|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Розділ II. ОСОБИСТІСТЬ У СУСПІЛЬНІЙ КРИЗІ 1. КРИЗА СОЦІУМУ І ДОЛЯ ЛЮДИНИСоціум як соціальний інститут людини. Стадії адаптації. Життєві кризи окремих людей тісно пов'язані з особливостями того соціального оточення, в якому вони зросли, в якому перебігала їхня соціалізація. Адже будь-яка криза має соціальний характер і пов'язана з ціннісною специфікою традиційної культури даного соціуму, його соцієтальної психіки. Коли соціум перебуває в стані впорядкованості, людям легше орієнтуватися і в своїх кризах. Коли ж соціум сам опиняється в полоні глобальної системної кризи, людина відчуває ки-нутість напризволяще, вона повинна сама собі бути і психотерапевтом, і суддею. Але для виконання таких відповідальних функцій потрібен певний рівень розуміння того, що відбувається довкола, того, про що не пишуть журналісти і не говорять політики. Нині у нашій країні всі соціальні інститути, які повинні захищати людину (держава, сім'я), самі перебувають у великій скруті, що негативно позначається на розвитку і самопочутті кожної людини. За показниками індексу людського розвитку (ІЛР), обчисленого на основі даних за 1994 р., Україна у 1997 р. посіла 95-те місце серед 175 країн світу. Порівняно з попереднім роком рейтинг її за ІЛР знизився на п'ятнадцять позицій (розрахунок ІЛР здійснений за чотирма показниками — йдеться про очікувану тривалість життя при народженні, років; грамотність серед дорослого населення, %; сукупну частку учнів, %; реальний ВВП на душу населення в доларах (ПКС) [10, с. 8—11]. Це потребує ретельного аналізу такого соціального інституту, як інститут людини. Він начебто має досить вагому структурну базу, тобто існує чимало різноманітних структур, які мають справу з людиною, але йдеться не про них як про окремих складових нашої держави, а про певні наслідки їхньої сукупної діяльності. Мається на увазі велике соціальне поле впливів, інформаційно-енергетичний простір (або поле) соціуму, в якому сьогодні живе людина і який, напевно, є чи не головним для повноцінного або, навпаки, патологічного формування самої людини та усіх соціальних інститутів, які нею опікуються. Це не лише історико-культурне, ментальне підґрунтя даного соціуму, а й уся сукупність соціальних (економічних, політичних, інформаційних, психічних тощо) впливів, які утворюють певну систему поведінкових, емоційних та когнітивних установок для тієї чи іншої якості взаємодії людей у даному соціумі, для тієї чи іншої якості їхнього життя. На рівні реальних суб'єктів взаємодій — це психологіч- А1 не поле, на рівні наукових узагальнень — це більш структуроване, більш інформативне, але менш живе соціологічне поле, а на рівні цілеспрямованого втручання в поле впливів — це ідеологія в різних своїх формах. Є думка, що нині в нас немає ідеології, але це, звісно, не так: відтоді, коли людина почала жити спільним життям, соціальне поле впливів в кожній спільноті завжди має найголовніший консолідуючий чи руйнуючий фактор — власну ідеологію. Інша річ, як вона працює, як вона формує те чи інше суспільство, хто нею керує, наскільки це керівництво адекватне природі даного соціуму і тій реальній ситуації, в якій він перебуває в певний момент свого розвитку і т. ін. Розглядуване поле — цілісний феномен, і власне він у всіх трьох його аспектах становить соціальний інститут людини, в якому вона народжується, соціалізується, живе і помирає. Як правило, в науковій мові його ще визначають суспільством, але оскільки сьогодні в Україні внаслідок різкого розшарування інтересів, можна сказати, не існує суспільства, як цілісного феномену, втіленням його сутності може виступати соціум: географічне, історичне, природне, культурне місце на Землі, обмежене певними матеріальними і нематеріальними можливостями. Певне поле впливів, яке має центр і периферію. Соціум — це не суб'єкт дії, і не об'єкт. Соціум — це наше духовно-психологічне повітря, яким дихають усі, але яке не належить нікому. Мабуть, саме тому його так важко вивчати і так важко визнавати. Але від того, наскільки це повітря "екологічно чисте", цілком залежить здоров'я тих, хто дихає ним. Делікатний науково-гуманітарний дискурс з приводу дистанції між людиною розумною та людиною нерозумною, що точиться в просторі європейської постмодерністської думки вже понад 20 років, має на прикладі України яскраву ілюстрацію того, як обережно треба втручатись у це поле. Наслідком нерозумного впливу є, з одного боку, хвороба психологічної складової інституту людини, а з другого — ма-ніпулятивне і вкрай небезпечне використання соціологічної складової для ідеологічного впливу, для створення ілюзії суспільства, ілюзії спільного життя тоді, коли його в певному розумінні немає і коли для його оновлення потребуються зовсім інші засоби. Нині слід не стільки говорити про інститут людини, скільки цілеспрямовано рятувати його. Йдеться хоча б про створення і поширення наукового уявлення щодо тих небезпечних наслідків, які може придбати соціум і населяючі його люди в разі непрофесійного керування його розвитком. Завершується XX століття. Розпочинається нова ера життя, нова ера осмислення старих і звичних дій. Входження в нову еру зі старими звичками буде згубним для людства. Будь-яка перебудова, будь-яке руйнування порядку чи усталеного способу життя супроводжуються пристосуванням учасників подій до нових умов. В Україні ця фаза пристосування до затяжного глобального соціально-економічного переструктурування соціуму вельми затягнулася. Як правило, така фаза складається з трьох послідовних етапів: а) первинне пристосування до ситуації, виживання, перебудова "старої" системи цінностей і норм відносно реально діючої; соціалізація і ресоціалізація населення; б) персоналізація, здійснення життєвих виборів на основі власних потреб і інтересів, на основі власної індивідуальності в усталеному соціумі; в) інтеграція, суб'єктивне включення в дане середовище, прийняття його як свого, відчуття конгруентності (тотожності) з ним, бажання жити в ньому, консолідуватися з іншими. Нині ми перебуваємо на першому етапі — етапі адаптації. Перехід до другої стадії можна вважати початком стабілізації системи, а якщо соціум увійде в третю фазу — інтеграції, конгруентності, можна говорити про новоутворений порядок, тобто про нове суспільство. Оскільки сьогодні у нашій країні соціальний інститут людини перебуває в кризовому стані, а головними суперечностями цього стану є прискорений соціальний запит, з одного боку, і "неспроможна" соціальна реальність, з другого, такий інститут сильно пробуксовує. Не структу-рується і не спрацьовує найважливіший соціальний механізм перетворень, розвитку. З цих причин не може завершитися перша фундаментальна фаза соціалізації в новонародженому суспільстві — фаза адаптації. З яких причин і чому? Аналіз вимагає розбити фазу адаптації мінімум ще на дві стадії. Параметри першої стадії, як і в тваринному світі, пов'язані з дією головного біологічного закону — збереження власного життя. У тваринному світі, на відміну від рослинного (де енергія для виживання може братися від сонця), для того, щоб вижити, потрібно знищувати