№
| Тема уроку
| Основні поняття для засвоєння
| Матеріал для музичного сприймання
| Матеріал для виконання
| Учнівські музичні проекти
|
І семестр. Тема 1. Жанри камерно-вокальної музики (8 год.)
|
|
Жанрова палітра музичного мистецтва
| Визначення жанрової палітри музичного мистецтва. Класи-фікація жанрів музичного мистецтва.
|
Е.Гріг Концерт для
ф-но з оркестром (ля-мінор). 1ч.
|
«Шкільний корабель» сл.К.Ібряєва
Муз.Г.Струве
|
Проект «Моя фонотека»
|
|
Історія вокальної музики
| Визначення характерних ознак вокальної музики та її різ-новиди. Типологія голосів людини. Світові школи вокальної майстерності. Вокальні манери співу.
| Дж. Верді. Арія герцога з опери «Ріголетто» у вик. Л.Паваротті, П.Домінго, Х.Каррераса; Лучо Далла. «Пам’яті Карузо» у вик. Лучано Паваротті.
|
«Шкільний корабель» сл.К.Ібряєва
Муз.Г.Струве
|
Проект «Світова вокальна скринька»
|
|
Камерно-вокальна скринька.
| Поняття «камерна музика», «камерний спів», «художня пісня». Характерні ознаки камерно-вокальної музики. Жанри камерно-вокальної музики. Особливості музичних вокальних циклів.
| Ф.Шуберт. «У дорогу!» з вокального циклу «Прекрасна мельниківна»; М.І. Глінка
«Попутна пісня» з вокального циклу «Прощання з Петербургом».
|
Українська народна пісня «Од Києва до Лубен»
|
Проект «Вокальний вернісаж»
|
|
Пісенний жанр. Народна пісня.
| Поняття «пісня». Основні різновиду жанру пісні. Палітра української народної пісні. Різновиди українських народних пісень за змістом, будовою, виконанням, характером.
|
Українська народна пісня «ой під вишнею» (в обр. тріо Мареничів). Українська народна пісня «Летіла зозуля» (у вик. Н.Матвієнко)
|
Українська народна пісня «Од Києва до Лубен»
|
Проект «Фольклорний калейдоскоп»
|
|
Історія пісні.
| Поняття композиційної будови (форми) вокальної музики. Будова та різновиди пісні. Поняття «популярина пісня». Музичний супровід до пісні.
| муз. Д.Крижанівського, сл.Т.Шевченка - «Реве та стогне Дніпр широкий»; Муз.К.Меладзе, сл.Д.Гольде – «Квітка-душа» у вик. Н.Матвієнко та хору «Берегиня».
|
муз. Д.Крижанівського, сл.Т.Шевченка - «Реве та стогне Дніпр широкий»;
|
Проект «Пісенний Дніпро»
|
|
Гімн – урочиста пісня.
|
Характерні ознаки жанру «гімн». Літературна основа музики. Зв'язок музики та літератури. Історія створення Державного гімну.
| Муз. М.Вербицького, сл. П.Чубинського – Державний гімн України; муз. М.Лисенка, сл. О. Кониського – «Молитва за Україну» у вик. Національ-ної заслуженої академічної капели України «Думка»; «Gaudeamus» («Гаудеамус») – гімн студентської молоді; Футбольний гімн; Гімн олімпіади; Гімн Євро -2012 (на вибір вчителя).
|
муз. Д.Крижанівського, сл. Т.Шевченка - «Реве та стогне Дніпр широкий»;
|
Проект «Гімн моєї родини»
|
|
Звучить романс
| Поняття «романс». Характерні ознаки романсу як жанру ка-мерно-вокальної музики. Історія розвитку жанру укра-їнського романсу. Зарубіжний романс. Поєднання жанрів. Вокальний та інструментальний романс.
| Українська народна пісня «Місяць на небі» у вик. во-кального дуету; «Черемшина» (муз. В. Михайлюка, сл. М.Юрійчука) у вик. Д.Гна-тюка; «Не щебечи, соловейку» (муз. М.Глінки, сл. В.Забіли) у вик. А.Солов’яненка.
|
«Музика землі» сл. та муз. А. Житкевич
|
Проект «Українські романси»
|
|
Камерний зал композитора. Урок узагальнень.
|
Поєднання камерних вокальних жанрів. Повторення вивченого.
| Муз. В.Камінського, сл.Л.Ко-стенко «Пелюстки старовин-ного романсу» у вик. О.Поно-марьова. Український народ-ний романс «Взяв би я бан-дуру» у вик. О.Малініна. Муз. Д. Бонковського,сл. К.Думит-рашка. «Чорнії брови, карії очі» у вик. В.Гришка – фраг-менти творів.
