|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Політична свідомістьЗа поглядами суб’єкта політики Масова - реально діюча політична свідомість масової спільноти людей, яка віддзеркалюється через суспільні думки, настрої, політичні дії мас) Групова – узагальнена політична свідомість великих груп, пов’язаних з політикою.
Індивідуальна – політична свідомість конкретного індивіда, що скаладається з пізнавальних, мотиваційних і ціннісних компонентів, які забезпечують пізнання політичної сфери та участь у політичній діяльності. З погляду якості відображення дійсності Буденна – формується на базі життєвого досвіду людей. Оновні ознаки: несистематичність, фрагментарність, суперечливість, емоційність, інертність. Спосіб віддзеркалювання – суспільна психологія.
Науково-теоретична – формується певними соціальними групами на основі цілеспрямованих досліджень політичної сфери. Основні ознаки: цілісність, систематизованість, прогностичність. Спосіб віддзеркалювання: політична ідеологія.
Свідомість є віддзеркаленням реалій буття: рівня розвитку продуктивних сил, особливостей суспільно-політичної структури та систем суспільних відносин, рівня освіти й культури.
Психічну основу політичної свідомості становлять знання, емоції та оцінки, інтелектуальні структури, мислительні операції, орієнтовані на сферу політичних відносин та інститутів, соціальних норм, ролей, процесів. У всіх психічних компонентах політичної свідомості відбивається духовно опанований, засвоєний світ політики.
Політична свідомість є суб’єктивним образом політичного буття. Вона “виробляється”, створюється суб’єктами політики у процесі політичної діяльності, відносин між ними, через залученість до політичної сфери.
Політична діяльність є предметною. Її предметами є відносини, інститути, норми, цінності, позиції, ролі, статуси, ідеологічні гасла й програми, в яких втілюється й функціонує публічна влада організованого в державу суспільства. Але ця діяльність є похідною політичної свідомості. За психічним механізмом вона ідентична процесу віддзеркалення в суспільній свідомості політичної сфери суспільства.
Політична свідомість виникає у процесі практично-діяльнісного засвоєння людьми особливої форми соціальної культури станового суспільства — політики. Спосіб організації діяльності у сфері політики (її суб’єкти, цілі, напрями, засоби й методи реалізації) впливає на “анатомію” політичної свідомості.
Політична свідомість виникає з розшарування суспільства на стани, із загострення боротьби між ними за владу. Отже, політична свідомість — свідомість станова, і це є важливою соціально-історичною ознакою.
Відповідно до цього виокремлюють політичну свідомість рабовласників і рабів, феодалів і селян, буржуазії та робітників. Однак структура політичної свідомості не обмежується таким поділом.
По-перше, політична свідомість станів монолітною. Вона формується під впливом складних матеріальних, політичних, ідеологічних залежностей і чинників у межах відповідної суспільно-економічної формації.
По-друге, суспільство поділяється не лише на стани. Його структура набагато складніша і складається з великої кількості різноманітних суспільних груп, які можуть суттєво відрізняється, а відтак мати цілком несхожу політичну свідомість. Отже, крім станів суспільства носіями політичної свідомості є також групи людей, які об’єднуються на професійній, політичній, етнічній, конфесійній, демографічній та іншій основі.
Беручи до уваги останнє, зазначимо, що є масова, групова й індивідуальна політична свідомість. Співвідношення між політичною свідомістю суспільства, групи, індивіда можна схарактеризувати за допомогою схем “загальне — особливе — одиничне” та “ціле — частина”.
Формування політичної свідомості суспільства не є простим, арифметичним процесом складання індивідуальних політичних свідомостей громадян. Під час співвіднесення “одиниць” політичної свідомості такі елементи виокремлюються, у певний спосіб кристалізуються і складаються в систему, що є ядром політичної свідомості суспільства.
Взаємне перетворення множини індивідуальних свідомостей на суспільну свідомість і навпаки здійснюється завдяки політичній комунікації (обміну соціальною інформацією). У такому вимірі політична свідомість відбивається у пізнавальній діяльності, результатом якої є отримання інформації про сутність політичної сфери, її законів, зв’язків з іншими царинами життя суспільства.
Пізнання політичного світу відбувається на буденному та науково-теоретичному рівнях; при цьому зазначені процеси розвиваються одночасно.
