагороди між факто­рами, які беруть участь у виробництві. У зв'язку з цим уче­ний зазначав, що цінність певної кількості блага вищого по­рядку не зводиться до значення потреб, що задовольняються з допомогою всього продукту, який це благо допомагає виро­бити. На думку К. Менгера, остання дорівнює лише значенню потреби, яка задовольняється тією частиною продукту, яка залишається невиробленою, якщо у нашому розпорядженні не буде певної кількості блага вищого порядку. Визначені вченим принципи оплати факторів виробництва пізніше отримали назву теорії розподілу Менгера, згідно з якою пропорційність доходів розмірам виробленої про­дукції та оплата кожного фактора відповідно до його гра­ничного продукту визначають рівність сукупної винаго­роди факторів сукупному продукту.

Організаційному оформленню австрійської школи маржиналіз-му значною мірою сприяв учень К. Менгера барон Фрідріх фон Візер (1851—1926), професор Празького (1884—1902) та Віденсь­кого (19031922) університетів, автор праць "Походження і ос­новні закони господарської цінності" (1884), "Природна цінність" (1889), "Теорія суспільного господарства" (1914) та ін.

Відомий австрійський економіст Фрідріх Фрайхер фон Візер народився у Відні 1851 р. у сім'ї крупного державного чиновника. Закінчивши елітну школу, де він потоваришував з Е. Бем-Баверком, Ф. фон Візер продовжив навчання на юридичному факультеті Віденського університету. Згодом він вступив на державну службу і деякий час працював у міністерстві фінансів.

Практична діяльність та знайомство з "Основами учення про на­родне господарство" К. Менгера сприяли зростанню його інтересу до економічних проблем. З метою поглиблення своїх знань Ф. Візер продовжив вивчення економіки в університетах Гейдельберга та Лейп-ціга. У 1883 р. вчений отримав місце приват-доцента у Віденському університеті та захистив докторську дисертацію. Згодом він викла­дав економічну теорію у Празькому (1884—1902) та Віденському уні­верситетах, де успадкував у 1903 р. кафедру від К. Менгера.

Тривала викладацька діяльність Ф. Візера, присвячена популяри­зації ідей австрійської школи переривалась лише один раз (у 1917— 1918 рр., до самого падіння Австро-Угорської монархії, він займав посаду міністра торгівлі).

Основні праці вченого присвячені викладу та обґрунтуванню найваж­ливіших ідей австрійської школи. Залишивши кафедру 1922 р., вчений зацікавився проблемами економічного розвитку, ролі та місця видатних особистостей (вождів, новаторів) у соціальному прогресі. Ці питання знайшли відображення у праці "Соціологія і закони влади", опубліко­ваній в рік смерті автора — 1926 р. Ці ідеї Візера були розвинуті його учнем Й. Шумпетером в оригінальній теорії економічного розвитку.

Абсолютизуючи психологічні засади економіки, Ф. фон Візер трактував політичну економію як розділ прикладної психо­логії, покликаний пояснювати економічні явища за допомогою аналізу мотивів економічної діяльності. Він чітко сформулю­вав ідеї австрійської школи, впровадивши в науковий вжиток тер­міни "гранична корисність", "приписування", "закони Госсена", "граничний продукт" тощо. Теоретичні здобутки вченого, пов'я­зані з розвитком фундаментальних ідей маржиналізму, знайшли відображення в таких теоріях:

1. Теорії приписування, згідно з якою цінність споживчих благ зумовлює оцінку виробничих ресурсів, формуючи витрати виробництва. Іншими словами, споживчі блага наділяють цінністю ті фактори виробництва, які беруть участь у їх виго­товленні.

Термін приписування (від лат. етріісіі — приписування, за­ мовлення) має юридичне походження. Згідно з юридичним тракту­ванням злочин (убивство) може бути повністю приписаний убивці, хоча причиною злочину можна було б вважати також необережне поводження жертви, погане виховання у сім'ї злочинця тощо. Ана­логічно економісти приписують дохід лише головним економічним агентам, незважаючи на те, що процес виробництва має велику кількість необхідних передумов.