інших. Цей закон можна вважати джерелом негативних почуттів — ненависті, коли хочеться зруйнувати оточення, і страху, коли треба хутко бігти, щоб сховатися від руйнування себе середовищем [1]. Цим негативним почуттям відповідає вектор "від" оточуючого світу. Навіть наближення до чогось або когось відбувається з метою руйнування. Одні руйнують, інші вдаються до втечі від небезпеки. Але агресія і страх завжди тісно пов'язані, вони йдуть, зазвичай, разом по життю. Неможливо зблизитися з оточенням, адаптуватися до нього, якщо хочеться від нього тікати або щось в ньому зруйнувати! Характеристики другої стадії першого етапу адаптації до соціальної трансформації можна пов'язати з дією другого біологічного закону — збереження життя виду. На відміну від першого означений закон лежить в основі позитивних почуттів, які можуть бути проілюстровані вектором "до" оточення. Щоб виконати цей закон природи, необхідно насправді з'єднатися з середовищем, з іншими людьми та істотами — психологічно і соціально. Це може означати виникнення потреби населення в консолідації. Це те, над чим безуспішно б'ються ідеологи сьогодні, що так необхідно політикам й для самозбереження. Соціальне людське життя потребує неабиякого зусилля для панування активної, доброї й приваблюючої аури. Адже відомо: чим вища форма організації життя, тим виразнішою є потреба у спільному житті. Зусилля, спрямовані на збереження власного життя і життя виду, стають набагато легшими саме в колективі — порівняно з ізоляцією. Людський соціум як найскладніша форма організації життя на Землі потребує розумної спільної думки, спільної потреби і спільної дії з метою утримання певного спільного порядку. Негативне поле впливів ізолює людей одне від одного, породжує психологічно неповноцінну взаємодію та соціально неефективну дію. Отже, некваліфіковане втручання в життя соціуму породжує в ньому соціальну темряву і психологічну хворобу. Є хвороби влади і хвороби мас. Але, незважаючи на паралельне життя народу і влади, хвороби їх вельми взаємопов'язані, оскільки джерелом своїм вони мають одну хворобу соціуму. Важко, наприклад, сказати, синдромом чиєї хвороби є зневіра людей у владу — хвороби влади чи хвороби мас. Коли неправильно і нерозумно працює голова, виникають психосоматичні хвороби тіла і навпаки. Хвороба соціуму, про яку йдеться, є спільною як для влади, так і для мас. Це хвороба нашого соціуму, яка може бути названа адаптаційним неврозом. Головними симптомами цього соціального неврозу є 1) соціальний страх і агресія, домінування негативних почуттів; 2) надбіологічний, суто людський егоцентризм і 3) невротичні "чаклунські кола" на фоні феномену "відсутності завтрашнього дня". Означене явище — не стільки протест мас або протест влади, скільки протест соціуму в цілому у формі адаптаційного неврозу. Першу стадію адаптації на рівні соціуму можна визначити як відступ, як інформаційний виняток, як зниження резонансної (сприймаючої) здатності колективної психіки, тобто як психологічну фрустрацію, яка, з одного боку, проявляється у формі депресії (у нашому випадку — "великої депресії" народу), а з другого — у формі агресії, істерії (що більш притаманне владі, особливо в періоди передвиборчих марафонів) тощо. Але будь-яка психіка — чи то індивідуальна, чи соцієтальна — має ритмічну природу. І саме тому форми фрустрова- ності на рівні соціуму час від часу змінюються і це виступає захисним механізмом для нього. Після штормів він відступає в інформаційно-енергетичний вакуум. Депресії змінюються періодами активності, які, швидко енергетично виснажуючись через відсутність відповідних можливостей для нормальної соціальної активності, переходять у свою протилежність — різні форми девіантної поведінки, злочинність. Антропний принцип спрацьовує і тут: соціум, як живий організм, здатний до іррадіації будь-яких емоційних станів — поле впливів стає або агресивнішим, або пригнічуючим, або активізуючим. Останнім часом найактивнішими є періоди передвиборчих кампаній: зростають агресивність, боротьба, надія, киплять жадання. Але ці підвищені емоції не є ознакою здорового стану. Особливо небезпечною є по-ствиборча ситуація, коли очікування не виправдовуються "одразу ж і тепер" і активний стан змінюється на ще глибшу зневіру і депресію. Існує така психологічна закономірність: явище іррадіації негативних соціальних емоцій в соціумі набагато сильніше за іррадіацію позитивних. Страх, відчай, агресія, егоцентричні випади легше породжують аналогічні почуття в оточуючих, ніж любов, ніжність, взаємодопомога. Більше того, негативні емоції триваліші у часі, ніж позитивні. А відтак емоційний стан кризового соціуму в цілому набагато "важчий" за стан соціуму на етапі соціального порядку. Реальне домінування в Україні впродовж кількох років таких психологічних характеристик, як страх, психічна напруженість, дискомфорт, пригніченість, соціальний песимізм, стан амбівалентності, безвихідь, "камінь на душі" тощо, підтверджується численними кількісними показникам на основі ретельних соціологічних досліджень [3]. У середньому дві третини населення України є носіями того чи іншого психологічного негативу. Його іррадіація дає відповідний заряд полю соціальних впливів в Україні, певну якість інституту людини, в якому сьогодні соціалізується нове покоління, яке будуватиме нове суспільство. От і друге зачароване коло. Для створення нового суспільства вкрай необхідні базові соціальні потреби, модель задоволення цих потреб та ідеологія як інструмент створення необхідної для нових дій енергетики нового суспільства. Так звана деідеологізація суспільного буття у перехідний період — помилкова думка політиків, яка обернулася для людей адаптаційним неврозом. Але це також своєрідна ідеологія. Такі функції ідеології, як вираження та збереження інтересів групи, смислова детермінація поведінки, зняття соціальної напруженості, соціальної орієнтації людини в світі політики тощо, не були задіяні політиками, а натомість на втомлену і непідготовлену до інтелектуальних ігор колективну психіку впродовж десятиліття була спрямована внутрішньо суперечлива інформація, яку населення просто перестало сприймати. Раціональний шлях до людей, як і від людей, був закритий. Проте головним в ідеології — як в одному з необхідних компонентів інституту людини — все ж таки є збереження внутрішнього, історико-генетичного коду почуттів і поведінки людей. Можна раціоналізувати когнітивний рівень людської свідомості, можна маніпулювати емоційними хвилями народу, але спроба перетворити цілу народність на 'ЧаЬиіа газа" в поведінковій сфері означає для неї самогубство, крах. Нагромадження базових потреб у змінах завжди провокує зростання соціально-психологічної напруженості, яка в нормальному соціумі має — в тих чи інших формах — розряджатися. В нас вона, зазвичай, не "розряджається" ні в розумних цивільних формах, ні в ірраціональних масових виступах і соціальних конфліктах з неусвідомленою мотивацією. Від цього вельми страждає психологічне здоров'я народу. На соцієтальному рівні починають функціонувати ірраціональні чинники. На індивідному рівні набирають чинності інстинкти самозбереження у