|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Політичний режим і проблеми становлення демократії в УкраїніУпродовж 15 років незалежного існування Україна перебуває етапі суспільної трансформації та побудови основ незалежної національної держави. Він непростий і сповнений тими колізіями становлення, які в більшій чи меншій мірі притаманні кожному суспільству, що переживало чи переживає аналогічний період історії. Перша половина 90-х років XX ст. характеризувалася боротьбою пострадянської авторитарної та демократичної тенденцій державного розвитку. Але вже у другій половині цього десятиліття в Українській державі сформувався класичний авторитарний політичний режим, який з уваги на національні особливості можна охарактеризувати як олігархічно-авторитарний. У подіях кінця 2004 р., найчастіше означуваних як Помаранчева революція, боротьба двох названих тенденцій набрала кульмінаційного вираження. Складовими цього процесу була боротьба мільйонних мас українського суспільства за свої соціальні, національні та демократичні права і гуманістичні цінності. Кучмівський авторитарний режим протягом 10 років свого існування звів їх нанівець, - і численні учасники тих революційних процесів вийшли на вулиці та майдани країни не стільки на захист чиїхось персональних політичних інтересів, скільки на захист свої прав і традиційних національних цінностей. При цьому слід констатувати, що короткий період невизначеності після Помаранчевої революції вчергове завершився перемогою авторитарних тенденцій. Основною причиною цього став незрілий стан сучасної української національної еліти. Винищена протягом століть денаціоналізаційною політикою колоніальних режимів, а особливо за роки панування в Україні комуністичного тоталітарного режиму, вона сьогодні тільки перебуває на етапі перших паростків свого поновлення. Отож за 15 років існування Української держави в ній так і не сформувався демократичний політичний режим. Демократія в Україні - це, за влучним висловом Миколи Михальченка, феномен "непізнаного існуючого об'єкта", її ніхто не бачив, але про неї багато говорять, особливо "апологети кланових, мафіозних угрупувань, які прорвалися до влади". Україна перманентне перебуває в стані політичної кризи. І це не криза демократії, бо Україна її так і не пізнала. Це - криза моделі суспільноїтрансформації,що була базована на трансформації комуністичної номенклатури в "демократичну еліту" та на експорті чужих і не органічних для українського суспільства зразків ультраліберальної демократії, яку ряд політологів поряд із нацизмом та комунізмом характеризують як один із видів тоталітаризму. Сказане зумовлює поглиблення інтересу до теми трансформаційних моделей розвитку суспільства. Перш за все, слід засадничо вказати що в суспільствах перехідного (трансформаційного) типу цілком закономірно відсутні умови для того, аби в них одночасно з моментом юридичної фіксації розриву з колоніальним минулим, а отже, з метрополією та її антидемократичним режимом, була сформована повноцінна національна і соціально-правова демократична держава. Фактори, що зумовлюють труднощі зі становленням у країнах перехідного типу, а зокрема і в Україні, національної демократичної держави, можна умовно розділити на внутрішні та зовнішні. До внутрішніх факторів слід віднести: соціалізаційний, суспільно-психологічний, економічний, елітно-провідницький, структурно-владний, консолідаційний. Суть соціалізаційного фактора полягає у тому, що більшість громадян новопосталої держави не володіють елементарними поняттями і навиками політичної культури, які дозволяли б їм повноцінно брати участь в політичних процесах та впливати на формування державної влади. Адже в умовах того недемократичного суспільства, з лона якого вони вийшли, не було змоги оволодіти такими знаннями та набути політичного досвіду, а період "демократичної" соціалізації в новій державі ще був занадто коротким, аби говорити про його результативність. Тим більше, що на процес соціалізації вагомо впливає інерційний посттоталітарний психологічний чинник. За влучним висловом Ж. Рупніка, "тоталітарний досвід отруює жертву так само, як і ката". Власне, цей