При цьому вчений:

виходив з того, що індивіди не в змозі безпосередньо
оцінити далекі від них фактори виробництва, які не
пов'язані з кінцевим споживанням.
Відтак продуктивні
блага (праця, капітал) оцінюються опосередковано — че­рез граничну корисність споживчих товарів, виготовле­них з їх допомогою. "Цінність, яку мають для нас блага нижчого порядку, — зазначав Ф. фон Візер, — не може зумовлюватися цінністю благ вищого порядку, витраче­них на їх виробництво; водночас зрозуміло, що, навпаки, цінність благ вищого порядку завжди і без виключення обумовлена цінністю благ нижчого порядку, для вироб­ництва яких вони призначені"[20];

пов'язував із приписуванням проблему розподілу до­
ходів.
На думку австрійського дослідника, "виробник по­
винен уміти в кожному окремому випадку скласти думку про те, у якому обсязі бере участь у створенні доходу кож­ний із багатьох взаємодіючих виробничих засобів, він має бути здатним визначити, яка частина цілого продукту завдячує відповідним засобам виробництва", тобто "якщо яке-небудь сільськогосподарське підприємство виробило певну кількість центнерів пшениці, то приписування має встановити, яка частка припадає на землю, яка — на працю і яка на засоби виробництва"[21].

Намагаючись вирішити ці завдання з урахуванням комплімен­тарності факторів виробництва, Ф. фон Візер виділив:

1) Загальне приписування, пов'язане із умовами, за яких різні споживчі блага виробляються з допомогою різних комбінацій одних і тих самих виробничих факторів. Вирішення проблеми приписування у цьому випадку вчений зводив до побудови систе­ми рівнянь, кожне з яких виражає зв'язок граничної корисності певного продукту із затратами факторів на його виробництво (для того щоб система рівнянь мала розв'язок, чисельність продуктів має відповідати чисельності факторів). Наприклад, якщо вироб­ничі блага х, у, г використовують у різних пропорціях для вироб­ництва трьох різних товарів, то система рівнянь може мати ви­гляд:

х + у = 55

2х+5z =300

3y + 2z = 128.

Розв'язок цієї система рівнянь дає змогу визначити внесок кожного фактора у цінність продукту: х = 15, у = 40, г = 54.

2) Специфічне приписування, пов'язане з умовами, за яких на виробництво певного продукту крім загальних благ викори­стовується особливий, нетрадиційний ресурс. Його внесок у цінність виробленого продукту, на думку вченого, можна визна­чити як різницю між цінністю продукту та цінністю загальних витрат виробництва.

Увівши в науковий вжиток поняття граничного продукту (споживчого блага, виробленого продуктивним благом, яке має найменшу граничну корисність), Ф. фон Візер сформулював "за­кон витрат виробництва" (закон Візера) з гідно з яким гранична корисність граничного продукту зумовлює ціну продуктив­ного блага, витраченого на його виготовлення і відповідну частину витрат виробництва.

2. Теорії альтернативних витрат, згідно з якими:

– обмеженість ресурсів визначає конкурентність та альтернативність способів їх використання;

— витрати виробництва мають суб'єктивний характер і залежать від альтернативних можливостей, якими доводиться жертвувати, продукуючи певне благо;

— витрати виробництва виступають формою компенсації за відмову від альтернативного способу використання благ, платою за відволікання ресурсів від інших способів їх використання;

— цінність певного блага є не що інше як недоотримана корисність інших благ, які могли бути вироблені (куплені) з допомогою ресурсів, витрачених на виробництво (купівлю) цього блага; :

— приписування відбувається на основі альтернативних витрат — витрат втрачених можливостей.

Таким чином, у теорії Ф. Візера не лише попит, але й пропозиція узалежнювалися від корисності. Обсяг благ для продажу визначався мірою їх корисності для продавця, а пропозиція трактувалась як відмова від інших способів їх використан­ня, в тому числі для власного споживання самим продавцем.

