АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

І. Актуальність теми. Методичні рекомендації

Читайте также:
  1. Актуальність вивчення теми «Організація бізнесу»
  2. Актуальність досвіду
  3. Актуальність проблеми надійності діючих систем криптографічного захисту інформації.
  4. Актуальність теми.
  5. Актуальність теми.
  6. Актуальність теми.
  7. Актуальність теми.
  8. До друку прийматимуться раніше не опубліковані статті. Авторські тексти мають пропонувати новизну, актуальність теми та оригінальність думки.
  9. І. Актуальність теми
  10. І. Актуальність теми
  11. І. Актуальність теми

Методичні рекомендації

для організації самостійної роботи студентів

з теми:

І. Кочерга.

Самобутність драматургії, місце та значення її в розвитку української літератури і театру. «Свіччине весілля».

Історична основа твору, композиція, образи

Навчальна дисципліна УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

 

 

Спеціальність 5.12010102 «Сестринська справа»,

Стоматологія ортопедична»

 

Курс І - й

 

Кількість навчальних годин 210

 

 

  Обговорено і затверджено на засіданні циклової комісії загальноосвітніх дисциплін Протокол № ___________ від “____” _______________ 2012 р. Голова комісії: __________Л. П. Мисік  

 

 

Харків – 2012 р.

 

 

Автор:

викладач української мови та літератури

Шевченко Наталя Миколаївна

 

Рецензент:

___________________________________________

___________________________________________

___________________________________________

 

 


І. Актуальність теми

І. Кочерга — драматург яскравий та оригінальний. Його твори позначені глибокою філософічністю, морально-етичними колізіями, символічністю та поетичністю образів, багатою мовною палітрою.

Особливе місце у його творчому доробку посідає історична тема. Навчаючись у Київському університеті, він зацікавився давнім законодавством, життям середньовічних міст і ремісничих цехів. Ці знання використав у таких творах, як «Пісня в келиху», «Алмазне жорно», «Чаша», «Свіччине весілля», в яких возвеличує во-лелюбний дух рідного народу, досліджує контрасти в людських душах і вчинках. Соціальна верхівка і низи, темрява і світло, підступність і добро — ці антитези визначають зміст однієї з найкращих його драм — «Свіччине весілля».

Письменник став першовідкривачем, зачинателем важливої й цікавої теми – життя ремісницьких цехів.

ІІ. Навчальна мета самостійної роботи:

Ознайомитися з життям і творчістю письменника, тематикою його творів.
 
Виховувати патріотичні почуття та оптимістичне ставлення до життя.

IІІ. Матеріали самостійної роботи

ІІІ.1. Базові знання, вміння, навички, необхідні для вивчення теми (міждисциплінарна інтеграція)

Дисципліни Знати Вміти
Історія України Політична обстановка в Україні у часи середньовіччя Співвідносити з часом написання твору

ІІІ.2. Зміст теми:

«Свіччине весілля» – це високопоетичний твір про визвольну боротьбу київських ремісників на початку XVI ст. проти засилля литовських експлуататорів.

Цю драматичну поему Іван Кочерга написав у 1930 році.

Знайомлячись з історичними матеріалами про минуле нашого народу, письменник натрапив на дві грамоти литовських князів, які панували на загарбаних землях Києва кінця XV – початку XVI ст. В них ішлося про заборону для простих людей використання світла у своїх оселях, немовби з протипожежних міркувань. У разі непослуху стягувалися чималі для того часу штрафи. Безперечно, це було виявом жорстокого ставлення до трудящих.

У п’єсі «Свіччине весілля» І. Кочерга розповідає про жорстокі безчинства зарозумілого київського воєводи, який заборонив городянам користуватися світлом. Тяжка заборона тривала понад десять років. Робочий люд не міг із цим миритись і протестував. Цей мотив і поклав в основу свого твору І. Кочерга. Майстерно пов’язав драматург історичні факти з відомим на Київщині ремісницьким звичаєм «женити свічку». Цей народний обряд сягає в сиву давнину. Він побутував не лише в Києві, а й в інших містах України, Росії і навіть Західної Європи і був приурочений до різних річних і сімейних свят. Напевне, звичай походить від того, що люди здавна віддавали почесті дереву та вогню. Пізніше обряд дещо змінився і в ремісницькому побуті десь із XVI аж до XX ст. справлявся так: щороку першого вересня ремісники в домовлений час закінчували роботу, збиралися окремими цехами, запалювали «свічку яру», обвиту строкатими стрічками, і веселились.

