|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Види криз і типи переживань
Соціальне походження кризи. Від криз не застрахований ніхто. Немає нормальної людини, яку б вони обминули в житті. Але з ними можна впоратися, якщо добре усвідомити: ми можемо володіти своєю психікою. Адже психологічні кризи — це, на відміну від соціальних, суто суб'єктивне явище, яке виникає і зникає за "наказом" самого суб'єкта. Так, воно виникає за підсвідомим наказом самої людини, як це не парадоксально звучить. Адже ми живемо в людському світі, де психологічні звички реагувати на події свого чи чужого життя в такий чи інший спосіб формуються разом із фізіологічними ознаками індивіда. Батьки нам дарують не тільки життя, а й свої погляди на нього, свої оцінки і цінності, свої емоційні реакції тощо. Усе це дитина приймає без усвідомлення, безпосередньо, ірраціонально, тим самим з самого початку руйнуючи своє власне бачення світу. Дуже часто така психічна хвороба, як невроз, зникає разом із розставанням людини зі своєю матір'ю чи батьком або з тими, хто вельми тісно спілкувався з цією людиною в її дитинстві. У багатьох країнах світу так і заведено: виповнилось 16 чи 18 років — йди, будь ласка, у самостійне життя, будуй, загартовуй себе, пізнавай світ своїми власними очима і своєю головою! У нашому менталітеті інакший підхід, інші традиції. Вони більш ліричні, поблажливі до дітей, але це їм не на користь. Довготривале "тепличне" дитинство призводить до того, що часто і в сорок років людина сприймає себе як дитину, а світ для неї рожевіє лише завдяки материнській опіці й любові. Відтак у нашому соціумі кризи мають, можна сказати, більш інфантильний характер. Іноді ми просто дозволяємо собі "увійти в кризу", розслабитись, втекти від інших проблем, від людей, від самого себе, нарешті. Інфантилізм кризового порогу проявляється і в тому, що порівняно незначні перешкоди на життєвому шляху суб'єктивно сприймаються молодими людьми як виправдовуючий чинник кризової поведінки. Відома структура психіки за Е. Берном: в кожному з нас живуть "батько", "дитина" і "дорослий". Тобто в різних ситуаціях життя ми здатні виступати по відношенню до інших і до себе як "батько", або "дитина", або "дорослий" Але усі люди різні і ця відмінність визначається також тим, кого з цієї "сім'ї" в нас більше. Якщо більше "батьківського", людина живе і чинить на тлі перевірених часом стереотипів сприйняття і поведінки; якщо більше "дитячого", вона підвладна життєвому принципу почуттів, а якщо людина виховала в собі "дорослого", саме він диктує її спосіб життя і "вікно" сприйняття дійсності, в якому усі життєві персонажі та їхні вчинки розцінюються людиною з погляду реальності й об'єктивних співвідношень. Навіть не вивчаючи чудову книгу Е. Берна "Люди, які грають в ігри; ігри, в які грають люди", можна здогадатися, що "дитині" в плані криз випадає найбільше: саме людина з таким "перекосом" власної психічної структури частіше страждатиме від образ, комплексів, розчарувань, саме така людина буде в кризовому стані робити таке, про що потім жалкуватиме, за що їй буде соромно, саме вона частіше за інших страждатиме від самотності тощо. Трохи легше людям, в структурі психіки яких більше "батьківського" і найлегше, звичайно, "дорослим": адже саме вони найбільш реально сриймають життя і його проблеми, прагнуть до об'єктивності в своїх оцінках і змушують інших ставати на такий самий шлях. Але можна стверджувати, що кризі, як і коханню, підвладні абсолютно всі типи людей, лише частота і глибина кризи у них різна. У "дітей" вона виявляється частіше, у батьків — глибше, а у дорослих перебігає конструктивніше. Коли йдеться про специфіку перебігу кризи, мається на увазі, що різні люди неоднаковою мірою підготовлені до житейських бур. Таке чи інакше їх сприйняття залежить і від розвитку афективно-вольової сфери, і від самосвідомості індивіда, його ставлення до свого "Я" і "НЕ-Я", системи його оцінок і самооцінок, в цілому від психологічної культури людини, але все ж таки головною умовою ефективності саморегуляції є самостійне забезпечення людиною свого нормального існування і виконання властивих саме їй функцій, що в кінцевому підсумку веде до збалансованого внутрішнього комфорту. У кожної людини — це своє, суто індивідуальне, про яке