У зв'язку з цим слід зазначити, що Ф. фон Візер (на відміну від К. Менгера) змістив акцент з окремого індивіда на суспільство в цілому, досліджуючи закономірності, які складаються з багатьох оцінок і переваг. З ім'ям Ф. Візера по­в'язаний також перехід від кардиналістського (кількісного) до ординалістського (порядкового) виміру корисності (рис. 8.3), який став панівним серед маржиналістів. Уче­ний відмовився від кількісного виміру корисностей окремих благ і перейшов до ранжування наборів благ на основі споживчих переваг. Водночас сумарну корисність запасу блага.

 
 

 


Рис. 8.3. Кардиналістський і ординалістський підходи до виміру корисності

 

Ф. фон Візер визначав як добуток граничної корисності на агальне число одиниць цього блага (мультиплікативний спосіб обчислення сумарної корисності), зазначаючи, що "кожний подільний запас економічно оцінюється шляхом множення граничної корисності на кількість одиниць запасу (частин, штук)"[22].

3. Концепції приватного господарського порядку. Виходячи з того, що "приватний господарський порядок — єдина форма великого громадського економічного союзу, яка себе ви правдала і досвідом століть підтвердила більш успішну су­спільну взаємодію, ніж за загального підкорення за нака­зом", Ф. Візер заперечував соціалістичний ідеал суспіль­ної власності, за якої дуже швидко держава стала б єди­ним власником усіх засобів виробництва. Учений був пе­реконаний, що остання не в змозі так само ефективно управляти цими засобами виробництва, як це робить при­ватна особа.

Розвиваючи цю тезу, австрійський дослідник заперечував зрівняльний розподіл доходів, акцентуючи увагу на тому, що завдання економіки не зводиться до "прямого... розподілу запасів благ серед найбільш нужденних". Згідно з сучасни­ми підходами до оптимального розподілу доходів важливою є думка Ф. Візера про те, що "суспільство не наважиться відмовити у вищій зарплаті компетентному працівнику", ри­зикуючи втратити "найцінніші послуги". Водночас за умов, коли строге правило застосовується і проти того, хто не за своєю власною провиною втратив те, що мав і, можливо, навіть саму здатність працювати, співчуття бере верх і ми не в змозі цілком виправдати строгу дисципліну. Таким чином, надмірний дохід і багатство, що значно перевищують середній добробут, теж не можуть бути схвалені суспільною думкою. Відтак Ф. Візер не був апологетом необмеженого ринкового лібералізму, сповідуючи філософію поміркованого держав­ного втручання в економіку.

 

Видатним представником австрійської школи був відомий учений-економіст, державний діяч, професор Віденського уні­верситету Е. Бем-Баверк (1851—1919). Популяризуючи ідеї маржиналізму, він виступив з критикою марксистського учен­ня і розвинув найважливіші концепції австрійської школи. Основні ідеї вченого знайшли відображення у працях "Кри­тична історія теорій доходу з капіталу" (1884), "Основи теорії цінності господарських благ" (1886), "Позитивна теорія капіта­лу" (1891), "Теорія Карла Маркса та її критики" (1896) та ін.

 

Відомий австрійський економіст Ейген фон Бем-Баверк (1851—1919) народився у м. Брюнні. Після закінчення школи він вивчав право у Віденському університеті, згодом разом з Ф. Візе-ром поглиблював економічні знання в університетах Гейдельберга, Лейпціга та Єни.

У 1881 р. вчений захистив дисертацію на тему: "Права і відноси­ни з погляду учення про господарські блага". У 1889 р. вступив на службу в міністерство фінансів Австрії, брав активну участь в реа­лізації проекту податкових реформ, тричі (1895, 1897, 1900 рр.) призначався міністром фінансів Австрії.

Подавши у відставку, Е. Бем-Баверк присвятив себе викладацькій та науково-дослідницькій діяльності. З 1905 р. він працював у Віден­ському університеті, керував науковими семінарами, в роботі яких брали участь майбутні відомі економісти Й. Шумпетер, Л. Мізес, Р. Гільфердінг. У 1911 р. Е. Бем-Баверк став президентом Академії наук Австрії.

