|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Лекція № 3Західноєвропейська філософія середніх віків та філософія епохи Відродження (2 години)
1. Середньовічне розуміння природи та загальносвітової картини. Специфіка середньовічної науки. 2. Людина в середньовічній філософії, трактовка його духа, душі та тіла. Звернення до духовного світу людини на підвалинах віри; звернення до людської особистості та самосвідомості. 3. Свобода думки та скептицизм гуманістів Відродження, критика релігійного догматизму та аскетизму. Картина світу доби Відродження. Пантеізм. 4. Політична філософія Відродження: проблема влади та насильства, політики та моралі, соціальні утопії. Література: 1. Долгов К.М. Диалектика и схоластика. – М., 1983. 2. Кондзьолка В.В. Історія середньовічної філософії. – Львів, 2001. 3. Коплстон Ф. Історія середньовічної філософії. – К., 1997. 4. Соколов В.В. Средневековая философия: Учебное пособие. – М., 1979.
ПОСТАНОВКА ПРОБЛЕМИ
Тенденція до зближення філософії з релігією проявляється вже в пізній античності. В ряді вчень акцентувалася увага на релігії й містиці як на джерелах істини, а система раціональних доказів відступала на другий план. У боротьбі за своє «місце під сонцем» філософські елементи християнського мислення поступово розвивалися в конфронтації з античною мудрістю. В переплетенні різних вчень і поглядів виступають три основні тенденції, які характеризують ранній період становлення середньовічної філософії. Повністю заперечуються антична освіченість і філософія, оскільки все істинне і позитивне виходить лише з божественного одкровення. Антична філософія сприймається як інструмент пізнання Бога (гностицизм). Відстоюється гармонійне співіснування між «божественною» і «філософською» мудрістю при визнанні первинності «божественного» принципу (апологети, Августин). На основі цих тенденцій поступово формується середньовічна філософія, яка впродовж тисячі років визначала не тільки світоглядні орієнтації, інтелектуальну атмосферу того часу, але й здійснила величезний вплив на подальший розвиток всієї західноєвропейської культури.
1. Середньовічне розуміння природи та загальносвітової картини. Специфіка середньовічної науки.
Історія датує середньовіччя в Західній Європі V-ХІV століттями. Проте філософія цього періоду почала складатися значно раніше, вже в IX—III ст. н. е. Її основним ідейним джерелом стала християнська релігія. Раннє християнство виникає не на порожньому місці, а на ґрунті багатьох ідей, течій, культів. Утім, не це визначило його долю, а те нове, що воно дало, той відмінний від суми окремих елементів синтез, який найбільш повно задовольняв запити сучасників, а тому заволодів їхнім розумом і душам Бога, що втілився в сина теслі, а потім пішов на страту заради спасіння людства, християнство відповіло на потребу мас у позитивному ідеалі. Воно поставило перед віруючими нову мету, поєднуючи надію на особисте безсмертя з надією на всезагальне спасіння і оновлення в майбутньому «царстві Божому». Християнство обґрунтувало ідею братерства людей, рівних у гріхах і доброчинності, санкціонувало остаточний розрив віруючих з офіційним світом. Воно заперечувало як культ язичницьких, античних богів, так і культ імператорів. У міру погіршення соціально-економічного і політичного становища Римської імперії християнство почало поширюватися серед різних верств населення, приваблювало до себе опозиційні сили. Зміцнювалась церковна організація. Віровчення формувалося за рахунок залучення до нього елементів античної філософії. У II-III ст. виникає перша християнська богословсько-філософська література. В легендах про мучеників-святих, житіях святих відроджується ідеал активного, стійкого борця за правду і праведність. Творчі сили, які залишилися в імперії, були спрямовані у сферу, найбільш пов'язану з сучасним життям. З цього моменту починається нова епоха в історії світової культури. Доба середньовіччя повністю пронизується духовними інтенціями християнства. Вони вимагали свого осмислення, до якого і приступила нова філософія. Філософія раннього християнства одержала назву апологетики, а її представники - апологетів. Пов'язано це з тим, що твори мали характер апологій, спрямованих на захист і виправдання християнського віровчення і діяльності християн. Раннє християнство поставило перед філософією два взаємопов'язані між собою завдання: безпосередньо-практичне та ідейно-теоретичне. Перше полягало в захисті християнських громад від переслідувань, у відстоюванні права на сповідування нової релігії та зміцнення організаційної єдності, а також залучення до християнства широких мас. Звертаючись до прибічників християнства, апологети намагалися підбадьорити їх, внести ідею богообраності, винятковості нової релігії. Поряд з вирішенням безпосередньо-практичних завдань християнські апологети багато уваги приділяли розробці та теоретичному обґрунтуванню свого віровчення. Це пов'язано з тим, що початок функціонування християнської апологетики збігається з моментом становлення церкви, яка вимагала чіткого віровчення. Необхідний теоретичний матеріал для обґрунтування нової релігії апологети черпали з великої кількості міфологічних образів і уявлень емпіричної релігійної свідомості. Цей матеріал запозичався з грецької і римської релігій, близькосхідних і єгипетських культів, а також з нових фактів, що народжувалися безпосередньо під впливом християнства. Великого значення у формуванні християнської філософії набувала елліністична філософія античності. Завданням апологетів було впорядкувати цей різнорідний матеріал, звести його до певної системи, пояснити найбільш важливі положення, зробити їх доступними для сприйняття своїми прибічниками і разом з тим захистити від нападів противників християнства. Теоретичним джерелом ранньохристиянської філософії булаелліністична філософія (II ст. до н. е. - II ст. н. е.), насамперед система єврейського філософа з Александрії Філона, а також вульгаризована грецька, особливо стоїчна філософія. В майбутньому великий вплив на формування християнської філософії мало вченнянеоплатоніків. ФілософіяФілона базувалась на уявленні про Бога як про найвищу істоту, що стоїть поза часом і простором. Через свою трансцендентність Бог не може вступити в контакт зі світом, для цього потрібен посередник. На міфологічному рівні цю проблему християнства було вирішено через образ Ісуса Христа, який прийняв жертовну смерть за гріхи людства для його спасіння. Але вимагалося вирішення цієї проблеми на теоретичному рівні. На цій підставі сформувалась так звана христологічна проблема, яка відкривала широкий простір для філософських роздумів. Головні принципи християнського віровчення приймають у релігійній філософії і теології форму провідних настанов. Отже, середньовічний світогляд теоцентричний, оскільки головною ідеєю є ідея Бога, і це надприродне начало - Бог - виступає реальністю, що визначає всесуттєве. Надприродне відіграє визначальну роль в існуванні природи, людини, суспільства Сутність надприродного розкривається через основні принципи релігійно-філософського теоретизування. Супранатуралізм (від лат. над і природа), з позицій якого під особливим кутом зору розглядається розвиток, сенс історії і світу, людські цілі та цінності. Їм надається особливий, надсвітовий статус, який дає змогу вийти за межі кінцевих життєвих та історичних ситуацій укорінює думку про абсолютне, вічне, що перебуває поза межами всього земного, відносного, тимчасового. Принцип сотеріологізму (від лат. спаситель) орієнтує всю життєву діяльність людини на «спасіння душі».