Буденний (емпіричний) рівень політичної свідомості фіксує переважно зовнішні аспекти подій і явищ, що відбуваються на поверхні суспільного життя (політичних відносин, інститутів). У ньому концентрується багатий життєвий досвід учасників політичної комунікації та взаємодії.
Буденна, практично-політична свідомість створює інформаційну базу для узагальнень, на основі яких синтезуються політико-теоретичні моделі. Носіями буденної політичної свідомості є члени суспільства, які можуть нормально, раціонально мислити.
Науково-теоретична політична свідомість виходить на рівень узагальнень, аналізу механізмів управління політичною сферою суспільства. Такий рівень політичної свідомості не є загальнодоступним. Він характерний для специфічної, висококваліфікованої діяльності політичних мислителів (ідеологів, науковців та ін.). Суттю теоретичної політичної діяльності є дослідження місця політики в суспільстві, сутності й форм її виявів у публічній владі, державності і т. ін.
Науково-теоретична й буденна політична свідомість співвідносяться не тільки як такі, що перебувають на різних рівнях пізнання світу. Вони пов’язані також функцією залежності, в якій практичні утворення окреслюють межі теоретичних конструкцій.
Однак науково-теоретична політична свідомість, перебуваючи в залежності від буденної (емпіричної) політичної свідомості, не детермінується останньою цілковито й однозначно. Проблема полягає в умінні, волі й таланті протистояти певному впливу буденної свідомості на теоретичну, віддаючи належне сутності та специфіці виявів емпіричної масової свідомості.
Розглянувши основні види політичної свідомості, слід навести й два основні типи політичної свідомості: державну (етатизм) і антидержавну (анархізм).
Етатистський тип політичної свідомості виходить з позиції, що інтереси держави є найвищими, вона має бути монополістом публічної влади і добродійником (найвидатніші представники цієї концепції — Н. Макіавеллі, Т. Гоббс, Г. Гегель).
На відміну від етатистського анархістський тип політичної свідомості характеризується несприйняттям усіх політико-юридичних норм держави й суспільства. Політична влада вважається злом, а держава — експлуататором і ворогом свободи (провідні ідеологи цієї концепції — П. Прудон, М. Штірнер, М. Бакунін).
Класифікуючи типи політичної свідомості, користуються й такими параметрами, як централізм — децентралізм.
Наведемо централістську типологію політичної свідомості:
• Комуно-соціалістична — характеризується концентрацією власності; крайній ступінь — економічне безправ’я.
• Монархічна — характеризується концентрацією влади, владним авторитаризмом; крайній ступінь — тиранія.
• Націоналістична — характеризується родовим, вузькогру повим світосприйманням; крайній ступінь — шовінізм.
Децентралістська типологія політичної свідомості:
• ліберальна — розподіл власності; крайній ступінь — монополізм;
• анархістська — розподіл влади, владна децентралізація; крайній ступінь — повне безвладдя;
• інтернаціональна — позародове, загальногромадянське світосприйняття; крайній ступінь — імперський космополітизм.
2. Політична ідеологія є стрижнем політичної свідомості індивідуального, колективного соціального суб'єкта і вирішальною мірою визначає рівень його політичної культури.
Політична ідеологія — система концептуально оформлених політичних, правових, релігійних, естетичних і філософських уявлень, поглядів та ідей, які відображають ставлення людей до дійсності й одне до одного, способи пізнання та інтерпретації буття з позицій цілей, ідеалів, інтересів певних соціальних груп та суб'єктів політики.
Вперше термін “ідеологія” (грец. idea — слово, вчення) було вжито французьким філософом і економістом Дестютом де Трасі на початку XIX ст. (“Елементи ідеології”).
Виникла ідеологія не відразу. За певних умов життя спільноти спершу стихійно з'явилася соціальна психологія, яка створила підґрунтя для вироблення, поширення і засвоєння ідеології даної спільноти. Безпосередньо її створюють представники класу, соціальної групи (або суб'єкти, які виражають їх інтереси) — теоретики, політичні діячі, лідери тощо. Вони теоретично доходять тих самих висновків, які соціальна група, клас утверджують практично. На основі систематизованих і обґрунтованих поглядів, пропущених через призму інтересів, ідеалів класу чи соціальної групи, формуються їхні самосвідомість і політичні відносини. А сукупність політичних інтересів, ідей та ідеалів, програм та політичних відносин певного класу (групи) з іншими соціальними спільнотами і становить предмет політичної ідеології.
