АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

Політична поведінка

Читайте также:
  1. Антиконкурентна поведінка у вигляді зловживання монопольним становищем
  2. Вульгарна політична економія про кризи
  3. Девіантна поведінка особистості
  4. з курсу «Політична географія»
  5. Місце дисципліни «Політична поведінка» в системі підготовки фахівців означеного напряму.
  6. НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА КУРСУ «Політична риторика».
  7. Поведінка натовпу
  8. Політична географія кордонів
  9. Політична діяльність
  10. ПОЛІТИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ
  11. Політична думка епохи Відродження.
  12. Політична думка Київської Русі.

Політична поведінка та політична участь

Політичний процес не можна обмежити лише раціональни­ми засадами. Визнаючи вагомість цілеспрямованих політич­них дій та впливу об'єктивних обставин, у політиці все ж не слід нехтувати суб'єктивним фактором, тобто особистісними мотиваціями і діями, які не завжди відповідають законам формальної логіки. Політологи, соціологи і психологи під­креслюють, що, саме сполучаючи свідомі політичні дії людей, засновані на раціональних та, нерідко, емоційних засадах, інші форми і засоби політичної активності, можна досягти ро­зуміння понять «політична поведінка» і «політична участь».

Політична поведінка — це сукупність реакцій соціальних суб'єктів (осіб, груп, спільнот) на певні форми, засоби і напря­ми функціонування політичної системи. Вживання в політо­логії терміна «політична поведінка» разом із поняттями «політична участь», «політична дія, діяльність» обумовлене тим, що слід відокремити дії суб'єктів політики, які базують­ся на свідомому раціональному ґрунті, від ірраціональних форм політичної активності або таких поведінкових актів, що є частково чи цілком неусвідомленими.

Поняття «політична поведінка», на наш погляд, є змісто­вно найбільш осяжним та лексично — родовим, материнсь­ким щодо «політичної активності, дії, участі, діяльності, функціонування» тощо. Це підтверджується також логікою біхевіористського підходу, який є досить вагомим у сучасній соціології політики і психології політики. Проте в науковій та навчальній літературі з політології трапляються декілька позицій щодо цього: 1) політичну поведінку ототожнюють з по­літичною дією та участю; 2) вважають поведінку лише зов­нішнім виявом політичної діяльності; 3) представляють політичну поведінку поряд із політичною участю, акцентую­чи їх відмінності та специфіку; 4) політичну участь, діяльність, функціонування розглядають як конкретні, спе­цифічні форми реалізації політичної поведінки.

Нам імпонує саме останній підхід, який не обмежує вико­ристання кожного з цих понять і водночас визначає певним чином їх підпорядкованість та взаємозалежність.

За допомогою поняття «політична поведінка» можливо по­глиблено вивчати сутність явищ, пов'язаних із реагуванням (раціональним та ірраціональним) суб'єктів політики на ви­моги, стимули чи зміну обставин, що заподіяні зовнішнім політичним середовищем. Аналіз політичної поведінки лю­дей надає можливості зосередити увагу на найбільш рухомо­му, динамічному аспекті політики — різних діях осіб, що спрямовані на реалізацію певної політичної мети. Вивчення цього боку політичного процесу виявляє пряму залежність об'єктивних подій чи обставин від стану думок і спрямова­ності дій тих людей, які безпосередньо конструюють політику чи просто залучені до неї, розкриває механізми і засоби досяг­нення цілей.

Серед найбільш поширених актів політичної поведінки слід виділити такі:

—реакція — це певний вчинок, дія в політиці, що є засобом відповіді на зовнішній вплив, спричинений іншими людьми чи інститутами;

— політична участь, пов'язана з активними формами і ме­тодами впливу на політику, в усіх багатоманітних видах (електоральна, мобілізована, ангажована, конвенційна участь тощо);

— партиципаторна діяльність у роботі політичних орга­нізацій, партій та рухів:

— політичний дискурс — інтелектуальні дії з політичної освіти, просвітництва, самоосвіти та наукового опанування політики;

— пряма дія в політиці реалізується через такі форми, як мітинг, демонстрація, страйк, голодування, бойкот та інші акції непокори;

— абсентеїзм — політична апатія, ухилення від будь-яких актів участі в політичному житті;

— політичне функціонування — засіб політичної діяль­ності в інституціях, що безпосередньо реалізують функції влади (органи держави, керівні структури партій при владі, політично впливові ЗМІ, політико-економічні, військові структури); отже — це апаратна робота фахівців, що вважа­ють політику за професію.