Ісус Христос розглядається як спаситель світу і людства, який своєю смертю мученика на хресті спокутував гріхи людей. Саме ж спасіння інтерпретується як процес обожнення, з'єднання людини з Богом у «царстві Божому». Сенс людського буття полягає не в пізнанні та перетворенні природи, а в з'єднанні з Богом у «царстві Божому». Ревеляціонізм, або принцип богоодкровення (від лат. одкровення), передбачає існування «таємного», яке необхідно знати людям для спасіння. Але своїм розумом вони не здатні здобути це знання, позаякзміст одкровення рівноцінний трансцендентному буттю, яке є безмежно вищим за можливості пізнання. Тому й виникає необхідність такої форми спілкування Бога і людини, як процес передачі Богом людям своєї «таємниці», як акт божественного саморозкриття через пророків, апостолів, Священне письмо (Біблію). Ревеляціонізм передбачає ставлення християнських філософів до початкового інтелектуального матеріалу не як до результату теоретичного дослідження людини, а як до готової, вічної і незмінної істини, яку люди повинні прийняти задля авторитету Бога, церкви. Цей підхід надалі зумовив виникнення авторитарного, догматичного типу мислення. Креаціонізм (від лат. створення) - принцип, згідно з яким Бог створив світ з «нічого», актом своєї волі завдяки своїй могутності. Божественна могутність постійно підтримує буття світу, відбувається постійне творення його заново, з припиненням творчої сили Бога світ відразу ж повернувся б у небуття. Християнський Бог - трансцендентна сила. Він вічний, незмінний, самостійний, ні від чого не залежить і є джерелом усього сущого. Християнська філософія, крім того, має духовно-моральну спрямованість, орієнтує людину на спасіння душі. Тому Бог - не тільки вище Буття, але й вище Благо, вища Істина і вища Краса. Антропоцентризм (від гр. - людина) у контексті релігійного світогляду — це сукупність поглядів, що стверджують виняткову роль людини серед творінь Бога. Людину створено не разом з усіма істотами, а окремо, в особливий день творення. Вона — вершина творення, центр Всесвіту і кінцева мета творення. Це істота, яка володарює на Землі. Божественні якості людини - це розум і воля: здатність до судження, вміння розрізняти добро і зло, а також робити вибір у бік добра чи зла. Оскільки перші люди - Адам і Єва зробили цей вибір невдало, відтоді внаслідок гріхопадіння природа людини стала зіпсованою, звідси - її двоякість. Роздвоєння людини - це хвороба душі, адже власними силами вона не здатна змінити гріховних нахилів, для цього необхідна постійна божественна допомога з метою досягнення божественної благодаті. Відношення природи і благодаті - центральна тема християнської антропології. Важливим принципом релігійно-філософського теоретизування є провіденціалізм (від лат. передбачення, провидіння). У християнській концепції історичний процес постає як розкриття Боголюдського відношення і характеризується, з одного боку, занепадом, регресом, спричиненим гріхопадінням і відчуженням людини від Бога, а з другого, - сходженням людини до Бога. На долю людини залишається або сприяння здійсненню цього плану, що скероване на спасіння, або протидіяння йому, що карається Богом. З провіденціалізмом тісно пов'язаний есхатологізм (від гр. останній та вчення) -вчення про кінець світу. Історія - це процес, який Бог спрямовує до мети - царства Есхатона («царства Божого»), Досягнення цього - кінцева мета і сенс людського існування, оскільки в «царстві Божому» людина перебуватиме у повній єдності з Богом. Символізм. В епоху середньовіччя символ - це своєрідний виклик умінню людини знаходити приховане значення предмета або тексту. Оскільки всі таємниці буття знаходяться в Біблії, то її текст, слово є головним об'єктом аналізу. Тлумачення релігійних текстів (екзегеза) проходить чотири стадії: етимологічний аналіз походження слів, їх первісне значення; семантичний аналіз - з'ясування морального сенсу життя; концептуальний аналіз - вияснення ходу думок автора тексту, спекулятивна стадія — вияснення наслідків із засвоєного, системотворча діяльність. Середньовічна символіка починається з текстів Біблії, тобто зі слів. Для Данте Аліґєрі (XIII ст.) слово було загальним знаком, символом. Звідси стає більш зрозумілим біблійне «Спочатку було Слово». Важливим етапом утвердження і розвитку середньовічної філософії є патристика (від лат. отець). У цей період відбувається обґрунтування християнського вчення його найавторитетнішими мислителями - «отцями церкви». Важливе місце у міркуваннях патристів займає вчення про божественне проникнення в людське пізнання. Воно є основою містицизму. Яскраве вираження християнський» містицизм знайшов у вченнях Іоанна Богослова, Василя Великого, Григорія Нисського (православна традиція), а також у Бернара Клевроського, Джованні Бонавентури (католицька традиція), які є «отцями церкви» і авторитетами віровчення. Найвідомішим представником середньовічної філософії періоду патристики був Августин Аврелій (354-430 рр. н. е.), прозваний Блаженним. Народився він у м. Тагасті (Північна Африка), був сином батька-язичника і матері-християнки. В Карфагені, Римі і Мілані він вивчав риторику. Трактати Ціцерона пробудили в ньому зацікавлення філософією, він захотів знайти істину. Знайомство з маніхейством, скептицизмом, неоплатонізмом зрештою впевнило його, що істина знаходиться тільки в християнстві, яке він і приймає в 387 р. Пізніше Августина було призначено пресвітером і висвячено в сан єпископа північноафриканського м. Гіппо, де він і помер у 430 р. Філософія Августина виникла як симбіоз християнських і античних доктрин. З давньогрецьких філософських вчень головним джерелом для нього був платонізм. Ідеалізм Платона в метафізиці, визнання відмінності духовних принципів у структурі світу (добра і погана душа, існування окремих душ), наголос на містичних факторах духовного життя - все це вплинуло на формування його власних поглядів. За його вченням, причина будь-якого виникнення - Бог, завдяки якому світ, проникнений розумом, логосом, містить у собі світлову природу. Речі, людська душа світяться відображеним світлом. Усе видиме є реальним тільки завдяки Богові, який - Сонце, що саме невидиме, але робить видимим усе інше. Пізнання здійснюється через промені божественного світла. Оскільки Бог є центром філософського мислення, то світогляд Августина Аврелія був теоцентричним. Бог є найвищою сутністю, тільки його існування витікає з власної природи, все інше з необхідністю не існує. Він єдиний, існування якого незалежне, решта існує лише завдяки божественній волі Бог є причиною існування будь-якого сущого, всіх його перемін; він не тільки створив світ, але йпостійно його зберігає, продовжує його творити. Бог є також найважливішимоб'єктом пізнання, оскільки пізнання мінливих, релятивних речей безглузде для абсолютного пізнання. Бог виступає в той же час і причиною пізнання, він вносить світло в людський дух, в людську думку, допомагає знаходити людям правду. Бог є найвищим благом і причиною будь-якого блага. Так само як усе існує завдяки Богу, так і кожне благо виходить від Бога. Спрямованість до Бога для людини є природною, і тільки через єднання з ним людина може досягнути щастя. Душа у вченні Августина є самобутньою субстанцією, яка не може бути ні тілесною властивістю, ні видом тіла. Вона не містить у собі нічого матеріального, володіє лише функцією мислення, волі, пам'яті, але не має нічого спільного з біологічними функціями. Від тіла душа відрізняється досконалістю, яка обумовлюється тим, що душа близька Богу і безсмертна. Душа, а не тіло пізнає Бога. Перевага душі над тілом вимагає, щоб людина турбувалася про душу, пригнічуючи прагнення до чуттєвих насолод. Істину про Бога не може пізнати розум, її може пізнати лише віра, яка скоріше належить до волі, ніж до розуму. Підкреслюючи роль почуттів або серця, Августин стверджував єдність віри і пізнання. При цьому він прагнув не піднести розум, а лише доповнити його. Віра і розум взаємно доповнюють одне одного. «Розумій, щоб міг вірити, віруй, щоб розуміти» - це положення відповідає духові християнства, і на цій основі могла будуватися наступна фаза - схоластика. Дослідження вічного духовного буття Бога і постійної мінливості і загибелі одиничних речей і явищ привели Августина до проблематики часу. Відповідно до його розуміння, час є мірою руху та змін, властивих усім «створеним» конкретним речам. Минуле пов'язане з людською пам'яттю, майбутнє полягає в надії. Тільки Бог раз і назавжди поєднує теперішнє з минулим і майбутнім. Важливою є концепція єдності людської і божественної історії, які спливають у протилежних, але взаємно нероздільних сферах, змістом яких є битва двох царств (градів) - божого і земного. Божий град - це частина людства, яка своєю морально-релігійною поведінкою заслужила у Бога спасіння і милосердя; в земному граді залишаються люди самолюбні, жадібні, егоїстичні, які забули про Бога. Божий град поступово зміцнюється в суспільно-історичному розвитку, зокрема після приходу Ісуса Христа.
