|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Види політичної участі та політичної поведінкиНа думку сучасних політологів, ознакою системи політичних відносин, що нормально функціонує, є не всезагальна політизація населення, а нормальна діяльність громадян і політиків у своїх сферах. Важливо враховувати результативність, можливості та межі політичної участі різних суб'єктів політичної поведінки. Особи, які успішно роблять свою справу і повноцінно забезпечують своє життя, як правило, рідко втручаються у політику, обмежуючи свої політичні дії участю у виборах і референдумах. Професійні політики (при владі та в опозиції), особливо ті, які уособлюють певні політичні інститути, беруть на себе більшу частку відповідальності та компетенції у здійсненні політичних функцій. їх форма політичної участі — професійно-політична діяльність у державних органах влади та політичних партіях — вже нами розглядалася раніше. На особливу увагу заслуговує масова поведінка в політиці, адже в більшості політичних процесів люди беруть участь, об'єднуючись не лише в однорідні організовані групи, але й у випадкові, тимчасові утворення (натовп, публіка, аудиторія, глядачі). Перебуваючи у такому стані, люди набувають специфічних ознак політичної маси: а) статистичність — сукупність елементів, що не має системних зв'язків цілісного утворення; б) стохастичність — випадковість, невпорядкованість відносин, межі маси нечіткі, склад нестійкий; в) ситуативність — характер маси цілком визначається місцем, часом, видом дій, приводом, з якого вона виникла; г) різнорідність складу, що має міжгрупову природу; ґ) аморфність — відсутність внутрішньої організації, чіткої структури; д) анонімність — члени маси не демонструють один перед одним власних якостей та інтересів. Саме через випадковість утворення та неоднорідність складу в політичній масі виявляються специфічні риси поведінки людей, коли раціональність придушена, емоції різко перебільшують розум, що призводить до втрати особистої відповідальності. Оцінюючи або прогнозуючи поведінку політичної маси, слід зважати на те, що вона матеріалізується здебільшого у двох формах: — публіки, що формується на основі духовної (інтелектуальної) взаємодії чи схожих інтересів; — натовпу, який виникає внаслідок фізичної взаємодії людей, що вступили у випадковий контакт через якісь спільні обставини (мітинг, масове гуляння з приводу урочистості, черга тощо). У публіки тип зв'язку відносно постійний та певною мірою стійкий, формується на засадах спільних інтересів. Отже, поведінка публіки є раціональною і передбачуваною, хоча вона може складатися з різних соціальних груп. Рисами натовпу є скупченість, спільне перебування в обмеженому просторі протягом відносно тривалого часу, відсутність контролю над взаємодіями, швидкість взаємного зараження схожими почуттями. Звідси, в політичному аспекті натовп є менше керованим логічними аргументами, а скоріше — емоційними спекуляціями та популістськими лозунгами. Через відсутність цементуючих інтересів натовп не має стійких ознак спільності, отже, він не може вважатися серйозною політичною силою, хоч у багатьох видах активної політичної участі часто складається саме натовп і його зі спекулятивними цілями використовують нечесні політикани. Найпоширенішою формою політичної участі є електоральна поведінка, тобто поведінка виборців під час відповідних кампаній. Численні дослідження політологів, соціологів і психологів виявили, що на поведінку виборців впливають декілька чинників: вік, стать, конфесійна (релігійна) належність, особливості соціалізації, ідейно-політичні переваги тощо. Було виявлено декілька загальних тенденцій у поведінці окремих електоральних груп. Наприклад, чоловіки в цілому набагато активніше, ніж жінки, беруть участь у виборах; на електоральну активність досить помітно впливає освіта: чим вона вище, тим активніші форми участі у виборчих кампаніях і голосуванні обирають люди. Так, особи віком від 35 до 60 років активніші, ніж молодь чи люди більш похилого віку. Погляди та політичні уявлення жінок більш консервативні, ніж у чоловіків, молодь тяжіє до радикалізму і віддає свої голоси тим, хто гарантує соціальні зрушення. Сімейний стан також відбивається на процесі вибору; так, заміжні жінки, які не працюють, частіше дотримуються політичних настанов своїх чоловіків. Безумовно, наведені тенденції не є абсолютними і незмінними; кожні вибори, як «художній спектакль», мають свою політичну фабулу, акцентовані події, специфічні обставини та об'єктивно залежать від зовнішніх неполітичних чинників (економічного стану, соціальної фрустрації, духовного фактора тощо). Це і породжує в електоральній поведінці все нові й нові тенденції, коли, наприклад, виборці, незадоволені традиційними політичними партіями, під впливом обставин стрімко змінюють свої переваги та орієнтації. Однією з форм політичної діяльності, яку використовують суб'єкти політики, є опозиція. Поняття «опозиція» (від лат. - протиставлення, заперечення) у сучасній політологічній літературі визначається як «сукупність політичних сил, що виражають незгоду і чинять протидію офіційному державному курсу, політиці, яку проводить партія, що перебуває при владі»1. 