«Що стосується самого терміну «женити свічку», – писав відомий український фольклорист і етнограф, академік АН України М. Ф. Сумцов, – то виник він, очевидно, від звичаю обв’язувати свічку червоними стрічками (подібно до обрядових уборів молодої на весіллі) і може бути віднесений на рахунок малоросійського народного гумору».

Після виходу у світ п’єса «Свіччине весілля» не привернула до себе належної уваги театральних колективів. Івана Кочергу навіть критикували за неактуальність проблематики, за відображення події чотирьохсотлітньої давнини. Визнання прийшло в 1934 р. після постановки п’єси на Українському радіо групою київських акторів під керівництвом режисера-постановника О. Сумарокова. Вдруге радіопостановку «Пісня про Свічку» здійснив у 1953 р. народний артист СРСР В. Добровольський.

«Пісня про Свічку» вперше була поставлена на сцені Запорізького драматичного театру ім. М. Заньковецької. Після цього п’єса набула широкої популярності. її ставлять театри багатьох міст України. У 1948 р. композитор М. Скорульський написав оперу «Свіччине весілля».

Літературна критика оцінює «Свіччине весілля» як видатний твір драматургії.

Жанр: історична драматична поема

Драматична поема – це літературний вид, що виник при поєднанні всіх трьох способів художнього моделювання дійсності – драматичного, епічного і ліричного.

Драматична поема оформляється віршем, в ній зосереджується увага на ідейному конфлікті між персонажами. Інакше кажучи, це поема в. драматичній формі чи драма – у віршовій, з спалахами ліричних переживань.

Історична – в основу покладено історичні події.

Тема: показ морального гніту та страждань київських ремісників і незаможних киян під час «темного закону» в період панування литовських князів на початку ХVІ століття; змалювання трагічної історії кохання молодого ремісника Івана Свічки та бідної дівчини Меланки.

Ідея: викриття і засудження свавілля й пригнобленого ставлення київських вельмож до незаможних верств населення в період антисоціальних законів про використання світла, негативне висвітлення аморальності керівної верстви киян; возвеличення чистого і щирого кохання, співпереживання, взаємодопомоги, прагнення до справедливості, притаманних незаможним киянам початку ХVІ століття.

Проблеми:

- соціальної нерівності (київський воєвода, князь Ольшанський, війт Шавула, писар Козеліус, комендант замку Кезгайло та інші вельможі, купаючись у розкоші та маючи доступ до світла, проявляють відверте знущання стосовно ремісників та незаможних міщан, вимагаючи від них високих результатів трудової діяльності і забороняючи палити свічки, дружина воєводи Гільда стоїть на боці ремісників, бо і сама вона є дочкою слюсаря);

- кохання (Іван Свічка та Меланка щиро кохають одне одного, намагаються справити весілля, але наштовхуються на опір з боку воєводи та його вельмож, князь Ольшанський вподобав Меланку, в результаті перепитій дівчина помирає, а Свічка вбиває Ольшанського);

- моралі та моральних цінностей (звичайні городяни гуртуються, щоб здобути право на запалювання світла, організовують повстання, щоб врятувати Івана Свічку, Гільда сприяє викраденню грамоти про дозвіл на світла і дає вогню погаслій свічці Меланки; воєвода, рицарі, вельможі постають жорстокими, брехливими, егоїстичними, аморальними…);

- жіночого пригнічення та жіночої долі (Гільда становить для свого чоловіка ще меншу цінність, ніж його пси; Меланку князь Ольшанський розцінює не як особистість, а як чергову забавку…) та інші.

3.Сюжетно-композиційні особливості твору

Сюжет розгортається двома основними лініями. Перша – показ стосунків між київськими цеховиками і воєводою з його прислужниками. Друга – це особисті взаємини Івана Свічки, Меланки й Ольшанського. Ці дві лінії тісно пов’язані між собою, часто переплітаються й підпорядковані авторському задумові, а саме: показати, яким нещастям для українського народу були завойовники як у суспільному, так і в особистому житті, якою важкою була боротьба простого люду за свої права.