|
«Музика землі» сл. та муз. А.Житкевич
|
Проект «Моя фонотека» (продовження)
Тестові
Завдання
|
Тема 2. Жанри хорової музики (8 год.)
|
|
Хорова музика.
|
Характерні ознаки жанрів хорової музики. Історія розвитку хорової музики. Поняття «хорова музика»
| «Свят» («Sanctus») – на основі канону Й.Пахельбеля; «Завжди з тобою» («Always With You») – у вик. хору хлоп-чиків «Libera» (Лондон).
|
«Тихо над річкою» сл.С.Черкасенка, муз.П.Батюка
|
Проект «Хоровий електронний кошик»
|
|
Видатні імена в хоровому мистецтві.
|
Різновиди хорових колективів. Хорова енциклопедія виконавства. Історія розвитку хорового жанру в Україні, видатні хорові колективи.
| Українська народна пісня «Дударик» в обр. М. Леонто-вича у вик. Національного заслуженого академічного народного хору України ім. Г.Вірьовки; «Тихо над річкою» сл. С. Черкасенка, муз. П.Батюка у вик. Львів-ської державної хорової капе-ли «Дударик» - фрагменти творів.
|
«Тихо над річкою» сл.С.Черкасенка, муз.П.Батюка
|
Проект «Хорова енциклопедія»
|
|
Співає хор.
|
Види хорів. Хорова партія. Розташування голосів на сцені. Характеристика тембрів голосів.
| А.Ведель. «Многії літа» - у вик. академічного хору; «Богородице Діва, радуйся» - у вик. хору; С.Рахманінов. Хор «Богородице Дева, радуйся» - у вик. мішаного хору (фрагменти з творів)
|
«Веселкова пісня» муз. О. Жилінського, сл. О.Кононенка
|
Проект «Звучить хор»
|
|
Знайомтесь: кантата.
| Характерні ознаки жанру кантати. За-рубіжна та вітчиз-няна кантата. Композиційна будова (форма) кантати.
| С.прокоф’єв. Кантата «Олександр Невський» (фрагменти)
|
«Веселкова пісня» муз. О. Жилінського, сл. О.Кононенка
|
Проект «У країні кантати»
|
|
Духовна музика. Меса. Хорал.
| Характерні ознаки жанру меси. Історія розвитку жанру меси. Духовна музика. Композиційна будова (форма) меси.
| Й.С.Бах. Меса сі-мінор. І ч. «Господи, помилуй». 5-голос-ний хор (фрагмент);Й.Бах
«Страсті за Матвієм». Заключний хорал (фрагмент); Й.С.Бах. Хоральні прелюдії «Німецька органна меса» - фрагмент. Меса «Страсті за Матвієм» у вик. митрополита Іларіона – фрагменти з творів (на вибір вчителя).
| Муз. Ю.Чичкова, сл.М.Пляцковського «Дружать музика і діти»
|
Проект «Духовна музика»
|
|
Історія реквієму та літургії.
| Характерні ознаки жанру літургії, реквієму. Історія розвитку жанру літургії, реквієму. Духовна музика. Літературна основа духовних творів. Композиційна будова (форма) літургії та реквієму.
|
В.А.Моцарт «Lacrimoza» з «Реквієму» (фрагмент); Л.Дичко «Святий Боже» з «Урочистої літургії».
|
Муз. Ю.Чичкова, сл.М.Пляцковського «Дружать музика і діти»
|
Проект «Жанри хорової музики»
|
|
Ораторія.
| Характерні ознаки жанру ораторії. Історія розвитку жанру ораторії. Композиційна будова (форма) ораторії.
| Й.Бах. Різдвяна ораторія. «Щедрик» - у вик. зведеного хору (хор хлопчиків «Libera» (Лондон), Київський хор хлоп-чиків та мішаний хор)
|
«З Новим роком, Україно» сл. і муз. Н.Май
|
Проект «Зимові казки»
|
|
Вокальна музика в театрі та кіно. Урок узагаль-нення знань.
| Особливості театральних вокальних жанрів. Різновиди театральної вокальної музики. Поєднання жанрів вокальної музики.
| П.Чайковський. Колядка з опери «Черевички» (хор жінок). Пісня «Ріка життя» з мюзиклу К. Меладзе «Вечори на хуторі поблизу Диканьки» - вик. О.Скрипка і А.Лорак та хор «Берегиня».
|
«З Новим роком, Україно» сл.і муз. Н.Май; Українська колядка «Нова радість стала»
|
Проект «Моя фонотека» (продовження)
Тестові завдання.
|
ІІ семестр. Тема 3.