Політична ідеологія виконує низку функцій:
Захисна функція. Передбачає захист інтересів та ідеалів класу (групи). В ній теоретично осмислюються і формулюються становище та потреби цих спільнот, що сприяє втіленню їхніх інтересів у життя, виробленню відповідних їм типів мислення, поведінки і програм діяльності.
Пізнавальна функція. Її сутність — озброєння громадян знаннями про політичну дійсність, сприяння зростанню їхньої політичної культури. Однак політична ідеологія не завжди адекватно відображає реальність, часто виявляє упередженість. На відміну від “чистої” науки, яка шукає тільки істину за допомогою різних наукових методів пізнання, вона дбає ще й про захист інтересів та ідеалів класу, певного режиму тощо.
Соціально-регулююча функція. Політична ідеологія сприяє формуванню і координуванню відносин між соціальними спільнотами за певними принципами, впливає на реалізацію соціально-економічних, політичних та інших програм розвитку суспільства, на політичну активність і соціальний вибір громадян. Завдяки цьому вона стає засобом згуртування певної групи та її прихильників, чинником налагодження чи руйнування стосунків між об'єднаннями людей.
3. Термін «політична культура», вперше використаний німецьким філософом XVIII ст. І. Гердером, ввів у науковий обіг наприкінці 50 — на початку 60-х рр. XX ст. американський вчений, політолог Габріель Алмонд. Аналізуючи структуру політичної системи суспільства, Алмонд виділив такі її складові елементи, як політичні інститути (держава, партії, групи інтересів), що реалізують функції влади та управління, і політичні орієнтації (знання, цінності, настанови, ідеали), які характеризують поведінку суб'єктів політики. Останні, у своїй сукупності, й отримали назву «політична культура».
Сучасна наука дає низку трактувань поняття політичної культури. У найзагальнішому визначенні політична культура — це зумовлена історичним досвідом система відносно стійких цінностей, настанов та переконань, що визначають поведінку суб'єктів політичних відносин.
До основних функцій політичної культури відносять:
- функцію ідентифікації (формування групової ідентичності, усвідомлення індивідом свого місця в системі політичних зв'язків і відносин);
функцію політичної соціалізації та адаптації (залучення людини до політичної сфери, засвоєння індивідом політичних знань, норм і цінностей, що сприяють формуванню необхідних якостей для виконання певних функцій і ролей);
функція політичної орієнтації (вироблення знань про політичні явища і процеси);
інтегративна функція (об'єднання індивідів і соціальних груп на основі певної системи політичних цінностей та ідеалів);
комунікативна функція (забезпечення збереження, нагромадження й передачі знань, інформації про політичні явища й процеси);
регулятивна функція (вироблення взаємодії суб'єктів політичних відносин, забезпечення функціонування політичної системи).
У структурі політичної культури можна виділити нормативний елемент (накопичений політичний досвід), ціннісний елемент (політична свідомість) та поведінковий елемент (моделі політичної поведінки).
Політичний досвід, накопичений протягом історичного розвитку суспільства, містить у собі існуючі соціальні норми — звичаї, традиції, моральні та релігійні норми, а також норми права. Носіями політичного досвіду виступають стереотипи, міфи і символи.
Політичний стереотип (гр. stereos — твердий, і typos — відбиття) — це спрощене, схематичне уявлення про політичний об'єкт. Ознаками стереотипу є емоційна забарвленість (окрім інформації, стереотип містить у собі позитивне або негативне ставлення до будь-чого або до будь-кого) та усталеність (стереотип не пов'язаний із реальною дійсністю, базується на обмеженому політичному досвіді). При цьому, деформуючи реальні знання про політичні об'єкти, стереотипи досить часто стають засобом політичного маніпулювання. Під маніпулюванням (лат. manus — рука) в даному випадку розуміється визначальний вплив на суспільну думку або політичну поведінку, спонукання до тих або інших політичних дій в умовах зниження критичності свідомості. Зниженню критичного осмислення ситуації сприяє відсутність реальної інформації про об'єкт, використання неусвідомлених компонентів сприйняття (зокрема — релігійних, політичних, економічних та ін. забобонів), групових оцінок того, що відбувається (масових емоцій) та ін.
Політичний міф (гр. mythos — слово) — це стійкий помилковий, некритичний, емоційно забарвлений образ, уявлення про політичні події, явища та процеси. Політичні міфи є наймогутнішим засобом для маніпулювання політичною свідомістю.