Велику популярність вченому принесли його полемічні твори, які вирізнялись блискучим стилем. Серед них: перша та друга частини книги "Капітал і прибуток" (1884 та 1889), у якій знайшла відобра­ження критика теорій капіталу та процента попередників; "Основи теорій цінності господарських благ" (1886) з чітким та доступним викладом теорії цінності і ціни австрійської школи; "До завершення марксистської системи" (1890), "Теорія Маркса та її критики" (1896), в яких учений виступив з критикою марксистської теорії вартості, одним з першим вказавши на суперечність 1-го і 3-го томів "Капіта­лу"; "Позитивна теорія капіталу" (1891), яка стала важливим вне­ском дослідника у розвиток маржиналістської теорії.

 

Основні теоретичні здобутки вченого:

1. Розгорнутий виклад теорії цінності, заснованої на ідеї гра­ ничної корисності. Виходячи з того, що трудова теорія вар­тості є "порожньою вигадкою, в яку повірили неграмотні маси"[23], вчений стверджував, що цінність не може бути об'єк­тивною внутрішньою властивістю матеріального блага. Він трактував цінність як судження про значимість госпо­дарських благ, що знаходяться у розпорядженні людей, результат "своєрідного відношення між об'єктом і суб'єк­том".

Відстоюючи суб'єктивно-психологічний підхід в економічних дослідженнях, Е. Бем-Баверк трактував закони економіки як результат узгодження дій та мотивів поведінки окремих індивідів. "Величина цінності матеріального блага, — зазна­чав дослідник, — визначається нагальністю тієї конкретної потреби (або часткової потреби), яка знаходиться на остан­ньому місці у ряду потреб, що задовольняються усім наяв­ним запасом матеріальних благ цього виду....Цінність речі вимірюється величиною граничної корисності цієї речі. Це положення є центральним пунктом нашої теорії цін­ності. Все подальше пов'язується з ним і виводиться з нього" [24].

Учений ілюстрував цю ідею за допомогою прикладу, який став хрестоматійним. Йдеться про аналіз поведінки самітни­ка, який живе у первісному лісі й вирішує, яким чином вико­ристати запас із п'яти мішків зерна. Перший мішок зерна необхідний йому, щоб не вмерти з голоду до наступного вро­жаю; другий — щоб покращити своє харчування з метою збе­реження здоров'я і сил; третій — щоб відгодовувати птахів і мати в раціоні м'ясо; четвертий — для приготування горілки; п'ятий — на корм папуг, які його розважають. Стверджуючи, що "проста людина застосовувала учення про граничну ко­рисність на практиці задовго до формулювання цього учен­ня політичною економією"[25], вчений звертав увагу на те, що при обміні товарів самітник буде схильний відмовитись від останнього, п'ятого мішка зерна, який задовольняє найменш нагальну потребу. Таким чином, на думку Е. Бем-Баверка, ми приймаємо за вимірник цінності найменшу корисність, заради отримання якої видається ще вигідним, з господарської точки зору, використовувати цю річ.

Водночас учений звертав увагу на те, що зменшення кількості мішків зерна буде збільшувати цінність останньої одиниці цього блага. Якщо у самітника буде лише один мішок зерна, від якого залежатиме життя, цінність останнього буде нескінченно високою. Обґрунтовуючи суб'єктивно-психологічний підхід до визначен­ня цінності, Е. Бем-Баверк виокремив три види корисності:

1) просту (абстрактну) корисність, яка не є цікавою для
політичної економії, оскільки визначається фізико-хімічним скла­
дом речі й характеризує "здатність речі давати якийсь об'єктив­
ний результат (наприклад, здатність хліба наситити людину)"[26];

2) кваліфіковану (конкретну) корисність — "те значення, яке має матеріальне благо або комплекс матеріальних благ з погляду добробуту суб'єкта"[27]. На думку вченого, саме конкретна корисність як основа цінності повинна бути предметом дослідження економічної науки. Розвиваючи цю тезу, Е. Бем-Баверк звертав увагу на те, що "для утворення цінності необхідно, щоб з корисністю поєдналась рідкісність, — не абсолютна, а лише відносна, тобто у порівнянні з розмірами наявної потреби у речах цього роду"[28];