різних формах, які є інтерналізацією офіційних політичних подій і метаморфоз, проекцією соціальної політичної й економічної гіпердинаміки на інтрапсихічні процеси. Панує екстерналь-на суть пристосування. Зростає суперечність між емоційними оцінками, викликаними економічною ситуацією, яка погіршується, і реальними установками, що спрямовані на пошук шляхів підвищення свого життєвого рівня [3]. Усе це обтяжується тією обставиною, що ситуація життя начебто безпечна, немає якоїсь певної загрози. Соцієтальні підвалини кризового стану. Г. Лебон, замислюючись над В українському менталітеті на відміну, наприклад, від американського чи англійського, вельми висока чутливість до морально-етичних проблем. Почуття образи, провини, несправедливості, які не тільки вельми розпоширені в нашому соціумі, а й генерують ціле по- ле негативних, нерідко ірраціональних, ні на чому не заснованих емоцій, ще раз вказують на нашу гіперчутливість до цього аспекту інформаційного простору, що "генетично" провокує адаптаційний невроз у скрутних, що так затягнулися, обставинах. Людина потрапляє у зачароване коло суперечливих стосунків і відносин як щодо себе, так і щодо оточуючих, а насамперед, щодо свого соціуму. Егоцентризм, який не обов'язково пов'язаний із самозакоханістю, в даному разі характерний негативом на свою адресу, що перетворюється на негатив до інших через зневагу до свого, з ними спільного дому. Активізація саме цих, так би мовити, ірраціональних чинників відбувається в зламні моменти історії, тоді, коли (як сьогодні в Україні) руйнується звичний порядок, а з ним і звичне життя, а натомість добре підготовленої організації нової моделі життя пропонується лише психологічно невитримана і невдала її спроба. Юнг стверджував, що людство взагалі і всі культури зокрема підкорені надперсональним неусвідомленим змістам, які не випливають з досвіду окремих людей чи груп людей, а передують як особистісно-му, так і колективному досвіду. Такі колективні психічні сили безпосередньо не можуть бути сприйняті, але вони переживаються на рівні колективної та індивідуальної поведінки як її регулятори. Йдеться про психічні форми, які Юнг назвав архетипами. Для функціонування певного соціуму вельми важливим є те, який еталонний, канонізований набір архетипів увійшов у дане середовище. Означений набір залежить як від природно-географічних, так і від соціально-культурних особливостей певного соціального тла. Саме він несвідомо визначає соцієтальну психіку соціуму, яка і регулює соціальну динаміку певного суспільства: міру традиційності, толерантності, звички до змін певного масштабу, форму правління, яка вітається більшістю та ін. При цьому саме збіжність декларованих ідеалів і соцієтальних архетипів дає в суспільстві глибинний привід, глибинну мотивацію до дії в напрямі реалізації цих ідеалів. І навпаки — незбіжність декларованого і природно-глибинного гальмує соціальний рух, гальмує формування нових поведінкових установок. В Україні є щось середнє між євразійством з його ідолами (дер-жавництва, ієрархічності, церковності, жертовності, авторитаризму тощо) та європейським просвітництвом (ідеалами прогресу, свободи, рівності, етики раціонального прагматизму, саморозвитку тощо). Українцям притаманні як козацька волелюбність, так і землеробська покірність богові, природі. Схід і Захід збігається в українському світосприйманні так само, як збігаються вони в географічному вимірюванні: індивідуалізація, але водночас традиційність; еволюцій-ність, поступовість, але не лінійність; обстоювання внутрішніх іма-
нентних чинників як національної ознаки і водночас потяг до наднаціональних стосунків, до плюралізації та універсалізації "масової культури"; вестернізація зовнішніх форм буття, але водночас традиційно-національне забарвлення внутрішніх регуляторів поведінки і світосприймання. Українці схильніші до достатку, ніж до багатства, бо вони ніколи не знали, що таке багатство у розумінні світового бізнесу. Саме через це українці, з одного боку, не цінують гроші так, як вони цінують землю, а з другого — не люблять мати боргів і ніколи не живуть у борг. Українське багатство — це земля і все, що вона дає. У перекладі на сучасність, земля — це вічні цінності, це вірування, це мрії, це головне, яке в людей віднімати не можна. На першому етапі адаптації посилюється психологічна неповноцінність українців, яка є однією з особливостей соцієтальної психіки українського соціуму (історичні передумови — комплекс "молодшого брату" в Європі, відсутність будь-яких колоній у минулому, а тому відсутність досвіду власності і багатства як таких тощо), а разом з цим знижується усвідомлена соціально-політична активність. За даними емпіричних соціологічних досліджень, переважна більшість населення вважає себе такими, що належать до соціальних прошарків з нижніх щаблів "соціальної драбини" [3]. Звідси і феномен соціально-психологічної терпимості (СПТ), про який так багато говорять психологи і соціологи, забарвлюючи його позитивним потенціалом: СПТ — важлива для суспільства здатність, оскільки вона виступає захистом від саморуйнування, СПТ — стриманість у переживаннях, оцінках і поведінці, інструментальна цінність, що покликана відповідати за спосіб гуманного й справедливого узгодження взаємодіючих інтересів [8]. В реальності СПТ — це зупинка індивідуального самопрояву на соціальному полі. З одного боку, закомплексована людина, як правило, зосереджена на своїх внутрішніх проблемах і саме з цього боку оцінює ситуацію, надто персоналізує її, побоюється, що кожен її крок хтось оцінюватиме і ліпше його просто не робити (знову замкнене зачароване коло). З другого боку, надто виразним і безглуздим є той потенціал абсурду, який нівелює здатність пересічного громадянина діяти всупереч. Цей час — час вождів. Коли є потреба народу в єднанні, вона завжди породжує вождя. І це не залежить від форми державного устрою. В Україні, певне, й досі немає такої потреби. її шматують внутрішні суперечності. Немає актуальної сильної загальної потреби в тому, щоб виробити єдиний кут зору, побачити внутрішній сенс руху в цілому. А без цього суспільний рух нічого не виграє. Потреба у внутрішній консолідації створюється в душі кожної окремої людини. Виникнення такої потреби — важливий шлях до стабілізації соціуму. Ілюзії та реальність. Існуюче в психології поняття конгруентності (тотожності) особистості самій собі з успіхом може бути екстрапольоване у галузь соціально-психологічної інтерпретації соціальної динаміки. Під соціально-психологічною конгруентністю розуміється такий стан групи людей, який відтворює їхнє природно-спокійне прийняття свого суспільства та його цінностей в поєднанні з їхнім прийняттям себе як органічної частини цього суспільства. Це не є станом відмінності себе від цілого, а стан частини цього цілого. Зазвичай, такий стан тотожності суб'єкта самому собі як частини спільного цілого є фактором його "базової" задоволеності, спокою, самодостатності. Воно генерує нормальну активність, захищає від неврозів, уможливлює самовизначення й самореалізацію суб'єкта, почуття захищеності та прийняття себе. На цьому тлі будь-які незадоволеності