ніхто й ніколи їй не скаже. Тобто деякі речі потрібно пізнавати і розвивати в собі самостійно. А от для цього вже потрібні певні знання з психології. Криза як психологічний феномен. Життєва криза являє собою життя особистості в її вищій, неповторній формі, це концентрація усіх душевних сил для усвідомлення і подолання глибокої прірви між бажаним і реальним, внутрішньоособистісної суперечності, що не дає людині спокою. З огляду на це життєва криза завжди є немов поворотом життєвого шляху особистості. До кризи призводить неможливість в даному просторі і часі реалізувати найважливіше, найважче, найсуттєвіше для людини. Криза — це начебто переживання людиною моменту своєї життєвої неспроможності, поразки, переживання свого неіснування. Чим глибша криза, тим сильніший ефект від внутрішньої діяльності переживання: воно "перетравлює" минулий досвід і людина начебто перероджується, приймає новий сенс життя, оновлює систему цінностей, життєву стратегію, своє власне "Я". Кризи життя — це піки оновлення внутрішнього світу людини, немов би "відшелушення" відмерлих нашарувань, на які таке щедре наше суспільне життя. Адже людина народжується майже янголом з гармонійною і досконалою системою життєздійснення. Але навколишній світ у процесі соціалізації дитини весь час намагається цю систему "підкоригувати". Означений процес у рідкісних випадках завершується для людини безболісними наслідками. Зазвичай, ці коригувальні втручання у світ дитини є чужими для неї, для її власної, нікому не відомої психічної організації. Так трапляється тому, що традиційний процес виховання і більшість педагогічних методів розраховані на щось середнє, щось загальне, на те, що аж ніяк не може бути нами як такими. Щодо батьківського втручання, то навіть єдину свою дитину мало хто з батьків знає настільки, щоб не нашкодити своїми настановами. Мене познайомили з дівчиною, яка перебувала у стані життєвої кризи. Так сталося, що з малих років і до останнього часу батьки готували її до певної ролі — ролі матері і дружини. Вона ставилася до цієї сфери життя як до основної, такої, де вона може реалізуватись. Вийшовши невдало заміж, дівчина потрапила в ситуацію життєвої кризи: розвалились підвалини її життя, те, на що робилася основна ставка. Криза нерозривно пов'язана із народженням свого власного "Я", образу себе самого в житті. Суперечності між бажаним образом "Я", потребою в його досягненні і неможливістю задовольнити цю потребу "тепер і зараз" — головна рушійна сила психічного та соціального розвитку людини. Саме ця тріада і вимальовує стиль життя людини, той індивідуальний візерунок, який є її візиткою. В уяві людини модель її ідеального "Я" надто рухома, і стосовно неї особистість ніколи не перестає бути у стані вічного прагнення. Це немов енергетична пружина життя. Людина завжди інтуїтивно знає, якою вона повинна бути, чим займатися і як вчиняти, щоб досягти бажаного щастя, тобто внутрішньої збалансованості між досягнутим, тим, чого ще треба досягти, і тим, чим вже можна насолоджуватись. Можна сказати, що життєтворчістю особистості рухає закон її становлення і розвитку в єдності та боротьбі з моделлю свого власного бажаного "Я". Творчість життя вимагає від особистості самовираження на рівні внутрішньої моделі свого "Я". Грубо кажучи, яка модель, таке і життя. Дівчина намагалася стати доброю дружиною і матір'ю дітей, а коли ця модель не здійснилася і її запитали, чи не хоче вона якось відно-
вити свої погляди на життя, вона відповіла, що вже нічого не хоче. До речі, у нашому менталітеті закріпилася тенденція оберігати дітей від труднощів, переживань, мотивуючи це тим, що їм у житті "цього добра ще вистачить". Така позиція в корені неправильна. Слушно висловлювався Л. М. Толстой з приводу чесного, тобто із труднощами, життя: щоб жити чесно, треба плутатися, битися, помилятися, починати і кидати, і знову починати і знову кидати..'