2. Людина в середньовічній філософії, трактовка його духа, душі та тіла. Звернення до духовного світу людини на підвалинах віри; звернення до людської особистості та самосвідомості.
Найбільш відомою і впливовою у середньовічній філософії була схоластика (від лат. школа або «шкільна філософія»). Її було сформовано у період абсолютного панування християнської ідеології в усіх сферах суспільного життя Західної Європи і пристосовано до широкого вивчення людьми основ християнського світогляду. Схоластика є спадкоємицею традицій християнської апологетики. Її представники намагалися створити чітку систему християнського світогляду з ієрархією сфер буття, на вершині якої знаходиться церква.Головне для схоластів — узгодження з авторитетом церкви тих чи інших положень, якими вони оперують. Творчі потенції схоластів розчиняються у сфері формально-логічних пошуків. Схоластичний інтелектуалізм приносить зміст у жертву формі, вивчення реальної дійсності підмінює процедурою визначень, що зводить логічні судження до «словесної механіки», на догоду зовнішньому виглядові думки зводиться нанівець її зміст. Схоластичне мислення зосередилось в основному на вирішенні двох проблем, зумовлених, з одного боку, суперечністю реалізму і номіналізму, з другого, - ствердженням існування Бога. Реалізм (від лат. реальний, дійсний,) приписував існування лише загальному (універсаліям), вважаючи загальним ідеї, що передують одиничним речам. Поміркований реалізм стояв на позиції, що загальне існує в речах. Номіналісти (від лат. ім'я), навпаки, не припускали реального існування універсалій, загальне в них мало місце лише після речей. Помірковані номіналісти визнавали реальність загального як думку, поняття, імена, які відіграють важливу роль у пізнанні. Ця течія дістала назву концептуалізм. Схоластика як тип філософії виникає у IX ст.Головне призначення схоластичної філософії - безпосереднє злиття з теологією.«Батьком схоластики» називають Іоанна Скота Еріугену (бл. 810 - бл. 877 рр.), на той час визначного вченого. Якщо Карл Великий об'єднав світську монархію з церковною ієрархією, то Еріугена створив єдину чітку філософську систему, яку розвивали наступні покоління мислителів-схоластів. Його основне положення: справжня релігія є справжньою філософією, і навпаки, — сумніви, які висуваються проти релігії, заперечують і філософію. Знаряддям розуму є діалектика, яка розуміється як мистецтво виділяти істину з протилежних точок зору. Вирішальне значення в пізнанні мають загальні поняття, абоуніверсалії, вони реальні, та зі зростанням міри всезагального все більше проявляються їх об'єктивна реальність і незалежність від людського розуму, скерованого на пізнання. Одиничні поняття, навпаки, існують лише завдяки тому, що вони належать до видів, а види - до родів. Цей напрям у середньовічній філософії, як уже вказувалося, дістав назву реалізму. Згідно з ним процес розвитку йде від Бога до світу, і навпаки, повернення всього існуючого до одиничного Бога розкриває його характер. Наступний представник схоластики - Ансельм Кентерберійський (1033— 1109 рр.), якого називали«другим Августином». Його позиція - «вірю, щоб розуміти» - означає, що мислення слід підпорядковувати вірі, без якої немає дійсного пізнання Святе письмо вказує, що саме є істиною, але не пояснює, чому воно є істиною. Розум вільний і самостійний, проте лише в межах догматів. Девіз Ансельма — «віра шукає розум» — характерний для цілого періоду схоластики. Щодо універсалій Ансельм займає позицію поміркованого реалізму. Відомий Ансельм також доказами буття Бога, з яких найпо- пулярніший онтологічний, де з поняття Бога як ідеї вищої досконалості виводиться ідея його реального існування. Якщо Бог як ідея утримує в собі всю реальність - отже, сам він справді існує. Головним представником номіналізму був Іоанн Росцелін (бл. 1050 - бл. 1120 рр.), який рішуче виступив проти реалізму, вчив, що, крім одиничних речей, не існує нічого, оскільки немає кольору без конкретного кольору, немає мудрості без мудрої душі. Загальне не має ніякої власної реальності, реально можуть існувати лише «одиничні речі». Росцелін запропонував тритестичну доктрину, згідно з якою ймовірність існування трьох божественних іпостасей передбачає існування не одного, а трьох самостійних Богів. Отже, церковна догматика опинилась під загрозою, його думки викликали незадоволення ортодоксів, і в 1092 р. вчення Росцеліна було заборонено як єретичне. Винятково цікавою особоюбув П'єр Абеляр (1079-1142 рр.). Як творчість, так і життя його сповнені тріумфами і драматичними подіями, успіхами, нещастями, удачами і невдачами. Як мислитель він був винятковою, зовсім не типовою для свого часу особистістю. Його праці можна розділити на особистісні (екзистенціальні), теологічні та логічні. Заслуга Абеляра головним чином полягає в тому, що він розвиває діалектику, намагається знайти розумні докази для обгрунтування положень віри, адже неможливо вірити в те, що незрозуміло. Звідси його принцип: «пізнаю те, в що вірю». Щодо універсалій Абеляр вважав, що вони існують у речах, звідси виводив абсурдність тверджень реалістів, що реальною є «людяність», а не люди, «конячність», а не окремі коні. Вважав помилковим твердження номіналістів, що лише одиничне є реальним, адже поняттю «людина відповідає реальність загальнолюдського, спільного для всіх людей. Загальне має значення для пізнання великого класу індивідів і поширюється на розуміння сутності проявів індивідуальності. Але загальне як таке існує лише в мисленні, а не поза ним Вищенаведені докази роблять Абеляра першим представником концептуалізму - поміркованого номіналізму. Концептуалізм визнає реальність загального як думку поняття, назву, які відіграють важливу роль у пізнанні. У період розквіту схоластики (XIII ст.) особливу увагу привертає творчість Томи Аквінського (1225-1274 рр.). Вчення Томи Аквінського - томізм - невдовзі після його смерті було визнано офіційною філософією католицизму. Основою колосальної філософсько-теоретичної системи Томи Аквінського стала нова версія теорії про гармонію віри і розуму. Він вважає, що віра не повинна суперечити розумові, тому що здебільшого принципові положення віровчення можуть бути раціонально обґрунтовані. Наприклад, розум здатний довести догмати про існування Бога, про створення світу, про безсмертя душі тощо. Тобто розум і віра спрямовані на пізнання однієї і тієї ж істини — Бога, але здійснюють це різними шляхами: розум спирається на науку і філософію, віра — на теологію. Можливість гармонії розуму і віри базується на тому факті, що Бог відкривається людині двома шляхами: природним — через створений світ і надприродним — через одкровення. Наука і філософія засобами розуму, через пізнання створеного світу приходять до думки про існування Бога і керування Богом усіма процесами в цьому світі. Теологія на основі надприродного одкровення, яке міститься в Біблії і рішеннях церкви, дає змогу прийняти найбільш важливі істини віровчення. Провівши чітку межу між розумом і вірою, Тома Аквінський відділив науку і філософію від теології і обгрунтував тим самим їхню відносну самостійність. Серед величезної спадщини Томи Аквінського заслуговує на увагу розробка методу упорядкування, розпізнання і розміщення окремих знань і свідчень. З кінця XIII ст. життя в Європі набуває нових рис. Поряд з економічними і політичними змінами відбувається подальший розвиток схоластичної думки в інших духовних орієнтаціях. Виникають нові наукові центри, зокрема Оксфордський університет. Його віддаленість від римської курії спричинює більш вільну атмосферу, в якій формуються опозиційні