меншого порядку сприймаються як нормальний стимул, привід для активності, а життєві конфлікти людина може при бажанні довести до конструктивного напряму. Протилежним є стан амбівалентності, невизначеності, недостатності, невдоволеності суб'єкта самим собою та оточуючих, стан, який може бути також охарактеризований такими параметрами, як напруженість, нервозність, фрустрованість, незатребуваність тощо. До речі, навіть так звані нові українці, котрі мають, як їм видається, усе і які, начебто, реалізували такі свої можливості, про які вони й не здогадувались, не відчувають себе щасливими, не почувають себе, "як вдома". Психічна інфляція, що призводить до атрофії індивідуальності й ототожнює людину з соціальною роллю "нового багатія, хазяїна з необмеженими можливостями", може бути більш загрозливою хворобою, ніж СНІД, оскільки забирає в людини соціальний імунітет, емпатію, соціальну відповідальність, заглиблює у вирву найгірших архетипів колективного підсвідомого, набутого в історії. Почуття самовпевненості і всеспроможності в цих людей живе водночас із станом соціальної агресивності, особистісної неповноцінності й пригніченості, пов'язаних також із неконгруентністю "нових українців" з новим суспільством, яке повсякчасно містить в собі загрозу тієї чи іншої розправи. Психічна епідемія нетотожності в Україні посилюється кожного року. Не спрацьовує навіть історичний інстинкт, що повинен в перехідний період "витягувати" суспільство. Означений інстинкт має спрацьовувати, коли є спільне бажання вийти із кризи і є мета — куди йти, яким шляхом. В Україні поки що діє історично сформований так званий "дистресовий досвід поразки" [9], оскільки враження минулого зберігаються у психічному житті мас у формі мнестичних слідів і діють відповідно до схожої нової ситуації.
За народом України закріпилася слава працездатного, талановитого, чуйного, але народу, який упродовж століть був жертвою поляків, литовців, татар, росіян тощо. Отже, маємо вельми небезпечне замкнене коло проблем. Най-небезпечнішим у даній ситуації є те, що глибока системна криза, яка поглиблюється і посилюється перманентною психологічною кризою, закріплює певний психологічний стереотип сучасної особистості, пов'язаний із негативно упередженим ставленням людини до себе, до іншої людини і до своєї держави. Відомо, що певна поведінка і певні переживання, які з огляду на тривалу ситуацію кризи перетворюються на автоматизми, стають усталеними рисами особистості, які вона переносить із собою у всі майбутні ситуації. Людська психіка (як колективна, так і індивідуальна) має свої межі. Так, на Сході і в традиційних європейських країнах, де навіть політичні діячі рахуються з її природою, не дозволяється перебільшувати можливості людської психіки. Кількість і якість соціальних змін там суворо контролюється і дозується. За соціальну подію в Китаї колись вважалася навіть зміна кольору деталей національного костюму. А в демократичній Англії й досі без всілякої конституції зберігається монархія і всі її права. У нашому випадку кількість і якість соціальних змін, особливо етичних норм і цінностей життя, вийшли за межі людського розуміння. Стабілізація системи завжди пов'язана з тим, що виникають чинники, які здійснюють опір змінам, інформація про які є чужерідною для більшості компонентів цієї системи. Колективна психіка соціуму на першому етапі адаптації повинна, врешті, стомитися від опору небезпечним для себе змінам і створити феномени, які здатні утворити новий порядок, які спроможні структурувати нове суспільство, збільшити міру прозорості причинно-наслідкових зв'язків у новій соціальній структурі тощо. І найголовнішим з цих новоутворюваних феноменів буде нова особистість, її оновлене в хаосі "Я", її усвідомлення неперервності себе у часі, її відчуття конгруентності з новим життям. Досягнення цього пов'язане з дією об'єктивних факторів. Як зазначається у Звіті "1997. Україна. Людський розвиток" [10], для стабільного людського розвитку важлива успішна взаємодія трьох складових: державних інститутів, приватного сектору та громадянського суспільства, адже кожен з них не є самодостатнім. Держава, формуючи політичне та правове середовище, створює передумови розвитку. Приватний сектор забезпечує роботою та збільшує доходи громадян, сприяючи розвиткові. Громадянське суспільство формує соціальний капітал, підтримуючи конструктивний діалог, політичну та соціальну взаємодію, заохочуючи різні верстви населення до участі в суспільному житті [10]. І 2. КЛАСИФІКАЦІЯ ЖИТТЄВИХ КРИЗ \ Наш час багатий на життєві колізії. Одне із завдань психологічна наука вбачає в тому, щоб допомагати людям переживати ці колізії. Відомо, що поряд, так би мовити, з "ефективними" зустрічаються і непродуктивні, а то і деструктивні форми подолання кризових станів. На практиці одні люди творчо і мужньо долають кризовий стан, інші впадають у розпач, важко переживаючи негаразди особистого життя, психічний стан їх погіршується. Нерідко самооцінка психічного стану в більшості випадків є поміркованою оцінкою себе, але від'ємна самооцінка психічного стану може спричинятися багатьма факторами, які не мають прямого відношення до психічного здоров'я людини, а вказують на її дезадаптацію. Вважаємо, що при розробленні теорії криз важливо враховувати таке поняття, як адаптація (і відповідно до нього дезадаптація) особистості. Означене поняття застосовується в широкому розумінні як філософська категорія, яка означає відповідність між живою системою та зовнішніми умовами, причому адаптація — це і процес, і його результат, тобто певна організація [1, с. 369]. За такої трактовки адаптація належить до фундаментальних понять цілого комплексу наук. Так, у психології багато теорій використовують в своїй основі ідею адаптації, розуміючи її як пристосування до середовища, що здійснюється психікою в цілому або окремими психічними системами. Деякі психологічні теорії використовують це поняття досить широко, інші — частково. З-поміж факторів, що впливають на виникнення і розвиток криз особистості, доцільно виокремити дві великі групи — інтрапсихічні та впливи середовища. В першому випадку індивіда дезадаптують різні акцентуйовані риси особистості та деформація пізнавальної діяльності (відбувається порушення форм психологічної адаптації). Це стосується, наприклад, підлітків, в яких ще не склалася адаптаційна система, або осіб похилого віку. Впливи середовища досить різноманітні і не останню роль тут відіграють психотравмуючі впливи самотності, втрати статусу, процеси міграції тощо. 2.1. Механізми формування кризової поведінки особистості. В основі криз особистості лежать дезадаптаційні процеси, які можуть відбуватися в головних сферах людської діяльності — пізнавальній, перетворюючій й комунікативній. Підтримка певного рівня адаптації сприяє пом'якшенню перебігу кризових явищ особистості. Нормальний стан цього рівня забезпечується за рахунок існування адаптаційного резервного фонду, який актуалізується в екстремальних ситуаціях. Порушення такої норми свідчить про соціально-психологічну дезадап- тацію особистості, яка має як об'єктивні, так і суб'єктивні