Політичний символ (гр. symbolon — знак) представляє собою знак, що виконує комунікативну функцію між суб'єктами політичних відносин. Політична символіка може бути представлена як сукупність державних символів і атрибутів влади, національно-державних і культурно-історичних форм та образів політичної культури суспільства, а також символів, що утворюють знакову систему певних політичних течій. До основних видів політичної символіки в сучасному суспільстві відносять: державну (прапор, герб, гімн, девіз), ритуально-процесуальну (інавгурації, коронації, присяги, пікетування, демонстрації), наочно-агітаційну (гасла, плакати, листівки, політичну рекламу), умовно-графічну (колірну символіку, емблеми, медалі, грамоти), скульптурно-архітектурну (архітектурні спорудження, пам'ятники, скульптури) та ін.
Особливим символом політичної культури виступає мова як система знаків, наділених певним знаменням, що використовується для збереження, перетворення та передачі інформації. Структура мови, поняття, що в ній існують, відображають характер соціально-політичних зв'язків, структуру конкретного типу політичної системи, а також саму систему розподілу політичної влади. Зберігаючи спільні для людей політичні знання, досвід та моделі поведінки, мова сприяє формуванню групової політичної ідентичності. Саме тому сучасні держави приділяють велику увагу мовній єдності. Наявність лінгвістичних підгруп усередині суспільства може спричиняти конфліктність у державі (Квебек — у Канаді, Каліфорнія — в США, східні та західні регіони України).
Політична свідомість визначається як система політичних знань, цінностей і переконань людей, на підставі яких формуються усталені політичні орієнтації та настанови по відношенню до політичної системи та їх місця в даній системі, складаються відповідні моделі політичної поведінки.
У структурі політичної свідомості можна виділити статичні елементи — політичні знання (знання про політичну систему, інститути і процедури, за допомогою яких забезпечується участь людей в політичному процесі), політичні цінності (певні судження про політичне життя, про політичні цілі та відповідні переваги — законність, порядок тощо), політичні переконання, що формуються на підставі знань і цінностей як сукупність уявлень, що характеризують певний політичний ідеал (демократія, анархія, авторитаризм та ін.), політичні орієнтації (настанови щодо певної політичної системи і відповідної моделі поведінки в політичному процесі), а також динамічні елементи (громадська думка, масові настрої та ін.).
За суб'єктним складом політична свідомість поділяється на індивідуальну, групову і масову. Виділяють також повсякденну форму (що характеризується розмитістю, стихійністю становлення її компонентів) та теоретико-ідеологізовану форму політичної свідомості (що виходить зі стрункої системи політичних уявлень і поглядів на основі певної ідеологічної концепції).
Політична поведінка — це взаємодія соціальних суб'єктів (індивідів, соціальних груп) і політичної системи. Вона безпосередньо зумовлюється існуючим політичним досвідом та політичною свідомістю. До основних форм політичної поведінки відносять політичні участь і політичні неучасть (абсентеїзм).
Політична участь — це вплив соціальних суб'єктів на функціонування політичної системи, формування політичних інститутів та процес вироблення політичних рішень.
На політичну участь громадян впливають як об'єктивні фактори (тип політичної культури, розклад політичних сил), так і суб'єктивне ставлення до політичної системи, цінностей даної політичної культури, мотиви участі в політиці, потреби, знання та інформованість.
Одна з найпоширеніших вітчизняних класифікацій політичної поведінки передбачає виділення таких форм політичної участі, як активна участь (наприклад, у виборах, референдумах, мітингах, демонстраціях) і пасивна участь (яка передбачає відмову від активних дій у політичній сфері, таку форму поведінки, що обмежується дотриманням встановлених норм).
Згідно з однією з найвідоміших західних класифікацій політичної поведінки, автором якої є англійський учений А. Марш, виділяють три основних типи політичної участі:
Ортодоксальну участь — дії, що забезпечують усталене функціонування політичної системи (участь у голосуванні, лобіювання інтересів, мітинги, демонстрації). Неортодоксальну участь — несанкціоновані законом дії або дії, спрямовані проти політичної системи (бойкоти, неофіційні страйки тощо). Політичні злочини — політична діяльність з використанням нелегітимної сили (революції, війни, тероризм та ін.). До найпоширенішого типу політичної участі відносять електоральну поведінку (участь у виборах). На її спрямованість впливає, перш за все, ідентифікація конкретного виборця з певною соціальною групою або партією. Коло виборців, які голосують за певну партію або кандидата, називають електоратом (від лат. elector — виборець).