течії. Представником однієї з опозиційних течій, поширених в Оксфордському університеті, був Роджер Бекон (бл. 1214-1292 рр.), який вчився в Оксфорді, потім у Парижі, знав основи всіх наукових дисциплін: математики, медицини, права, теології, філософії. У своїх творах виступав не тільки проти томізму, але й проти принципів схоластики взагалі. Ці твори своїм ідейним змістом, агресивністю проти офіційної доктрини дратували консервативних вчених, церковну ієрархію, за що Бекона було ув'язнено в монастирську в'язницю, там його утримували до самої смерті. Мислення Р. Бекона взагалі не було типовим для середньовіччя: він не визнавав авторитетів, був індивідуалістом, критикував усіх і все. Для свого часу він був дуже оригінальним мислителем, і сучасники називали його «дивовижний доктор». Головні положення вчення Р. Бекона полягають у критиці схоластики: - по-перше, схоласти неправильно розуміють філософію попередників (зокрема, Арістотеля); - по-друге, недостатньо знають математику; - по-третє, схоластичний метод передбачає насамперед необхідність спиратись на авторитети, а слід виходити з безпосереднього досвіду, тобто експерименту і спостереження, що і є дійсним джерелом знань про світ. Для Бекона найкращим заняттям було експериментування. Він відкрив закон відображення і відбиття світла; твердив, що можна побудувати кораблі і вози, які рухатимуться власними силами; передбачив принцип магнетизму, передвістив винайдення пороху. Р. Бекон головним джерелом пізнання вважав досвід, бо істину про Бога можна здобути не тільки розумом, але й досвідом, який може бути двох видів: зовнішній і внутрішній. Саме внутрішній досвід, маючи інтуїтивний, містичний характер, передбачає надприродну божественну силу. • Представником Оксфордської школи був також Іоанн Дунс Скот (бл. 1266-1308 рр.) - проникливий мислитель і філософ, коротке життя якого було повністю присвячене науці. Як критичний мислитель Скот після аналізу першоджерел робить висновок, що повна гармонія між теологією і філософією, чого прагнув Тома Аквінський, неможлива. Філософія і теологія не протилежні в тому разі, коли теологія використовується з практичною метою. Заслугою Скота є також захист індивідуалізму як суттєвої інстанції буття. У теорії пізнання він підкреслює активне мислення всупереч пасивному, рецептивному розумінню його Аквінським. Одним з найвидатніших представників останнього періоду схоластики був Уїльям Оккам (бл. 1285-1349 рр.), який вчився, а згодом викладав у Оксфорді. За різкий спосіб аргументації і гнучкість у полеміці його було названо «непереможним». За звинуваченням у єретизмі його відлучили від церкви, заборонили викладання, і навіть цитування його поглядів було заборонено. Різко критикував папство, оскільки папи не безгрішні і не можуть бути намісниками Христа на Землі Духовна і світська влади повинні існувати окремо, а духовна влада - обмежуватись лише церковними справами, релігійними проблемами. Оккам — представник нового філософського підходу - антидогматичного, антиірраціоналістичного, антиреалістичного. Був послідовником номіналізму, фактично з його ім'ям пов'язується перемога номіналізму. Трактати Оккама присвячено переважно логіці, яка визначається як наука про знаки. Загальні поняття (універсалії), вважає він, є всього лише знаками, копіями одиничних реальних речей. Кожна субстанція - це лише одиночне «де» і «коли» і не існує сама по собі. В дійсності не існує жодне відношення як таке, воно завжди виступає як відношення між певними одиничними предметами, тобто певними відношеннями. Існує не «множинність», а велика кількість речей. Пізнання базується на подібності предметів і знаків, які їх позначають. 3. Свобода думки та скептицизм гуманістів Відродження, критика релігійного догматизму та аскетизму. Картина світу доби Відродження. Пантеізм. Поняття «Відродження» виникло як найменування пошуків діячів цього періоду стосовно відродження цінностей та ідеалів античності. Епоха Відродження припадає на XIV-XVI ст. Це період ранньої кризи феодалізму і зародження буржуазних відносин. Відродження означало не реставрацію старого, повернення знову до античності, а пошук нового, адже в історії просто відхід у минулу епоху неможливий. За своєю суттю Відродження протиставляє себе схематичним догматам церкви, але воно виникло як результат розвитку середньовічної культури і тому несе в собі багато її рис. Найголовніше для мислення епохи Відродження — постановка проблеми світу і Бога, з якими пов'язано все інше: проблема істини, в якій виявився глибокий конфлікт між натурфілософією й ортодоксальною католицькою теологією; проблема знання світу і містичного використання цього знання; проблема ставлення натурфілософів цього періоду до релігії і церкви, адже жили вони в бурхливу епоху релігійних конфліктів та війн. Саме в цю епоху закладаються основи буржуазних суспільних відносин, дістає розвиток нове, експериментально-математичне природознавство, змінюються відносини між церквою і державою, формується ідеологія секуляризму та гуманізму, створюються передумови для виникнення філософії Нового часу. Найважливішою характерною рисою світогляду епохи Відродження є орієнтація на людину. Якщо в центрі уваги античної філософії було природно-космічне життя, середньовічної - релігійне життя і в його основі проблема «осмислення», то з XV ст. на перший план виходить світське життя, набуває значення діяльність людини в цьому світі та досягнення щастя. Інтерес до античної літератури, з точки зору гуманізму, оцінюється як стимул і форма виявлення особистого відродження. Філософія ж повинна допомогти людині знайти місце в житті. Філософське мислення цього періоду характеризується як антропоцентричне. У центрі - не Бог, а людина. Якщо Бог - начало світу, то людина - його центр. Вона у своїй діяльності та помислах нічим не обмежена, спроможна на все саме завдяки власним зусиллям. Формується певний рівень самосвідомості; визначальними є такі якості, як гордість, самоствердження, усвідомлення власної сили і таланту, життєрадісності та вільнодумства Завдяки цьому епоха Відродження дала світу видатних особистостей, різнобічно освічених, з яскравим темпераментом, вольовою цілеспрямованістю, величезною енергією. Гуманізм — погляд, згідно з яким визначається цінність людини як особистості, її права на свободу, щастя і розвиток. В епоху Відродження гуманізм стає широким суспільним рухом, знаменує собою переворот у всій культурі та світогляді. Одна з форм цього перевороту - критика схоластики. Суперечка була принциповою - про новий моральний ідеал і шляхи його втілення в життя. Християнська етика вбачала вершину моральної досконалості в належності до Бога, в зв'язку з чим пропагується аскетизм, пригнічення природних прагнень людини. На думку італійських гуманістів (М. Фічіно, П. Помпонацці, А. Валла та ін.), природа людини є найвищим критерієм для оцінки людських пристрастей. На першому плані — світське життя, діяльність людини і досягнення нею щастя. Відроджуються ідеали античних епікурейців, але замість пасивності стверджується активність, благородство, доблесність духу, культ творчої діяльності. Все це потрібно не тільки для задоволення земних потреб, а й для самовдосконалення, створення нового світу. Людина епохи Ренесансу - це не просто творець, але й художник (живописець, музикант) і творець в естетичному розумінні. Так, Леонардо да Вінчі (1452-1519 рр.) був художником і винахідником, Мікеланджело (1475-1564 рр.) — художником і поетом. Разом з тим обидва зробили суттєвий внесок у розвиток філософії. Боротьба за істину в епоху Відродження мала значення інтелектуального і морального подвигу, тому