|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
До композиційного вивчення роману «Повія» Панаса МирногоЗГУБЛЕНЕ ЖИТТЯ (Українська література в загальноосвітній школі. – 2003. – № 4) с.34 Питання композиції – не другорядні в літературному творі, а суттєво важливі. Літературний твір доводить до читача свої ідеї за допомогою складного розташування героїв, сцен, портретів, пейзажів та інших компонентів. Питання композиції важливі й для характеристики майстерності письменника. У романі «Повія» автор майстерно розташовує художній матеріал. Порівняно з романом «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» цей роман має досконалішу, простішу і стрункішу сюжетно-композиційну будову. У творі в хронологічній послідовності розвиваються події, відповідно змінюються характери героїв. Твір складається з 4 частин. Перші дві частини («У селі» і «У городі») мають по 8 розділів. Третя («Сторч головою») має 10 розділів, і остання («По всіх усюдах») – 15 розділів. Роман писався протягом 40 років, уперше надрукований у 1883 р. в альманасі «Рада» М. Старицького. Остаточно завершений у 1900 р. « Повія » – один з найвизначніших творів української класичної прози. Панас Мирнийвважав його вершинним у своєму доробку. Письменник малює життя села й міста після реформи 1861 року, правдиво показує класове розшарування селянства й безправне становище трудящих, у гостросатиричному плані зображує дворянство, міську й сільську буржуазію, розкриває їхню антинародну суть. Роман «Повія» – соціально-психологічний твір. Соціальне дослідження дійсності поєднується тут з психологічним аналізом поведінки персонажів. Щоб глибше розкрити психологію героїв, письменник вводить портрет, пейзаж, ліричний відступ. Ще з юнацьких років Панаса Мирного цікавила доля жінки в суспільстві. Художника хвилювали народні пісні, в яких ішлося про страдницьке жіноче життя. У щоденнику він писав: «Я часто задумуюсь над жіночою долею: та ж людина, а життя зробило з неї рабу-невільницю...» Панас Мирний обурювався насильством, яке чинилося над жінкою. Тему жіночої долі він зробив головною в своїй творчості. Тему і план роману «Повія» класик визначив так: «...головна ідея моєї праці – виставити пролетаріатку, в минулому просту селянську дівчину, показати її побут в селі (І ч.), в місті (II ч.), на слизькому шляху (III ч.), попідтинню (IV ч.)». Ми визначимо тему так: моральне падіння і трагічна доля селянської дівчини-наймички в умовах буржуазного суспільства другої половини XIX століття. Панас Мирний своє головне завдання бачить у тому, щоб показати неймовірно тяжку долю жінки, розкрити деградацію суспільної системи, яка постійно глумиться над трудящою людиною і штовхає її на слизький шлях.
Щоб досягти емоційного впливу на учнів, запропонуємо прочитати окремі епізоди (на вибір учителя), які відзначаються смисловою і композиційною завершеністю. 1. «Яке наше життя, Одарко? Одні гіркі сльози, нужда та злидні» («У селі». Р. 3. С. 165). 2. «Благословіть колядувати...» – до слів: «Христя і Федір осталися удвох» («У селі». Р. 5. С. 174). 3. «Загнибіда договорився найняти у його дочку Христю за 10 рублів» («У селі». Р. 8. С. 200). 4. «Далося мені се село узнаки, провались воно крізь землю...» («У городі». Р. 8. С. 288). 5. «Панич сидів коло столу...» – до слів: «Ні, вона зроду не бачила кращого за його» («Сторч головою». Р. 2. С. 308). 6. «Будемо пити чай укупі. Хоч раз побачу, як ми будемо жити колись»,– сказав Проценко» («Сторч головою». Р. 10. С. 407). 7. «Рояль дав акорд, і вона стиха почала «Прачку...» – до слів: «...і цілі пучки квіток полетіли співачці до ніг» («По всіх усюдах». Р. 14. С. 438). 