|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Релігійний тип правової системиПри класифікації правових систем багато як зарубіжних, так і вітчизняних учених виділяють особливий тип правової системи – релігійний. Головним критерієм виділення цього типу правової системи є державне визнання і забезпечення релігійних приписів. Історично багато релігій були вогнищами правоутворення і, кінець кінцем, державоутворення. Досить пригадати Синайське законодавство у стародавніх іудеїв або канонічне право в середньовічній Європі. Але в цей час в рамках релігійного типа правової системи виділяються тільки дві підсистеми – мусульманське та індуське право. До релігійного типу належать правові системи таких мусульманських країн, як Іран, Ірак, Пакистан, Судан та ін., а також індуське право громад Індії, Сінгапуру, Бірми, Малайзії та ін. Характерні риси релігійного типу правової системи: 1) домінуюче місце в соціальному регулюванні займають не норми права, а релігійні норми. Головний творець права – Бог, а не суспільство або держава, тому юридичні приписи надані раз і назавжди, в них потрібно вірити і, відповідно, строго дотримуватись. Так, в мусульманському суспільстві норми ісламу мають пріоритет перед позитивним законодавством, а останнє повинне відповідати Корану; 2) джерелом права виступають священні книги: Коран, Сунна, Іджма, що розповсюджуються на мусульман, Шастри, Веди, Закони Ману, що діють відносно індусів, на основі яких створюються власне правові форми у вигляді тлумачень і коментарів. Релігійно-філософські ідеї ісламу, індуїзму грають роль принципів права. Нормативні правові акти (законодавство) мають вторинне значення. Судова практика у власному сенсі слова не є джерелом права; 3) особливе місце в системі джерел права займають праці учених–богословів (доктрини), які конкретизують тлумачені першоджерела і покладаються в основу конкретних рішень; 4) правові норми не розчленовані з нормами релігії, а складають з ними синкретичну єдність. Так, норма мусульманського права розглядається як загальнообов’язкове правило поведінки, адресоване мусульманам Аллахом; 5) право не структуроване, а саме – відсутній звичний для романо-германського типу поділ права на приватне і публічне, на галузі та інститути. Наприклад, мусульманське право містить такі структурні спільності: правила здійснення релігійних обов’язків, право особистого статусу, деліктне право, регулювання майнових відносин; 6) у правовому регулюванні переважають зобов’язання, на відміну від систем європейського права, де переважають дозволи. Релігійний тип правової системи є найменше схильним до зовнішнього впливу. Для цього типу права характерна стабільність, навіть консерватизм, а деколи і нетерпимість до інших впливів.
Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.003 сек.) |