3) субституційну корисність — гранична корисність того блага, від якого людина вимушена відмовитись, щоб придбати певну річ. Наводячи приклад із загубленим пальто, вчений стверджував, що гранична корисність останнього визначається граничною корисністю тих товарів, якими людина вимушена пожертвувати, щоб придбати нове пальто.
Важливо зазначити, що відстоюючи кардиналістський підхід до виміру корисності, вчений заперечував обґрунтований Ф. Візером мультиплікативний спосіб розрахунку загальної корисності. Стверджуючи, що задоволення тримати папугу + вживання пшеничної горілки + споживання м'яса + збереження здоров'я + продовження життя = сумі, яка не в п'ять, а у нескінченно більше перевищує задоволен­ня тримати папуг, вчений відстоював адитивний метод обчислення загальної корисності на основі додавання гра­ничних корисностей кожної одиниці запасу блага (рис. 8.4).

2. Теорія ціноутворення. Розкриваючи взаємозв'язок граничної корисності та механізму ринкового ціноутворення, Е. Бем-Баверк виокремив:

суб'єктивну (індивідуальну) цінність, засновану на особистих оцінках товарів окремими суб'єктами господарювання (покупцями і продавцями);

об'єктивну (ринкову) цінність — мінові пропорції, які
формуються на ринку під впливом конкуренції.

 

 
 


Рис. 8.4. Способи обчислення загальної корисності представника­ми австрійської школи маржиналізму

Вихідною у теоретичній побудові вченого була думка про те, що "ціна від початку до кінця є продуктом суб'єктивних ви­значень цінностей".

Відтак Е. Бем-Баверк трактував ринкову ціну як рівнодію­чу суб'єктивних оцінок товару з боку покупців (макси­мальна межа ціни товару) і продавців (мінімальна межа ціни товару). Використовуючи поняття граничної корисності грошей (суми граничних корисностей товарів, які індивід може купити за одиницю свого грошового доходу), він надав цим суб'єктивним оцінкам грошової форми.

Стверджуючи, що "висота ринкової ціни обмежується і ви­значається висотою суб'єктивних оцінок товару двома гра­ничними парами", вчений виокремив:

"граничну пару зверху" — найслабшого із покупців, який вступив в угоду, і найсильнішого із продавців, відсторонених конкуренцією;

"граничну пару знизу" — найсильнішого із покупців, який був вимушений піти з ринку, і найслабшого із про­давців, який вступив в угоду.

На думку Е. Бем-Баверка, ринкові ціни знаходяться між оцін­ками цих двох граничних пар, оскільки "обмін виявляється економічно можливим тільки між такими двома особами, які визначають цінність речі, що пропонується для обміну і отримується в обміні, неоднаковим, навіть протилежним чином. По­купець повинен оцінювати річ, яку він купує вище, а продавець

— нижче тієї речі, в якій виражається ціна першої; і...вигода,
яку вони отримують від мінової угоди тим вища, чим значніша
різниця між оцінками одних і тих самих матеріальних благ".
Таким чином, на думку австрійського дослідника, ціна, при­йнятна для обох сторін, виражає максимальну корисність
для покупця і мінімальні витрати для продавця. Саме за цих
умов ринковий механізм через врівноваження попиту і про­позиції сприяє досягненню найбільшої вигоди, яка може бути отримана за існуючих умов.

3. Позитивна теорія капіталу і суб'єктивна концепція про­цента. Виходячи з того, що "все, що ми отримуємо у вироб­ництві, є результатом дії двох елементарних продуктивних сил: природи і праці", Е.Бем-Баверк аналізував капітал як похідний фактор виробництва, результат взаємодії первин­них факторів, який пов'язує та узгоджує їх між собою. Усі споживчі блага, які виробляє людина, дослідник трактував як результат взаємодії сил людини і природних сил, одні з яких є економічними, інші — незалежними силами природи. На думку вченого, використання цих вихідних виробничих сил дозволяє людині виробляти необхідні споживчі блага безпосе­редньо або опосередковано, завдяки застосуванню проміжних продуктів, які Бем-Баверк називав "благами капіталів".

При цьому вчений розрізняв:

безпосереднє виробництво, яке здійснюється без участі капіталу;

опосередковане (капіталістичне) виробництво, яке здійснюється за участі капіталу.

