|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Етична думку XX в. Альберт ШвейцерАльберт Швейцер (1875 - 1965) виклав своє етичне вчення в працях "Культура і етика", "Філософія релігії І. Канта" та інших. Швейцер виділяв у житті два періоду: • егоїстичний період самоствердження - присвячений задоволенню приватних прагнень; • моральний, християнський - період самозречення, служіння людям. Чим більший уваги людина приділяв собі у першій половині життя, тим кращий він розвинув свої і тим паче корисний буде людям у другій частині життя. Такий висновок Швейцер зробив основі свого життєвого досвіду: у віці 30 років він пожертвував благополучної життям і успішній кар'єрою заради місіонерської діяльність у Африці. Він побудував схему прийняття морального рішення (переходу до другого періоду життя): • загальна ціннісна орієнтація, визначення мотивів; • конкретне намір, оцінка протиборчих сил, вибір коштів досягнення; • ухвалення рішення. На думку Швейцера, недопустимими і неетичними є втручання у внутрішній світ людини, нав'язування своїх думок і оцінок. Людина має здійснювати ті вчинки, які може нести повну відповідальність. Керівництво до дії є відчуття провини за благополучну егоїстичну життя. Швейцер стверджував, що урбанізовані жителі багатих розвинених держав наштовхуються на відповідальність за страждання народів третього світу. Найяскравішою рисою особистості Швейцера було подвижництво - безпосереднє служіння людям. Ознаки сподвижництва: • допомогу у будь-яких умов і життєвих обставин; • подвижник має перебувати у тих самих умовах, що ті, кому допомагає, терпіти таку ж потребу; • діяльна допомогу (вона краще слів співчуття); • вчинення очевидно гуманних дій; • чистота мотивів допомоги (її нав'язують). Людина ні використовувати нещастя інших для самоствердження, милування собою. >Бескористное служіння людям є гарантією чесності. Швейцер стверджував, що європейська культура перебуває у глибоку кризу. Його ознаки: панування матеріального над духовним, підпорядкування індивіда цілям суспільства. Головною причиною кризи культури є криза світогляду який висловився в: • песимістичний мисленні; • втраті зв'язку з етичними ідеалами; • прагнення до зовнішнім успіхам і добробуту; • неглибокому обгрунтуванні етичного ідеалу. Швейцер вважав за необхідне відновити зв'язок оптимістичного світогляду європейських людей етикою, обгрунтувати залежність світогляду від етики. Швейцер писав: "...миро" іжизнеутверждениесоотнесено з етикою це є світоглядом культури". " Альберт Благоговіння перед життям" ідея, що містить разом миро- іжизнеутверждение і етику. Світогляд етичного миро-, і життєствердності та її ідеали культури обгрунтовані в мисленні. Людина, з головою себе та свого місці у світі, стверджує себе, немов волю до життя серед інших. У основі самоідентифікації лежить існування (а чи не думку). Існування виражено в волі до життя, стверджується як задоволення чи страждання, є дійсним предметом думки людини. Воля до життя виявляє ставлення людини й навколишнього світу, наводить людини у діяльне стан. Ставлення людини волі до житті може бути: * негативним, протиприродним, необгрунтованим в логічному мисленні (може вилитись у самогубство); * позитивним, природним (благоговіння перед життям). У особистості мислячої, етичної: * воля до життя позитивна; * діяльність іде благоговінням перед життям; * твердження волі до життя є моральної завданням. Основним принципом морального, на думку Швейцера, є "...спонукання висловлювати однакову благоговіння перед життям як зі своєю волі до життя, і стосовно будь-який інший". Добром є, що сприяє збереженню та розвитку життя. Зло - усе, що знищує життя чи на перешкоджає його розвитку. Швейцер вважав, що етика народилася з містики (прилучення до вічного, неземному шляхом магічного акта чи умогляду). Воно можливе не як знання, бо як дію і індивідуальний вибір, що з'єднує індивіда коїться з іншими живими істотами. Практична етика збігається з основним принципом морального (благоговінням перед життям) й наказує лише одна правило - побожне ставлення до життя в усіх її форми і у різноманітних обставин. "Благоговіння" виявляється у прагненні зберігати будь-яку життя, робити максимально можливе добро. "Світ є... драму роздвоєння волі до життя, бо якийсь істота стверджується (чи існує) рахунок іншого". Швейцер стверджував, що зло є злом навіть, як його неминуче чи життєво необхідно. (Наприклад, вбивство тварин задля підтримання життя.) Тому чистої совісті в людини не може. Повністю зла уникнути неможливо, але здатний зменшити його. Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.003 сек.) |