На електоральну поведінку помітно впливають такі фактори, як рівень індивідуальної політичної культури та політичної свідомості, ступінь інформованості населення, стан політичної інфраструктури, соціальна динаміка та ін.
Серед форм політичної участі важливе місце займають протестні форми.
Політичний протест — це прояв негативного ставлення до політичної системи в цілому або до її окремих елементів, норм, цінностей у відкритій, демонстративній формі. Виникнення політичного протесту, як правило, пов'язане із неефективністю реалізації політичної влади. До протестних форм відносяться мітинги, демонстрації, обструкції, бунт, тероризм (найнебезпечніша форма політичного протесту), а також такі форми, як політичний хеппенінг, політичний анекдот та ін.
Демонстрації (лат. demonstratio— показувати) і мітинги представляють собою масові збори населення з метою обговорення питань поточного політичного життя, підтримки певних вимог до органів державної влади, висловлення протесту проти її рішень тощо. Дані види політичної поведінки характеризуються безпосередньою активною участю громадян у політичному житті, розраховані на провокування відповідної реакції конфронтуючої групи або органів державної влади, привертання суспільної уваги. Демонстрації та мітинги тісно пов'язані з іншими формами політичного протесту, спрямованими на протидію політичній системі — бойкотом, пікетуванням, масовими маршами та ін.
Страйк (італ. basta — досить) -— форма політичного протесту, що виявляється в масовому припиненні праці з метою завдання впливу на процес прийняття певних рішень, задоволення економічних або політичних вимог.
Бунт — нелегальна форма політичного протесту, стихійне повстання, заколот; як правило — відповідна реакція на певні дії державних органів влади.
Обструкція (лат. obstructio— перешкода) — засіб політичної боротьби, що виявляється в затягуванні ухвалення політичного рішення, законопроекту, у зриві певного заходу (засідання парламенту, зборів та ін.).
Бойкот (англ. boycott, від Boycott — ім'я англійського управляючого маєтком Ч. К. Бойкоту, по відношенню до якого вперше у 1880 р. ірландськими орендарями була застосована така міра) — форма політичного протесту і метод політичної боротьби, що полягає в повному або частковому припиненні відносин з окремою особою, організацією, державою з метою примусити задовольнити політичні або соціально-економічні вимоги.
Тероризм (лат. terror— жах, страх) — це здійснення політичної боротьби засобами залякування, насильства, фізичної розправи з політичними супротивниками. Термін «тероризм» увійшов у політичну теорію й практику ще з кінця XVIII ст., а з 70-х рр. XX ст. широке поширення одержав термін «тероризм міжнародний».
Однією з нових протестних форм у сучасному політичному житті є політичний хеппенінг (англ. happening — випадок, подія), який представляє собою своєрідну форму політичної участі, що проявляється в масових театралізованих діях політичного характеру.
Політичний анекдот — лінгвістична форма реакції (відреагування агресії) проти окремих лідерів, діючих інститутів влади або існуючої ідеології. Переказ політичного анекдоту є символічною боротьбою проти певної політичної сили (і одночасно символічним актом перемоги над нею). Причиною існування політичного анекдоту є відсутність легальних каналів прояву протесту у сфері політики (виборів, демонстрацій тощо).
Політичній участі протистоїть політична неучасть — абсентеїзм (лат. absentia — відсутність), під яким розуміється свідоме ухилення від участі в політичному житті, часткова або повна втрата інтересу до політичного життя.
З метою зменшення рівня аполітичного абсентеїзму в деяких державах введені такі форми участі в політичному житті, як голосування за дорученням, поштою або через Інтернет (Естонія); боротьба з абсентеїзмом можлива також і шляхом введення обов'язкового вотуму — юридичного обов'язку виборців брати участь у голосуванні (Італія, Австралія, Бельгія, Греція, Туреччина, Аргентина, Єгипет), а також шляхом стимулювання виборчої активності, використання методів заохочень (так, в Андоррі громадяни, які прийшли на виборчу дільницю, отримують склянку вина або невеличку грошову винагороду).
Типи політичної культури. У сучасній науці існує декілька класифікацій типів політичної культури. Найпоширенішим є розподіл політичної культури на три основних типи, представлений класиками теорії політичної культури — американськими вченими Г. Алмондом та С. Вербою.
