|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Політична свідомість. Будь-які політичні дії людей беруть свій початок з політичної свідомості, яка через почуття, настрої; ідеїБудь-які політичні дії людей беруть свій початок з політичної свідомості, яка через почуття, настрої; ідеї, теорії виражає відношення носіїв до існуючого політичного і державного устрою, влади, прав і свобод і т. ін. Політична свідомість пронизує діяльність всіх політичних інститутів. Вона є проявом суб'єктивного у політичному житті суспільства. Політична свідомість - це досить складне духовне утворення. Соціологи виділяють два рівні політичної свідомості - повсякденний і теоретичний. Перший з них - це конкретні уявлення про політичні явища і процеси, не підкріплені науковими знаннями. Вони складаються під впливом особистих переживань, практичного досвіду, пропаганди (політичної реклами, ЗМІ), а також у ході взаємного обміну думками між людьми. Зрозуміло, що політична свідомість повсякденного рівня містить безліч хибних уявлень, політичних ілюзій, догматичних установок. Теоретичний рівень політичної свідомості - це система політичних ідей і поглядів, часто - науково обґрунтованих. На цьому рівні аналізується суть суспільних явищ і процесів, природа, спектр політичних і економічних інтересів, що зумовлюють діяльність тих чи інших соціально-класових сил, власне положення в системі політичних відносин і можливі перспективи його зміни або утвердження. Звичайно, далеко не всі люди прагнуть і можуть мислити на рівні політичних теорій і відповідно діяти. Але тенденції сьогоднішнього життя такі, що все більша кількість людей відмовляється від політичних міфів і догм і намагається розібратися в політичних реаліях. Симптоматичними є спроби сформулювати національну ідею української держави. Вона повинна в сконцентрованому вигляді відображати домінуючу соціальну орієнтацію і цінності нашого народу. Соціологічні дослідження показують, що більшість людей хотіла б жити у державі, якою можна пишатися, яку поважають в світі, яка здатна за необхідності захистити своїх громадян. Також важливою і бажаною є соціальна справедливість. І хоч люди не завжди однаково розуміють її, все ж всі вони хотіли жити б «по справедливості». І нарешті, в масовій свідомості чітко проявилась орієнтація на досягнення особистих цілей. Так, люди не хочуть більше відкладати вирішення своїх життєвих проблем (добробут, сім'я, кар'єра) «на потім». У залежності від вікових категорій пріоритети можуть змінюватись, але загальним залишається бажання мати забезпечене, гідне сьогодення і передбачуване, впевнене майбутнє. Тобто орієнтація на найбільш значущі соціальні цінності, соціальні очікування може виконати роль об'єднуючої ідеї, яка дозволить без великої поляризації сконцентрувати зусилля людей суспільства, держави на їх реалізацію, уникнути ситуації, коли особистий добробут окремих будується за рахунок інших (більшості). Визначення національної ідеї як концентрованого виразу соціальних оцінок і орієнтацій, втілення її в програму розвитку громадянського суспільства дозволить на ділі реалізувати принципи гуманізму і демократії в Україні.
Форми держави. Кожне суспільство має певну політичну структуру, певну форму державного управління. Одним зі способів аналізу форм державного управління є дослідження того, як здійснюються відносини між керівниками і рештою суспільства, а також того, яким чином керівники суспільства отримали свою владу. Монархічна держава. Це одна із найдавніших форм державного управління. Влада у такій державі передається у спадок в рамках однієї родини від одного покоління до наступного. Піддані у цьому процесі не беруть участі або їх участь є мінімальною. Ранні монархії зазвичай були монархіями абсолютними — їхні правителі володіли необмеженою владою. Сьогодні таких залишилось дуже мало: Саудівська Аравія, Оман, Султанат Бруней та деякі інші. Сучасні монархії є переважно монархіями конституційними — влада монарха у них обмежена конституціями цих країн і є, як правило, символічною, а реальна влада зосереджена у руках уряду, який обирається шляхом загального голосування. Таких монархій і сьогодні є досить багато: Бельгія, Данія, Великобританія, Іспанія, Нідерланди, Норвегія, Швеція, Японія та ін. Авторитарна держава. В авторитарній державі суспільство бере незначну участь у політичному житті, політичні права і свободи громадян і суспільно-політичних організацій — суттєво звужені; керівник (або керівники) держави не може бути усунутий зі свого владного становища конституційним шляхом. Опираючись на армію і каральні органи, керівництво держави робить необов'язковими легальні демократичні засоби і форми управління соціальним життям, подолання кризових ситуацій, замінює їх репресіями і свавіллям. Хоча у такій державі, на відміну від тоталітарної, зберігаються певні елементи демократії: допускається існування кількох ідеологій, різних політичних партій, не контролюється економічна сфера життя суспільства, приватне життя громадян. Приклади авторитарних режимів — хунта Августо Піночета у Чилі, режим Дока Дювальє на Гаїті, Хуана Перона в Аргентині, Фердинанда Маркоса на Філіппінах та ін. Тоталітарна держава. Це така держава, керівництво якої не визнає жодних обмежень для своєї влади і намагається контролювати абсолютно всі сфери суспільного життя (слово "тоталітарний" походить від лат. totus — увесь, цілий, повний). Якщо історія авторитаризму є тривалою, то тоталітаризм є явищем XX ст., оскільки