.; спокій — душевна підлість... В цьому — картина життєтворчості, повна збентеження і відвертості людського "Я". Природа життєвої кризи завжди прихована в глибині взаєморо-зумінь людей, їх спілкування в найширшому розумінні. Вивчати історію людей, писав К. Маркс, хіба не означає зображувати цих людей в один і^той самий час як авторів і як діючих осіб їхньої особистої думки? Йдеться не про драму фабули, життєвої інтриги, які завжди привертали інтерес оточення, а про драму людського характеру, здатного чи нездатного до реалізації покладеної на нього конкретно-історичної необхідності. Шекспір у Тамлеті" волів зобразити великий подвиг, поклавши його на характер, який не відповідав рівню його подвигу. Так, сьогодні, наші люди зустріли непросту історичну ситуацію психологічно непідготовленими і саме через це опинились у полоні величезної суспільної кризи, яка, природно, прямо коригує з величезною кількістю індивідуальних життєвих криз, пов'язаних із надмірною фрустрацією людських бажань. Суперечності нашого життя та кризи. Щоб зрозуміти сутність кризи, треба знати, які саме суперечності порушили баланс життя і які перспективи "зняття" суб'єктом їхнього деструктивного потенціалу. Протиріччя, що спричинюють життєву кризу, визрівають з багатьох життєвих потреб людей, але теоретично їх можна класифікувати в такий спосіб: а) внутрішнє протиріччя між жаданням життя та його знеціненням; б) конфлікт між старим і новим (проблема батьків і дітей, сімейні стосунки, проблема творчості, а також старих і нових внутрішніх цінностей); в) амбівалентність емоційного світу, невизначеність бажань, конфлікт "буріданова осла", який помер з голоду між двома копицями сіна; г) протиріччя між ідеальним і реальним жит-тєздійсненням; д) внутрішньоособистісне протиріччя в моральних переконаннях, між почуттям та обов'язком, добротою і брехнею тощо; є) конфлікти загальнолюдського, соціального і індивідуального, які переходять у внутрішній світ людини. Останній вид притаманний нашому сучаснику, людині, яка опинилася в ситуації нерівних суперечностей: між суспільством і нею, між традиційними і посттрадиційними цінностями, між якими вона повинна обрати, між соціальними замовленнями і власним досвідом, в якому немає варіантів відповіді на ці замовлення, між історико-культурним кодом свого соціуму і замовленнями чужого світу тощо. Нелегко і старим, і молодим в сучасному кризовому соціумі, оскільки неусвідомленими ще є ці протиріччя, не знайденою ще є стратегія виживання в умовах такої нерівною боротьби. Перелік суперечностей, в принципі, необмежений, як неосяжне коло людських потреб. Але лише в межах внутрішнього світу людини, пов'язаних з його індивідуальністю, проходить розпізнання незадово-лених прагнень, які породжують або несподіваний сплеск енергії, спрямований на знищення цього стану, або невизначеність і безпорадність перед конфліктом, який неможливо розв'язати звичними засобами. І навіть у своєму внутрішньому світі людині буває важко розібратися, оскільки баланс інтелектуальної й емоційної діяльності під час кризової ситуації порушується. Криза життя, таким чином, починається з назрівання та розвитку боротьби протилежних мотивів в процесі здійснення життєвої програми, життєвих планів, задумів і досягає апогея тоді, коли індивід так само гостро відчуває актуальність нездійсненого і водночас впевнений у неможливості його реалізації. Незавершена завершеність становить сутність кризи, її стрижень і зміст. Усвідомлення такої ситуації супроводжується глибоким зануренням людини в її переживання, суб'єктивною зупинкою часу і різким обмеженням суб'єктивного простору життєтворчості. У кризовій ситуації порушується вся система саморегуляції, яка забезпечує в інших умовах синхронну роботу раціонального й ірраціонального у психіці людини. Коли ж "воля почуттів" стає сильнішою за "волю розуму", індивід потрапляє в ситуацію, де панують емоції. І величезного значення тут набувають досягнуті людиною в процесі її життєвого досвіду рівень та якість емоційної регуляції поведінки. Емоційна розпущеність, неконтрольованість в кризовій ситуації ведуть до неможливості реорганізації життя. Емоційний хаос веде до роздріблення емоційної енергії, спустошення емоційного світу, нездатності протистояти стресовим ситуаціям. Різні ми — різні наші кризи. Влада негативних емоцій гальмує головний момент в реакції переборювання — пошук головного протиріччя життя у період кризи, "викликає" центри раціонального пошуку. Емоційний хаос тиранить людину, пригнічує її здатність до визволення, робить занадто тривалим момент духовної інертності. Головною умовою формування реакції подолання кризи є вироблення упродовж життя