Жанри камерно – інструментальної музики (10 год.)
|
| Жанрова
палітра інструменталь-ної музики
| Поняття «інструментальна» та «камерно-інструментальна» музика. Характерні ознаки жанру інструментальної музики. Класифікація інструментальних жанрів музичного мистецтва.
| Л. ван. Бетховен. П’єса «До Елізи» (для ф-но). Сучасна обробка цієї п’єси.
|
«Зима» сл. і муз. В.Островського
|
Проект «Зимові мелодії»
|
|
Грають віртуози. Камерно-інструментальна скринька.
| Визначення характерних ознак інструментальної музики. Камерні жанри в інструментальній музиці. Типологія та різновиди.
| Н.Паганіні. Каприс №24 в класичному виконанні та сучасній обробці. А Шнітке «Сюїта в старовинному стилі» у вик. камерного струнного оркестру «Віртуози Москви» під кер. В.Співакова.
|
«Зима» сл. і муз. В.Островського
|
Проект «Маестро, на сцену!»
|
|
Жанр прелюдії.
| Характерні ознаки жанру прелюдії. Історія розвитку жанру прелюдії. Композиційна будова (форма) прелюдії. Цикли прелюдій в творчості композиторів. Палітра інструментального виконавства. Прелюдії для органа.
| Й.Бах «Добре темперований клавір». Зошит №1. Прелюдія до-мажор (клавесин). Фрагменти сучасної обробки твору; М.Скорик. Прелюдія у виконанні Р.Репки.
|
«Посміхайтеся» сл. А. Дмитрука, муз. О.Осадчого
|
Проект «Цикли прелюдій у мистецтві»
|
|
Грайливе скерцо.
|
Характерні ознаки жанру скерцо. Розмаїття скерцо в світовому музичному мистецтві. Композиційна будова (форма) скерцо.
| Й.С.Бах «Жарт» із сюїти №2 (для флейти та струнного оркестру). Сучасна обробка твору для вокального ансамблю (на вибір учителя); А.Островський. Вокаліз «Trololo» у вик. Е.Хіля.
|
«Посміхайтеся» сл. А. Дмитрука, муз. О.Осадчого
|
Проект «Музиканти усміхаються»
|
|
Про що розповідає ноктюрн?
| Характерні ознаки жанру ноктюрн. Тематична палітра ноктюрнів. Композиційна будова (форма) ноктюрна. Ноктюрн у вокальній музиці. Поєднання жанрів.
| Е.Гріг. Ноктюрн №4 з циклу «Ліричні п’єси» - у сольному виконанні та оркестровому (на вибір учителя) А. Бабаджанян. Ноктюрн. Ф.Шопен. Ноктюрн сі-мажор у вик. С.Ріхтера.
|
«Хлоп’ята і дівчата» сл. І.Діка, переклад Н.Забіли, муз. А.Островського
|
Проект «Таємниця ноктюрна»
|
|
Етюд у музиці.
| Характерні ознаки жанру «етюд». Етюди в мистецтві, різновиди. Композитори – автори музичних етюдів. Цикли етюдів та різні види техніки виконавця. Композиційна будова (форма) етюду.
|
О.Скрябін. Етюд №2.
Ф. Бургмюллер «Араабески» (етюд)
|
«Хлоп’ята і дівчата» сл. І.Діка, переклад Н.Забіли, муз. А.Островського
|
Проект «Етюди митців»
|
|
Мистецтво імпровізації.
| Характерні ознаки жанру варіацій. Види варіацій. Мистецтво імпровізації та варіювання. Поєднання жанрів. Вокальні та хореографічні варіації. Композиційна будова (форма) варіацій.
|
С.Рахманінов. Рапсодія на тему Паганіні для ф-но з оркестром.. С. Рахманінов. Варіації на тему Ф.Шопена.
|
«Весняна пісня» сл. Кр. Овербека, переклад М.Познанської, муз. В.А.Моцарта.
|
Проект «Весняні варіації»
|
|
Рондо запрошує в коло.
|
Характерні ознаки жанру рондо. Розмаїття рондо. Вокальне виконання інструментальних творів. Вокальне виконання рондо – друге життя інструментального твору. Композиційна будова (форма) рондо.
|
В.А.Моцарт «Рондо в турецькому стилі» із сонати №11 ля-мажор для ф-но. Турецьке рондо в сучасній обробці; В.А.Моцарт. Рондо для скрипки з оркестром сі-бемоль-мажор; Ж.-П. Ревербері «Фантазія» у вик. оркестру «Rondo Veneciano» («Венеціанське рогдо») – на вибір вчителя.
