|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Режим роботи на семінарських заняттяхМІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ ДЗ «ЛУГАНСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА» КАФЕДРА ВСЕСВІТНЬОЇ ІСТОРІЇ ТА МІЖНАРОДНИХ ВІДНОСИН МЕТОДИЧНИЙ КОМПЛЕКС Дисципліни «Історія і теорія демократії» Для спеціальності 7.02030201 «Історія» Заочної форми навчання Розробив: Кандидат історичних наук, Доцент кафедри всесвітньої історії Та міжнародних відносин І.В.Грицьких Луганськ, 2011 ЗМІСТ
Вступ (пояснювальна записка) 2. Тематичний план курсу і розподіл навчальних годин Режим роботи на семінарських заняттях 4. Рекомендації щодо організації самостійної роботи Питання для підготовки до підсумкового контролю Рекомендована навчальна література Теми рефератів 8. Система оцінювання Вступ
Проблеми сьогодення, пов’язані із трансформацією українського політичного простору, незважаючи на їх зовнішню багатоманітність, так чи інакше приводять нас до феномену демократії, який зазвичай визначається через протиставлення авторитаризму. Саме демократизація виступає в сучасній політичній риториці чимось на кшталт універсального еталону якості. Завдяки розвитку теорій політичної модернізації, в політичну науку увійшла практика оцінки цивілізаційного рівня розвитку тієї чи іншої політичної системи через порівняння її з певними «демократичними стандартами». За влучним зауваженням О.С.Панаріна, демократія все частіше сприймається як щось прогресивне, певний крок у майбутнє. У той же час авторитарна практика виступає ознакою архаїки соціальних структур, певної відсталості, як головного аргументу необхідності реформ, звісно, демократичних. Ці уявлення про політичну підсистему суспільного життя поширюються, незважаючи на існування численних і, навіть, доволі ґрунтовних систем контраргументації. Завдяки наявності багаторічного стажу дослідження демократії і, як наслідок, існуванню величезної кількості найрізноманітнішої літератури, на сьогодні існує дійсна необхідність проблематизації вивчення цього феномену. Як правило, необхідно доводити той факт, що дане питання досліджене недостатньо. В наш час, який характеризується, з одного боку, високим ступенем розподілу праці та виробничої спеціалізації, а з іншого – пануванням профанної свідомості в усіх сферах суспільного буття, феномен демократії виглядає зрозумілим, знайомим і таким, осягнення якого не потребує значних інтелектуальних зусиль. Ситуацію ускладнює й та обставина, що демократія протягом тривалого часу використовувалася правлячими колами домінуючих на світовій політичній арені держав як певний символ, була ідеалізована, набула сакрального значення, стала частиною ірраціональної і, подекуди, безпосередньо язичницько-релігійної свідомості. Ось чому будь-яка критика демократії часто викликає в опонента у першу чергу негативну емоційну реакцію, яка в подальшому підкріплюється й раціоналістичним резонуванням. Водночас не можна говорити про нестачу критичних досліджень цього феномену. Як адепти так і опоненти демократичних ідеалів спромагалися, часом, до скептичних оцінок. Чимало класиків вивчення явища взагалі мали стабільно негативне ставлення до нього. Але масова свідомість, здається, спроможна проковтнути будь-який скепсис, продовжуючи рухатися в руслі тріскотні жовтої преси. Таке становище, на наш погляд, дає додаткові підстави для того, щоб протиставити наукові міркування поверховим уявленням про демократію. Суспільна думка, яка використовує терміни «демократія», «демократизація», «демократичний» користується часто випадковими, неповними, досить туманними та нестійкими уявленнями про їх зміст. Цим зазвичай характеризується той рівень суспільної свідомості, який прийнято визначати як «побутовий». На цьому рівні проблема демократії дійсно вже «вирішена», у той час, коли на науковому рівні вона, з нашої точки зору, ще, навіть не поставлена в усіх можливих аспектах. Особливо це стосується проблеми виникнення демократії, яка цікавить нас з практичної точки зору – в плані наукового розуміння шляхів розбудови демократії. Серед найважливіших і найменш досліджених питань в обраному дослідницькому полі, ми схильні виокремити не стільки теоретичний, скільки, на нашу думку, практичний аспект, і замислитися над питанням «яким чином є можливою демократія?». Чим є демократія – результатом багаторічного виховання, або наслідком реалізації об’єктивної закономірності розвитку суспільства? Відповіддю на це запитання стало авторське дослідження, виконане в рамках програми, фінансованої Державним фондом фундаментальних досліджень України в 2008 році. Навчальний курс розрахований на студентів, що готуються по програмі підготовки бакалаврів міжнародних відносин, і авторське бачення демократії відповідає цьому профілю, передбачаючи під демократією, передусім, результат фатального збігу обставин міжнародного характеру. Викладання курсу «Історія і теорія демократії» переслідує такі цілі: - поглибити знання студентів з питань історії і теорії демократії; - розкрити ідею становлення і зародження демократичних суспільств внаслідок розвитку міжнародних економічних систем (світів-економік); - допомогти студентам уяснити місце феномену демократії в загальноісторичному процесі; - встановити шляхи, за якими можна намагатися розбудовувати демократію в конкретному суспільстві (соціальна інженерія); - спонукати студентів до критичної оцінки значення демократії в повсякденному житті; - спонукати їх до морального самовдосконалення, підвищення своєї моральної культури. Тематичний план курсу
Режим роботи на семінарських заняттях. Підчас опрацювання курсу «Історія і теорія демократії» на семінарських заняттях робота буде організована за методикою, дещо відмінною від традиційних форм проведення семінарів. Замість проголошення доповідей на основі вивчення навчальної і наукової літератури, буде організоване колективне вивчення першоджерел в безпосередньо в аудиторії З цією метою кожет студент отримає роздрукований текст, який окремими частинами буде читатися вголос, після чього стане предметом критичного розбору шляхом: · визначення функцоінального призначення даного уривку; · виділення головних ідей уривку; · уточнення змісту понять, або описання відомих епізодів з біографії персоналій, що зустрічаються в тексті; · аналізу зв’язків прочитаного фрагменту з попереднім текстом та матеріалами лекцій; · порівняння озвучених ідей із положеннями, які складають ерудицію учасників семінару; · обгрунтування особистих поглядів учасників семінару (студентів та викладачів); · презентації усіх можливих аналогій, які дозволяють більш широко і всебічно зрозуміти як прочитаний фрагмент і увесь текст загалом тощо. Таким чином, на семінарі відбуватиметься тренінг з поглибленого аналізу основних текстів, внесених у перелік інформаційних джерел, обов’язкових для засвоєння в рамках даного курсу.
Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.006 сек.) |