витримки, оволодіння своїм емоційним потенціалом. Якщо емоції протягом життя у багатьох життєвих ситуаціях затриму- ються, контролюються, відбувається їх збагачення, поглиблення, спрацьовує ефект нагромадження емоційного потенціалу, необхідного для забезпечення енергетики кризи. Адже для здорового ефекту кризи необхідний вибух, а для вибуху необхідна енергія почуттів. Зазвичай "дитина" в нас не вміє утримувати емоції, вони в неї "фонтанують", що забезпечує часто світло до інших і розрядку для самої людини. Але під час життєвої кризи "людина — дитина" не має потрібної енергетики для вибуху, для катарсису (очищення), для оновлення свого життя. Криза в таких людей тліє довго і не завершується оздоровлюючим ефектом необхідних змін. "Людина-батько", навпаки, свої емоції, як і все інше, тримає під контролем, вони в них помірні, правильні, розумні, такі, що не можуть стояти на перешкоді певної логіки життя, що вже так чи інакше склалося. Життєві кризи трапляються в такої людини нечасто, але якщо вже трапляються, то вибух буде "очищаючим", таким, що радикально змінить логіку життя цієї людини. Нарешті, "людина-дорослий" ще рідше переживає життєві кризи, бо такій людині легше за інших аргументовано прискорити вирішення будь-якої життєвої суперечності: здатність у будь-якій ситуації розмірковувати об'єктивно звільнює таких людей від нагромадження нерозв'язаних проблем, від неправильних життєвих ходів тощо. Емоційний хаос, притаманний найважчим типам кризи, — не для них. Таким чином, пересвідчуємось, що не для всіх життєва криза є чимось актуальним і таким, що потребує великої внутрішньої роботи запобігання чи подолання кризових ситуацій. Актуальнішою проблема криз є для людей з холеричними і меланхолічними властивостями темпераменту, а також для людей, в психіці яких домінують емоційні параметри. Щоб розібратись в цьому, потрібно звернутись до типології, яка створена К. Г. Юнгом і яку весь час вдосконалюють його сучасні послідовники — як неоюнгіанці-психоаналітики, так і представники нової галузі психологічної науки — соціоніки. З погляду соціально набутих властивостей, кризи більш притаманні екстерналам, тобто людям, які звикли за будь-яких життєвих ситуацій шукати винного не в собі, а зовні, в комусь або в чомусь, в тих чи інших обставинах. Бути рабом обставин — це означає бути водночас в полоні перманентних життєвих криз. Люди з протилежною установкою життя — екстернали — шукають відповіді на будь-які життєві негаразди в собі, тим самим постійно вдосконалюючи свій власний досвід і власні психологічні можливості виживання. Сьогодні ми бачимо панування екстернальних установок, які посилюють у більшості населення України відчуття залежності від обста- вин, тим самим заглиблюючи переживання власної неспроможності, формуючи комплекс неповноцінності тощо. Для щастя ж насамперед необхідні такі речі, як самоповага, бажання бути задоволеним самим собою, оптимізм, збалансованість почуттів і намірів, розвинені почуття міри, часу і інтуїція. Так, багато чого необхідно відчувати інтуїтивно, прислухатися до себе, свого власного "Я" і підкорятися йому. Будь-який порядок у нашій душі починається саме з цих, локальних, суто "наших" речей. Глобальні феномени спричинюють наші національні, етичні, соціальні риси, але не наші власні кризи. Якщо ми будемо сьогодні чекати чогось від держави чи, ще гірше, — від капіталізму чи соціалізму, кризі нашій не буде кінця. Якщо ж повернутися обличчям до себе, до своїх близьких, до можливостей, які існують поза ваших звичних шляхів — вихід 3 будь-якого полону забезпечений. Адже криза — це полон, в який вас бере життя. Вихід — в протилежній дії, в тому, щоб взяти життя в свій полон. І це неважко зробити, якщо позбавитись звичних уявлень і цінностей, звичних шляхів і костюмів. Адже ще однією умовою виходу з життєвих криз є широке, філософське сприймання оточуючого світу і себе в ньому. Спробуйте! Типи життєвих криз. Виокремлення типів життєвої кризи можна здійснити за кількома критеріями: 1 — за віковим (криза підліткового періоду, криза 30-річних, криза інволюційного, тобто "пенсійного", періоду і т. ін.); 2 — за критерієм тривалості (коротко- і довготривалі); 3 — за критерієм результативності (конструктивні і деструктивні); 4 — за діяльнісним критерієм (операціональна, мотиваційно-цільова та смислова кризи). Спинимось на аналізі останнього — четвертого блоку. Операціональна криза (як жити?) — психологічно найбільш відкрита, ординарна. Ставлячи собі це питання, людина не вагається, чи варто взагалі жити, вона лише не може знайти "знаряддя" життя. Відсутність поведінкового досвіду виживанням ми бачимо сьогодні. Люди не знають, як саме життя, які цінності підтримувати, що робити за ситуації, якої ще ніколи не було в їхньому житті. Все звичне зруйноване для більшості населення України: зник звичний ритм життя, зникла гарантована підтримка з боку держави, не стало порядку, в якому було ясним питання про знаряддя життя, про засоби досягнення тієї чи іншої власної мети в даному соціумі, в своєму суспільстві. Залежно від особистісних рис і ця криза може переживатися по-різному, більш або менш болісно. Адже підбиття підсумків, складання балансу життєвого досвіду вимагають високого рівня критики і самокритики, зрілість світогляду, широкого і досвідченого погляду на життя взагалі, достатньо знань і сміливості, вміння розрізнити своє і не своє, вміння відмовитися від чогось заради іншого тощо. Криза мотиваційно-цільового боку життєдіяльності — крайній ступінь розгортання суперечності між живою потребою людини в життєтворчості, самореалізації, в почутті життя і неспрацювання того механізму мотивації, який домінував в житті людини до цього. Означена криза містить і питання "як?", і питання "для чого?" Людина здатна до продуктивної діяльності, в ній живуть і потребують розвитку невідпрацьовані здібності, а потреба в реалізації цих здібностей в самої людини настільки мізерна, що не в змозі адекватно мотивувати її активність. Людина, наприклад, усе життя працювала для досягнення головної мети — отримати високий соціальний статус — директора, депутата чи президента. Досягнувши своєї мети, вона часто не знає, що з цим робити по тому. Придивіться до нашого парламенту. Там, мабуть, сьогодні, після других його виборів, чимало людей опинились у такій кризі, оскільки вони не готові до такої діяльності, а другої мети, іншої внутрішньої мотивації в них немає. Декларувати любов до справи — це одне, а мати внутрішню потребу, в якійсь справі, потребу в своїй "грі" — зовсім інше. Змінити або знайти новий стимул, сформувати нову потребу, вийти за межі відомого стереотипу дій і поведінки — ці непрості завдання стоять перед людиною в даній ситуації. І коли вона з ними не може впоратись, настає найглибша психологічна криза — криза змістової сфери внутрішнього світу людини. Криза змістової сфери, чи смисложиттєва криза, — найважча криза. Вся енергія психіки спрямовується в річище руйнівної дії, в річище активності однієї, як правило, деструктивної тенденції гострої суперечності між "бути" чи "не бути". Реакція подолання при цьому характеризується зміною світовідчуття, суджень і оцінок, видозміною усієї системи стосунків в оточуючому середовищі. Спостерігається стійке зниження рівня оптимізму, песимістичність прогнозів, скутість волі і зниження самооцінки особистості. Для кризи цього типу характерним є ґрунтовне включення структур свідомості, які розробляють цілу концепцію песимізму. Якщо продовжимо аналіз поведінки парламентарів, які не готові до конструктивної творчої активності на новому місці, то зрозуміємо, чому саме на початку діяльності нового парламенту в його психологічному кліматі домінує стійкий, майже дитячий, інфантильний негативізм і деструктивні тенденції. Людина, яка зневажає себе (а у смисложиттєвій кризі це є майже ключовим моментом), не може любити інших, не здатна на конструктивні пропозиції чи повноцінну соціальну активність. Часто така реакція настає на тлі завищеної оцінки своїх можливостей. Психотерапевти цю реакцію називають ситуацією перебіль- шення стресу, оскільки людина своєю безконтрольною поведінкою і некритичним ставленням до себе створює сприятливі умови для життєвого збою. Необхідно при цьому пам'ятати, що негативні почуття до себе чи до когось завжди швидше ширяться в оточуючому середовищі і діють триваліше за позитивні. Така вже природа людини: згадайте, як багато людей реагують на ваш негативний стан і як мало людей здатні поділити з вами стан радощів, любові чи щастя. Означена криза найбільш небезпечна, оскільки людина