психологічний чинник становить собою другу причину і проявляється у двох вимірах – внутрішньо - і зовнішньопсихологічному. Внутрішню психологічну характеристику особистості негативно подають почуття етатизму (схиляння перед всесиллям держави і безумовне підпорядкування їй), зовнішню - притаманний тоталітарному режимові колективістський світогляд та почуття індивідуальної меншовартості. Економічною основою демократії є наявність в суспільстві "середнього класу", тобто достатньої кількості самодостатніх і незалежних у своїх політичних рішеннях громадян. В Європі такий стан прийнято називати "суспільством двох третин", адже близько 60 % громадян належать до "середнього класу". Натомість в Україні вже протягом останніх 10 років соціологічні дослідження вказують, що люди середнього статку становлять 8-10 %, а на межі чи за межею бідності перебуває 70-80 % громадян. Масове зубожіння українських громадян становить економічну основу "бутафорної демократії". Адже в умовах виживання ці 70-80 % громадян більше перейняті проблемою виживання, аніж тонкощами політичного процесу та становлення демократії. Процес становлення національних та демократичних основ Української держави не набрав би такого колізійного характеру, якби в суспільстві існувала провідна верства, яку прийнято називати елітою і яку Олександр Шморгун визначає як "пасіонарну соціальну групу", що "з висоти пташиного польоту" здатна "зазирнути за горизонт соціального часу" і має властивості до здійснення "довгострокового соціального передбачення". В умовах тотальної політичної неосвіченості та ущербного психологічного стану суспільства саме вона могла б повести його за собою. Однак процес формування сучасної української еліти проходить так же неоднозначне, як і сам процес українізації держави та демократизації суспільства. Складовими сьогоднішньої політичної еліти (чи радше - псевдоеліти) стали: 1) представники радянсько-комуністичної номенклатури, вчасно "трансформовані" в "демократів" і "націоналістів"; 2) представники тіньових фінансово-політичних угрупувань; 3) представники регіональних олігархічних кланів радянського періоду; 4) мізерні залишки винищеної радянським режимом національної провідної верстви. Для характеристики тої соціальної групи, що вважає себе сучасною політичною елітою українського суспільства, яскраво служить приклад постпомаранчевих політичних процесів. Ті, що відносять себе до політичної еліти, так і не змогли перерости рівень власних прагматично-меркантильних інтересів й піднятися до розуміння логіки історичного розвитку Української держави. Цілком заслужено М. Михальченко відносить їх до сил, які "трансформують псевдодемократичнй режим в інтересах кланів, клік, груп впливу". Щодо структурно-владногофактора, то Е. Гробсбаум засадничо стверджує: "Парламентські механізми ефективні в період економічного достатку, коли основним завданням є не примноження, а розподіл національного доходу. Народ же осмислюється як сукупність споживачів". Цілком очевидно, що українське суспільство далеке від такого стану "економічного достатку". Під час адміністративного "штурму рийку" в Україні 3 % громадян внаслідок роздержавлення заволоділи 75 % національного майна. Реймон Арон, близький соратник авторитарного президента П'ятої республіки Франції Шарля де Голля, так визначає роль президента: "...Правитель та його радники повинні в кожний певний момент стежити за дотриманням рівноваги між актуальним бажанням споживати й потребами нагромадження". Отож механізми президентського правління на такому етапі розвитку суспільства мали б діяти значно ефективніше за механізми парламентської форми. Але, тим не менше, форма політичною правління Української держави останнім часом дрейфує до парламентської республіки. Консолідаційний фактор полягає у тому, що зазвичай в кожному перехідному суспільстві відчувається брак спільних орієнтирів та єднальних факторів. В той же час Денкворт Растоу національну єдність визначає як основну умову демократизації суспільства. А Е. Гробсбаум доходить висновку, що на етапі стадіально-цивілізаційних змін, коли ламається звичний уклад життя і втрачається єдність