що створена нова картина світу протистояла теології та схоластичній традиції. У зв'язку з розвитком виробництва і науки філософія знову повернулася до вивчення природи. Винайдення книгодрукування, компаса, пороху, доменно-металургійного процесу; зацікавленість в астрономії, фізиці, анатомії, фізіології; розвиток експериментального природознавства - все це розширювало людський світогляд, зміцнювало владу людини над природою. Математично обґрунтована М. Коперником геліоцентрична система світу суттєво змінила середньовічні погляди на світ, підірвала авторитет геоцентричної системи Птолемея. Значний внесок у нове осмислення природи роблять такі видатні вчені, як Т. Браге, Г. Галілей та ін. Філософія епохи Відродження сприймається насамперед як натурфілософія (філософія природи). Як наслідок зв'язку з середньовічною філософією центральною для неї залишається трактування питання про взаємовідношення Бога і світу. Однак методологія її має свою специфіку, характерною рисою якої є антисхоластична, антиарістотелівська спрямованість. Проголошена філософами свобода думки втілюється в новому підході до трактування понять матерії, форми, руху, часу, простору і в кінцевому результаті веде до принципового переосмислення місця і ролі божественного начала Взаємовідношення Бога і світу втрачає схоластичний характер, на зміну теїзму приходить пантеїзм («Бог у всьому»), відбувається певне повернення до ідей платонізму і неоплатонізму. Нове народжується і зріє, проте попереднє багато в чому бачиться непорушним. Отже, новий зміст втілюється у старі форми. Один з найцікавіших і характерних представників філософії епохи Відродження - виходець з Німеччини Микола Кузанський (1401-1464 рр.). Народився у простій сім'ї, але як особливо здібний потрапляє до школи «братів спільного життя» в Девенторі (Голландія). Настанови цієї школи передбачали для всіх спільне майно, заперечували багатство, славу, все мирське і, навпаки, вимагали проповідування аскетизму, благочестя, за допомогою чого намагалися наблизитись до Христа. Після закінчення школи Кузанський вчиться в Падуанському університеті, стає доктором канонічного права, займається богословською діяльністю, працює в папській курії. Упродовж усієї діяльності він захоплюється античністю, віддає багато часу вивченню грецьких і візантійських рукописів. Постійно спілкується з гуманістами. Наприкінці життя Кузанський досягає звання кардинала. Як більшість філософів того часу, Кузанський орієнтується на традиції неоплатоніків. Заперечуючи античний дуалізм («Єдине» протистоїть «неєдиному», «іншому»), він стверджує, що «Єдине є всім». Ця філософська настанова служить основою пантеїстичного світогляду. Оскільки «Єдине» не має протилежності, то воно тотожне безмежному, нескінченному. Нескінченне — це більше над усе, воно — максимум, а «Єдине» — це мінімум, найменше від усього. Центральним пунктом онтології М. Кузанського є вчення про збіг протилежностей - абсолютного мінімуму і абсолютного максимуму. Оскільки абсолютний максимум є всім, в якому є все і він єдиний, є найвищою межею — остільки йому нічого не протистоїть, остільки з ним у той же час збігається мінімум. Максимум, будучи абсолютним, впливає в дійсності на все можливе і, не маючи сам ніяких обмежень, обмежує все. Звертаючись до проблеми людини, Кузанський не відділяє її від світу, вони єдині. Як у кожній частині людини відображується вона вся, так у кожній речі відображується весь Всесвіт. Але як у голові людини найбільшим є відображення її ж самої, так і в цілому в людині - відображення Всесвіту, який досягає повної досконалості в ній як найвищій межі розвитку природи. Саме людська природа найбільш повно відображує Всесвіт, тому що має глибокі емоційно-вольові основи і є психологічно первинною щодо дискурсивного мислення. Релігійна віра трактується як форма єднання людини з Богом, як канал,,через який Бог впливає на пізнавальні здібності людини, оздоровлює і вдосконалює їх. Ідеалом для Кузанського є людина мисляча, творча, активна. Ідеї М. Кузанського поглибив Джордано Бруно (1548-1600 рр.). Вихідна теза його філософії - єдність і нескінченність світу, його нестворюваність і незнищуваність. На цьому базуються космологічні уявлення, в яких Дж. Бруно відкрито пориває з теоцентричною концепцією побудови світу. На його думку, Земля рухається навколо своєї осі та навколо Сонця і в той же час є піщинкою в безмежному просторі. Земля може бути центром Космосу, тому що у Всесвіті взагалі немає ні центру, ні межі. Важливий вклад у розвиток гуманізму вніс Еразм Роттердамський (1469-1536 рр.). Позашлюбний син священика і його служниці, в молодості чернець, завдяки наполегливій праці він здобув блискучу філософсько-гуманітарну освіту. Здобув славу найвидатнішого латиніста епохи Відродження, лідера загальноєвропейського гуманізму. Своє вчення Роттердамський називає «філософією Христа». Допускає гармонійну єдність античних і християнських морально-філософських ідеалів і тому ототожнює Сократа з Христом Закликає до відродження ідей та ідеалів первісного християнства, забутих католицькою церквою. Його тезу - «назад до Христа!» зумовлено думкою, що людина, наслідуючи Христа, здатна підноситись до ідей, зафіксованих у Святому письмі. Еразма Роттердамського називають Вольтером XVI століття. Своє розуміння взаємовідносин людини і суспільства він висловлює у праці «Похвала Глупоті». Він пише, що в людському суспільстві все наповнено дурістю, все робиться дурнями і серед дурнів. «Більшість людей є дурні, і кожний дуріє на свій лад». Кількість проявів дурості нескінченна. Дурість багата на колективні прояви, найбільший з них - війна, приваблива для тих, хто її не знає. Дурістю керуються всі люди, всі нації. Віра також споріднена з деякими видами дурості; з мудрістю вона несумісна. Отже, тут Еразм Роттердамський відходить від теологічної ортодоксальності в питанні про пріоритет віри над розумом. Розмірковуючи над соціальним становищем людини, він вважає, що істинна знатність полягає в активності та постійній боротьбі за моральне удосконалення. Головним представником французького Відродження є Мішель Монтень (1533-1592 рр.), який увійшов в історію філософії як прибічник скептицизму. Його відому працю «Досліди» написано в новому жанрі - філософському есе. Поставивши девіз: «А що я знаю?», Монтень, критикуючи схоластику, вважає, що «початком філософії е здивування, її розвитком е дослідження, її кінцем є незнання. Люди ні в що не вірять так твердо, як у те, про що вони найменше знають». Скептицизм М. Монтеня - це критицизм щодо схоластичних, догматичних знань своєї епохи, щодо проявів обмеженості буденної, масової свідомості, щодо безпідставної віри в авторитети. Необхідна особиста переконаність, яка є наслідком індивідуального досвіду і власного розуму. Знання виникає з почуттів, а вже потім починається діяльність розуму. Монтень — критик антропоцентризму як теологічного, так і гуманістичного. Але філософ не принижує гідності людини: він видобуває людину із надприродної системи цінностей і повертає в природну систему цінностей, в якій людина займає своє місце як частина природи. Відмовляючись розглядати світ з точки зору людини - вершини світоутворення, Монтень тим самим зближує людину з тваринами, яких християнський антропоцентризм відокремив від неї нездоланною стіною. Велику увагу в своїй праці Монтень приділяє питанням моральності, відзначаючи, що філософія - це вчення про розумне, доброчинне життя. Моральність будується на природній основі. Він заперечує аскетизм і безсмертя душі. Земне життя - це наше буття, і тому неприпустимо ставитися до нього з презирством.