може навіть швидко і безконтрольно порвати з життям, не звертаючись по допомогу, як це постійно роблять демонстративні особистості в менш небезпечному стані, вдаючись до шантажних хитрощів в пошуках співчуття оточуючих. Демонстранти це роблять тому, що сильніше за всіх люблять себе, а людина у смисложиттєвій кризі себе не любить, вона сильно переживає психологічну поразку, в якій іноді не готова освідчитися навіть самій собі. У художній літературі такий тип виразно демонструють лермонтовський Печорін, байронівський Манфред тощо. У своєму апогеї криза приводить особистість до бездіяльності. Вона рівнозначна зупинці життя, перетворенню його з діалектики на метафізику, перекриває всі джерела активності людини, що містяться в живих суперечностях, проблематичностях, сумнівах тощо. В цій кризі зникають протилежності і протиріччя дійсності, і певний час панує непорушний прямолінійний монізм свідомості ("все бачиться в чорному світлі"). У русі протилежностей в кризі втрати сенсу життя можна виокремити три етапи. Перший — їх існування в антагонізмі. Наприклад, в одному з найдраматичніших епізодів історії культури — йдеться про М. Гоголя та його "Мертві душі" — Гоголя мучила нерозв'язана двоїстість. З одного боку, він намагався знайти ідеал героя, в якому б відобразили шляхи подальшого розвитку Росії, а з другого — він не міг цього зробити в тодішніх історико-культурних умовах. Саме це становило сенс його життя в період написання другого тома "Мертвих душ". Другий — неможливість досягнення ідеалу змушує Гоголя знищити зброю своєї мрії, спалити рукопис, що ілюструє останній етап руху антагоністичних протилежностей — випадіння однієї з них (власне криза). Це приклад крайнього розвитку змістової кризи. У більшості випадків із такої кризи може бути вихід і міститься він у знаходженні якісно нової протилежності щодо відкинутої. Згадаймо П'єра Безухо-ва, Наталю Ростову та інших знайомих нам героїв із книг або реального життя, котрі знайшли нову істину і перебороли кризу втрати сенсу життя. Але й це також крайні приклади позитиву. Прикрим є те, що часто друга протилежність, яку знаходять люди, якоюсь мірою повторює минулий дистресовий досвід, дублює помилки "вибору", які є закинутими в нас змалечку, і тому ця криза повторюється знову і знову, стає навіть звичною для людини. І врешті людина стверджує, що вона нещаслива. Страждання — це погано чи добре? Отже, втрата суперечності у житті загрожує людині втратою самої себе. Це переживається як страждання. Страждання в сучасній філософії тлумачиться як протилежність діяльності, як те, що потрібно перетерпіти. В античній філософії страждання недооцінювалось. З погляду стоїків страждання є розбещена пристрасть. Християнством страждання переоцінювались, підносилось у ранг морального катарсису й самовдосконалення. Переоцінка страждання, що виникла в історії людства (Гейне говорив, що страждання олюднює навіть тварину), призвела до тривалої недооцінки оптимістичних, конструктивних психологічних чинників в побудові життєвого шляху людини, що відтворилося як у філософських концепціях, так і в реальному світовідчутті людини, особливо людини західного світу. Теоретики відчаю як крайньої форми страждання, які стверджували, що людина не в змозі змінити дійсність на краще, багато в чому вплинули на психологічні установки значної частини людства. Страждання виступає в них полоненим життєвих суперечностей, які в принципі не піддаються подоланню. Страждання, сумніви, туга — доля кожної живої істоти в цьому світі (Хоркхаймер, Адорно та ін.). Правильно оцінив страждання як крок до величі душі Ніцше, але знову ж таки він абсолютував момент кризи до меж всього життя людини. В екзістенціалізмі таємниці істинного буття людини, її "екзістенції", відкриваються через страждання, але страждання, на думку Сартра, Камю, К'єркегора, носить нездоланний характер. Ці мислителі свідомо заглушують момент внутрішнього протесту, апелюють до безперспективності боротьби за себе. Між тим історія людства і безліч прикладів з сучасного буденного життя ілюструють те, що занурення в свої страждання, сумніви породжують бездіяльність і духовну смерть людини. Песимізм, нігілізм, міщанство, бюрократизм і навіть споживацька психологія як спосіб мислення є результатом відсутності