|
«Весняна пісня» сл. Кр. Овербека, переклад М.Познанської, муз. В.А.Моцарта.
|
Проект «Незвичайне музичне коло»
|
|
Соната
| Характерні ознаки жанру сонати. Жанр сонати та етапи його розвитку. Різновиди сонат. Композиційна будова (форма) варіацій. Цикл сонат.
|
Й.Гайдн. Соната для ф-но ре – мажор (№37) І ч. К.Дебюссі. Соната для віолончелі та фортепіано ре –мінор.
|
«Музика» муз. Ю.Рожкова,
сл. І.Боровика
|
Проект «Мої враження від сонати»
|
|
Квартет. Урок узагальнення знань.
|
Характерні ознаки жанру квартету. Історія розвитку жанру. Композиційна будова (форма) квартету.
| Б.Лятошинський. Квартет №2 для двох скрипок, альта та віолончелі; Й.Штраус. Полька «Грім і блискавка» у вик. струнного квартету.
|
«Музика» муз. Ю.Рожкова,
сл. І.Боровика
|
Проект «Моя фонотека»
(продовження)
Тестові завдання.
|
Тема 4. Жанри симфонічної музики (9 год.)
|
|
Жанрова палітра симфонічної музики.
| Характерні ознаки жанрів симфонічної музики. Жанри великої та малої форми в симфонічній музиці. Програмна та не програмна симфонічна музика.
|
Л. ван. Бетховен Симфонія №5
І ч. Сучасна обробка твору (уривок).
|
«Козацька пісня» муз. та сл. А.Мігай
|
Проект «Лунає симфонічна музика»
|
|
Зустріч з увертюрою.
| Характерні ознаки жанру увертюри. Історія розвитку жанру. Увертюра як самостійний жанр симфонічної музики. Композиційна будова (форма) увертюри.
|
Г.Свиридов. Оркестрова увертюра до фільму «Час, уперед!»; В.Дашкевич. Увертюра до фільму «Шерлок Холмс та Доктор Ватсон»
|
«Козацька пісня» муз. та сл. А.Мігай
|
Проект «Моя колекція телевізійних увертюр»
|
|
Концерт для друга.
|
Характерні ознаки жанру концерт. Види концерту. Композиційна будова (форма) концерту.
|
К. Сен-Санс. Концерт №2 для ф-но з оркестром ІІІ ч.
|
«Цвіт землі» муз. О.Золотник, сл. М.Сингаївського
|
Проект «Концерт для друга»
|
|
Симфонічні варіації.
|
Характерні ознаки жанру симфонічної варіації. Композиційна будова (форма) поеми.
|
М.Равель «Болеро» - фрагменти
|
«Цвіт землі» муз. О.Золотник, сл. М.Сингаївського
|
Проект «Танцювальна музика»
|
|
Шляхами симфонії.
| Характерні ознаки жанру симфонії. Історія розвитку симфонії в музичному мистецтві. Композиційна будова (форма) квартету.
|
П.Чайковський. Симфонія №6
І ч., експозиція
|
«На безіменній висоті» муз. В.Баснера, сл. М.Матусовського, переклад Д.Луценка.
|
Ппроект «Музика крізь століття»
|
|
Українська симфонічна поема.
|
Характерні ознаки жанру симфонічної поеми, фантазії. Особливості композиційної будови (форми) фантазії.
|
С.Людкевич. Дві симфонічні поеми – «Дніпро», і «Пісня юнаків»; Н.Шульман. Фантазії на теми пісень Великої Вітчизняної війни.
|
«На безіменній висоті» муз. В.Баснера, сл. М.Матусовського, переклад Д.Луценка.
|
Проект «Пісні воєнних років»
|
| Симфонічна сюїта. Урок узагальнення знань.
| Характерні ознаки жанру симфонічної сюїти. Особливості композиційної будови (форми) сюїти.
| М.Римський – Корсаков. Симфонічна сюїта «Шехеразада» (фрагменти)
|
«Пісня про Україну» сл. і муз. Н.Май
|
Проект «Альбом музичних казок»
|
| Звучить симфо-нічна музика. Підсумковий урок.
|
Повторення основних понять і термінів, які вивчалися протягом року.
|
Ф.Ліст. Концерт №1 для ф-но з оркестром (фрагменти)
|
«Пісня про Україну» сл. і муз. Н.Май
|
Проект «Моя фонотека»
(завершення)
Тестові завдання
|
| Урок – концерт.
Підсумковий урок року.
|
Повторення вивченого.
|
Музична вікторина
|
Повторення пісень
|
|