4. Політична філософія Відродження: проблема влади та насильства, політики та моралі, соціальні утопії.
Звернення Відродження до людини і її культури, що звільнилася від диктату теології, помітне і в галузі соціальних і політичних теорій. Нікколо Макіавеллі (1469—1527) — найяскравіший соціальний мислитель епохи, належав до збіднілої сім'ї, яка походила з середовища міського нобілітету і грала певну роль у політичному житті Флорентійської республіки. Його батько — юрист. Доходи сім'ї дуже обмежені і не дозволяли юному Нікколо одержати університетську освіту. На політичній арені Флоренції Нікколо Макіавеллі з'являється в 30 років. Весною 1498 року він обирається секретарем Другої канцелярії, а згодом — секретарем Ради Десяти — уряду республіки. У 1512 році після падіння Флорентійської республіки і відновлення влади Медичі Нікколо Макіавеллі вигнали з Флоренції. Хоча він не займав високих посад, зате добре пізнав кухню та принципи великої політики. В період вимушеного усунення від політичної діяльності ним створені головні твори: «Історія Флоренції», «Володар». Традиційно Нікколо Макіавеллі вважається філософом політики і мислителем політичної інтриги. В політичному вченні Нікколо Макіавеллі на зміну середньовічній християнській теології історії, за якою людство рухається від створення Адама, гріхопадіння до покутування і Страшного суду, приходить уявлення про діалектичну єдність загальної мінливості і постійності законів, за якими живуть люди і держави. Нікколо Макіавеллі стверджує, що історичний перебіг подій дав можливість переконатися в тому, що світ завжди однаковий, що в світі завжди однаково багато лиха і добра; але це лихо і добро переходять з країни в країну, як бачимо з історії давніх держав, що змінювалися внаслідок зміни звичаїв, але світ сам собою залишався той самий. Здалося більш доречним виходити з дійсної правди речей, а не уявлюваної. У ділах судять за метою: чи досягнута, а не по засобах — якими досягається. Держави досягають вершин величі, громадянської доблесті і могутності, потім розпадаються, занепадають і гинуть— це вічний кругообіг, не підпорядкований ніякій з неба посланій меті, що пояснюється зміною звичаїв (частково під впливом поганого або доброго правління). Кругообіг розглядається в творах Нікколо Макіавеллі як наслідок впливу долі — Фортуни, що ототожнюється з Богом і позначається також Необхідністю. Фортуна-необхідність — це не зовнішня сила історії та суспільства, а реалізація природної закономірності, неминучого ходу речей, що визначається сукупністю причинно-наслідкових зв'язків. Однак вплив Бога — долі — необхідністі — не фатальний. Історія (а отже, і політика, бо для Нікколо Макіавеллі історія є політичний досвід минулих віків, а політика — нині створювана історія) не є безособовий «перебіг речей» або «хід часу», у ній «доля» та «необхідність» означають те об'єктивне середовище, ту сукупність умов, в якій змушена діяти людина. А тому успіх людської діяльності залежить не тільки від долі-необхідності, але й від того, як людина — діяч, політик — зуміє її зрозуміти, до неї пристосуватися і потім їй протистояти. Добрі приклади породжуються добрим вихованням, добре виховання — добрими законами, а добрі закони — тими ж самими випадками, що безглуздо здійснюються. Звичаї, поведінку в товаристві різноманітних верств Нікколо Макіавеллі детально висвітлює в праці «Володар». Держава має свій матеріал — Людину. А звичайна людина має ряд якостей, на які повинен зважати керівник. Ці якості, на превеликий жаль, иегативні: жадність, мстивість, схильність до зрад тощо. «Адже про людей можна взагалі сказати, що вони невдячні, зрадливі, боязкі перед небезпекою, жадні до наживи». Ця «людина натовпу» і визначає дії держави. Опора влади — сила; друга опора — уміло створюваний культ особистості володаря; третя опора — сильний бюрократичний апарат тощо. Але у будь-якому випадку держава повинна будуватися з урахуванням реальних фактів і явищ. Головний факт полягає в тому, що чим більше у володаря влади, тим сильніша загроза її втратити. Абсолютного володаря легко замінити іншим таким самим. Другий факт полягає у тому, що політичний компроміс, що задовольняє всіх, неможливий, тому що інтереси людей занадто різноманітні. Отже, владі завжди загрожують ті, чиї інтереси зачіпаються більше за все. Похвально, коли володар незмінно благочестивий, живе метою, щирий, зрозумілий кожному. Між тим досвід свідчить, що ті володарі, які мало дбали про благочестя і вміли хитрістю запаморочити людям голову, перемогли врешті-решт тих, хто спирався на свою чесність. Нікколо Макіавеллі відзначає, що якщо людина була б настільки розумна, щоб збагнути всі мінливості життя та пристосуватися до них, то їй завжди щастило б і вона б не скаржилась хоча б на долю. Тоді виправдалася б приказка: мудрий повеліває зірками і долею. Але оскільки таких мудреців нема, через людську короткозорість та неспроможність підпорядкувати собі власну природу, доля постійна і розпоряджається людьми, тримає їх під своїм гнітом. Релігія й мораль, за Макіавеллі, це інструменти політики. Але жити за правилами релігії або моралі людей держава не може. Політичні рішення в державі повинні прийматися, тільки виходячи з аналізу політичних фактів. Макіавеллі не заперечує ані релігії, ані моралі. Просто у політиці свої закони. Володар — не приватна особа, і те, що неприпустимо в особистому житті, в сім'ї (брехня, насильство, жорстокість, віроломність), повністю припустимо в політиці. Одним з видатних творців політичної теорії абсолютизму виступав Жан Боден (1530-1596). У політичній теорії абсолютизму сформульовано потребу сильної державної влади, що зможе вивести Францію з хаосу релігійних війн. Жан Боден подібно Нікколо Макіавеллі ставить інтереси держави вище релігійних. Релігія — вторинна. В суспільстві має існувати свобода совісті, нікого не можна примушувати, щоб він проти своєї волі, своїх переконань сповідував будь-яку релігію. Свої соціальні і політичні переконання Жан Боден висвітлив у творі «Шість книг про державу». Погоджуючись з «Політикою» Арістотеля, він вважає основою держави сім'ю. Держава є співдружністю, яка вирішує проблеми сім'ї, зберігає суспільне майно, що засновується на приватній власності. Жан Боден визнає майнову нерівність у суспільстві як природну і необхідну. Державу визначає як правову владу над соціальними питаннями декількох сімей, владу, якій належить вирішальна сила. Монарх — єдине, абсолютне джерело права, суверенності. Жан Боден намічає також натуралістичні, тобто географічні типи держав: тип держави залежить від кліматичних умов. Для помірного поясу типовою є держава розуму, тому що народи, які тут проживають, мають почуття справедливості, любові до праці. Народи, які живуть на Півдні, байдужі до праці, тому потребують релігійної влади і держави, тоді як народи Півночі, які проживають у