Експозиція: початок драматичної поеми. Автор знайомить читача з місцем дії, окремими персонажами (гурт дівчат, Коляндра, Козеліус, Меланка). Гострих зіткнень між дійовими особами ще немає, але деякі ознаки майбутнього драматичного конфлікту вже виявляються (дівчата, а потім кравець Коляндра ремствують у присутності писаря-дячка на воєводу і запроваджений ним у Києві «темний закон»).

Зав’язка: незадоволені ремісники збуджено відгукуються на нові насильства воєводи (вимоги до цехів безплатно працювати на замок), нарікаючи на заборону світла. У VI картині з’являється улюбленець і ватажок цеховиків Іван Свічка, який теж обурюється утисками воєводи і твердо вирішує: щоб то не було – здобути киянам право на світло. Починається і друга сюжетна лінія: Ольшанський побачив Меланку, захопився її красою і зловіщо поклявся:

Любов’ю, ґвалтом, мертву чи живу,

А я тебе здобуду і візьму!

Розвиток дій: цеховики, не криючись, гнівно висловлюють своє незадоволення війтом Шавулою і наполягають, щоб той пішов до воєводи з вимогою скасувати порушення «вольностей і твердостей міських». Виникає конфлікт і по другій сюжетній лінії: самовпевнений Ольшанський прийшов до Меланки, а вона, проста дівчина, від нього, князя, відвернулася. Далі драматичний конфлікт загострюється: арешт Меланки за те, що засвітила каганець на прохання вмираючої матері; здобуття Іваном Свічкою князівської грамоти про скасування «темного закону»; весілля Івана з Меланкою. Наступні події свідчать про ще більше напруження драматичного конфлікту. На мирне свято цеховиків свавільно вдирається озброєний загін драбів під орудою Ольшанського, Козеки та Козеліуса. Івана Свічку арештовують і звинувачують у великому державному злочині – викраденні князівської грамоти. Всесильний воєвода ставить категоричну умову: якщо поверне грамоту, буде вільний, якщо ні, то вранці наступного дня буде покараний. Свічка відмовляється.

Кульмінація: Меланка у весільному вбранні і з погаслою свічкою в руках прохає у воєводи світла і помилування коханого. Воєвода ставить жорстоку умову – донести запалену свічку від замку до Поруба у негоду, і тоді Іван буде звільнений.

Розв’язка: Івана Свічку звільняють із тюрми повсталі маси. Горять палаци багатіїв. Меланка гине в пориві врятування коханого. Іван Свічка власноручно вбиває ненависного Ольшанського і веде повсталих ремісників на штурм воєводиного замку.

Композиційні прийоми

1. «Свіччине весілля» побудовано на зіставленнях контрастних сцен, картин, портретів, образів:

а) повсякденні пишні розваги та оргії воєводи – безрадісне і нужденне життя ремісників;

б) осяяний безліччю яскравих вогнів, наповнений співами панський палац на горі – повите мороком ночі принишкле трудове Подольє;

в) чисте і високе почуття Івана Свічки – захоплення дівочою красою до Меланки. розбещеного Ольшанського.

2. Значну роль у композиції відіграють пісні, яких нараховується у творі понад двадцять. Є пісні народного походження, деякі створив сам драматург. Пісні увиразнюють обряд українського весілля («Ой панове-сватове, просимо вас…»), характеризують групи образів (дівоча гра про свічку, застільна пісня литовських рицарів). Допомагає характеристиці Івана Свічки і його лірична пісня «Темная нічка над містом спустилась».

4.Символічність образів драми

Групи образів

У п’єсі І. Кочерги показано зіткнення інтересів трудящого народу і литовських завойовників-експлуататорів. Відповідно до конфлікту персонажі поділяються на дві основні групи. Одна з них – представники трудового народу (Чіп, Коляндра, Передерій) на чолі зі зброярем Іваном Свічкою, друга – литовське панство з прислугою, очолене воєводою.

