|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
АлгОРитм синтаксичного розбору односкладного речення1. З’ясувати вид речення за метою висловлювання Розповідне Спонукальне Питальне З головним членом у формі присудка 4. Визначити вид односкладного речення 3. Виділити граматичну основу. Довести, що речення односкладне безособове неозначено-особове узагальнено-особове означено-особове З головним членом у формі підмета називне 7. Схарактеризувати другорядні члени речення 2. Указати на вид речення за емоційним забарвленням Окличне Неокличне 6. Визначити вид речення за наявністю другорядних членів Поширене Непоширене
Урок № 36 Тема. РМ. Стислий переказ тексту публіцистичного стилю(у тому числі на основі прослуханих радіо- і телепередач). Підготовча робота до усного стислого переказу телепередачі ? Вибрати одну з телепередач для усного переказу. Бесіда за змістом передачі 1. Якій проблемі присвячено телепрограму: соціальній, морально- етичній, патріотичній, політичній та ін.? 2. Назвати автора й ведучого програми. На якому каналі транслю- ється ця телепередача? 3. Хто був учасником передачі? Що покладено в її основу? 4. Скласти план майбутнього переказу переглянутої телепередачі. 5. Дібрати заголовок до тексту переказу. Підготувати переказ(усно)
Урок № 37 Тема. Повні і неповні речення. Тире в неповних реченнях.
Ознайомтесь з теоретичним матеріалом з теми за підручником * Прочитати речення. Вказати речення повні й неповні. Чим, на вагу думку, зумовлене вживання неповних речень? Прочитати речення, правильно їх інтонуючи. І. Три явори посадила сестра при долині... А дівчина заручена – червону калину. (Т.Шевченко.) На горі пишається калина. Під горою піснею – луна. (А.Камінчук.) Дощ укрив бульками став. Дощ – за комір, за рукав. (М.Рильський.) На горизонті – обрис корабля. Вода про щось одвічне розмовля. (Д.Шупта.) ІІ. Я з династії хлібороба. Наше хлібне коріння міцне. (П.Перебийніс.) Каменярам підкорюється камінь. А хліборобам – просторінь землі. (М.Сингаївський.) Люди орють землю. Літа – душу. (М.Стельмах.) Словник. Династія – кілька монархів з одного роду, які змінюють одне одного на троні за правом успадкування; перен. - кілька поколінь однієї родини, що передають від батьків до дітей фах, майстерність тощо. * Попереджувальний диктант. У кожному з речень підкреслити граматичну основу. Вказати частини складних речень, що є неповними простими реченнями. Чого допомагає уникнути така будова складного речення? Пояснити вживання тире. І. Небо дасть дощу, а земля - зерна. На Стрітення повертається птиця до гнізда, а хлібороб – до плуга. Гарний соловей голосом, а нива – колосом. ІІ. Голий думає про одяг, голодний – про кашу. Умілий майстер голодним буває лише до обіду, а невмілий – до вечора. Залізо їсть іржа, а чоловіка – хвороба. Заєць від куща стрибає, а жаба – від зайця. Народна творчість. * Пояснювальний диктант. Вказати неповні речення. Пояснити вживання тире. І. В стороні моїй чудові сосни, клени і дуби. (М.Стельмах.) Над річкою в вуалі вже вербичка. (П.Тичина.) Веселка в літа на брові. (Л.Костенко.) Скрізь тишина безкрая. (В.Сосюра.) А зверху дощ, а зверху блиск! (П.Тичина.) У саду і жоржини, і рожі. (В.Сосюра.) Сад – в росі. (А.Казка.) Зима в душі. На всій землі зима. (П.Перебийніс.) ІІ. Ноги – для дороги. Усякому – своє щастя. Без гайки – ні трактора, ні косарки. Господар у руках носить косу, а в шапці – голку. Клей – для паперу, голка – для нитки. Народна творчість.
* Перебудувати речення з метою уникнення повторів слів. Перебудовані речення записати. Вказати прості неповні речення та прості неповні речення у складі складних речень. Зимою бійся вовка, а влітку бійся мухи. Струмок загатити легше, ніж потім загатити річку. Медок солодок, а патока солодка й поготів. Влітку роблять сани, а взимку роблять віз. За народною творчістю. Довідка. Зимою бійся вовка, влітку – мухи. Струмок загатити легше, ніж потім – річку. Медок солодок, а патока – й поготів. Влітку роблять сани, а взимку – віз.