суворих умовах, можна змусити підкорятися лише сильній державі. В епохи, що передують Відродженню, право інтерпретувалося двома способами. З одного боку, як прояв Божого суду, і тому право мало характер необхідності, абсолютності і вічності (такий підхід норма для Середньовіччя); з іншого боку, право розглядалося як продукт договору людей, що може змінюватися, є відносним (такий підхід є у багатьох представників Стародавнього світу). Однак існує ще й третя інтерпретація, за якою право має людське походження, але, незважючи на це, право необхідне, тому що суть випливає із загальної людської природи. Поняття природного права відоме вже античним стоїкам і в Середньовіччі деяким схоластам (зокрема, Хомі Аквінському), але по-справжньому право розвивається лише на порозі XVII ст. Одним з прихильників розуміння права як природного права людини є голландський юрист, історик і політик Туго Гроцій (1583— 1645), автор трактатів «Вільне море» і «Про право війни і миру. Три книги» (1625). Філософська основа природно-правової теорії — раціоналістичний світогляд. Вирішувати соціально-правові конфлікти покликаний розум. Розум має загальнокритичне і загаль- пооцінююче значення, це світло розуму, а не Божественне одкровення. Бог — верховний суддя. За Гуго Гроцієм, колись існувало природне становище, коли не було ані держави, ані приватної власності, люди іманентно, не задумуючись, мали право на життя, спілкування, власність, свободу. Права просто визначалися людським розумом. Та з розвитком людства, втрати ним первісної краси між людьми у природному становищі виникає «війна всіх проти всіх», потреба захистити природні права людей, що спонукає їх укласти суспільний договір про державу, здатний встановити норми людського співжиття і захищати їх. Природні права, до яких належать недоторканність чужого майна, обов'язок дотримання обіцянок, відшкодування збитків, заслужене покарання, мали бути закріплені. У зв'язку з цим вводиться поняття волеустановлене право, яке повинно відповідати приписам природного права. Однак насправді волеустановлене право часто протистоїть нормам природного права, тому воно - протиприродне людині. Гуго Гроцій критикує існуючі феодальні порядки, висуває вимогу створення нового права, в основі якого лежав би суспільний договір. При створенні держави, за Гуго Гроцієм, народ може обрати будь-яку форму правління, навіть монархію, але, обравши її, він зобов'язаний підкорятися правителям, тому що договори за природним правом повинні виконуватися ретельно. Причини, що спонукають індивідів до укладення суспільного договору, можуть відрізнятися: це прагнення уникнути «війни всіх проти всіх», бажання встановити порядок і справедливість, підкріпити природну рівність індивідів індивідів їх рівністю за законом тощо. В епоху Відродження отримали імпульс для розвитку утопічні вчення, пов’язані, насамперед, з працями англійського гуманіста Томаса Мора і італійського ченця Томмазо Кампанелли. Томас Мор (1478-1535), виходець з багатої сім’ї королівського юриста. Гуманістичний світогляд формувався в Оксфордському університеті, центрі англійських гуманістів. Як член парламенту сміливо виступає проти фінансових махінацій короля Генріха VІІ, проти деспотизму. На королівській службі як лорд-канцлер Англії при Генріху VІІІ стає противником реформаторських зусиль короля. Згодом страчений. Творчість Мора є яскравим відображенням гуманістичного морального ідеалу, вченням про гідність людини та її свободу. У творі «Утопія» (1516) з'ясовує соціальні та політичні проблеми епохи. Розповідь ведеться від імені вигаданого мандрівника Рафаїла Готлодея, що надало книзі додатковий літературний успіх в епоху великих географічних відкриттів і подорожей. Саме такою країною і проголошується Утопія (грецьке слово), вигадана Томасом Мором: буквально — «місце, якого немає» (сам він перекладав назву країни як «Нідея»), Слово «утопія» стало номінальним і давно означає все те, про що можна помріяти і навіть поміркувати, але те, що при глибшому міркуванні виявиться теоретично непереконливим і практично нездійсненним. Сам Томас Мор упевнений у тому, що хоча такої країни з притаманними їй ідеальними соціальним і політичним устроєм і відповідною моральністю її жителів насправді не існує, але принципово вона можлива. У книзі спочатку дається критика англійського суспільного устрою, а після подаються устрій і життя на вигаданому острові Утопія. Саме Томасу Мору, політичному діячу, гуманісту і утопісту, належать знамениті слова про те, що в Англії епохи «огороджування» вівці «з'їли людей», пристрасні промови на захист нещасних, які стали і жертвами безжального гноблення і жорстоких законів про «бродяжництво», визначення сучасної держави як «зговору багатіїв». Причину всіх нечуваних народних лих гуманіст вбачає в існуванні приватної власності, в пануванні особистого, приватного інтересу. Чи не найхарактернішу, визначальну рису соціально-філософської доктрини, що лежить в основі «Утопії», складає антиіндивідуалістичне тлумачення суспільного життя, мислимого в ідеальній державі. Послідовний же антиіндивідуалізм з необхідністю вимагає скасування приватної власності, точніше сказати, викорінення її в умовах Утопії. Великий ідеаліст сформулював фундаментальну тезу, за якою процвітання державних дій можливе лише в умовах, коли вищий носій влади буде глибоко освіченим філософом і морально бездоганною людиною. Таким напівлегендарним правителем і був Утоп, який колись завоював удаваний острів і заклав політичні, соціальні і моральні устої основаної ним Утопії. Істинний і справедливий суспільний устрій, який пропонується Томасом Мором в «Утопії», і мав, за думкою гуманіста, вести до відновлення істинної людської природи, не спотвореної кривдою класового суспільства. Ідеальна держава заснована на спільності майна, на загальній і обов'язковій участі всіх громадян в продуктивній праці, на ліквідації паразитичного існування привілейованих верств і груп, на справедливому і рівному розподілі суспільних багатств. Томас Мор підкреслює, що якоїсь чималої власності немає у всіх жителів. Золото (як і срібло), що тоді виконувало функцію грошей, утопійці зовсім не використовували у побуті, навіть для прикрас. Більше того, саме з дорогоцінних металів тут виробляються нічні горщики та інші посудини для нечистот, якщо з них і роблять кільця і ланцюги, то лише для того, щоб надіти їх, як більш тяжкі та болісні кайдани на тих, хто зганьбив себе яким-небудь злочином і став рабом. Єдине використання золота, без чого не може обійтися утопійська держава,— це його застосування у зовнішніх відносинах і тим паче під час війн, які утопійці змушені вести з сусідніми державами та народами. В «Утопії» відображено не тільки соціально-політичний, але моральний ідеал європейського гуманізму епохи Відродження. Мета комуністичного суспільства утопійців: забезпечення не