1 Рябов С. Г., Томенко М. В. Основи теорії політики. — К.: Тандем, 1996. — С. 184. Отже, опозиція є політичною силою, що протистоїть офіційній владі. У більш широкому значенні під опозицією розуміють всі безпосередні чи опосередковані вияви суспільного незадоволення існуючим режимом. Проте більш предметно слід розглядати опозицію як політичний інститут демократії, певний ряд політичних партій, рухів, інших політичних організацій, що в даний історичний момент є не при владі. Опозиція є невід'ємною складовою демократично організованого суспільства. Цілком природною за умов демократії та розвинутої демократичної культури є повага соціально-політичної більшості до опозиції, до її права на вільну критику влади, на боротьбу щодо легальної заміни у ході виборів правлячої еліти. Отже, культура демократизму потребує визнання опозиції не як антиурядової, антидержавної сили (діяльності), чогось ворожого щодо існуючого політичного ладу, а як політичного механізму виявлення суперництва і змагальності в державному житті, що прагне набути помітної ролі у розв'язанні суспільних проблем. Відсутність альтернативних політичних програм веде до політичної стагнації, лишає суспільство можливості вибору, а державу — динамічної перспективи; більшість імперій у політичній історії, які знищили «здорову» внутрішню конкуренцію, розвалилися (від Римської до Радянської тоталітарної імперії). Проте антиурядові виступи, боротьба з владою в тоталітарних суспільствах є специфічним видом опозиції, що відрізняється від такої у суспільстві демократичному. її учасники, вдаючися до нелегальних, інколи терористичних замахів, виступів, актів громадянської непокори, як правило, прагнуть підірвати легітимність існуючої політичної системи, домагаються не лише зміни курсу, але й загального перевлаштування суспільства, зміни усталених тоталітарних цінностей та інститутів. Діяльність таких сил у посттота-літарних суспільствах кваліфікується як різновиди «позасистемної», «безвідповідальної», «принципової», «конфронтаційної», «непримиренної» опозиції. Тільки в стабільній демократичній державі влада може дозволити безкарну критику на свою адресу, здійснювану у межах закону протидію; отже, так формується вид так званої «конструктивної» опозиції. За умов справді сильної влади і сталої політичної системи зміна особового складу органів державного управління чи оновлення (корекція) урядового курсу не сприймаються як політична «трагедія» і не становлять загрози для громадсько-політичної стабільності. Західна політологія традиційно виокремлює два головні типи опозиції — «позасистемну» і «системну» (лояльну, відповідальну). До першої зазвичай відносять ліво- та право-радикальні партії і групування, програмні цілі й тактика яких цілком або досить помітно суперечать офіційним політичним цінностям та існуючому державному ладу. їх діяльність спрямована на підрив чи повалення державної влади (неофашистські, комуністично-ортодоксальні партії, «червоні бригади» в Італії, Ірландська революційна армія тощо). Лояльна системна опозиція може виступати у формі фракцій (зокрема парламентських), коаліцій та блоків тих партій чи політичних організацій, що не формували владу. Звідси виникають різновиди опозиції — «парламентська» (внутрішня та позапарламентська) і «внутрішньопартійна». Ліберальні та соціал-демократичні, неоконсервативні, демократично-християнські та інші партії, визнаючи непохитність головних політичних і соціально-економічних засад суспільства, посідають опозиційну лінію через незгоду з урядом щодо вибору засобів і механізмів досягнення стратегічної суспільної мети. Кожна з них у чітко визначений період виборів має змогу перейти зі стану опозиції до стану правлячої партії чи коаліції. Тобто у країнах розвинутої демократії опозиція виконує роль політичної противаги, що відбиває інтереси соціальної меншості, і водночас є елементом механізму «стримань і противаг». Крім того, умовно опозицію ще поділяють на «культурну» (цивілізовану) та «дику». Перша діє у межах чинного законодавства, має