Таким чином, капіталістичне виробництво Е. Бем-Баверк трактував не в контексті специфічних соціально-економіч­них відносин, а з погляду здійснення певного виробничого циклу, заснованого на використанні проміжних продуктів. Порушуючи питання про походження капіталу, вчений дійшов висновку, що останній є одночасним результатом заощадження і виробництва. Він стверджував, що для фор­мування капіталу необхідно "із повсякденного споживання зекономити необхідні продуктивні сили," які "є об'єктом безпосереднього нагромадження"[29]. Трактуючи капітал як "проміжний продукт природи і праці", вчений розмежував:

приватний (дохідний) капітал — сукупність засобів,
призначених для придбання благ;

суспільний (виробничий) капітал — сукупність про­міжних продуктів, призначених для виробничого вико­ристання.

Суспільний капітал Е. Бем-Баверк визначав як похідний від приватного капіталу і включав до його складу виробничі спо­руди, знаряддя та інструменти виробництва, транспортні засоби, сировину, обігові грошові кошти тощо.

На думку австрійського дослідника, суспільний капітал виконує три основні функції:

— функцію спрямування виробництва на найвигідніший (із
можливих) шлях;

— функцію інструмента виробництва;

— функцію посередньої, непрямої причини започаткування
нових виробничих циклів.

Учений звертав увагу на те, що за умов використання капі­талу досягається більший результат, ніж за умов безпосе­реднього виробництва. "Припустимо, що якомусь сільському жителю необхідна вода і він хоче добути її, — писав Е. Бем-Баверк, — На деякій відстані від його будинку тече струмок. Щоб забезпечити себе необхідною водою, він може використа­ти різні способи. Можливо, він буде щоразу йти до струмка і пити з пригорщі. Це найпростіший і прямий спосіб (задово­лення отримується відразу ж після затрат праці)....Або ж — це другий спосіб — він видовбе із колоди відро, у якому мож­на принести в дім воду, необхідну на день. Перевага є оче­видною, але, щоб добитись успіху, він повинен використати певні знаряддя,...піти в ліс і зрубати там дерево,...виготови­ти сокиру і т.д. Але у нашого селянина є ще один спосіб: замість того, щоб зрубати одне дерево, він рубає певну їх кількість, видовбує в них відвідний жолоб, по якому спрямо­вує в дім воду із струмка. Очевидно, що шлях від затрат праці до споживання води ще довший, але він приводить до кра­щого результату: нашому робітнику вже більше не потрібно проходити утомливий шлях від дому до джерела і у нього є в будь-який момент необхідна кількість свіжої води"[30].

Звідси вчений зробив висновок, що капітал має власну про­дуктивність, оскільки він уможливлює виробництво спожив­чих благ шляхом започаткування та звершення відповідних виробничих циклів. Стверджуючи, що капіталістичне вироб­ництво (виробництво з участю капіталу) дає змогу досягнути
вищої продуктивності, Е. Бем-Баверк звернув увагу на по в'язане з цим зростання витрат часу. Він стверджував, що капітал як результат обхідних (непрямих) методів у виробництві спричиняє перенесення споживання на майбутнє.
Виходячи з того, що "товари, які можуть бути використані за асортиментом і кількістю негайно, як правило цінніші, ніж ті, які будуть використані у майбутньому", вчений об­ґрунтував оригінальну теорію процента. :

Вбачаючи суть проблеми у відмінностях оцінки теперішніх і майбутніх благ, Е. Бем-Баверк стверджував, що людям неодна­ково, "отримають вони тисячу шилінгів зараз або через три роки". Відтак він трактував процент як частину цінності майбут­нього граничного продукту, який виробляється із застосуван­ням теперішніх засобів виробництва (капіталу), тобто як дисконт з цінності майбутнього граничного продукту. За цих обставин процент перетворювався у загальноекономічну катего­рію, пов'язану з існуванням обміну товарів теперішнього та май­бутнього споживання.