8. «Сон колише її – і диво-диво, перед нею літо...» – до слів: «Любо Христі так, легко...» («По всіх усюдах». Р. 15. С. 591). * * * У першій частині автор розповідає про життя сім'ї Притик, про матір з її вічним горем та злиднями, про долю її дочки Христі, про те, як замерз батько, пішовши на ярмарок. Дука Грицько Супруненко – збирач податків – через те, що його син сватався до Христі, зненавидів її і всіляко намагався вижити дівчину із села. Грицькові підступи призводять до того, що Христю змушують іти в місто наймитувати. Залишившись без матері, вона вирішила не повертатися до села. Христя тяжко працювала в наймах, жила надією на краще. Однак обставини складались проти неї, вона змушена була переходити від хазяїна до хазяїна, не маючи постійного прихистку. Христя була працьовита, добра, гарна, вона любила людей. І тоді, коли була утриманкою Колісника, земельного власника, завжди стояла на боці скривджених і бажала їм допомогти. Христя – обдарована дівчина, мала гарний голос, співала в міському саду, її поетична, вразлива душа дуже тяжко переживала несправедливість. Та знайти себе, своє місце Христя не змогла ні в селі, ні в місті. Віялась від села до міста, від міста до села, віялась, зваблена чоловіками. Закохавшись у панича й зазнавши зради, вона стає на слизький шлях. Раз ступивши на хистку кладку, вона не може втриматися і летить далі – сторч головою. Любовні перипетії в готелі закінчуються жебрацтвом попідтинню. Невиліковно хвора на сифіліс, безноса, вона зимою плентається в село та й замерзає під своєю хатою, яка тепер стала жидівським шинком. У передсмертному сні Христя бачить щасливе життя у справедливому суспільстві. * * * с.35 Центральне місце в романі займає образ Христі. Героїня роману наділена інтелектом, красою, вразливою психікою. У першій частині («У селі») автор малює її образ чарівними фарбами. В описах домінують такі риси: «кругле обличчя», «чорні брови», «чорні очі», «уста, мов корали, довга коса», «біле чоло», «невисокий зріст», «очі грають, як ті зорі». Якщо приглянутися до портрета пильніше, то можна помітити й інші барви, риси звабливої жінки: "Невисока, в обличчі і в тілі по-слов'янськи кругленька, жвава. Ні тонкого стану, ні лебединої шиї..." Але ж чомусь чарувала вона чоловічу стать? Чарівність Христі, вся магія її привабливості не чорні очі, а іскорки в темній безодні зіниць, що неодноразово підкреслюються. Доля її була типова за тих соціальних умов. Батьки дівчини, в недавньому кріпаки, любили свою єдину дочку – вродливу, добру душею, веселу вдачею. Христю гнітили злидні, але вона не падала духом. У хаті холодно, нужденно та «Христя швидка, має золоті руки. Ось вона метнулася, не забарилась – уже й витопила, наварила страви й обрадувала матір». Здавалось би, жити в матері, мати свою хату, город, трудитись як слід і горя не знати. Та долю її перевернув Грицько Супруненко – сільський зборщик податків. Сфабрикувавши злочинний наклеп разом із Загнибідою, він змушує Христю йти в найми до міста. З ранку до пізньої ночі, не розгинаючись, працювала Христя у Загнибіди. Тут відчула усю гіркоту життя підневільної людини. «Наймичка, наймичка», – думала Христя, і коло серця її пекло огнем». Спостерігаючи п'яне гульбище в Загнибіди, Христя проймається ненавистю до тих дуків, які оточують її. А ще глибше ранить її душу звістка, що їх з матір'ю одурено: «Одурили, обпутали, випхали з села, щоб з Федором не була... Послужи задурно півроку в Загнибіди. Відроби, відроби»... («У городі». Р. 2). Почуття ненависті дедалі загострюється, і якось Христя ловить себе на думці про вбивство ненависного хазяїна. Вона побачила здоровенний кухонний ніж на столі... «Отим би тебе приспати». Загнибіда – п'яниця, розпусник, збагатився за рахунок народу. Він сповнений зневаги до знедолених і навіть до власної дружини. Хазяїн давно задивляється на Христю, як на нову здобич... В образі Христі найприкметнішою рисою є доброта. По-доброму ставилася вона і до хазяйки. Між ними був лад, товариські стосунки. «Зате Загнибідиха ходила за Христею, як за своєю молодшою сестрою». Христя має ясний розум і чутливе, щире серце, їдучи до матері в гості, вона помічає соціальну нерівність, бачить багаті крамниці і злиденних людей: «...