певний юридичний статус і конституційні гарантії та прагне тримати під контролем офіційний уряд легальними політичними засобами. Інколи така опозиція утворює свій уряд — так званий «тіньовий кабінет», здійснює тіньову, альтернативну законотворчість, поширюючи свої на-робки та ідеї через опозиційну пресу, аби громадськість мала можливість порівнювати її пропозиції з діями офіційної влади. У стратегічному плані цивілізована опозиція виступає за збереження стабільності та знаходження консенсусу різних політичних сил у суспільстві. Руйнування і соціальна дестабілізація — це кредо «дикої» опозиції, що діє засобами і методами політичного екстремізму й тероризму (див. далі). Отже, функціональне призначення опозиції в сучасних демократичних і посттоталітарних суспільствах — слугувати «каналом» висловлення соціального незадоволення, бути важливим чинником майбутніх змін та оновлення суспільства, виявляти та обмежувати зловживання владою (зокрема, її надконцентрацію та корупцію), запобігати порушенню політичних і громадянських прав і свобод громадян. Класичним прикладом політичної опозиції вважають «лояльну опозицію її Величності» в Англії, що має однакову політичну відповідальність з урядом, аргументовано критикуючи останній; у США існує система «роздільного правління», де партія, що перемогла на виборах президента, формує уряд, а інша, що отримала більшість голосів у парламенті, фактично контролює Конгрес, тобто законодавчу гілку влади. Інтеграція опозиції в політичну систему має місце і в Західній Європі, і в Японії, і в Україні, і в Росії. Впливові опозиційні партії формують, наприклад, парламентську меншість або контролюють деякі місцеві органи самоврядування. У структурі політичної участі певне специфічне місце посідають протестні форми поведінки. Політичний протест — це вияв негативного ставлення до політичної системи в цілому, її окремих елементів, норм, цінностей та політичних рішень у відкрито демонстрованій формі. До протестних форм політичної участі належать: мітинги, демонстрації, страйки, гнівні процесії, пікетування, масові та групові акції насильства і погроми. Спричиняються ці різновиди протест-ної поведінки багатьма причинами, серед яких є одна визначальна, що має комплексний характер, — депривація: стан соціального (індивідуального) незадоволення, що викликане реальним і болісним незбігом між дійсним і очікуваним станом, до якого прагне суб'єкт політики. Тобто депривація є розбіжністю між бажаннями, сподіваннями, очікуваннями людей і реальними можливостями їх задовольнити. Якщо така розбіжність стає значною, а незадоволення набуває масового характеру, виникає мотивація участі в протестних діях. Чинниками, що посилюють депривацію, можуть стати економічні (занепад, різке зростання податків і цін), руйнування стандартів у переконаннях і соціальних нормах, втрата соціального статусу, невиправдані очікування тощо. Як свідчить політична практика, незадоволення викликає протест перш за все утих, хто не втратив надії «вийти в люди» і вже мав успішні спроби поліпшити своє становище. Загостренню депривації та активізації політичного протесту сприяє поширення радикальних ідеологій, лозунгів і символічних акцій, недовіра до політичного режиму, зневіра у традиційних засобах висування політичних вимог. Саме тому, що мітинги, демонстрації, страйки і пікети без певного рівня ін-ституціоналізації можуть призвести до масового безладдя, у багатьох демократичних країнах їх проведення регулюється спеціальним законодавством, що запобігає безпосередньому зіткненню з владою і застосуванню насильства. Йдеться про такі заходи, як повідомлення владних інституцій про заплановану акцію, отримання організаторами попереднього дозволу щодо певного заходу, закріплення відповідного місця і часу для нього тощо. До насильницьких неконвенційних форм політичної поведінки й участі відносять тероризм. У широкому контексті під тероризмом розуміють політичний терор держави проти свого народу чи політичних діячів інших країн, вбивства політичних конкурентів як кримінально-політичні делікти. У більш конкретному розумінні тероризм розглядається як опозиційна діяльність екстремістських організацій чи окремих осіб, метою яких є систематичне або одиничне застосування насилля (чи його загрози) для залякування населення і погроз урядові. Характерною відмінністю політичного тероризму від суто кримінальних злочинів є проведення таких на-!сильницьких акцій, які мають викликати шок у суспільстві, широкий негативний резонанс та цим вплинути на прийняття політичних рішень і на весь політичний процес1. Емельянов В. П. Терроризм и преступления террористической направленности.