Відповідно до запропонованого вченими підходу виділяють три різні («ідеальні») моделі, що визначають роль громадян у політичному процесі — парафіяни, піддані та учасники, яким відповідають три основні типи політичної культури — патріархальний, підданський та активістський. Парафіяни мають досить неясні уявлення про уряд і політику. Це можуть бути сільські жителі, які живуть у віддалених місцевостях, або ж просто люди, що ігнорують політику та її вплив на їхнє життя. Відповідно, внаслідок практично повної відсутності у громадян політичних знань про загальнонаціональну політику, а також навичок політичної участі, для патріархального типу культури (або культури місцевих громад) є характерною орієнтація на традиційні, общинні цінності, підкорення не існуючій державній владі, а конкретним особистостям (вождям), відсутність очікувань щодо політичної системи.
Піддані, у свою чергу, пасивно підкоряються державним чиновникам і законам, але не голосують і активно не залучаються до політичного життя. Таким чином, для підданського типу політичної культури (або культури підкорення) характерне пасивне ставлення громадян до політичної системи.
Учасники реально або потенційно залучені до політичного процесу. Вони інформовані про політичне життя, висувають вимоги до політичної системи й залежно від виконання цих вимог підтримують певних політичних лідерів. Відповідно, активістському типу політичної культури (культурі участі) властива орієнтація громадян на активну взаємодію із політичною системою. Ґрунтуючись на результатах порівняльного дослідження політичних культур низки сучасних країн, Г. Алмонд та С. Верба виділили змішаний тип політичної культури — «громадянську культуру», яка характерна для більшості демократичних систем. В її межах більшість громадян можуть бути активними в політиці, тоді як інші виконують більш пасивну роль — роль підданих.
Інший принцип класифікації пропонує представник функціонального підходу Є. Вятр, який поділяє політичні культури за типами політичного режиму на тоталітарну, авторитарну та демократичну. Для тоталітарної політичної культури характерні: заідеологізованість політичної свідомості; відданість лідеру, культ влади; наявність великої кількості політичних стереотипів і міфів; примусова (мобілізаційна) політична участь. Авторитарній політичній культурі, на відміну від тоталітарної, властиві такі ознаки: відсутність обожнення влади, любові до політичних лідерів; відсутність єдиної загальнообов'язкової ідеології; відчуженість особистості від політики, пасивне ставлення населення до влади, аполітичність. Для демократичного типу політичної культури характерні: дотримання законів, відкритість і прозорість дій органів влади; активна участь громадян у політиці; пріоритет прав людини, орієнтація на знання і професіоналізм. Представник комунікативного підходу до вивчення політичної культури англійський соціолог К. Поппер виділяє відкритий і закритий типи політичної культури. Закритий тип характеризується орієнтацією на власні цінності та норми, традиціоналізмом, нездатністю до комунікації та інновацій. Для відкритого типу політичної культури характерні здатність до розвитку, модернізації, обміну цінностями, сприйняття політичного досвіду інших культурних систем, ідеологічний плюралізм.
Особливе місце в класифікації політичних культур займає порівняльний цивілізаційний підхід, що припускає виділення різних типів політичних культур, які існують у різних цивілізаціях. У найзагальнішому вигляді виділяють західні та східні політичні культури. До характеристик західної політичної культури відносять політичну активність, свободу особистості, ліберально-демократичні цінності, інноваційний характер. Особливостями східної політичної культури є її закритий характер, традиційність, харизматичний тип лідерства, пріоритет духовно-релігійних норм у регулюванні соціальних відносин.
Виходячи з класичного цивілізаційного принципу, виділяють такі типи політичних культур: індо-буддійську, конфуціансько-буддійську, ісламську, західну та православну. Структурний підхід до вивчення політичної культури передбачає виділення типів культур за ступенем згоди населення відносно базових цінностей і форм політичного устрою. Так, за даним критерієм американський політолог В. Розенбаум виділяв фрагментарні та інтегровані типи культур, а Г. Алмонд і Дж. Пауелл — консенсусні та конфліктні. Інтегрована (консенсусна) культура характеризується наявністю домінуючої культури — сукупності політичних орієнтацій і моделей поведінки, притаманних більшості населення, що стає базою для соціального консенсусу, стабільних політичних відносин. Для фрагментарної (конфліктної) культури характерна відсутність консенсусу щодо головних політичних цінностей, уявлень щодо ефективності функціонування політичних інститутів, визнання прийнятності різних форм політичної участі. Відсутність домінуючої культури позначається на характері політичного життя, породжує конфліктність у суспільстві.