боротьби усередині особистості, відтворюють внутрішній тупик, перманентну кризу життя. Мої пристрасті і мої кризи. І все ж наявність страждання є вже початком другої, кращої психологічної дійсності. Страждаюча від моральних чи інших недоліків людина тим самим вже починає себе перетворювати. Страждання — це початок нового життя, яке завжди народжується у скруті. Але страждання буває різне, з різних причин і різним накалом. Неоднаковий і результат цих страждань. Одні люди виходять після них з оновленою шкірою, як після окропу, в який неодноразово скакав Іван-дурень з російських казок, інші — знову шукають ту саму халепу, що вже не раз призводила їх до криз. З цього боку людей можна розділити на типи, жоден з яких не можна назвати поганим чи добрим, конструктивним чи деструктивним. Різні люди мають різне уявлення про щастя і тому по-різному його досягають. Обирайте своє! Люди першого типу в звичайних умовах не віддають переваги ні одній з основних сфер життєдіяльності (праця, спілкування, пізнання, сім'я, активний відпочинок тощо), тобто не мають своєї гри, свого життєвого хоббі. Вони відрізняються спокоєм і врівноваженістю в спілкуванні, терплячі, серйозно доброзичливі, уважні, до себе ставлять вищі вимоги, ніж до оточуючих. Ці люди найбільш стійкі, правильні, не схильні піддаватися кризовим станам, конфлікти розв'язують на ранніх етапах, не доводячи їх до крайнього загострення. Вони і не впадають в кризи, але і не оновлюються, не підносяться над собою, не дивують оточуючих. Вони самі обрали такий стиль життя, так їм краще, так вони щасливіші. Люди другого типу віддають перевагу певній діяльності і часом не одній, болісно переживають конфлікти й негаразди, пов'язані з невдачами в улюбленій справі чи хоббі, реагують на них дезорганізацією всієї життєдіяльності. Ці переживання з віком посилюються, стають часткою самої людини, яка вже не відокремлює себе від активності саме в цих сферах, що створюють для неї сенс життя і виокремлюють життєвий простір в циклічному часі. Тому в старості, коли з тих чи інших причин людині треба обмежити свою активність в цьому просторі, спричинюється різкий спад її адаптаційних можливостей, вона починає хворіти, зростає ризик настання операціональ-ної, мотиваційної або навіть смисложиттєвої кризи, що в реальності іноді проявляється як комплексна криза активності. Але ж активність — це і є життя. Оскільки невдачі в житті — це природне явище, люди цього типу постійно перебувають у внутрішньому конфлікті, розхитуючому і водночас життєстверджуючому. їхні дрібні життєві колотнечі стають частинами великого виграшу: людина колись нагромаджує досвід переміщувати свої зусилля, які вона втрачає на вирішення постійних дрібних суперечностей свого життя, в річище принципового, стратегічного вирішення своїх життєвих проблем. Такі люди упродовж всього життя легко піддаються кризовим станам, і тому їм постійно потрібно вдосконалюватись в обраній сфері, аналізувати й упереджувати найменші невдачі, шліфувати свою майстерність і тоді — на випадок виникнення кризи — їм буде легше із 6 - 82187 неї виходити, адже майстерність — це вже не обрана сфера діяльності, а частина особистості, яку не можна звільнити з роботи чи відправити на пенсію. Третій тип, як і перший, найменш схильний піддаватися екстремальним ситуаціям, але з інших причин. Люди цього типу вельми люблять себе, хоча повністю засвоюють і приймають весь набір соціальних цінностей і вимог, пов'язаних із власною безпекою. Вони здебільшого формалісти, неглибоко розуміють оточуючих, не виявляють потреби у співпереживанні. Найцінніше для них — особисте благополуччя і можливість самоствердження. Самооцінка таких людей підвищена, вони схильні до кар'єризму, не полюбляють зміни ситуацій життя, важко це переживають, проте вміють скоро, спритно відносно безболісно для себе, не рахуючись з думкою і можливостями інших людей, виходити з подібних ситуацій. Цінності життя вони перетасовують як карти і залишають той візерунок, який найефективніше спрацьовує в даній ситуації. Кризи для них — це ще одна нагода продемонструвати собі себе, ще один чинник, з якого знову і знову зростає задоволеність собою і зверхність щодо інших. Якщо згадати історичний, але недалекий момент ГК ЧП, що спричинив стрімке відокремлення України