тільки порівняно недавно з'явилися технічні засоби, які дозволяють урядові систематично і ретельно контролювати життя громадян. Класичними прикладами тоталітарних держав є фашистська Італія, нацистська Німеччина, Радянський Союз. Для тоталітарної держави властива монополізація влади в руках однієї партії, яка, в свою чергу, перебуває повністю під владою одного вождя, заборона демократичних організацій, ліквідація конституційних прав і свобод, репресії проти опозиціонерів, монополія на інформацію, мілітаризація суспільного життя. Демократична держава. Термін "демократія" походить від гр. слів demos — народ, kratos — влада. Це такий тип держави, влада у якій перебуває у руках усіх громадян, які наділені правом участі у політичному житті, а також правом вибору і відкликання своїх керівників. Демократія має довгу історію і на різних етапах ]ї історії існували різні форми демократії. У Стародавній Греції, наприклад, існувала безпосередня демократія, яка передбачає особисту участь усіх членів спільноти у прийнятті політичних рішень. Жодних депутатів — вищою владою у такій державі були народні збори, на яких кожен міг висловити свою думку про державні справи, ставити свої пропозиції на голосування, а загал приймав їх або відкидав підняттям рук. Ця форма правління в її чистому виді не трапляється більше ніде, і, як вважає більшість політичних мислителів, вона придатна хіба що для маленьких і згуртованих міст-держав, мешканці яких добре знають один одного.
Адміністративна реформа в Україні задля вдосконалення управління. В умовах України питання проведення адмінреформи вже давно перезріло. З перших років незалежності кількість чиновників продовжувала рости величезними темпами. В пізньому СРСР партноменклатура плюс військові керівники всіх рівнів складали 0,1% чисельності населення. Це до 500 тисяч осіб при населенні майже в 300 мільйонів. Сьогодні в Україні майже 400 тис. управлінців, вона займає по їх кількості одне з провідних місць в світі – на тисячу жителів у нас 8,4 чиновника, тоді як в Пльщі 3,5, в США – 4,4. Демократична держава. Громадянське суспільство. Демократія означає влада народу. Вислів Черчілля. Чи можна стверджувати, що Україна –демократична держава, як записано в Основному Законі?. Чи можна собі уявити демократичну державу, скажімо, нинішню Швецію, де шведи в частині країни, влаштовували б форменний етноцид фіннам? А Канаду, в якій у франкомовному Квебекці забороняли б навчання в школах і ведення судів на рідній французькій мові? А всім незадоволеним квебекцям кричали: «Чемодан, вокзал, на Сену!» А чи можна уявити Швейцарію, яка оголошує свої італомовні кантони «п»ятою колоною»? І про яку демократію можна говорити в Україні, де в ранг національних героїв підносяться фашистські гауптмани? З демократією є проблеми і на Заході. Класик сучасної західної соціології Ральф Дарендорф відстоює думку, що демократії в Європі майже немає (виняток- пряма демократія в Швейцарії). І критерієм для такого висновку є можливість народу впливати на прийняття рішень рідною державою. Впливу західноєвропейських народів на прийняття рішень Євросоюзом, на думку Дарендорфа, не існує. Наприклад, не дивлячись на масові страйки і демонстрації французів, їх обранці накинули своїм виборцям ще два роки до пенсійного віку. Подібне трапилось і з греками. Аналогічно з своїми народами вчинили західні демократії, вирішивши послати війська в Іран. Масові протести проти підвищення вартості навчання у вузах в Англії теж нічого не дали. Автор статті «Демократія – це ми» в газеті «2000» Петров вважає: «Під демократією прийнято розуміти режим правління, якому властиві багатопартійність,політична і економічна конкуренція, широкі права власності, виборче право, змінність влади шляхом виборів, ідеологічний плюралізм, свобода слова, підприємництва, відкритість і відповідна атмосфера в суспільстві». Але в цьому визначенні є все, крім головного. Років два тому в Криму накрили мафіозний з»їзд (по-їхньому «сходняк») кримінальних угруповань СНД. Так от, у братків все відповідало визначенню демократії Петровим. Багатопартійність? Будь ласка! Кланів – казанських, чеченських, солнцевських – повно. Конкуренція? Ще й яка! З контрольним пострілом в голову. Виборче право і змінність через процедуру виборів? Для того й зібрались. Щоб в дусі «плюралізму і свободи слова» у «відповідній атмосфері» «вирішити проблеми, поговорити про бюджет», вибачте, «общак», І обрати чергового пахана-президента. Справжньої демократії без громадянського суспільства, без сформованої в ньому політичної культури не існує. І коли ми бачимо вибори з автоматом на грудях в Афганістані, наприклад, вибухи на виборчих дільницях, замахи на членів виборчих комісій, погрози їм, то розуміємо, що їх суспільству ще далеко до елементарної буржуазної демократії. Зате вона прекрасно працює в Франції, Італії, США. Там ніхто не влаштовує «революцій» тільки тому, що обрали не їхнього кандидата. Ніхто в процесі виборів не блокує палаци президентів і парламенти. Не б»є в пусті залізні бочки перед верховними судами. Не розбиває палатки перед Центрвиборчкомом, щоб допомогти їм «правильно» порахувати голоси. Там це не дозволяє політична культура суспільства. Безперечно, Україна потребує постійного і найширшого лікбезу з питань народовладдя. Європа навчалась цьому століттями. Англійському Біллю про права 800 років. Стільки ж англійському парламенту. Більш чим 500 років французькому парламентаризму і шведському самоврядуванню.