Образ Івана Свічки

Іван Свічка – центральний образ драматичної поеми. Над усе цінує волю і свободу, тому і не може спокійно сприйняти наказ воєводи. Свічка вважає це знущанням над робочими людьми і закликає цеховиків не коритися насильству:

А завтра ж всі гуртом до магістрату,

Нехай тепер хоч світло дасть, хоч ні –

А на панів не будем працювати!

Свічка – миролюбива, спокійна людина. Він не хоче кровопролиття, відмовляє гарячого Чопа від бійки, намагається переконати своїх ворогів у справедливості своїх вимог:

Товариші! Не в кулаці, а в правді

Тепер повинна бути наша міць.

Облиш цю лаву, Чопе, мусим ми

Словами нашу правду довести.

Коли Іван переконався, що ніякі умовляння та мирні переговори не допоможуть, він закликає всіх ремісників до збройної боротьби. Цеховики поважають його за благородні поривання, називають братом, вважають, що сам він гідний бути війтом:

Хто ж, як не він, гідніший війтом бути!

Шавулу геть! Хай Свічка буде війтом!

Юнак сміливий, принциповий, з почуттям власної гідності. Він не гне голови навіть перед воєводою, нагадує йому про незадоволення, про народний гнів. І навіть його ворог, комендант замку Кезгайло, зворушений непохитністю Свічки:

Отямся, хлопче! Душу всю мені

Ти зворушив одвагою своєю.

Іван Свічка вірить у справедливість, переконаний, що народ буде вільним і отримає свої законні права:

Хоч не мені – для вільного народу

Колись зоря займеться світова.

Юнак з пошаною відноситься до простого люду, щиро кохає Меланку, турбується про неї. З усіма тактовний, ввічливий. Його мрія – допомогти народу підвищити свій життєвий рівень. Боротьба за свої права – це найголовніше для Івана.

Образ Меланки

Меланка – це проста міська дівчина, що живе з матір’ю у бідній хатині. Вона дуже любить свою неньку, турбується про неї під час хвороби. Одного разу не побоялася засвітити каганець, виконуючи прохання умираючої матері. А осмнику Козеці вона осудливо кидає у вічі:

Не смієш ти

Затримувать мене в таку хвилину,

Коли вмирає мати!

Меланка дуже вродлива, але скромна і лагідна. Вона з пошаною відноситься до старших, щира подруга, навіть перед надокучливим Козеліусом заступається за дівчат. За доброзичливість, щирість та розсудливість шанують її і ремісники, і подруги. Навіть Ольшанський з першої зустрічі захопився дівчиною:

Яка краса чудова!

Відкіль така краса!

Неначе та шипшина чи троянда,

Що по ярах цих київських цвіте!

…Яка ж краса і грізна і чарівна!

Та Меланка на ці слова уваги не звернула, бо кохає Івана Свічку. Кохає, тому і відмовляє його від боротьби, від активних дій. Вона не хоче, щоб боротьбою здобували світло, бо для неї:

…Світло любе, як воно

Своє проміння ллє в затишній хаті,

Коли сім’я вечеря за столом,

Коли дитину колисає мати…

Але ця тиха, лагідна дівчина ні на мить не завагалась виконати жорстокий воєводин присуд для врятування свого коханого:

Цю свічку я – побачиш – донесу.

Чи можу я не донести її,

Коли вона життя мого Івана!

В образах Івана Свічки та Меланки Іван Кочерга переконливо показав героїзм та незламність українського народу в боротьбі за свою волю і незалежність.

Київські ремісники

У п’єсі змальовано ряд київських ремісників: кушнірів, бондарів, ковалів, зброярів, золотарів. Це порядні люди, душевно красиві, з почуттям власної гідності. Всі вони незадоволені воєводою, його жорстокою забороною користуватися світлом, обурюються новими насильствами. Зі збуреної юрби виділяється кожум’яка Чіп. Він гнівно кричить:

Знущання це! Ніколи не було,

Щоб від цехів такого вимагали!

Та що це ми – невільники, раби,

Челядники хіба ми воєводи,

На нього щоб робити день і ніч!

…Не діжде він, щоб ми йому робили!

…Хай світло дасть!

