АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

Естетичні пошуки в прозі Михайла Коцюбинського

Читайте также:
  1. ЕСТЕТИЧНІ ІДЕЇ КАНТА
  2. Імпресіоністична проза Михайла Коцюбинського
  3. Культурна криза другої половини XIX ст. та пошуки шляхів виходу з неї
  4. Образи вчителів у малій прозі Б. Грінченка
  5. Пошуки складальної друкарської форми
  6. Розвиток соціальної та соціально-психологічної прози, нові теми й мотиви в прозі, ідеологічні тенденції в поезії й прозі

ІСТОРІЯ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

КІНЦЯ ХІХ СТОЛІТТЯ

 

 

Тернопіль

ТНПУ

Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України

Тернопільський національний педагогічний університет

імені Володимира Гнатюка

 

Кафедра історії української літератури

Владислав Гижий, Тетяна Бідованець

ІСТОРІЯ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

КІНЦЯ ХІХ СТОЛІТТЯ

Плани практичних занять, самостійна робота, кредитно-модульні блоки, індивідуально-дослідні завдання, питання для самоконтролю, тести

 

Тернопіль

ТНПУ

ББК – 82.3 (4 Укр)²

С 163

 

 

Гижий В.Л., Бідованець Т.М. Історія української літератури кінця ХІХ століття. Плани практичних занять, самостійна робота, кредитно-модульні блоки, індивідуально-дослідні завдання, питання для самоконтролю, тести. – Тернопіль: ТНПУ, 2011. – 100 с.

 

Рецензенти:

У навчальному посібнику відповідно до вузівської програми з курсу «Історія української літератури кінця ХІХ століття» подано плани практичних занять, самостійна робота, кредитно-модульні блоки, індивідуально-дослідні завдання, питання для самоконтролю, тести для студентів філологічного факультету, що сприятиме формуванню в майбутніх філологів цілісної картини розвитку історії української літератури кінця ХІХ століття.

 

Рекомендовано до друку вченою радою Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка (протокол № 10 від 22 червня 2011 року)

ББК – 82.3 (4 Укр)²

Вступ

ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 1

Модерністський дискурс прози кінця ХІХ століття

Практичне заняття № 1-2 (4 год.)

Естетичні пошуки в прозі Михайла Коцюбинського

 

План

1. Народницька спрямованість ранніх оповідань М.Коцюбинського («Андрій Соловійко, або Вченіє світ, а невченіє тьма», «21-го грудня, на Введеніє», «Дядько та тітка»). Тема просвітницького поліпшення долі селянина. Особливості наративного дискурсу. Схематичність мислення наратора. Функції ремінісценцій з творів Т.Шевченка, Панаса Мирного, О.Кониського.

2. Оповідання про дітей: «Харитя», «Ялинка», «Маленький грішник». Симпатія автора до дитячих персонажів. Високі моральні якості як підґрунтя для народницької інтерпретації простих людей. Засоби вираження внутрішнього світу дитини. Специфіка змалювання природи, провідні мотиви поетичного світу письменника. Багатство художнього слова. Вплив творчих досягнень І.Нечуя-Левицького та Панаса Мирного на жанрову та сюжетно-композиційну своєрідність творів про дітей. Панас Мирний про оповідання «Харитя».

3. Абсолютний та відносний характер ідей справедливості, добра і правди в їх соціальному й моральному аспектах в оповіданнях і повістях 90-х pp. («На віру», «П'ятизлотник», «Ціпов’яз», «Хо», «Лялечка», «Для загального добра»). Образ позитивного героя в ранній творчості М.Коцюбинського. Модерне трактування родинно-побутового конфлікту в оповіданні «На віру». Високе душевне благородство бідняків Хоми і Хими в оповіданні «П’ятизлотник», драматизм внутрішніх переживань героїв. Індивідуальний характер внутрішнього мовлення. Архетип Каїна та Авеля в оповіданні «Ціпов’яз». Сюжетно-композиційна своєрідність оповідання «Хо», сатиричне висміювання страху в образах «старих українофілів». Ідейне банкрутство народницьких уявлень в оповіданні «Для загального добра», традиційний образ Дон Кіхота в особистості Тиховича. Висока оцінка твору І.Франком. Іронічне ставлення наратора до образу Раїси Левицької як представника народницької теорії «малих діл» в оповіданні «Лялечка».

4. Новаторство письменника в зображенні життя національних меншин України: молдаван, татар, турків («Для загального добра», «Пе-коптьор», «Відьма», «В путах шайтана», «На камені»).

5. Героїко-романтичний характер оповідання «Дорогою ціною». Жанрово-композиційна своєрідність творів. Особливості наративного дискурсу.

6. Риси імпресіоністичної поетики у новелах «Цвіт яблуні», «Intermezzo», «Невідомий».

7. Відображення динаміки суспільних суперечностей, психологічних колізій у новелах про революційні події початку ХХ ст. («Сміх», «Він іде!», «Невідомий», «Подарунок на іменини», «Persona grata»). Особливості поетики. Функція художньої деталі.

8. Новаторське трактування традиційної теми села в повісті «Fata morgana». Характеристика образів, особливості художньої манери. Символізм назви твору. Імпресіоністичне вираження настроїв учасників революційних подій, зображення масової психології. Особливості розвитку сюжету та його модерна семантика в контексті нових історико-соціальних та естетичних сподівань. Специфіка поєднання поетики імпресіонізму, критичного реалізму та натуралізму в повісті.