Врахування історико-культурних розходжень, традицій у розвитку національних культур дозволив Г. Алмонду та С. Вербі виділити відповідно до домінуючої в суспільстві культури такі типи:
- англо-американську культуру, для якої є характерною гомогенність, наявність єдиної системи політичних цінностей, що надають культурі стабільність; - континентально-європейську культуру, для якої властива фрагментарність, присутність у складі національної (домінуючої) культури субкультурних політичних утворень за наявності базових для всього суспільства культурних цінностей; - доіндустріальну (авторитарно-патріархальну) культуру, якій притаманна традиційність та диференціація; - тоталітарну культуру, для якої характерна інтеграція на основі єдиної загальнообов’язкової ідеології. Отже, політична культура не може бути абсолютно однорідною. Різноманітність інтересів різних соціальних груп породжує різні моделі політичної культури — субкультури, які існують у будь-якій країні. Насамперед це явище характерне для поліетнічних, федеративних та багатоконфесійних держав.
Політична субкультура Політична субкультура (від лат. sub— під, і cultura— культура) визначається як сукупність політичних орієнтацій і моделей поведінки, що суттєво відрізняються від домінуючих у суспільстві. Національні, етнічні, мовні, релігійні розходження можуть по-різному поєднуватися між собою. Субкультурні розходження, що систематично впливають на політичні переваги та політичні курси, отримали назву культурних розломів. Згідно з теорією Г. Алмонда і Дж. Пауелла, існують поперечні та кумулятивні культурні розломи. Розломи кумулятивного характеру характеризують зіткнення людей або соціальних груп одночасно з цілої низки питань, тоді як поперечні розломи визначають протистояння груп з подібними культурними показниками тільки з одного питання. Якщо лінії розломів у країні мають кумулятивний характер (об'єднуючи, наприклад, мову, расову або етнічну приналежність, релігію та історію), особливо, при співпадінні з економічною нерівністю, то вони утворюють підґрунтя для насильства та безкомпромісної політичної боротьби. В ситуації, коли окремі соціально-культурні розходження посилюють інші, політичне напруження різко зростає, що може призводити до розгортання політичних конфронтацій.
6Відродження, особливо в посттоталітарних державах, етнічності (етнічної ідентичності), розвиток місцевих, регіональних культур, безумовно, збагачує все світове співтовариство, сприяє формуванню толерантного ставлення до представників інших культур, до носіїв інших цінностей і культурних норм. Однак, з іншого боку, зіткнення з нормами і цінностями інших культур (та субкультур) може стати причиною виникнення політичних конфліктів і криз, призводити до посилення зворотних тенденцій — зростанню фундаменталізму та екстремізму.
Екстремізм (лат. extremus— крайній) може бути визначений як схильність тих або інших політичних сил до крайніх поглядів, використання нелегальних форм політичної участі (бунти, погроми, тероризм) для досягнення політичних цілей.
Фундаменталізм (лат.fundamentum— підстава) представляє собою суспільно-політичну течію, ідеологію, що характеризується радикальним неприйняттям змін, модернізації соціальної та політичної систем, прихильністю до традицій, відстоювання релігійних, етичних, національних принципів.
В останні десятиліття у світі спостерігається різке зростання релігійного фундаменталізму. Назва даної течії походить від напрямку в протестантизмі, який виник перед першою світовою війною в США і відкидав будь-яку критику Біблії, був спрямований на захист «фундаментальних принципів» релігійних догм від ліберального протестантського раціоналізму. Пізніше в Європі, на Близькому Сході та в США з'являються інші фундаменталістські — іудейські та мусульманські — об'єднання, які протистоять релігійній модернізації.
У політичній сфері сьогодні найбільш радикальним є ісламський фундаменталізм — через відсутність в ісламській історії та культурі традиції відокремлення церкви від держаки — ісламські фундаменталісти ставлять своїм головним завданням створення релігійних (теократичних) держав, виступаючи потужним фактором поляризації та дезінтеграції міжнародних політичних відносин.
4. Рівень політичної культури визначають у процесі політичного становлення особистості. Якщо соціалізація взагалі являє собою процес засвоєння індивідом певної системи знань, норм і цінностей, то політична соціалізація означає залучення членів товариства до його цінностей і до форм громадської діяльності.