-X.: Рубикон, 1997 Дослідники виокремлюють різні види політичного тероризму, зводячи їх до певних блоків за такими критеріями. На зламі ХХ-ХХІ ст. у сучасному світі, на жаль, посилився міжнародний тероризм, пов'язаний з діяльністю релігійно-екстремістських організацій («Аль Каїда», «Брати мусульмани» тощо) та протистоянням держав-аутсайде-рів цивілізованому світу. Найпоширенішим він є у діяльності груп ісламського фундаменталізму. Крім того, вдаються до терористичних методів діяльності й сіоністські організації, і католицькі екстремісти в Ірландії. До заходів і методів тероризму належать: вбивства політичних діячів; викрадення; погрози; шантаж; організація вибухів у громадських місцях; захоплення споруд і організацій; захоплення й утримання заручників; провокування озброєних зіткнень; викрадення літаків та інших транспортних засобів. Члени терористичних угруповань намагаються виправдати свої дії, як правило, якимись «високими цілями», неможливістю інакше вплинути на ситуацію. Однак мотивація терористичної діяльності насправді значно ширше — тут є і матеріальна зацікавленість, і соціальна невдоволеність, і психопатологія агентів тероризму, і, безперечно, ідейно-політичні настанови. Головною умовою в боротьбі з тероризмом, окрім досвіду про-фесіоналів-правоохоронців, є відповідний емоційно-інтелектуальний настрій суспільства, що має засудити терор як асоціальний негативний феномен. Численні політологічні дослідження констатують, що політична участь має свої розумні межі, які є необхідними для стабільного функціонування системи. У цьому випадку навіть обмежена політична участь населення може розцінюватись як стабілізуючий фактор; так, відомо, що політична активність громадян США не перевищує 40 %, до того ж — під час виборів, але ця обставина не розхитує політичної системи цієї країни. Крім того, не є секретом, що до цього часу в політичній сфері зберігаються так звані «закриті зони», а західні політологи взагалі стверджують, що близько 90 % населення планети не мають можливості контролювати дії інститутів влади, які безпосередньо стосуються їхнього життя. Водночас вони зазначають, що несподівана активізація аполітичних верств населення, невпорядковане їх втручання в політичний процес може призвести до дестабілізації всієї системи. Отже, політичній участі протистоїть такий різновид політичної поведінки, як абсентеїзм. Сутність його полягає в свідомому ухиленні від участі в політичному житті (голосуваннях, виборчих кампаніях, акціях протесту чи агітації, діяльності партій). Абсентеїзм ще прирівнюють до політичної апатії, втрати інтересу до політики, зневіри у політичних нормах і традиціях. Почуття політико-психологічного відчуження особливо загрозливе, адже рівною мірою може призвести і до апатії, і до екстремізму. Політичне відчуження виявляється у відчутті власного безсилля, неможливості вплинути на політику, на державні органи і посадових осіб; відчуття безглуздості політики, коли політичні інститути і процеси здаються незрозумілими і непередбачуваними, а за відсутності політичних норм поведінка політиків та управлінців здається випадковою і немотивованою. Абсентеїзм наявний у будь-якому суспільстві, але його зростання свідчить про серйозну кризу легітимності політичної системи, її норм і цінностей. Головний чинник, який обумовлює абсентеїзм, — це домінування в особі норм і ознак відповідної субкультури за умов повного знецінення норм загальної політичної культури. Високий ступінь задоволення осо-бистісних потреб (насамперед фізіологічних) також може призвести до втрати інтересу до політики. Політичну апатію рівною мірою може спричинити як здатність особи самостійно вирішувати будь-які проблеми, так і почуття власної безпорадності перед складними проблемами й недовіри до політичних інститутів. Абсентеїзм інколи зумовлюється розпадом групових норм, втратою індивідом почуття належності до якоїсь соціальної групи, отже, втратою цілей і норм. Абсентеїзм найчастіше спостерігається у молоді, представників маргінальних субкультур, осіб із низьким рівнем освіти. У посткомуністичних суспільствах на появу і зростання абсентеїзму вплинули крах політичного міфу про «економічне чудо», що відбудеться з країною (Україною, Росією) після переходу до ринку, демократії та входження у лоно високороз-винених країн. У цілому абсентеїзм є наслідком кризи масової свідомості суспільств, що трансформуються, конфлікту цінностей, відчуження населення від влади за умов декларованих ліберальних свобод і демократичних механізмів, отже, зростання політико-правового нігілізму.