тільки матеріальних потреб громадян і суспільства, але, й насамперед, вільного розвитку людської особистості. Вільний час, що залишається від участі в суспільно необхідній праці (а робочий день в ідеальній державі скорочений до нечуваних в епоху Томаса Мора розмірів — 6 годин), «надається особистому розсуду кожного, але не заради того, щоб зловживати ним в надмірностях або ледарстві, а щоб на свободі від свого ремесла, при кращому розумінні, вдало застосувати ці години на будь-яке інше заняття. Ці проміжки часу більшість приділяє наукам. Дуже важливий для утопійців моральний бік їх життя. Визначення щастя як мети людського існування — центральна філософська проблема «Утопії». Утопія іменується також Евтопією, тобто Країною блаженства. Томмазо Кампанелла (1568-1639) народився в сім'ї неписьменного чоботаря. Тяга до знань і неабиякий хист привели його, як і Джордано Бруно, до вступу (1582) в прославлений ученими традиціями Домініканський орден; там змінив мирське ім'я Джованні Доменіко на Томмазо. Просторі пізнання й прагнення до самостійного мислення привели до зіткнення з монастирським керівництвом, а в подальшому до обвинувачення в єресі, інквизиційним процесам та тюремного ув'язнення. У липні 1598 року він повертається в Калабрію і стає на чолі заколоту проти іспанського володарювання. У серпні 1599 року в результаті доносу заколот розкрито, Томмазо Кампанелла кинутий до в'язниці. Як політичному злочинцю і єретику йому загрожувала смертна кара. Томмазо Кампанелла зважується на відчайдушний крок — симулює божевілля. У червні 1601 року підданий надзвичайно жорстоким 36-годинним тортурам; витримавши їх, добився фактичного скасування смертного вироку. Томмазо Кампанелла провів 27 років у неаполітанській в'язниці, де створив десятки творів. Томмазо Кампанелла — один з представників італійської філософії природи. Для нього характерний тотальний гілозоїзм: «Світ — це величезна жива істота, а ми живемо в її череві, подібно черв'якам, що живуть у нашому череві... Море — це піт землі». Був переконаний в тому, що всім природним речам і явищам притаманне прагнення до самозбереження. Телеологізм — необхідне відображення органіцизму у Кампанелли. Без мети та її здійснення немає ані людського, ані природного мистецтва. Телеологізм же вимагає в принципі кінцевого світу. Однак більш значну роль відіграло соціальне вчення: окрім «Міста Сонця» написав твори «Про християнську монархію», «Про церковну владу», «Про іспанську монархію», у яких відстоює єдність церковної та світської влади, відкидає протестантську Реформацію, проголошує ідею влади Папи над всіма християнами, висловлює думку про необхідність значних суспільних перетворень, спрямованих на реалізацію царства Божого Божого на Землі, закликає відповідно до християнської совісті до ліквідації приватної власності та експлуатації. Томмазо Кампанелла, на відміну від Томаса Мора, повністю переконаний у можливості здійснення перевороту силою масового повстання. Державний устрій Сонячного міста — ідеальна теократична система, очолювана жерцем, першим духівником, метафізиком. Метафізик, відзначений сонячним символом, та помічники — Влада, Мудрість і Любов — займаються питаннями війни і миру, військовим мистецтвом і ремеслом; вільними мистецтвами, науками, шкільною освітою; питаннями контролю народжуваності, виховання, медициною, хліборобством та скотарством. Одна з найважливіших особливостей суспільного життя соляріїв полягає в тому, що солярії звели нанівець споріднені зв'язки. Окрім вирішальної ролі людського хисту ця особливість їх життя визначається і тим, що в Сонячній державі немає моногамної сім'ї. Великий теоретичний інтерес викликає обґрунтування Кампанеллою нормальності життя общиною, її відповідність людській природі, що зреклася себелюбства. Це обґрунтування відбувається на основі тотальної органістської концепції буття. Принцип органіцизму відповідно до суспільства означає, що «насамперед треба піклуватися про життя цілого, а потім уже про його частини». У програмі Томмазо Кампанелли баченням майбутнього є вимога всесвітнього об'єднання людей, яких має очолити Папа. Римський сенат, що складається з представників інших держав, має вирішувати всі спірні питання мирним шляхом.
ВИСНОВКИ
Середньовічна філософія, що в цілому розвивалася в рамках теології, була покликана «раціонально» обґрунтовувати віру, сприяти зміцненню теології. Релігійно-теологічну форму мають філософські погляди та аргументація як церковних ортодоксів, так і опозиційних єретичних течій і напрямів. Разом з тим середньовіччя дало багато цінного для розвитку філософського мислення, створило грандіозні філософсько-теологічні системи, в яких знайшли своє відображення і дістали розвиток усі складові філософської теорії: онтологія, гносеологія, філософія, історія, логіка, етика, естетика. Філософія західноєвропейського середньовіччя сприймає від античності ідею «подвійності» буття: світу «дійсного» (божественного, священного, духовного) і «недійсного» (творчого, земного). Земне розглядається як символ небесного. У середньовічній філософії статус людини порівняно з античністю дещо підвищується. Тут людина — не просто мікрокосм, зменшена копія світу, а створена Богом за власним образом і подобою привілейована істота, повелитель усього створеного до неї. Бути людиною — означає жити згідно з етичними правилами, з тими заповідями, які виклав Христос у Нагірній проповіді. Незважаючи на догматизм, філософія середньовіччя залишила колосальну інтелектуальну спадщину. За висловом Ф. Мерінга, середньовіччя - це ніч, але ніч, осяяна світлом Місяця. Етап філософії Відродження займає помітне місце в історії філософської думки. Гуманізм, реформація, натурфілософія, нові соціально-політичні переконання — все це в сукупності змінило погляди людей на світ і на становище в ньому людини, наклало глибокий відбиток на характер всієї наступної науки і філософії. Для епохи Відродження характерне ніби друге народження ідей античної філософії. Та ж спрямованість на Людину, ті ж стихійно-матеріалістичні тенденції відродилися на новому історико-культурному ґрунті, збагаченому впливом середньовічної арабської культури, становленням і зміцненням поряд з монастирськими школами університетської науки, а також під впливом потреб суспільно-історичної практики, давши потужний імпульс розвитку природних і гуманітарних наук, заклавши основи дослідницького природознавства.
ЗАВДАННЯ ДЛЯ ПІДГОТОВКИ ДО ЛЕКЦІЇ
1. Да йте визначення поняттям: теологія, геоцентризм, апологетика, схоластика, креаціонізм, провіденціалізм, реалізм, номіналізм, концептуалізм.
2. У чому полягають основні відмінності у світогляді античності та європейського середньовіччя? 3. Назвіть основні риси філософії Середньовіччя. 4. У чому полягає відмінність номіналізму від реалізму?
Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.026 сек.) |