ознаки. Об'єктивно дезадаптація виявляється у зміні поведінки людини в соціальному середовищі, в обмеженні здатності людини справлятися із соціальними функціями або в патологічній трансформації поведінки. Суб'єктивним проявом дезадаптації є широкий діапазон психоемоційних порушень — від негативних переживань до клінічних, патологічних синдромів. Таким чином, як зазначають дослідники, соціально-психологічна дезадаптація не тотожна поняттю хвороби і проявляється в патологічній і непатологічній формах. Непатологічна дезадаптація виступає в формі відхилень в поведінці і переживаннях суб'єкта, пов'язаних з недостатньою соціалізацією, наявністю соціально не схвалюваних настанов особистості, різкою зміною умов існування, втратою ціннісних орієнтирів та ін. [2, с. 91—102]. Структура і механізм непатологічної і патологічної дезадаптації мають суттєву відмінність. У першому випадку зниження загального рівня адаптації відбувається за рахунок звуження сфери діяльності і послаблення її інтенсивності, однак тут не спостерігається структурних порушень дезадаптаційних механізмів — вони тимчасово обмежуються. В разі патологічної дезадаптації відбувається руйнування основних напрямів адаптаційної діяльності з появою патологічних варіантів адаптації. За певних умов елементи двох форм дезадаптації переходять одна в одну [2, с. 102]. 2.2. Внутрішньоособистісний конфлікт, життєві кризи. Вирішальне значення у виникненні життєвої кризи має конфліктна ситуація, яку переживає особистість. Конфлікт руйнує усталений механізм адаптації і прискорює життєву кризу. У психології конфлікт визначається як зіткнення протилежно спрямованих, несумісних одна з одною тенденцій у свідомості окремого індивіда, в міжособистісних взаємодіях або міжособистісних стосунках індивідів або груп людей, пов'язаних з гострими негативними емоційними переживаннями. Розрізняють такі види конфліктів: 1. Внутрішньоособистісний конфлікт — зіткнення майже однакових 2. Міжособистісний конфлікт — ситуація взаємодії людей, за якої 3. Міжгруповий конфлікт, де конфліктуючими сторонами виступа
Існує багато типологій конфліктів. Конфлікт можна розглядати у двох площинах: інтрапсихічно конфлікт виступає як зіткнення двох протилежно спрямованих тенденцій, об'єктивно ж це зіткнення відбувається у конфлікті. Найдоцільнішим, видається, є виокремлення в конфлікті таких аспектів: конфлікт зовнішній або внутрішній; співвідношення протилежних тенденцій, які спричинили конфлікт, тобто напруженість конфлікту; значущість сфери конфлікту. Найбільш важкими для особистості є внутрішньоособистісні глибинні конфлікти, які, як правило, переходять у кризу. Внутрішньоособистісний психологічний конфлікт — це певний стан людини, який віддзеркалює зіткнення між різними властивостями і відношеннями, устремліннями й тенденціями у внутрішньому світі людини. Стрижневим поняттям при розгляді проблеми конфліктів як регуляторів життя людини є поняття суперечності, яке допомагає визначити механізм розвитку і подолання внутрішнього конфлікту. Внутрішні, рефлексивні соціально-психологічні суперечності є причиною психологічних конфліктів, а також життєвих криз. (Дослідники виокремлюють три рівні розвитку соціально-психологічного конфлікту: • відносна соціально-психологічна рівновага; • порушення рівноваги, утруднення основних видів діяльності (про • неможливість реалізації планів і програм, "розрив" життя (немож Конфлікт формується на всіх рівнях суперечності, але виявляється на другому рівні, коли порушується відповідність між трьома сторонами діяльності людини: операціональною, мотиваційно-цільовою і смисловою. На цій стадії в людини виникає реакція на подолання конфлікту, метою якої буде перебудова системи життєдіяльності, пошук нових шляхів життєтворчості. Така корекція, що сприяє мобілізації сил людини, має ситуативний характер і не зачіпає докорінної перебудови основ життя людини. На третьому рівні розвитку суперечностей руйнуються основи життя людини, уся система мотивації, звички, що усталилися. Означений рівень можна тлумачити як життєву кризу [4, с. 71]. Виникнення кризи відбувається внаслідок того, що в індивіда значно обмежена (або зведена до нуля) кількість відомих йому варіантів розв'язання конфлікту або суб'єктивна оцінка відомих варіантів розв'язання конфліктів для нього вважається неефективною або й
зовсім неприйнятною. З огляду на це конфлікт набуває характеру нерозв'язності і настає затяжна життєва криза, яку слід розуміти як критичний рівень становлення соціально-психологічної суперечності, загостреної до межі, до тієї останньої границі, де вичерпуються внутрішньоособистісні резерви соціальної адаптаційної енергії. В результаті розв'язання цього рівня суперечностей особистість може перейти на якісно новий спосіб життєдіяльності: подолавши попередні "перешкоди розвитку, особистість перебирає їх у внутрішній досвід, який допомагає їй у подальшій побудові свого життя. Суперечності, які долає особистість, можна позначити як: • суперечності між жадобою життя та його знеціненням; • конфлікт між старим і новим (суперечності у різних сферах жит • амбівалентність емоційного світу; • суперечності між сенсом життя і характером срямованості особис • суперечності між тим, до чого прагне особистість, і тим, що вже • суперечності в моральних переконаннях особистості (між добром і • конфлікт соціальний, що перейшов у внутрішній світ особистості Наведений перелік можна продовжити, оскільки людські потреби безмежні. Конфлікт як невід'ємний компонент соціального буття особистості і груп виконує дві функції: позитивну (конструктивну) і негативну (деструктивну). Завдання полягає не в тому, щоб усунути або запобігти конфлікту, а в тому, щоб зробити його продуктивним. Внутрішньоособистісний конфлікт нерідко буває джерелом розвитку особистості, її вдосконалення (наприклад, коли він виступає у вигляді почуття невдоволеності собою); результатом в цьому випадку може бути досягнення душевної рівноваги, упокорювання, підвищення осмисленості життя, нова ціннісна свідомість. У плані здійснення цієї конструктивної функції конфлікт виконує низку більш часткових завдань: • адаптує індивіда або групу до нових умов, в яких вони опинилися; • об'єктивізує джерело розбіжності і тим самим дозволяє усунути • виявляючи і долаючи суперечності, звільняє групу від факторів, • допомагає усунути внутрішнє напруження і позбавитись фру допомагає знайти необхідні засоби впливу на інших людей; дозволяє членам групи розкрити найкращі якості своєї особистості ^в групі, надбати авторитет в ній [6, с. 13, 138]. Окрім конструктивної, конфлікт виконує й деструктивну функцію. Деструктивний конфлікт — це свого часу невирішена суперечність, яка заганяється "вглиб", ігнорується, а тому за певних обставин "вибухає". Людина віддаляється від реальних проблем життя, перебуває в болісному й невирішеному конфлікті з собою. Для неї події реального життя стають зовнішніми, оскільки вона зосереджується на внутрішніх подіях, не бачачи шляхів подолання життєвих перешкод. Тип суперечностей і спосіб їх вирішення безпосередньо зв'язані із загальною активністю особистості: в одному разі вона може йти