|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Лінійна та циклічна схеми розвитку суспільств: позитивні риси та недолікиI. Лінійна схема розвитку суспільств виходить із головного концептуального положення – суспільство розвивається поступово, рівномірно, прямолінійно. Із кожним етапом розвитку суспільство наближається (немов “за лінійкою”) до якісно кращого типу соціальних відносин. В теоретичній соціології виділяють два варіанти лінійної схеми розвитку суспільств: · лінійне чергування марксових формацій; · чергування цивілізацій. 1. Теорія суспільно-економічних формацій (К.Маркс): У соціальній філософії марксизму виділяють 5 типів суспільно-економічних формацій (типів суспільств, заснованихї на певному способі виробництва): 1. Первісно-общинний лад – первинна (архаїчна) формація, структура якої характеризується взаємодією общинних і родових форм спільності людей. Хронологічно вона охоплює час від виникнення соціальних відносин до появи класового суспільства. Тобто, початком первісно-общинного ладу є часи первісного стада, що змінюється ранньою і розвинутою родовою общиною і завершується етапом військової демократії, зародженням общинної державності, де виникає класова диференціація. Для первісно-общинного суспільства загалом характерно: · спільна власність на засоби виробництва (землю, знаряддя праці); · наявність особистої, індивідуальної власності на зброю, предмети побуту; · релігійно-містичний світогляд, що є квінтисенцією надбудови первісно-общинних суспільств. 2. Рабовласницький лад – антагоністичне суспільство, яке виникло “на розвалинах” первісно-общинного ладу, із наявність пануючого класу рабовласників та експлуатованого класу рабів. Крім цього виділяються “проміжні верстви” вільного населення: дрібні власники (ремісники, селяни) та люмпен-пролетаріат (розорені ремісники та селяни). Для рабовласницького суспільства характерно: · основою виробничих відносин стає приватна власність на засоби виробництва і рабів; · розвиваються інститути державності. 3. Феодальний лад (від лат. feodum – помістя) виникає через синтез варварських та цивілізаційних (римських) традицій, розпад рабовласницьких відносин. Для нього характерно: · головним засобом виробництва стає земля, що знаходиться у монопольній власності класу феодалів; · господарство ведеться силами дрібних власників – селян, які перебувають у кріпацькій залежності; · політичний устрій (від дрібних міст-держав до централізованих абсолютистських монархій); · на пізньому етапі зароджується мануфактурне виробництво та капіталістичні відносини, які стають домінуючими через буржуазні революції. 4. Капіталістичний лад характеризує суспільство індустріального типу. В основі: · приватна власність на засоби виробництва і експлуатація найманої праці робітників; · антагонізм між буржуазією та пролетаріатом відбувається через головне протиріччя капіталізму – між суспільним характером праці і приватновласницькою формою привласнення її результатів; · кульмінація протиріч приводить до соціальної революції. 5. Комуністичний лад має 2 фази: соціалізм та комунізм. В основі комуністичного ладу економічна зрілість та відсутність приватної власності на засоби виробництва і експлуатації праці. При соціалізмі існують 2 форми власності на засоби виробництва: державна та колгоспно-кооперативна. При комунізмі передбачається єдина загальнодержавна власність, повинні зникнути відмінності між розумовою та фізичною працею, містом і селом. В кінцевому варіанті такого суспільства відмирають політичні і правові інститути, ідеологія, держава. Ряд дослідників (до прикладу, Л.Васильєв) звертають увагу на методологічну помилку такої спрощеної схеми розвитку суспільств. Ще К.Маркс до названих суспільно-економічних формацій додавав так званий азіатський спосіб виробництва. Це – спосіб поєднання виробничої активності сільських общин та економічного втручання держави. Фактично держава через експлуатацію общин є організатором виробництва матеріальних благ. В такій ситуації держава є єдиним експлуататором, а все населення (не дивлячись на соціальну структуру) є експлуатованим. Такий стан речей був характерний для країн Сходу. Отже, країни Сходу (Індія, Китай, Японія і т.д.) немали класичної рабовласницької або ж феодальної суспільно-економічної формації. Рабовласництво не перейшло в феодалізм, бо на руїнах Римської імперії зник античний світ, який був уособленням класичного рабовласництва. Отже, рабовласництво було тупиковою магістраллю суспільного розвитку. В свою чергу феодалізм в прямому розумінні є продуктом Європи. На думку дослідників феодалізм сформувався на базі прафеодалізму, який був з’єднувальною ланкою між первісно-общинним ладом і феодалізмом в Європі. Прафеодалізм – це період, коли знать вже виділилася в окрему групу, забезпечивши собі привілеї, володіє землею. Селяни в свою чергу зберігаютьт як особисту свободу, так і власність на землю. Тобто, не відразу, після розпаду первісного ладу виникають великі господарства (феоди) феодалів, що володіють землею та закріпачують селян. Підсумувавши, лінійну схему розвитку суспільств можна представити наступним чином:
· первісно-общинний лад → рабовласницький лад (тупиковий варант суспільного розвитку); · первісно-общинний лад → прафеодалізм → феодалізм → капіталізм (для країн Заходу); · первісно-общинний лад → азіатський спосіб виробництва → капіталізм (для країн Сходу). Позитивною рисою цієї схеми розвитку суспільств є можливість створення моделі суспільного розвитку через розвиток продуктивних сил (економічний детермінізм). Негативною рисою є однолінійність теоретичної конструкції. Всі суспільно-економічні формації вибудовуються в один ряд, всі суспільства “повинні” їх “пройти”. Методологічна вада була засвідчена ще самим К.Марксом, який окремо говорив про азіатський спосіб виробництва. Радянські дослідники сформулювали концепцію прафеодалізму, яка відкорегувала теорію суспільно-економічнихї формацій. Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.004 сек.) |