9. Фольклорна основа повісті «Тіні забутих предків». Своєрідність поєднання міфологічного і реалістичного начал. Історія кохання у творі, духовно-естетичний сенс теми любові. Особливості композиції і сюжету (асоціативний монтаж, аплікація та ін.). Характер конфлікту повісті, аналогії та розбіжності її змісту з творами Лесі Українки, Ольги Кобилянської, О. Олеся. Порівняльний аналіз наративного дискурсу повісті у фільмі та художньому тексті.

10. Творчість М. Коцюбинського в оцінці українських літературознавців (С.Єфремов, П. Филиповича, С. Павличко, Н. Білоцерківець та ін.).

 

Тексти для опрацювання:

«Харитя», «На віру», «Ялинка», «П'ятизлотник», «Маленький грішник», «Ціпов'яз», «Помстився», «Хо», «Для загального добра», «В путах шайтана», «Андрій Соловійко», «Лялечка», «Дорогою ціною», «На камені», «Цвіт яблуні», «У грішний світ», «Під мінаретами», «Сміх», «Він іде», «Невідомий», «Persona grata», «Пе-коптьор», «В дорозі», «Intermezzo», «Fata morgana», «Тіні забутих предків», «Подарунок на іменини», «Коні не винні».

Література:

1. Агеєва В. Імпресіоністична поетика М. Коцюбинського // Слово і час. – 1994. – № 9-10. – С. 11-17.

2. Агеєва В. Мотиви й варіації // Слово і час. – 1996. – № 3. – С. 32-40.

3. Агеєва В. П. Українська імпресіоністична проза. — К., 1994.

4. Білоцерківець Н. „Тіні забутих предків» / Любов і смерть у М. Коцюбинського // Сучасність. – 1994. – № 1. – С. 76-82.

5. Єфремов С. Історія українського письменства. – К., 1995. – С. 540-545.

6. Калениченко Н. Л. Великий сонцепоклонник: Життя і творчість Михайла Коцюбинського. — К., 1967.

7. Колесник П. Й. М. Коцюбинський — художник слова. — К., 1964.

8. Костенко М. Художня майстерність Михайла Коцюбинського. – К., 1969.

9. Кузнецов Ю. Імпресіонізм в українській прозі кінця ХІХ поч. ХХ ст. (Проблеми естетики і поетики). – К.: Зодіак – ЕКО, 1995. – 304 с.

10. Кузнєцов Ю. Поетика прози Михайла Коцюбинського. – К., 1989.

11. Кузнецов Ю. Розвиток психологізму в українській прозі кінця ХІХ — поч. ХХ ст.. // Проблеми історії та теорії реалізму української літературі ХІХ – поч. ХХ ст. – К.: Наукова думка, 1991. – С. 221-249.

12. Кузнєцов Ю. Б., Орлик П. І. Слідами феї Моргани: Вивчення творчості М. М. Коцюбинського в школі. — К., 1990.

13. Куп'янський Й. Я. Літопис життя і творчості Михайла Коцюбинського. — К., 1965.

14.Логвин Г. М. Коцюбинський та імпресіонізм // Дивослово. – 1996. – №10. – С. 17-19.

15. Логвиненко Н. Фольклорно-етнографічні джерела повісті „Тіні забутих предків» // Дивослово. – 1997. – № 1. – С. 57

16.Павличко С. Пристрасть і їда: особиста драма М. Коцюбинського // Сучасність. — 1994. — № 12.

17.Піддубна Р. „Тіні забутих предків» // Слово і час. – 1992. – № 11. – С. 68.

18.У вінок Михайлу Коцюбинському: Зб. ст. і повідомлень. — К., 1967.

19.Филипович П. П. «Цвіт яблуні» М. Коцюбинського // Филипович П. П. Літ. — крит. ст. — К., 1991.

20.Черненко О. Михайло Коцюбинський — імпресіоніст // Сучасність. –1987.

 

Завдання:

1. З’ясувати значення літературознавчих термінів: імпресіонізм, структура, новела, оповідання, образок, повість, кіномонтаж, індивідуальний стиль письменника, поезія в прозі, етюд, акварель, художня деталь, „потік свідомості», точка зору, наратор, модернізм.

2. Законспектувати статті:

Агеєва В. Імпресіоністична поетика М. Коцюбинського // Слово і час. – 1994. – № 9-10. – С. 11-17.

Білоцерківець Н. „Тіні забутих предків» / Любов і смерть у М. Коцюбинського // Сучасність. – 1994. – № 1. – С. 76-82.

Павличко С. Пристрасть і їда: особиста драма М. Коцюбинського // Сучасність. — 1994. — № 12.

Филипович П. П. «Цвіт яблуні» М. Коцюбинського // Филипович П. П. Літ. — крит. ст. — К., 1991.

3. Скласти хронологічну таблицю життя і творчості М.Коцюбинського.

4. Розробити тести для учнів 8 класу за твором М.Коцюбинського «Дорогою ціною» та для учнів 10 класу за творами «Intermezzo», «Тіні забутих предків».

5. Написати етюд

 


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.006 сек.)