Важливішим стимулом активації політичної поведінки є інтерес, основою якого є певна проблема буття політичної спільноти (особи). Для того щоб розуміння політичного інтере­су переросло в усвідомлену потребу дії, необхідна нова умова — психологічний імпульс готовності, бажання діяти та впевне­ність в успіху. Рушійними силами тут можуть виступати різні мотиви політичної активізації — громадянський обов'язок, резонансна інформація, незадоволення, стресові зміни, праг­нення до реалізації мети, перехід до певних політичних ролей і статусів, проходження етапів політичної соціалізації.

Залежно від домінування головного мотиву формуються вигляд і характер політичної поведінки, і вона може стати су­то емоційним відгуком на певну подію або бути зваженою, прагматичною дією з послідовної реалізації програмних рішень; може розглядатися політичними виконавцями як здійснення «місії» з відновлення, визволення, захвату тощо або бути рутинним виконанням обов'язків, що є необхідним додатком певного політичного стану.

Характер політичної поведінки обумовлюється також до­сить стійкими (практично об'єктивними) зовнішніми регу­ляторами:

— належність до соціальної спільноти або групи політич­них інтересів, які виникли через встановлення між членами певних відносин;

— членство в організації — формалізованій і структуро-ваній групі, яку утворено для здійснення конкретних ролей у політиці;

— роль — це формальні межі поведінки, яку бере на себе учасник політичної дії (або яка йому призначається зовні);

— статус — ієрархічна позиція в політиці, що визначається сукупністю політико-владних можливостей, специфікою по­літичної поведінки, обсягом функцій, які слід реалізувати.

Політологи стверджують, що в будь-якому політичному процесі його учасники найчастіше виконують такі політичні ролі:

— лідери, які очолюють політичний рух (організацію) та своїм впливом сприяють її згуртуванню і досягненню спіль­них цілей;

— активісти — посередники між лідерами і послідовни­ками; вони мобілізують учасників руху, постачають лідерам необхідну інформацію, можуть внести корективи до стратегії і тактики мас, виконують функції аналітиків і політичних технологів;

— послідовники (підлеглі, рядові), які утворюють «по­літичну масу», підтримують лідера та актив, тому що їм вони делегували представництво і захист своїх інтересів;

— «кумири думок» (інтелектуальні лідери), які не висува­ють політичних директив, але своєю інтелектуальною діяль­ністю (публіцистичною, науковою, агітаційною) утворюють акценти емоційної напруги навколо актуальних політичних проблем, що ставить їх у центр громадської уваги.

Проте, на наш погляд, поняттям політичної поведінки можна охопити будь-які види політичної активності — усвідомлену та неусвідомлену, організовану і спонтанну, постійну та епізодичну. Якщо поведінка має усвідомлений,

цілеспрямований характер, то вона без сумніву може вважа­тися політичною дією. В інших випадках ми маємо справу з виявами неусвідомленого в політичній поведінці, що за своєю природою не може вважатися діяльністю. Американський політолог Г. Лассуелл у творі «Психопатологія і політика», вперше застосувавши метод психоаналізу до вивчення політичних явищ, виявив далекі від ratio, підсвідомі мотиви-імпульси такої поведінки (схильність до агресії, сексуаль­не самоствердження, почуття провини). Для Лассуелла політичний інтерес — це продукт особистих мотивацій, які перенесені на публічний об'єкт і раціоналізовані у політич­них категоріях.

Доцільно зробити типологізацію видів політичної поведін­ки, систематизуючи їх згідно з певними критеріями:

1. За суб'єктами політичної поведінки — індивідуальна, групова, класова, національна, партійна, масова, у натовпі тощо.

2. За схильностями і психічним станом — імпульсивна, інстинктивна, емоційно-почуттєва, за настроєм, випадкова, закономірна, стихійна, неминуча, раптова.

3. За ситуаційним контекстом — стабільна, кризова, ре­волюційна, воєнна, конфліктна.

4. За організаційними формами і нормами поведінки — інституціональна, організаційна, партиципаторна, статутна, апаратно-номенклатурна, субординаційна, легітимна (неле-гітимна), неформальна.

5. За тривалістю поведінки — одинична акція, подія, фе­номен чи динамічний пролонгований процес.

6. За гостротою виявів поведінки — незгода до боротьби, протест, гнів, ненависть, бунт, війна.

7. За ступенем доцільності й успіху — функціональна і дисфункціональна, ефективна і низькоефективна, конструк­тивна і деструктивна, консолідуюча і дезінтегруюча.