бідноту виперли аж на край міста, в смітники та пустки...». То сумує Христя, побачивши бідні, обшарпані хатки, то радіє вільному просторові, зеленій долині. А думки пригнічують, навіюють сум: «Ні, немає щастя й талану бідним на цьому світі і не буде ніколи...» І згадалися своя недоля, і як її випхали з села в найми на глум чужинцям, а безпомічну матір зоставили на плач, на журбу. А чим порадує матір, коли її запідозрюють у вбивстві дружини Загнибіди? Через велику купюру ( 50 рублів ), що їй дав Загнибіда, Христю заарештовують. Мати не може витримати сорому й наруги, з туги за дочкою вона помирає. Христя дуже любила матір, тільки й радості було, поки жила мати, а тепер і ця іскорка радості згасає. «І Христя викрикувала жалібні слова, приливаючи ще жалібнішими сльозами...» Чи могла Христя залишитися в селі? Мати померла, землю забрали сільські власті, Карпо Здір привласнив хату Притик, а згодом продав її жидові. Тому про село, де панували Супруненки і Здори, Христя говорить так: «Далося мені це село узнаки, провались воно крізь сиру землю». Повернувшись до міста, Христя наймається до секретаря думи Рубця. Знову гірке наймитування, важка праця. Та Христі не звикати, вона пнеться з усіх сил, намагається догодити. У ІІІ частині («Сторч головою») Христя розкривається новою гранню – до неї прийшло справжнє кохання. Обранцем Христі був панич Проценко, що квартирував у Рубця. Дівчина зачарована його ставленням до неї: увагою, ласкою, щирістю. Письменник майстерно підкреслює контраст зовнішньої привабливості панича і його внутрішньої хижацької суті: «Лоб широкий, високий – з мармуру виточений, і на ньому над очима, неначе дві бархатки, чорніло дві брови...» Дівчина й гадки не мала, що перед нею підступна людина, ловелас. У солодких розмовах запевняв, що забере її до губернського міста, обіцяв жити разом: «Будемо пити чай укупі. Хоч раз побачу, як ми будемо жити колись». «Боже, яка вона була щаслива. Уперше зроду чує вона рівною себе з ним, близькою до його. Як навісна, вона кидається до чайника, чи не поспів ще чай, то стакани перемиває. Серце в неї так б'ється, руки тремтять: а він дивиться на неї, сміється» («Сторч головою». Р. 10). Часом сумнів краяв душу Христі, чи добре це, що вона покохала панича? Згадуючи своїх подруг Мар'ю і Марину, яких знеславили злі люди, Христя здригалась, їй робилося страшно. «Вона бачила, що життя випихає її на той самий шлях, по якому пішла Марина». Долю своєї героїні художник простежує, показуючижорстокість тодішньої дійсності. І знову Христя на вулиці, вигнана Рубцем. Проминуло п'ять років. І в IV частині («По всіх усюдах») вона з'являється перед читачем у образі співачки. Вона молода, весела, гарна, і ті сумні колізії її життя, хоч і завдали їй страждань, проте не зламали молодечого завзяття: «Співачка Наташа круглолиця, чорнява, наряджена у чорне оксамитове плаття, котре так ішлося до її білого лиця, вона наче лілея, виділялася серед своїх товаришок» («По всіх усюдах». P. l.). Згодом вона стає коханкою Колісника – члена земства. Він відвозить Христю до маєтку Веселий Кут, купленого ним за земські гроші. Цей період життя героїні особливо гнітючий і важкий. Панас Мирний – тонкий психолог, він через сон, роздуми, переживання показує порухи душі героїні. Христя вся в тривогах і муках. Сум та туга давлять її. То вона задумується: хто вона – утриманка Колісника, яка віється від одного пристановища до іншого; то згадує свою хату, й думки про рідні місця ще більше додають їй болю. с.36 В образі Христі показано цільну натуру, що, пройшовши крізь важкі життєві випробування, зберегла кращі якості людини. Автор особливо наголошує на доброті, щирому серці героїні. «Добра душа, багато добра робить, – говорять про неї селяни. – Не те що другі, як розбагатіють, – забули Бога і людей. А Христя – ні, все для людей. За