думок щодо стратегії подальшого розвитку, демократія є неефективною. Україна якраз і є такою перехідною країною та в силу об'єктивних обставин історичного розвитку сьогодні перебуває в стані деконсолідації суспільства. До зовнішніх причин, які негативно впливають на процес становлення демократії в Україні на етапі її суспільної трансформації, слід віднести фактори російського та західного впливів. Російський фактор. Україна перебуває у постколоніальному статусі та з точки зору російських національних інтересів й імперської традиції Росії розглядається як сфера її геополітичного впливу. Однак очевидний нонсенс полягає у тому, що значна частка українців підтримує такі прагнення чужої держави. М. Михальченко вважає таке явище наслідком "колоніально-холопської ідеології і психології, що зародилася наприкінці ХІІІстоліття: "притулитися" чи то до Польщі, чи до Туреччини і Кримського ханства, а пізніше зазвучав мотив союзу з Московією". Але така суспільна психологія частини українців виступає сприятливим ґрунтом для просування російських політичних, економічних та культурно-духовних інтересів. Паралельно з ними і в їх контексті на Україну експортуються й тенденції сучасного російського авторитарного суспільно-державного устрою. І це в той час, коли, за словами відомого американського політолога Збігнєва Бжезінського, "Україна має набагато вищу політичну культуру, ніж Росія. І національна ідентифікація в українців чіткіша. У Росії досі відсталіша політична культура, а крім того, певна плутанина стосовно того, що ж таке Росія: це нація, це ідея, це всесвітня революція чи велика держава?". Західний фактор полягає у тому, що країни Західної Європи та США намагаються нав'язати Україні зразки своєї демократії в упаковці "ультралібералізму". Експорт демократії здійснюється ними в умовах тотальної глобалізації і транснаціональних процесів та виправдовується вимогами стандартизації міжнародного життя. З ряду причин цей процес має негативний вплив на формування основ демократії в Україні. Зокрема й тому, що здійснюється всупереч давно відомій істині: "демократія, нав'язана ззовні, не працює". Окрім того, під великим сумнівом є здатніть лібералізму бути трансформатором ідей демократії. Філіпп Шміттер стверджує, що "лібералізм як концепція політичної свободи і як вчення про економічну політику, можливо, і народився в деяких країнах одночасно із демократією, але не був з нею зв'язаний ніколи". У свою чергу, І. Валлерстайн приходить до висновку, що декларування лібералізмом прав для широких верств є не стільки свідченням його "демократичності", як спробою стабілізації та консолідації західного суспільства на кризовому етапі його розвитку шляхом надання рівних прав т. зв. "небезпечним класам" - національним меншинам, молоді, безробітним, - але в першу чергу люмпенізованим верствам. Ця характерна риса ліберальної ультрадемократії відчутно простежується і в її експортованому на Україну варіанті, зокрема в першочерговій турботі її волонтерів за носіїв тих явищ, що роз'їдають здорові основи традиційного українського суспільства - за дотримання прав сексуальних меншин, наркозалежних осіб тощо. О. Шморгун приходить до висновку, що подібні явища завжди характеризували занепад тих суспільств, які вступили в стадію розпаду імперії. Тому, перш ніж експортувати свої зразки демократії, експортерам необхідно привести їх до "товарного вигляду". Слід також погодитися із висновками ряду українських науковців, і що найчастіше за зовнішніми глобалістичними і транснаціональними прцесами приховуються чисто національні інтереси провідних держав світу - та ще й з неоімперіалістичним відтінком. Отже, внутрішні і зовнішні фактори не сприяють тому, аби в період трансформації українське суспільство протягом короткого часу перейшло зі стану тоталітаризму безпосередньо в стан демократії. Імпортовані західні зразки цього політичного "продукту" в ультраліберальній упаковці тільки затягують трансформаційний процес, оскільки сприяють створенню т. зв. "бутафорної демократії" та нівелюють національні основи новопосталої держави. Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.004 сек.) |