на суттєві поступки, посту питися навіть своїм "я", своїми цінностями, совістю, проявити слабкість і пасивність; в іншому — навпаки, йде до кінця, здатна віддати навіть життя, аби не поступитися собою, іноді вона вирішує суперечності, нехтуючи власним розвитком, перспективою свого розвитку. Якщо суперечності вирішуються, то це означає можливість відкриття нового рівня здібностей, якщо ж не вирішуються — конфлікт триває. І в цьому разі важливо з'ясувати, які можливості, шляхи має особистість, щоб зняти деструктивну спрямованість суперечності, загасити існуючий конфлікт. Подібний конфлікт на рівні особистості призводить до психологічного дискомфорту. У разі, коли конфлікт з реальністю не знаходить раціонального продуктивного виходу з ситуації, що склалася, нерідко це супроводжується кризовим станом. Продуктивний розвиток конфлікту у головних своїх рисах відтворює процес творчого мислення. Як і рішення творчих завдань, він здійснюється в кілька етапів — від пізнання проблеми та невдалих спроб вирішити його традиційними засобами через фрустрацію і дискомфорт до озаріння, яке уможливлює бачення проблеми в новому ракурсі і її вирішення [7, с. 119—133]. Здатність особистості "програвати" важливі життєві ситуації та зіткнення, що зустрічатимуться їй на життєвому шляху в майбутньому, вимагає сильних рефлексивно-практичних здатностей передбачення можливої поведінки оточуючих. Це необхідно для того, щоб у майбутньому використати найпродуктивніший варіант життєвої тактики і стратегії поведінки. Якщо ж людина не робить цього, а, по суті, ухиляється й "забуває" неприємний результат події чи вчинку, то вельми велика можливість того, що у найближчому майбутньому негативний результат повториться — навіть з гіршими наслідками. Причиною цього стають ці або інші болісні акцентуації характеру люди- людини, які вона не відкрила в собі. Повторюється ситуація, коли деструктивна функція в конфлікті починає домінувати і людина не знаходить шляхів конструктивного розв'язання існуючої проблеми. Здебільшого ж деструктивна функція конфлікту є рушієм процесу, який допомагає реалізуватися його конструктивній функції. 2.3. Життєві кризи і їх класифікація. Внуутрішньоособистісні конфлікти визначають феноменологію кризи, але не вичерпують її. Проблематика кризи індивідуального життя завжди була в центрі уваги гуманістичного напряму науки, в тому числі і психологічного знання життєвої кризи особистості. Існує чимало визначень кризи, і визначення ці різні, оскільки автори підкреслюють значущість явища в житті людини. Дослідники визначають кризу як "кризу життя, критичний момент життєвого шляху... коли воля є безсилою перед обличчям подій, які охоплюють найважливіші життєві відносини людини (не в даний момент, а в перспективі реалізації життєвого задуму)" [8, с. 1]. Або: "Життєва криза — це феномен внутрішнього світу людини, який виявляється в різних формах переживання непродуктивності свого життєвого шляху" [9, с. 124]. Т. М. Титаренко визначає кризу як конфлікт між актуальним, сьогоднішнім напрямом життєвого шляху та майбутньою магістральною лінією, головною життєвою траєкторією. Психологи, які вивчали життєвий шлях особистості, спостерігали, що на кожному етапі є проблеми, події, які люди долають успішно, а є й такі, що стають причиною їх життєвої кризи. За кризової ситуації особистість стає перед необхідністю оновлення, перебудови не окремих планів, цінностей, відносин, а всього життєвого світу. У науці з'явились такі поняття, як психологічна криза, мотиваційна криза, активність особистості, життєвий шлях особистості, стратегія життя, переживання критичних ситуацій. Таким чином можна констатувати створення у вітчизняній науці теорії криз особистості^ яка має як позитивні так і негативні момен-ти.^Ф. Василюк до недоліків теорії криз відносить: • еклектичність теоретичних побудов; • деякий термінологічний роздріб, відсутність чітких дефініцій; • нерозробленість власної категоріальної системи і відсутність зв'яз • конкретні теоретичні положення, які переважно відтворюють те, Позитивними сторонами, на погляд дослідників, є такі: • різноманітні розробки технологій "кризової інтервенції"; • оцінювання кризи як можливості розвитку особистості;
• детальне описання фаз проходження кризи; • створення класифікації кризових ситуацій; • намагання розгляду різних аспектів кризи: ситуаційного, інтерпер- Розвинута на початку 60-х років теорія криз пов'язана з іменами Дж. Каплана та його попередника Е. Ліндеманна, якому належить пріоритет висвітлення проблем феноменології криз (йдеться, зокрема, про статтю "Симптоматология и терапия острого горя"). Свого часу Дж. Каплан писав, що криза — це стан, який виникає, коли особа стикається з перешкодою на шляху здійснення життєво важливих цілей, перешкодою, яка впродовж певного часу не може бути подолана звичними методами вирішення проблем. І тоді наступає період дезорганізації, період розладу, протягом якого чиниться багато спроб вирішення цих проблем. Нарешті досягається якась форма адаптації, яка може найкращим способом відповідати (або не відповідати) інтересам цієї особи та її ближніх. Загальна ідея всіх наступних публікацій полягає у визнанні існування нормального способу переживання кризи, оскільки зв'язок між кризою та переживанням можна за аналогією уявити як зв'язок між хворобою і типом її лікування. Існує кілька класифікацій життєвих кризових ситуацій. До кризових ситуацій дослідники відносять стрес, фрустрацію, конфлікт і кризу. Криза першого роду — серйозно утруднює й ускладнює реалізацію життєвого задуму, однак все ще залишається можливість продовжувати лінію життя, яка була перервана кризою. З цього випробування людина виходить, зберігаючи свій життєвий задум, свою "самість". Криза другого роду (власне криза) веде до того, що реалізація життєвого задуму стає зовсім неможливою. При цьому відбувається модифікація самої особистості, пошук нового задуму життя, нових цінностей, нової стратегії, нового образу "Я" і в цілому життєвого стану людини в інший [6, с. 47]. Цей перехід, ця трансформація життєвого світу відбувається на нових засадах. Новий життєвий світ будується заново, де існує новий темп життя, нова актуалізація цілей, настанов тощо. Окрім класифікації, запропонованої Ф. Василюком, є інші, побудовані на різних засадах. Так, І. С. Кон поділяє життєві кризи на нормативні, природні, статистично нормальні, минущі і на "не нормативні", які не є результатом нормальної логіки розвитку особистості, а є наслідком особливих випадкових обставин [10, с. 65]. Цікавою є класифікація, запропонована О. А. Донченко і Т. М. Титаренко, в основу якої покладено кілька критеріїв: • за віковим критерієм (криза підліткового періоду, криза ЗО років, • за критерієм тривалості (коротко- і довготривалий); • за критерієм результативності (конструктивні і деструктивні кри • за дійовим критерієм (криза операціональної сторони життє людина втрачає, так би мовити, "метод" свого життя. У неї не виникає питання відносно самого життя, його сенсу ("навіщо далі жити"), і згодом вона знаходить шляхи виходу з кризи. Криза мотиваційно-цільового боку життєдіяльності — складніша. Це досить істотна суперечність між потребою людини в життєтвор-чості самореалізації та вичерпністю того механізму діяльності і її мотивації, що домінував у житті людини до цього періоду. Означена криза вже містить питання "Як жити?" і "Для чого жити?" Людина здатна на продуктивну діяльність, в ній існують і потребують розвитку невикористані можливості, а потреба в реалізації цих можливостей в самої людини настільки мала, що вона не в змозі мотивувати активну діяльність. Найважчим типом кризи мотиваційно-цільового боку життя особистості є криза смислової сфери внутрішнього світу людини. Це найскладніша криза. Вся енергія психіки спрямовується на руйнівну діяльність, деструктивну тенденцію гострого протиріччя між "бути?" або "не бути?". Реакція подолання в цьому випадку характеризується різкою зміною світовідчуття, суджень, оцінок, зміною всієї системи цінностей людини. Спостерігається стійке зниження оптимізму, зниження самооцінки особистості. Для кризи цього типу характерне включення структур свідомості, які розробляють цілу концепцію песимізму. Це найбільш небезпечна криза, оскільки людина може порвати з життям. Цю досить детально розроблену класифікацію можна доповнити, на погляд деяких дослідників, ще за критерієм детермінованості і виокремити дві великі групи: інтрапсихічні впливи і впливи середовища. До інтрапсихічних впливів належать особистісні особливості, можливі порушення та перекручення у пізнавальній діяльності, підвищена емоційність тощо. Впливи середовища — це психотравмуючі впливи, самотності, різка зміна соціального становища тощо. Певний інтерес становить класифікація так званих бібліографічних криз, яку наводить Р. А. Ахмеров. По-перше, це криза нереалі-зованості. Вона виникає, коли з тих або інших причин в особистості, в картині її життєвого шляху майже відсутні реалізовані зв'язки подій життя. Це переживання такого змісту: "Моя життєва програма не виконана", "Не вдалася", "Мені не поталанило", людина не бачить або не дооцінює своїх досягнень, успіхів. Вона вважає, що в її минулому не було суттєвих подій, які б були корисні — як сьогодні, так і в майбутньому. Подібну кризу може зумовлювати нове соціальне середовище, де людина опинилася, яке вона цінує, і де не цінують її досвід, кваліфікацію, підготовленість, де людина обіймає посаду нижчу, ніж інший робітник, менш досвідчений і кваліфікований. Криза спустошеності виникає за ситуації, коли з тих або інших причин в суб'єктивній картині життєвого шляху особистості не досить чітко репрезентовані актуальні зв'язки, що ведуть від минулого і сучасного в майбутнє. І незважаючи не те, що людина усвідомлює наявність в собі на даний момент важливих, значущих досягнень, в неї переважає думка про себе, як про випалену кимось сигарету, тобто у неї немає конкретних цілей, які б були цінні для неї в майбутньому. Причиною такого стану може бути певна душевна втомленість після довготривалої важкої роботи, досягнення високого рівня професіоналізму. В цьому разі, мабуть, доцільна суттєва зміна способу життя й діяльності, орієнтація на загальнолюдські, а не ситуативні цінності. Криза безперспективності виникає за ситуації, коли з тих або інших причин у свідомості особистості відсутні чіткі уявлення про потенційні зв'язки подій, проекти, плани, мрії про майбутнє. І річ не в тім, що майбутнє для особистості досить не визначене, а в переживанні, яке вона висловлює, наприклад, словами: "Майбутнього в мене не має", "Усе в житті погано" і т. ін. Людина має і досягнення, і активність, і цінні особистісні якості, але вона не може створити повну життєву програму, не бачить шляхів самовизначення, реалізації себе в тих або інших можливих ролях. Р. А. Ахмеров підкреслює, що згадані типи криз можуть зустрічатись у різних варіантах: спустошеність + безперспективність, нереалізованість + спустошеність + безперспективність. Це можуть бути дуже складні випадки, коли людина, не маючи компетентної допомоги, у відчаї здатна піти на суїцид. Перелічені типи кризи необов'язково притаманні певному календарному періоду життя особистості. Виникнення їх і процес розвитку суто індивідуальний. Головне — своєчасне їх розпізнати і раціонально з них виходити. А для особистості це теж буде розвиток і вдосконалення. Життєві кризи юнацького віку. У психологічній літературі найменш дослідженими є кризи юнацького віку (за винятком онтогенетичного 5 - 82187
аспекту). Деякі автори, наводячи класифікацію життєвих криз, окремо не називають цей вид криз, не кажучи вже про їх аналіз. Юнацький вік характеризується усвідомленням власної індивідуальності, неповторності, несхожості на інших людей. Вступ у пору юності збігається, як правило, з яскравим проявом характерологічних рис особистості, прагнення визначити своє майбутнє місце в житті. Криза юнацького віку пов'язана з переоцінкою "життєвих цінностей. Л. І. Божович зазначає, що в цьому віці головна увага зосереджується на розвитку мотиваційної сфери особистості: визначенні свого місця в житті, формуванні світогляду та його впливу на пізнавальну діяльність, самосвідомість та моральну свідомість. Вирішального значення набуває динаміка "внутрішньої позиції особистості, що формується у той час. "Внутрішня позиція" складається з уявлення про те, як юнак ставиться до того об'єктивного становища, в якому він перебуває в житті на сьогоднішній час і яке становище він хоче зайняти в майбутньому. Саме ця внутрішня позиція зумовлює певну структуру його ставлення до дійсності, до оточуючих людей і до себе. Крізь цю внутрішню позицію і "заломлюються" впливи, що йдуть від навколишнього середовища і які стають фактором розвитку особистості. Одним із головних факторів, що забезпечують поступальний розвиток особистості, є змістовний творчий характер її життя, різноманітність діяльнісних, активних стосунків. Необхідною умовою стає процес збагачення життєвого світу молодої людини. Вибір життєвого шляху проходить шерегу етапів. На кожному з них уточнюється або суттєво змінюється стратегія життя як пошук свого місця в суспільстві та конкретна орієнтація, як прагнення набути професію, знайти свою "нішу" в житті. Вступ молодої людини в життя опосередковується системою освіти. Провідною характеристикою особистості у період юнацького віку Е. Еріксон вважає потребу експериментувати з суспільними нормами і настановами. Ролі, які засвоює молодь, на певний час визначають особистісний спосіб існування. Ціннісно-нормативна система суспільства за допомогою ролевих правил визначає нормативну структуру видів діяльності та способів їх виконання — нормативні моделі способу життя. Таким чином, соціальний статус, якого набуває молодь, зумовлений ціннісно-нормативними особливостями конкретної соціальної системи, за допомогою взаємопов'язаних з ним (статусом) ролей як нормативних зразків поведінки регламентує соціальну поведінку людини, яка намагається посісти належне місце в соціальній структурі і соціальних відносинах. Інтегративна функція соціального статусу і взаємопов'язаних з ним ролей полягає у формуванні в суспільній свідомості уявлення про те, що і в який спосіб треба чинити. Іншими словами, норми за