* Переписати, розставляючи розділові знаки
І. Дерево шанується плодами, а людина своїми ділами. Дерево міцне корінням, а людина завзятістю. Від яблуні яблуко, від сосни шишка. Під злим круком зле яйце. Надія в людини попереду, а гріх позаду. Молодий до праці, старий до бесіди. Сам голий, а сорочка за пазухою. Перо про папір, а голка про сорочку. ІІ. Щастя у кожного під мозолями. Ліки від хвороби, але не від долі. Вченому світ ясний, невченому примарні зорі. На дужому коні на базар, на кульгавому додому. Народна творчість
Урок № 38 Тема. РМ. Вибірковий переказ розповідного тексту з елементами опису пам’яток історії та культури в публіцистичному стилі. * Прочитати. Вказати опис місцевості. Чи можна вважати, що в уривку подано ще один опис – опис давньої гравюри? Чи є ця гравюра пам’яткою історії й культури? Як ви розумієте вираз “пам’ятка історії та культури”?
Загальний вигляд Чортомлицької Січі показано на одній вельми цікавій гравюрі. Вона виконана відомим гравером ХVІІ століття Інокентієм Щирським на полотні завдовжки в 12 і завширшки в 7,5 четвертей. Лицевий бік гравюри весь списаний ликами, розділеними на шість рядів. В першому ряду зображена Богоматір, у другому – світлий князь Володимир: під ним – двоголовий орел. Обабіч Богоматері й Володимира – 12 фігур різних святих. У третьому ряду зображено місто Київ, в четвертому зліва – намальовано будинок, у якому сидять запорожці поруч із турками чи татарами на спільній раді, посередині – група козаків, які списами розміряють землю, а з правого боку – Запорозька Січ з клубами диму над нею. Січ оточена високим валом, на котрому стоять три гармати на колесах, за валом видніють шість куренів, серед яких височить маленька триглава церковця. Нижче зображення Січі йде останній ряд постатей - чотирьох візантійських імператорів та двох російських царів – Івана й Петра. Думка, вкладена майстром у гравюру, очевидна – він показав головні моменти в історії Київської Русі у зв’язку з історією запорізьких козаків і зобразив сучасне йому царське двовладдя в Росії, підкріпивши його прикладом Візантійської імперії. За Д.Яворницьким. Словник. Гравюра – зображення, що є відбитком з малюнка, виконаного гравіюванням на дошці (друкарській формі). Четверть - старовинна міра довжини, що дорівнює четвертій частині аршина (17,775 см).
* Прочитати (прослухати), з’ясувати стиль кожного з висловлювань. Назвати відомі вам пам’ятки історії та культури.
1. Культурна спадщина – сукупність успадкованих людством від попередніх поколінь об’єктів культурної спадщини. Об’єкт культурної спадщини – місце, споруда (витвір), комплекс (ансамбль), їхні частини, пов’язані з ними території чи водні об’єкти, інші природні або створені людиною об’єкти незалежно від стану збереженості, що донесли до нашого часу цінність з антропологічного, археологічного, естетичного, етнографічного, історичного, мистецького, наукового чи художнього погляду і зберегли свою автентичність. Пам’ятка – об’єкт культурної спадщини національного або місцевого значення, який занесено до Державного реєстру нерухомих пам’яток України. Із Закону України “Про охорону культурної спадщини” від 8 червня 2000 р. 2. ПАМ’ЯТКА - 1. Предмет, що служить нагадуванням про кого-, що-небудь // Те, що служить наочним свідоцтвом чиєї-небудь справи, праці і т.ін.. 2. Предмет матеріальної культури минулого. П. історична - залишок минулого, що є об’єктом вивчення історичної науки. З тлумачного словника. Словник. Антропологія – наука про походження й розвиток людини, утворення рас. Археологія – галузь історичної науки, що вивчає історичне минуле людського суспільства на основі речових пам’яток (місць поселення, поховання, решток житла, предметів побуту, знарядь праці, зброї тощо). Естетика – наука про прекрасне і його роль в житті суспільства. Етнографія – галузь історичної науки, яка вивчає культуру й побут народів світу, їх походження, розселення, культурно-побутові взаємозв’язки. Автентичність – дійсність, справжність *Пояснення вчителя. Пам’ятка – це предмет матеріальної культури минулого, що зберігся. Пам’ятки існують рухомі (твори станкового живопису й скульптури, ювелірні вироби, предмети побуту: меблі, обяг, посуд тощо) та нерухомі, тобто постійно закріплені за одним місцем: будівлі, твори монументального мистецтва (настінний розпис, мозаїка, пам’ятники). У реченнях опису пам’ятки (предмета) “даним” є назва предмета чи його частин, “новим” – ознаки предмета. Якщо пам’ятка історії й культури є архітектурним комплексом (ансамблем), її опис є органічним поєднанням опису окремих будівель (церкви, каплиці, дзвіниці, трапезної, муру, брами тощо) та опису місцевості, ці споруди розташовані. Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.006 сек.) |