Обґрунтовуючи суб'єктивну теорію процента, вчений виділив три незалежні причини, які породжують процент на капітал, спонукаючи людей віддавати перевагу теперішнім благам порівня­но з майбутніми:

1) "оптимізм" суб'єктів господарювання, які розраховують
на зростання запасів благ у перспективі та прогнозують зменшен­ня їх цінності на основі падіння граничної корисності. Позитив­на норма процента за цих обставин є необхідною компенсацією погіршення становища та зниження добробуту тих, хто відкла­дає поточне споживання на майбутнє;

2) "короткозорість" суб'єктів господарювання, які мають
нестачу уяви, слабку волю, а також невизначеність майбутнього
та швидкоплинність людського життя.
Позитивна норма про­цента за цих обставин є необхідною передумовою надання пере­ваги теперішнім благам порівняно з майбутніми, навіть якщо зчасом запас благ не буде зростати;

3) технічна перевага теперішніх благ над майбутніми, яка відповідає фізично більшому і дорожчому обсягу виробництва. Позитивна норма процента за цих обставин покликана компенсу­вати різницю між теперішнім непрямим, обхідним виробництвом і безпосереднім майбутнім виробництвом з урахуванням знижен­ня віддачі у перспективі.

Учений трактував процент як "усякий дохід, який скла­дає винагороду капіталу" і реалізується в обміні сьогоднішніх благ на майбутні. Він стверджував, що саме в "затратах часу, які в цілому невіддільні від капіталістичного шляху виробницт­ва, прихована причина і зміст залежності... робітника від капіталі­ста"[31]. Якби капіталістичне виробництво не потребувало часу та по­передніх заощаджень, то, на думку вченого, "ніщо б не перешкод­жало робітникам іти на свій страх і ризик шляхом виробництва від початку і до кінця: вони б стали незалежними від капіталіста"[32].

Заперечуючи марксистську теорію експлуатації, Е. Бем-Баверк звертав увагу на те, що робітники як власники вироблених ними майбутніх благ отримують від підприємців заробітну плату, яка є благом теперішнім. Різниця між цими благами з часом зростає, утворюючи прибуток капіталіста. Відтак роботодавці привласню­ють результат чистої продуктивності капіталу, а робітники отри­мують повністю поточну цінність майбутніх результатів своєї праці. Саме тому, на думку вченого, відносини робітників та капіталістів є справедливими та рівноправними.

Беручи до уваги незаперечні заслуги представників австрійської школи у розвитку змісту та методології економічних досліджень, необхідно зазначити, що К. Менгер та його послідовники не змог­ли подолати суперечність моністичного трактування ціни, виходячи із суб'єктивних оцінок корисності без урахування ви­трат виробництва. Критики концепції цінності австрійської шко­ли звертали увагу на те, що за умов розвиненої ринкової еконо­міки типовим стає не збут надлишку виробленої продукції, а масо­ве виробництво на ринок, яке характеризується відсутністю за­снованих на корисності оцінок благ з боку виробників. Крім того, самі суб'єктивні оцінки зумовлюються рівнем цін та доходів, відтак поза системою цін немає кількісного визначення корисності.

Водночас важливо зазначити, що наблизивши економічну на­уку до потреб господарської практики, представники австрій­ської школи розширили межі економічних досліджень, започат­кувавши:

• поглиблене дослідження економічних проблем на мікрорівні;

• граничний аналіз як універсальний метод дослідження ди­намічних і нестійких взаємозв'язків;

• системний підхід до вивчення споживчих вартостей на ос­нові розмежування благ вищого та нижчого порядків;

• концепцію альтернативних витрат та теорію приписування;

• теорії невизначеності, очікувань, лагові концепції, засновані
на врахуванні фактора часу в економічних дослідженнях;

• дисконтування як процедуру зведення оцінки майбутніх благ
до теперішніх цінностей;

• дослідження взаємозв'язку корисності та ціни, закономірно­стей формування споживчого попиту, взаємозв'язку попиту та пропозиції у ціноутворенні, оптимізаційних моделей гос­подарської діяльності тощо.

Основні здобутки австрійських учених сприяли утвердженню плюралізму економічної думки. Вони лягли в основу мікроекономічних досліджень наступних поколінь економістів, а методо­логія граничного аналізу та максимізації граничної корисності ввійшла в сучасну економічну науку як класична логіка прийнят­тя рішень.

 


1 | 2 | 3 | 4 | 5 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.034 сек.)