Процес політичної соціалізації має на меті: — прищеплення новим членам суспільства основних елементів політичної культури і свідомості; — створення сприятливих умов для накопичення членами суспільства політичного досвіду, що його потребує політична діяльність і творчість усіх бажаючих; — якісне перетворення відповідних елементів політичної культури — необхідної умови суспільних змін. Різні механізми передачі культурних традицій і норм у певних політичних системах дають змогу вирізнити відповідні типи політичної соціалізації.
Гармонійний тип політичної соціалізації. Відображає психологічно нормальну взаємодію людини та інститутів влади, раціональне й шанобливе ставлення індивіда до правопорядку, держави, усвідомлення ним своїх громадянських обов´язків.
Гегемоністський тип. Відображає неглтивне ставлення людини до будь-яких соціальних і політичних систем, крім «своєї».
Плюралістичний тип. Свідчить про визнання людиною рівноправності з іншими громадянками, їхніх прав і свобод, про її здатність змінювати свої політичні пристрасті й переходити на нові позиції, до нових ціннісних орієнтацій.
Конфліктний тип. Формується на остові міжгрупової боротьби, протистояння взаємозалежних Інтересів і тому вбачає мету політичної участі в збереженні лояльності до своєї групи та підтримці її в боротьбі з політичними супротивниками.
Етапи політичної соціалізації особистості: 1-й етап – політизація, під час якого у дітей під впливом оцінок батьків, їхніх стосунків і реакцій формуються перші уявленні про світ політики. 2-й етап – персоналізація. У цей період сприйняття влади персоніфікується. Зразками влади стають, наприклад, фігури президента, прем'єр-міністра або поліцейського. На 3-му етапі – етапі ідеалізації – найважливішим політичним фігурам приписують певні якості, і на цій основі утворюється стійке емоційне ставлення до політичної системи. 4-й етап, який отримав назву інституціонального, характеризується переходом від персоніфікованого сприйняття політики до більш абстрактного. На цій стадії закладаються уявлення про інститути влади (виконавчої, законодавчої і судової).
Процес політичної соціалізації детермінують чинники різного соціального рівня. На мікросоціальному (макро - великий, значимий) рівні суттєвий вплив на формування стереотипів політичної свідомості та поведінки громадян справляють пануючі у суспіль-стві соціально-економічні стосунки, специфіка етно-національного та релі-гійно-конфесійного спілкування, характер політичної влади, зміст націо-нальної культури. На мезосоціальному (середній рівень)рівні такими чинниками є становище певних соціально-класових, етнічних, конфесійних, професійних, територі-альних, статево-вікових та інших великих соціальних груп у суспільстві, їх культурні традиції. На мікросоціальному (малий, вузький) рівні процес політичної соціалізації багато в чому залежить від родинних традицій, стосунків на роботі, специ-фіки неформального спілкування тощо. В останній час у зв?язку з розвитком тенденцій інтернаціоналізації та глобалізації соціально-економічних, полі-тичних та культурних стосунків, все більший вплив на процес політичної соціалізації здійснюють явища, що відбуваються на мегасоціальному рівні, - рівні розвиток економічної кооперації, політична інтеграція, регіональні та глобальні конфлікти і кризи тощо.
Слід зауважити, що чинники різних соціальних рівней неоднаково впли-вають на конкретних індивидів та різні соціальні групи. Кожен із чинників впливає на людину через призму її індивідуальних особливостей - специфі-ку світогляду, рівень інтелекту, моральні підвалини тощо. Відбиваючись у індивідуальній свідомості, чинники соціального буття набувають певної зна-чущості й виступають як сигнали, що спонукають особу до певного способу дій в царині політики.
Серед великої кількості акторів політичної соціалізації особлива роль на-лежить соціальним інститутам, які справляють цілеспрямований вплив на формування політичної свідомості і поведінки громадян. Такі інститути поз-начаються як інститути політичної соціалізації. До них слід віднести: сім?ю, школу, церкву, засоби масової інформації, громадські об?єднання та орга-нізації, політичні партії, державні органи та установи. Вплив інститутів по-літичної соціалізації на членів суспільства здійснюється за допомогою діяль-ності конкретних людей (батьків, вчителів, священиків, журналістів і т. д.), яких називають агентами політичної соціалізації. Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.037 сек.) |