Чи не найбільш гостро І.Кочерга осудив заборону світла образом золотаря Передерія. Цей майстер-умілець осліп, бо до темряви сидів над дрібною різьбою. Та він упевнений, що прозріє, як тільки в хатах ремісників засяють каганці. І дійсно, Передерій прозрів, коли запалав воєводин замок. Смертельно поранений, він відчуває щастя, бо вмирає за Київ, за свою маленьку перемогу:

Я бачу всіх. Товариші… брати…

В останній бій! За світло і за волю!

Тебе я бачу… Київ… рідний мій…

Ремісники солідарні між собою, одностайні в рішеннях та діях. Коли варта забирає Меланку від умираючої матері, народ обурюється і вступає в бійку. З юрби чуються голоси: «Ґвалтівники! Прокляті душогуби! Геть кривдників! Женіть їх! Бийте їх!..»

Між ремісниками та пануючою верхівкою існує давня неприязнь, ворожнеча. Воєвода та його прислужники відчувають, що ремісники готові помститися за заподіяні кривди. Тому і посилюють охорону біля замку, постійно вартують, навіть Свічку переводять до в’язниці, бо бояться тримати його у палаці. Коли Свічку заарештували, трудове Подольє одностайно піднімається на відкриту боротьбу з воєводою та його попихачами. Гаслом виступу стають слова: «За Свіччине весілля!».

Отже, ремісницька маса показана як сила, що здатна постояти за себе, відкрито боротись за свої людські права та привілеї.

Образ Воєводи

Воєвода– пихатий повелитель, жорстока людина. Він хизується своєю владою, заявляє з погордою: «Для цих рабів (киян) я князь і воєвода!» Грубо звертається він навіть до тих, хто його оточує, хто йому служить. А над своєю дружиною просто знущається. При людях може зло кинути їй в обличчя: «Безглузда слюсарівна!», «Безумна ти!», «Та я тебе на місці!.. Замовчи!».

Жорстоко повівся він і з Меланкою. Адже він розумів, що донести свічку від замку до Житнього торгу в таку негоду просто неможливо. Вдаючи із себе доброго і гуманного, прикриваючись богинею світла, воєвода промовляє:

Якщо вона укриє вогник твій

І свічку цю од бурі захистить,

Клянусь, він буде вільний і живий.

5. Новаторство у творчості митця

«Свіччине весілля» справедливо вважають одним з найпоетичніших творів української драматургії.

Життя середньовічного Києва Кочерга відтворив яскраво і по-справжньому талановито. Литовські князі прагнули не тільки якнайбільше зідрати з київських ремісників, але й задушити у них будь-яке прагнення до вільного життя. Символом і водночас фактом діяльності феодалів є у драмі заборона світити світло в домах ремісників. У боротьбі за повернення народу світла розкриваються характери героїв твору, мужня відданість зброяра Івана Свічки, ніжна стійкість його нареченої Меланки, сміливість ремісників Чіпа, Передерія, Коляндри. Боротьба закінчується народним повстанням, закликом Свічки запалити палац Воєводи, піднятися на боротьбу за визволення.

Таємницю постійної привабності «Свіччиного весілля» заховано у мальовничості його картин, у яскравих романтичних характерах, в уславленні глибоко людяних, прекрасних почуттів. Кочерга був прихильником того, щоб глядач бачив на сцені видовище красиве і зворушливе. У «Свіччиному весіллі» він створив багато картин ефектних, живописно виразних. Мальовничі куточки давнього Києва, економно відтворені драматургом, деталі середньовічного побуту, ретельно відібрані саме у своїй сценічній виразності, становлять барвисте тло, на якому чіткіше окреслюються постаті героїв.

 

ІІІ.3. Рекомендована література:

Основна:

1. Брюховецький І. Іван Кочерга // Історія української літератури XX століття: У 2-х кн. — К., 1993. — Кн. 1.

2. Голубєва 3. Іван Кочерга. — К., 1981.

3. Голубєва 3. С. Іван Кочерга. Літературний портрет. - К.: «Дніпро», 1981.

4. Андріанова Н. М. І Кочерга: Літературний портрет. - К.: «Держлітвидав», 1963.