їх лихо добром оддячує». Отже, Христя, попри всі удари долі, – сила творча, яка шукає вияву в добрих вчинках, у намаганні допомогти людям. Побувавши в Мар'янівці, вона проймається співчуттям до односельців, радить Колісникові, щоб той повернув слобожанам стави і городи. Христя завжди була на боці селян, з якими брутально обходився Колісник. Вона умовляє ненаситного глитая зменшити страждання бідняків. Деспотизм і відвертий цинізм Колісника боляче вразили душу: «її така важка туга пройняла, такий жаль увійшов у саме серце, якого вона досі не звідувала». Образ Христі об'ємний. Героїня має тонку душевну організацію, складну гаму почуттів. Її життя – це ціла низка утрат та горя, ціла вервечка випадків, котрі піднімали її вгору, щоб впустити сторч головою. Крах авантюри Колісника (привласнив 20 тисяч земських грошей), його самогубство стають початком останнього акту трагедії жінки. Зруйновано останній прихисток Христі. А далі йде стрімкий, неминучий рух униз, до вуличної повії, до безносся, до загибелі. Через Книша вона влаштовується в готель, стає професійною проституткою. Та недовго їй довелося орудувати грошима, пити дорогі вина, носити шовки. Невзабарі безносою від страшної хвороби, загорнутою у ряднину жебрачкою-повією з'являється вона на темних, брудних вулицях. «Зима. Земля скована морозом, покрилася білим снігом. Сонця не видно. Один вітер гуляє по волі, гуде та реве, мов туже посеред того всесвітнього гробовища» («По всіх усюдах». Р. 15). Христя у дранті, з обмороженими руками й ногами добирається до рідної Мар'янівки. Тільки тепер, у напівбожевільному маренні, визріває у неї тверде рішення: «Моя хата... Батьківська хата, заберу, відсужу». Виснажена, тяжко й безнадійно хвора, вона опускається на призьбу рідної оселі, де вже був шинок, і замерзає... Хто винен? Звичайно, буржуазне суспільство. [ ?!? ] Земці, чиновники, крамарі й інші пани і підпанки, буржуа отруїли, згубили життя людини, яка мала потенційні можливості стати доброю господинею, дбайливою дочкою, вірною дружиною. [ ?!? ] У передсмертному сновидінні Христя бачить власний лан: «Лани без міри, без краю. Вітер гойда молодий колос. «Чиє се поле?» – пита вона. – Христине поле», – чує у відповідь». Автор мріє, щоб володарем землі була людина-хлібороб і щоб ніхто не мав права відібрати у неї земельного наділу. А сон колише Христю і навіває іншу картину. І бачить вона себе у статках. І кидає кошти не на що інше, як на навчання грамоти і ремесла дівчат і покриток. «Школу таку відкрила. І диво: зовсім непутяще, що запопаде, а, дивись, год-другий побула – такою невсипущою хазяйкою робиться: і усе знає, все вміє» (Ч. 4. Р. 15). Отже, у сні наша героїня бачить майбутнє. Це вимріяне, краще, вільне життя, в якому немає гноблення, визиску людини людиною. Таке майбутнє було заповітним ідеалом і самого письменника. Смерть матері й смерть Христі – гнівне засудження несправедливого буржуазного суспільства. Жорстоким і немилосердним в гонитві за наживою виглядає нижчий прошарок панівної верхівки суспільства: Загнибіда, Здір, Рубець, Книш, Колісник, їхні наміри егоїстичні. Усі вони дбають лише про власну наживу, не виявляючи співчуття до інших. Світ, у якому панують вовчі закони, виштовхує ще одну «пропащу силу». І якщо Чіпка в пошуках правди свою силу витратив у стихійній помсті, зійшов на хибний шлях і загинув, то Христина сила пропала ще невитраченою. Тому автор показує її в передсмертному сні, де вона ніби продовжує жити й розкривається як достойна, гідна поваги людина. Головна сюжетна лінія – життєвий шлях Христі – наскрізна, стержнева, організуюча. Вона переплітається з лініями інших персонажів роману, які допомагають повніше розкрити головний образ. Майстерно змальовано представників новоспеченого панства, сільських глитаїв, породжених капіталістичною дійсністю. Зловісна постать для Христі – Грицько Супруненко. Не одну душу занапастив, не