від Союзу, можна побачити, який саме тип реагування на життя і життєві кризи тоді виявився "притертим" до ситуації, а, значить, пристосованим до виживання в подібних умовах. До четвертого типу належать люди мало інформовані, інтелектуально не перевантажені, морально-етичними проблемами не обтя-жені, яким властива занижена самооцінка, нездатність до прийняття самостійних рішень, упорядкований власний спосіб життя без сподівань на кар'єру чи підвищення соціального статусу. Задовольняються малим, дотримуються традиційних, "батьківських", звичних істин, уникають спілкування з людьми з "іншого світу" з метою уникнення психологічних перевантажень. У складних ситуаціях, які виникають об'єктивно, розгублюються, піддаючись полону стресових і кризових станів, які лише посилюють симптом "уникнення". До такого типу належать люди, які з дитинства жили за принципом "як живеться", не прагнули бути кращими, не розширювали горизонтів свого світобачення, не соціалізувалися в повній мірі. Будь-яка криза для них — не більше, ніж неприємність, з якої вони виходять, як правило, випадково або дуже повільно і теж "як доведеться", бо "ще ніколи не було, щоб ніяк не було". Після кризи вони не змінюються, не оновлюються, не очищаються, а просто живуть, як жили, аж до наступної кризи, яка буде така сама, як і попередня. Для п'ятого типу характерна наявність однієї головної життєвої установки: все з найменшими енергетичними витратами. Незалежно від соціального або асоціального загального спрямування поведінки люди цього типу ухиляються від власної відповідальності, внутрішнього самоаналізу, зовнішніх конфліктів тощо. По суті, вони є моральними утриманцями і разом з цим нетворчими виконавцями. Залишаючись без людини, за якою вони йдуть, вони розгублюються і стають потенційними рабами стресової ситуації. Криза для них — це зникнення старої і пошук нової безпечної життєвої схованки. В цьому процесі людина також вдосконалює свою здатність знаходити більш тривалу і менш енергозатратну життєву схованку. Тут спрацьовує і інтуїція, і розрахунок, і логіка. Як бачимо, в цьому випадку не працюють інші суто людські феномени — етика, почуття, самооцінка, самоповага тощо, що призводить, звичайно, до викривлення психічного стану людини. У даному разі йдеться не взагалі про типізацію особистостей, а про стійкість і водночас гнучкість, інтелектуальність чи силу, соціальну глибину чи інфантильність адаптивних процесів особистості. Щоб знайти себе реального, а не ідеального, спробуйте знайти свою природню оцінну функцію, яка завжди присутня в нашому житті, але нерідко відкидається в самоаналізі, що і заважає нам повернутися до себе і до інших чесним обличчям. Оцінна функція спрацьовує в нас підсвідомо, це те в нашій психічній діяльності, що створює наш життєвий шлях навіть без нашого дозволу. Хто оцінює себе щодо сили волі, а хто — віртуозності інтуїції, хто з погляду холодної логіки, а хто — теплої людської етики, хто — з позиції роботи, професії, а хто — сім'ї, здатності вдосконалювати сімейну життєву нішу... Тим часом навколишній світ і домінуючі цінності, традиційні або модерністські соціальні замовлення і багато чого іншого часто сприймаються нами як те, чим повинно бути наше "Я". Проте наше "Я" завжди відрізняється від загального, воно всередині нас, запитайте в нього, чого ви від себе хочете, з точки зору чого ви хотіли б, щоб вас цінували наші рідні, друзі ширше оточення. Це вельми важливо, і про це ви повинні здогадатися самостійно. Адже найглибша і найскладніша криза з усіх відомих людству — це криза, породжена суперечністю між "моїм" і "не моїм" життям. Кожний з вас рано чи пізно скаже собі: це не моє, моє не тут, не з цими людьми, не в цій справі. І тоді, повірте, вам треба шукати своє! Довіртеся своєму внутрішньому голосу! Особливо це попередження чи прохання стосується людей з розвинутим інтелектом, який може повернути їх міркування куди завгодно і приглушити голос їхнього "Я". У кожної людини є своя життєва історія, в цій історії — свої критичні моменти, і про людину можна судити лише знаючи, якою вона була в ці критичні моменти свого життя, і чим вища людина, тим її критичні моменти жахливіші, а вихід з них тріумфальніший і разючіший. Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.009 сек.) |