Запитання для самоконтролю 1. Дайте визначення поняття «політична поведінка». 2. Назвіть найпоширеніші акти політичної поведінки. 3. Якими чинниками та зовнішніми регулятивами обумовлюються характер і міра активності політичної поведінки? 4. Які «політичні ролі» (за статусом, функціями, інтересами) виконують суб'єкти публічної політики? 5. Наведіть, за різними критеріями, типології різновидів політичної поведінки. 6. Що означає політична соціалізація та які існують «моделі» її здійснення? 7. Визначте сутність і функції політичної участі та коло її суб'єктів. 8. На чому ґрунтується багатоманітність видів політичної участі? Які класифікації політичної участі створені в політології? 9. Здійсніть порівняльну характеристику форм конвенційної і неконвенційної, автономної і мобілізаційної політичної участі. 10. Проаналізуйте різні аспекти мотивації політичної участі — ідеологічний, нормативний, рольовий. 11. Чим виокремлюється масова поведінка в політиці? Визначте риси, що притаманні «політичній масі». 12. Охарактеризуйте особливості електоральної поведінки громадян. 13. Які «політичні типи» особистості виокремлюють вчені згідно з психологічними ознаками та рисами політичної поведінки? 14. Якими специфічними ознаками характеризується політична поведінка «опозиційного типу»?
Рекомендована література 1. Актуальні проблеми політики: 36. наук. праць. — Одеса, 2001. 2. Бекешкіна І. Е. Традиція вивчення виборчої поведінки та вітчизняні реалії // Проблеми розвитку соціологічної теорії. — К.,2001. 3. Вишняк О. І. Електоральна соціологія: Історія, теорія, методи. — К., 2000. 4. Вятр Е. Социология политических отношений. — М., 1999. 5. Демидов А. И. Политическое поведение и политическая деятельность // Политология для юристов / Под ред. Н. И. Матузова, А. В. Малько. — М., 1999. 6. Ильин В. В. Политология. — М., 1999. 7. Политология / Под ред. М. А. Василика. — М., 1999. 8. Маничев С. А. Мифология в политических технологиях // Общество и политика. — СПб., 2000. 9. Михалъченко М. Позиції опозиції. Хто є хто в Україні // Віче. — 2002. — № 3. 10. Пахарев А. Д. Политическое лидерство и лидеры. — К., 2001. 11. Почепцов Г. Г. Коммуникативные технологии двадцатого века. — М., 2001. 12. Почепцов Г. Г. Как становятся президентами. — К., 1999. 13. ПанаринА. С. Политология. — М., 1999. 14. Райгородский Д. Я. Психология и психоанализ власти: Хрестоматия. — Самара, 1999. 15. Свенцицкий А. Л. Сила власти в зеркале социальной психологии // Общество и политика: Современные исследования, поиск концепций. — СПб., 2000. 16. Судакова В. Н. Ненасильственные взаимодействия: Проблема технологии // Проблеми розвитку соціологічної теорії. — К., 2001. 17. Стоун Д. Парадокс політики. Мистецтво вироблення політичних рішень. — К., 2001.
Вегеш
Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.009 сек.) |