одну сім'ю розорив. Він жорстокий, скупий, по-звірячому ставиться до беззахисних селян. Це він – причина всіх Христиних бід. Якщо Супруненко почав розорювати сім'ю Притик, то Карпо Здір розорив родину остаточно. Не встигла померти мати Христі, як він розпорядився їхнім майном: хату спродав жидові, а землю привласнив, – і цим самим вижив Христю з Мар'янівки. Викрито у творі й міську буржуазію. Загнибіда, Колісник, Рубець, Проценко були безпосередньо причетні до долі головної героїні. Христя потрапляє в найми до Загнибіди. Це жорстока, розпусна людина, вбивця своєї дружини. Розбагатів на шахрайстві. Це він своїми злочинними діями змусив Христю віятись від одного прихистку до іншого. Проценко – український «народолюбець». Він видає себе за інтелігента, українофіла. Говорить про народне горе, про українську мову, літературу, на словах проповідує любов до людини, а насправді робить зворотне. Це егоїст, розпусник. Його девіз: «Життя – вдача; бери від нього, що дає воно, бери на час, знаючи, що нема на світі нічого вічного. Не давай зівака, коли воно саме дається тобі до рук». Негідник і лицемір, удаючи з себе заступника бідних людей, Проценко зваблює і підманює Христю, чим штовхає її на згубний шлях. Колісник – у минулому крамар, тепер земський діяч, великий землевласник. Він накрав земських грошей, «строячи мостки та греблі, жорстоко експлуатував селян і від цього розбагатів». Загарбавши сотні десятин землі, с.37 графський маєток Великий Кут, Колісник став одним із керівників земства, крав, обдурював, пригноблював людей. Цей 80-річний багач підманює Христю. Дарує їй гроші, дорогі шовки, тримає її біля себе як утриманку, ревнує, докоряє, гнітить її, перетворює Христю на рабиню. Рубець і його дружина Пистина Іванівна також виявились не з привітних хазяїв наймички Христі. Рубець хвалиться перед гостями: «Добра робітниця»,– але не жаліє дівчини, змушує тяжко працювати. Хазяї виганяють Мар'ю, а «Христя виконує тепер усю роботу за двох...». Під кінець Рубець зводить рахунок і з Христею: дає їй дві зелені бумажки... І – на вулицю. Проти хижацтва, сваволі буржуазії і дворян підносить голос протесту інтелігент і демократ, товариш Христі Лука Федорович Довбня: «Я вам усе по правді скажу. Не вірте ви нікому, усе то брехня. Як давно колись крали, так і тепер крадуть...» Про Довбню говорили, що він «розумний чоловік», «нігіліст», «просвітитель». Критика пореформеної дійсності в романі «Повія» має різко викривальний, революційно- [? ] демократичний характер.
Під час композиційного аналізу варто вдатися до бесіди, поставивши ряд запитань: 1. Розкажіть про життя Христі в батьків. 2. Як проходили Різдвяні свята на селі? Участь у них Христі. 3. Чому померла Христина мати? 4. Які думки у дівчини викликало наймитування в місті? 5. Чи мала Христя свій власний притулок? 6. Чому вона знову повертається в місто? 7. Розкажіть про життя дівчини в наймах. 8. Хто такий Григорій Петрович Проценко? 9. Чи була Христя обдарованою натурою? Назвіть її позитивні риси. 10. Розкажіть про перебування Христі у Веселому Куті. 11. Чим зумовлений земський обід у Колісника? 12. Охарактеризуйте бабу Оришку. Чи можна сказати, що вона накликала своїм ворожінням на Христю біду? 13. Чи можна вважати кульмінаційним моментом у житті головної героїні самогубство Колісника? 14. Назвіть кульмінаційні точки в сюжетній лінії Христі. 15. До кого Христя під час своїх поневірянь ставилася якщо не з повагою, то зі щирим співчуттям? 16. Поясніть слова з передсмертного сну Христі: «Вона ходить по полю, по котрому поросло жито, пшениця». 17. Чи можемо ми сказати, що Христя бачить віщий сон? 18. Чи актуальний роман Панаса Мирного сьогодні? Складання схеми – цікава пошукова робота. Учні вже набули умінь у визначенні сюжетних моментів. Нове завдання змусить застосувати теоретичні знання на практиці.
Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.012 сек.) |