Опанування моделей (різновидів) політичної поведінки триває протягом останніх етапів політичної соціалізації лю­дини. Запропонувати тут якусь універсальну модель майже неможливо, адже процес засвоєння політичних цілей, обран­ня ідеалів та наближення до стандартів політичної поведінки в кожному конкретному суспільстві є специфічним і обумов­леним особливостями культурних середовищ. Так, амери­канські політологи Д. Істон і Дж. Денніс із теорії «політичної підтримки» виокремлюють 4 фази політичної соціалізації американських дітей та підлітків від 3-х до 13-ти років:

I фаза — політизація, коли дитина усвідомлює, що по­літична влада більш важлива, ніж батьківська;

II фаза — персоналізація політичної влади у свідомості ди­тини з реальними персонами, що її символізують (полісмен, губернатор, президент);

III фаза — ідеалізація, коли визначним і відомим політич­ним фігурам приписуються лише позитивні якості;

IV фаза — інституціоналізація, коли підліток починає сприймати владу не лише через яскраві персони, але й через її формальні інститути (партії, суд, парламент, вибори, армія, уряд тощо).

Проте ця схема не може бути визнана універсальною. Так, французький дослідник А. Першерон довів, що в учнів 4-6 класів шкіл Франції більш акцентовані перша і четверта фази (особливо інституціоналізація, але в абстрактних і дале­ких від реалій уявленнях). Це пояснюється специфікою фран­цузького суспільства, якому властива корпоративність і культурно-релігійна неоднорідність.

Саме тому доцільно розглянути декілька головних моделей політичної соціалізації, які суттєво відрізняються одна від одної. Виділяючи окремий тип політичної соціалізації, політологи описують стандарти, найхарактерніші зразки взаємодії індивіда і влади, в результаті якої здійснюється політична спадкоємність, передача політичних традицій від покоління до покоління. На етапі історичної соціалізації відбувається закріплення стійких зразків політичної поведін­ки особи, в якій відбивається рівень ЇЇ політичної зрілості, са­мостійності, здатності бути відповідальною за свій політич­ний вибір. На цій стадії соціалізації характер політичної взаємодії влади та індивіда може бути діалогічним, консенсу-альним чи конфліктним: це обумовлено типом домінуючої в суспільстві політичної культури та наявністю в ній різних субкультур. Західна політологія на основі характеру політич­них цінностей і норм, що приписують індивідам певні стан­дарти і зразки політичної поведінки, виокремлює декілька моделей соціалізації.

Гармонійний тип політичної соціалізації вимагає наяв­ності культурно однорідного середовища (гомогенності), зрілих демократичних традицій та громадянського суспіль­ства, які забезпечують поважний діалог індивіда і влади. Вважається, що такий ступінь політико-культурної гомоген­ності властивий американському і британському суспіль­ствам. Стабільність цих систем пояснюється схильністю до традицій; британську політичну культуру не можна уявити без старих вікторіанських цінностей, без моралі та консерва­тизму, консенсусу і толерантності, без клубів, асоціацій та інших форм недержавної політичної активності; хоча політичний «абсентеїзм» і протест також мають місце, особ­ливо на виборах.

Плюралістичний тип політичної соціалізації переважає в країнах материкової Західної Європи. Йому властивий опосе­редкований характер взаємодії особи та влади; наявність різноманітних субкультур; наявність численного «середнього класу», який сприяє політичному консенсусу в суспільстві; наявність єдиного «культурного коду», який представлений ліберальними цінностями (свобода, приватна власність, інди­відуалізм, права людини, демократія, плюралізм тощо). Стандарти політичної поведінки формуються спочатку в ме­жах своєї культурно-етнічної, конфесійної групи. Кінцева соціалізація членів цих спільнот сприяє виробленню таких якостей, як терплячість, лабільність, динамізм політичних захоплень. Консолідована демократія в межах цієї моделі політичної соціалізації ґрунтується на динамічній рівновазі трьох засад: розвинутого громадянського суспільства, кон­ституційних обмежень влади та індивідуальної свободи осо­бистості.

Суспільство незахідної цивілізації найчастіше характери­зується конфліктним типом політичної соціалізації: зли­денний рівень життя більшості населення, жорстка відда­ність індивіда місницьким цінностям клану, роду, племені гальмували досягнення згоди між владою і носіями різно­манітних цінностей. Значна культурна неоднорідність (гете­рогенність) та існування маргінальних субкультур супровод­жується постійним застосуванням політичного насильства, як у боротьбі за владу, так і в інших ситуаціях.

Гегемоністський тип політичної соціалізації західні авто­ри вважають характерним для закритих політичних систем (автаркій), здебільше тоталітаристського напряму (комуніз­му, фашизму, релігійного фанатизму). За таких умов людина входить до політики виключно через цінності певного класу (пролетаріату, буржуа), певної релігії (мусульманства, іудаїз­му), її політизованих реконструктів (ісламського фундамен-талізму, сіонізму) або політичної ідеології. Слід зазначити, що деякі фанатично політизовані та гіперідеологізовані особи в ліберально-демократичних системах також є продуктом цього типу політичної соціалізації.

 


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.006 сек.)