|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Зміни особистості в масіТема 2 Особистість людини в масі 1. Об’єднання особистостей у масу 2. Зміни особистості в масі 3. Деіндивідуалізація особистості 4. Маса та її лідери 5. Руйнування маси Об’єднання особистостей у масу Основним механізмом розвитку натовпу є масове спілкування, яке психологічно впливає на поведінку і вчинки людей. Цю властивість свідомо використовують організатори політичних акцій, масових гулянь, видовищ. За надзвичайних ситуацій (стихійні лиха, епідемії) масове спілкування розгортається стихійно, мимовільно. Основні механізми формування натовпу і розвитку його специфічних якостей – ланцюгова реакція (наростаюче взаємоспрямоване емоційне зараження), а також чутки. Визначені також основні етапи формування натовпу: - утворення ядра натовпу; - ланцюгова реакція; - процес кружіння; - поява нового спільного об’єкта уваги; - активізація індивідів через збудження. Таким чином, чітко визначається склад натовпу. Ядро натовпу, або зачинщики, – суб’єкти, завдання яких сформувати натовп і використати його руйнівну енергію у поставлених цілях. Учасники натовпу – суб’єкти, що приєднались до нього внаслідок ідентифікації своїх ціннісних орієнтацій з напрямком дій натовпу. Особливу небезпеку несуть агресивні особистості, які приєднуються до натовпу виключно через виникнення нагоди дати розрядку своїм невротичним, нерідко садистським, схильностям. В середовище учасників натовпу потрапляють і ті, хто помиляється - ці суб’єкти приєднуються до натовпу через помилкове сприйняття обстановки. До натовпу пристають пересічні громадяни - їх приваблює ексцес у якості хвилюючого видовища, яке урізноманітнить їх нудне існування. Також у натовпі знаходять собі місце люди, які схильні до навіювання, які піддаються загальному заражуючому настрою, вони без опору віддаються під владу стихійним явищам. Учасниками натовпу виявляються і просто зацікавлені, які спостерігають зі сторони. Вони не втручаються в хід подій, проте їх присутність збільшує масовість і підсилює вплив стихії натовпу на поведінку його учасників. Зміни особистості в масі Нині існує думка, що політичні традиції, особисті схильності монархів чи бажання правлячої верхівки не беруться до уваги, а точніше, втратили своє значення на тлі голосу натовпу; нібито сьогодні маси диктують поведінку уряду, голос натовпу стає домінуючим. Це, безумовно, лише часткова правда, бо здебільшого натовп має свого «пастуха», який переслідує власні егоїстичні погляди чи стоїть на захисті вподобань інших осіб. Навіть більше, людина може не усвідомлювати, що вона вчиняє. Уплив натовпу на політику – важливе питання, але варто розпочати з більш локальної теми. Із того моменту, як людина примикає до групи, поглинається масою, вона стає здатною на крайні форми насильства або паніки, ентузіазму чи жорстокості. Індивід учиняє дії, які може засуджувати його совість і які суперечать його інтересам. Кожного разу, коли люди збираються разом, у них скоро починає вимальовуватися й проглядатися натовп. Вони набувають загальну сутність, яка пригнічує їх власну, їм навіюється колективна воля. Такий тиск являє собою реальну загрозу, люди навіть можуть почуватися психологічно знищеними. Головні ознаки індивіда в масі від особистості наступні: 1) зникнення свідомої особистості та перевага несвідомої; 2) орієнтація думок і почуттів в одному і тому ж напрямку внаслідок навіювання та зараження; 3) тенденції до невідкладного здійснення навіяних ідей. Філософ Зінов'єв пише: «Справедливі і глибокі ідеї індивідуальні. Ідеї помилкові і поверхневі є масовими. У масі своїй народ шукає засліплення і сенсації». Симона Вейль, французький філософ, підтримує цю думку: «У тому, що стосується здатності мислити, зв'язок зворотній; індивід перевершує співтовариство настільки, наскільки щось перевершує ніщо, тому що здатність мислити з'являється тільки в одному, наданому самому собі розумі, а спільності не мислять зовсім». Стів Джобс, засновник однієї з найуспішніших компаній в історії людства (Apple Inc.), наприклад, не визнавав фокус-груп, пояснюючи свою позицію словами основоположника автомобілебудування та винахідника Генрі Форда: «Якби я запитав людей, чого вони хочуть, вони попросили б швидшого коня». Тим не менше, варто пам’ятати, що сформована група осіб (родина, друзі) може мати значно більше користі, ніж роздуми наодинці. Про це писали ще в Біблії: «Установимо між собою міркування та пізнаємо, що гарно» (Іов 34:4). На іншій шальці терезів маємо приклад анти утопічних книг, у яких можна виділити два яскравих напрямки формування «розпорошених» мас.
1. Акцент на розваги та постійний контакт із людьми (плюс сексуальні втіхи), який не залишає часу на роздуми. Шлях гедоніста. 2. Навіювання думки, що тільки індивід володіє достатніми знаннями та навичками для досягнення тієї чи іншої мети, але його ніхто не розуміє та вважає білою вороною. Ураховуючи, що такі погляди розділяють усі, формування об’єднань можливе, але воно матиме деструктивний характер. Якщо людина відчуває нестримне зростання життєвих прагнень і має принципову повагу до всього, що дозволяє гарно жити, то варто задуматись про «тверезість» її поглядів, бо саме це дві основні риси в психологічній діаграмі людини в масі, яка ніколи не визнає над собою чужого авторитету, доки обставини її не примусять.
Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.003 сек.) |