Видатний український соціолог соціаліст Володимир Винниченко на початку ХХ ст.. писав про «життєву важливість для України подвійної незалежності – національної та соціальної, так як загрози для країни і народу йдуть не тільки від зовнішнього владарювання, але й від панування власних панів».
Неспроможність влади, постійна гризня і протистояння, намагання списати все на попередників і радянський лад тільки поглиблювали кризу.
Криза влади. Під тиском наростаючої кризи суспільство все частіше висуває перед елітою і владою (включаючи й опозицію) вимогу терміново визначити і обнародувати свою стратегію і тактику, щоб встояти перед зовнішніми і внутрішніми загрозами. Проявити і показати розуміння цих загроз, а також свою відповідальність перед суспільством. Український парламент себе повністю вичерпав не тільки тому, що він відстійник мільйонерів, але й тому, що втратив всякий зв»язок з суспільством. Політичний процес в Україні, звичайно, включає в себе не лише блокування опозицією трибуни Верховної Ради, не лише протистояння в парламенті більшості й меншості. Однак те, що Верховна Рада так і не зуміла за 100 днів наладити нормальну роботу, говорить не тільки про парламентську кризу, але й про кризу всієї моделі влади в Україні, про те, що вичерпано елітний олігархічний консенсус, який як-небудь підтримувався в Україні. Цей консенсус пережив навіть оранжевий путч, який путчисти називають помаранчевою революцією. Однак революцією (при здоровому розумі і твердій пам»яті) можна назвати тільки такий процес, в результаті якого відбуваються радикальні зміни в способі життєдіяльності соціуму, а не лише зміни у владі. Нічого подібного в соціумі, на жаль, не відбулося. Відбулась під тиском Заходу передача влади прозахідній опозиції неконституційним способом. Посадити Ющенка (це нещастя) в президентське крісло вдалося виключно в обстановці масового психозу, який вміло нагнітався за допомогою політтехнологій. Приблизно так за допомогою сильного насоса можна надути дірявий плавальний матрац. Але якщо він дірявий, то стухне обов»язково. Що й відбулося з Ющенком. Зараз ми бачимо швидке руйнування елітного консенсусу. Основних причин цієї руйнації можна визначити дві: вихід помаранчевих сил в несистемну опозицію, коли не визнаються законними ні президент, ні суд, ні навіть сам парламент. Звучать навіть абсолютно безвідповідальні і безглузді з точки зору мети заклики до страйку народу. До того ж наростаючі фінансові проблеми активізують жорстку конкуренцію фінансово-промислових груп, незалежно від їх політичної орієнтації.
Практичне завдання по темі «Соціологія політики». Завдання 1. Знайдіть відповідність між поняттям і дефініцією: Поняття: 1) політична партія; 2)правляча еліта; 3) легітимність; 4) політична влада; 5) виборча система; 6) партійна система; 7) політичний режим. Дефініції: 1. Сукупність високостатусних груп, що здійснюють планування і владу в суспільстві. 2. Впорядкована взаємодія структур політичної системи, а також сукупність методів досягнення політичних цілей і здійснення влади. 3. Порядок організації і проведення виборів у представницькі заклади чи індивідуального керівного представництва, закріпленого в юридичних нормах, а також попередньою практикою діяльності державних і громадських організацій. 4. Можливість одного соціального суб'єкта реалізувати свою волю всупереч спротиву інших учасників політичної дії. 5. Об'єднання індивідів на основі спільних інтересів, що прагнуть справити вплив на політичні інститути з метою забезпечення прийняття найбільш прийнятних для себе рішень. 6. Механізм взаємодії і суперництва партій у боротьбі за владу і її здійснення. 7. Правомочність влади, її підтримка з боку суспільства Завдання 2. Які з методів, що нижче наведені, відносяться до: а) легального лобіювання; б) нелегального лобіювання. Методи лобіювання: 1) підготовка законопроектів у комітетах і комісіях парламенту; 2)підкуп посадових осіб; 3)організація кампаній «тиску з місць»; 4)підготовка і розповсюдження результатів наукових (перш за все соціологічних) досліджень. 5)надання особистих послуг особам, що приймають рішення; 6)фінансування виборчих кампаній; 7) організація особистих зустрічей, переговорів, контактів між зацікавленими особами. Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.007 сек.) |