Допоміжна:

1. Дробош П. М. Вивчення творчості Івана Кочерги. – К.: «Радянська школа», 1981.

2. Кузякіна Н. М. Драматург Іван кочерга. – К.: «Радянський письменник», 1968.

3. Кузякіна Н. М. Нариси української радянської драматургії. – К.: «Радянський письменник», 1958.

4. Старинкевич Є. Г. Драматургія Івана Кочерги. – К.: «Мистецтво», 1947.

 

ІІІ.4. Орієнтовна карта для самостійної роботи з літературою з теми:

Основні завдання Вказівки Відповіді
Заповнити таблицю   1. Жанр. 2. Життєва основа. 3. Тема. 4. Проблематика. 5. Особливості сюжету і композиції (експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка). 6. Роль позасюжетних елементів (епіграф, авторські роздуми та відступи, присвята, описи, назва твору). 7. Система образів. 8. Провідна думка  

ІІІ.5. Матеріали для самоконтролю:

А. Питання для самоконтролю:

1. З'ясуйте, чому «Свіччине весілля» І.Кочерги називають неоромантичною поетичною легендою про силу кохання і народного гніву.

2. Доведіть шляхом текстуального аналізу думку про те, що контраст світла і темряви покладено в основу композиції «Свіччине весілля».

3. Дослідіть роль пісні в драматичній поемі «Свіччине весілля».

4. Прочитайте уривки з твору «Свіччине весілля». Знайдіть у них архаїзми, старослов'янізми, латинізм и та з'ясуйте їх роль у п'єсі:

Передерій

На добрий час! То слухайте ж, кияни,

То слухайте ж, брати всі цехові,

Кравці, шевці, золотарі, рибалки,

Ткачі, зброярські цехи, ковалі,

Перекупки, хлібниці, теслярі,

Кушніри, бондарі такожум'яки,

Мужі громадські, славні і міцні!

Ви знаєте, що Свічка, брат наш славний,

Здобув для нас князівський привілей,

Здобув нам світло — і сьогодні ми

Розсіємо нарешті сум нічний.

Свічка

То слухай же, вельможний каштеляне,

І осмнйки, і писар, що прийшли

Насильством наше світло загасить.

Козеліус

Ще кара є — в Саксоні — Singularis —

«Хто грамоти державні украде,

Катівською рукою осліпить».

Фока

Та де ж вона, блудниця та, живе?..

Симеон

Та я ж казав, отутечки за рогом,

Фока

Та брешеш ти, ми двадцять тих рогів

Проходили, а жодної немає.

Симеон

0 маловірний! Я ж у неї був

І в сіцевих многажди обретахся...

Яка ж смачна! А губи, яко мед!

А пишна та гаряча, як пампушка.

Коли б її ти прел есті узрєл,

То духом би і плотію воспрянул.

Козеліус

Тепер робота йде далеко краще... Коли вином чорнило розвести.

Раз умочив перо, а другий — горло,:

А як ні те ні друге не просохне,

То й думки легше в голову ідуть.

Scribimus et bibimus,

Sic bene cedit opus.

 

Б. Тести для самоконтролю:

1. Де відбуваються події, які зобразив у творі «Свіччине весілля» Іван Кочерга:
а) у Москві в) у Києві
б) у Литві г) у Вінниці
2. Яку добу зобразив у творі «Свіччине весілля» Іван Кочерга:
а) добу монголо-татарського іга в) добу розпаду Київської Русі
б) добу Київської Русі г) Україну кінця VІ – початку VІІ століття
3. Кому з героїв твору І. Кочерги «Свіччине весілля» належить наведене висловлювання: «Коли добром ніхто не дасть нам світла, - Його здобути треба – не молить, Бо без борні нікчемні всі молитви. І свічки мирної не варта та країна, Що в боротьбі її не засвітила»:
а) Коляндрі в) Кезгайлу
б) Кмітичу г) Івану Свічці
4. Про кого з героїв твору «Свіччине весілля» І. Кочерга сказав: «Цей образ є поетичним символом України, що «з тьми віків та через стільки бур» пронесла незгасним живий вогник своєї волі й культури…»:
а) про Меланку в) про Свічку
б) про Тетяну г) про Гільзу
5. У чому полягає символічне значення образу світла у творі І. Кочерги «Свіччине весілля»:
а) образ світла символізує народне повстання в) у забороні світла литовськими князями
б) це середньовічний народний звичай «женити свічку» г) фіксується в імені головного героя Івана Свічки – ватажка повстання
6. Чий портрет змальовує І. Кочерга у творі «Свіччине весілля» вустами князя Ольшанського: «… Вся вона палає, Як заграва, як світова зоря! Чи бачив ти, коли насуне хмара І оловом укриє небозвід, Кидає сонце промінь свій блискучий На білий мур – і мур тоді горить, Як золото на хмарі чорно-синій… Так і її палають ніжні лиця Під хмаронькою брів тих соболевих, А блискавки тим часом вже мигтять В її очах сумних і разом гнівних. Яка ж краса і грізна, і чарівна!»:
а) Гільди в) Прісі
б) Тетяни г) Меланки
7. Яким віршованим розміром написано твір «Свіччине весілля»:
а). 6-стопним хореєм в). 4-стопним ямбом
б). 8-стопним хореєм г). 5-стопним ямбом
8. До якого жанру належить твір І. кочерги «Свіччине весілля»:
а). драматична поема в). трагікомедія
б). мелодрама г). поема
9. Яке з наведених означень характеризує жанр драматичної поеми:
а). драматичний твір, у якому засобами гумору та сатири розвінчуються негативні суспільні та побутові явища в). п’єса соціального або побутового характеру з гострим конфліктом, який розвивається у постійній напрузі
б). художній, переважно віршований твір, у якому поєднуються жанрові форми драми та ліро-епічної поеми г). ліричний твір, у якому зображені значні події та яскраві характери
10. Кому з героїв твору І. Кочерги «Свіччине весілля» належить наведене висловлювання: «Я не боюсь ні смерті, ні тортур»:
а) Коляндрі в) Кезгайлу
б) Кмітичу г) Івану Свічці
11. У якому році написаний твір І. Кочерги «Свіччине весілля»:
а) 1937 р. в) 1944 р.
б) 1950 р. г) 1930 р.
12. Кому з героїв твору І. Кочерги «Свіччине весілля» належить наведене висловлювання: «…Життя не пошкодую, а привілеї наші поверну!»:
а) Коляндрі в) Кезгайлу
б) Кмітичу г) Івану Свічці
13. Кому з героїв твору І. Кочерги «Свіччине весілля» належить наведене висловлювання: «Нехай тебе колись прославить пісня, Що, Свічка ти – і світло нам здобув»:
а) Коляндрі в) Капусті
б) Кмітичу г) Івану Свічці
14. Кому з героїв твору І. Кочерги «Свіччине весілля» належить наведене висловлювання: «Невже ж? Невже ж це правда? Бачу я, І в смертний час м ої одкрились очі»:
а) Свічці в) Капусті
б) Передерію г) Коляндрі
15. Кому з героїв твору І. Кочерги «Свіччине весілля» належить наведене висловлювання: «Цю свічку я - побачиш – донесу. Чи зможу я не донести її, Коли вона життя мого Івана»:
а) Свічці в) Капусті
б) Меланці г) Коляндрі
16. Хто з героїв твору І. Кочерги «Свіччине весілля» говорить такі слова: «Яка ж краса і грізна і чарівна! Любов’ю, ґвалтом, мертву чи живу, А я тебе здобуду і візьму»:
а) Ольанський в) Кезгайло
б) Кмітич г) Коляндра
17. Хто з героїв твору І. Кочерги «Свіччине весілля» говорить такі слова: «… Світло любе, як воно Своє промінняч ллє в затишній хаті, Коли сім’я вечеря за столом, Коли дитину колисає мати…»:
а) Свічка в) Капуста
б) Меланка г) Коляндра

В. Завдання для самоконтролю:

1. З’ясуйте, чому «Свіччине весілля»І. Кочерги називають неоромантичною поетичною легендою про силу кохання і народного гніву.

2. Доведіть, що контраст світла і темряви покладено в основу композиції «Свіччиного весілля».

3. Дослідіть роль пісні в творі «Свіччине весілля».


Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.022 сек.)