допомогою статусно-ролевої диференціації об'єктивно виступають як суспільно значущі правила поведінки, які створюють більшу або меншу можливість відхилення соціальної поведінки і передбачають певні санкції (як юридичні, так і моральні) за їх порушення. Суб'єктивна функція норм виявляється не тільки у намаганні людини виконувати вимоги цієї норми, айв очікуванні відповідної поведінки від інших людей. Інакше кажучи, норми, що конкретизовані в ролях, заздалегідь не тільки формують ідеальні моделі поведінки, що дозволяють молоді певним чином підготуватися до виконання соціальної функції, але й також створюють передумови длля досить конкретних очікувань (експектацій) — уявлень оточуючих людей, що індивід поводитиметься належним чином. Соціальна визначеність статусу дозволяє людині зіставити реальні моделі поведінки з очікуваними. Входження в нові ролі, пов'язані зі зміною соціального статусу, вимагають певної адаптації, дія механізмів якої полягає в тому, щоб реальна поведінка відповідала очікуваній. Якщо об'єктивним показником соціальної адаптованості є ступінь відповідності нормативної та реальної моделі способу життя, то суб'єктивно ступінь соціальної адаптації людини стосовно свого становища в суспільстві виявляється в її соціальному самопочутті. Соціальне самопочуття — це емоційно-цшнісне ставлення людини до системи соціальних взаємозв'язків і до свого місця у цій системі. Якщо процес зіставлення реального способу життя з нормативним становить соціальну адаптацію індивіда, то процес зіставлення реального способу життя з ідеальним — психологічну адаптацію. І якщо суб'єктивним показником ступеня соціальної адаптованості є соціальне самопочуття, то суб'єктивним показником ступеня психологічної адаптованості виступає психологічне самопочуття людини. Так само як передумовою соціальної адаптованості є визначеність соціального статусу (соціальна визначеність), передумовою психологічної адаптованості є особистісна визначеність. Особистісну визначеність розуміють як ступінь сформованості у свідомості людини осо-бистісної життєвої перспективи, що конкретизована в життєвих цілях і планах, а також у засобах досягнення цілей. У суспільних науках, зокрема в соціології, існує поняття "соціальні переходи", "поворотні пункти розвитку", які радикально змінюють становище, статус або структуру діяльності індивіду. Оскільки сензитивні періоди та соціальні переходи нерідко супроводжуються психологічним напруженням і перебудовою, в психології розвитку існує спеціальне поняття — вікові кризи, з якими асоціюється стан більш-менш вираженої конфліктності. Для того щоб підкреслити, що ці стани, якими б складними та болісними вони не були, є звичними, статично нормальними і такими, що минають, їх називають "нормативними життєвими кризами", на відміну від "ненормативних життєвих криз" і подій. "Ненормативні життєві кризи" випливають не з нормальної логіки розвитку, а з якихось особливих, виняткових обставин (наприклад, смерть батьків) [11, с. 94]. г**-~ "Юнацький вік, на погляд Еріксона, відбувається навколо кризи / ідентичності, яка складається з серії соціальних та індивідуально- особистісних виборів, ідентифікації та самовизначень. Якщо юнаку не вдасться вирішити ці завдання, в нього формується неадекватна ідентичність, розвиток якої може йти за такими напрямами: 1) уникнення психологічної інтимності, тісних міжособистісних 2) втрата чуття часу, нездатність будувати життєві плани, страх 3) розмивання продуктивних, творчих здібностей, неуміння мо 4) формування "негативної ідентичності", відмова від самовизна Канадський психолог Джеймс Маршал виокремлює чотири етапи розвитку ідентичності, що вимірюються ступенем професійного, релігійного та політичного самовизначення молодої людини. 1. "Невизначена, розмита ідентичність", що характеризується та 2. "Дострокова, передчасна ідентифікація" настає тоді, коли інди 3. Етап "мораторію" характеризується тим, що індивід перебуває в 4. "Досягнута, зріла ідентичність" визначається тим, що криза за Статуси ідентичності — це етапи розвитку особистості і водночас типологічне поняття [11, с. 95]. Криза юнацького віку нерідко стимулюється тими відносинами, що складаються в сім'ї. На цю обставину звертають увагу дослідники як у вітчизняній, так і в зарубіжній літературі [12]. Дослідники виокремлюють три основних типи неправильного батьківського ставлення до юнаків. Іноді ці типи спостерігаються разом: 1. Домінантне ставлення характеризується суворим постійним навіть карають підлітків. У відповідь юнаки і дівчата виявляють непокору, перебувають у стані боротьби з батьками. Однак, як свідчить практика, не завжди домінантне ставлення батьків веде до негативних наслідків. Це залежить від того, чи сприймає молода людина домінантне ставлення як прояв безперечного авторитету батьків. Догматична поведінка може прийматися юнаком, якщо батьківські принципи видаються йому добре обгрунтованими, такими, що мають цілі і є розважливими. 2. Відчужуюче ставлення — таке, що має дві специфічні риси: а) індиферентність (байдужість) з боку одного чи двох батьків сто б) сувора, негнучка поведінка батьків щодо дитини. Кінцевим результатом відчужуючої домашньої атмосфери є руйнування стосунків батьків і дітей та відсутність сімейної згуртованості. І домінантне, і відчужуюче ставлення можуть викликати агресію з боку дитини, ухід з дому та кризовий стан юнака. 3. Симбіотичний тип батьківського ставлення характеризується Симбіотичний тип батьківського ставлення стає несприятливим у взаєминах батьків і дітей тоді,коли фруструється якась важлива для розвитку особистості дитини потреба (наприклад, у самостійності та прояві ініціативи). Перелічені типи батьківського ставлення до дитини — такі, як домінантне або відчужуюче, коли не враховується вік, особливості її психіки, індивідуальні особливості, — стають причиною конфлікту, що виникає в сім'ї. Симбіотичне ставлення призводить до конфлікту тоді, коли батьки стають домінантними або відчужуючими, намагаючись утримати дитину, яка від них втікає. Батьки не розуміють, що така "втеча" диктується потребою дитини одержати те, що їй необхідно для своєї соціалізації, свого розвитку і чого вона не може отримати в своїй сім'ї. У процесі свого розвитку дитина поступово віддаляється від сім'ї і наближується до однолітків, нового оточення дорослих. Батькам це здається образливим, і вони протестують проти такої поведінки. Особливо важко переживається цей момент в разі розлучення батьків. Розлучення батьків завжди різко перериває процес розвитку дитини, що може призвести до значних порушень психологічного та соціального функціонування дитини, до негативних змін в її психіці і як наслідок зростає відчуженість в сім'ї,' відчуженість між поколіннями батьків і дітей. Відчуження поколінь сприяє зростанню конфліктності в родині, послабленню її виховного впливу, ускладнює емоційний розвиток молодих поколінь, а це все безпосередньо перешкоджає встановленню тісних дружніх зв'язків з ровесниками, які могли б якоюсь мірою компенсувати відрив від старших поколінь. Часто батьківсько-юнацький конфлікти провокують суперечності в ціннісних орієнтаціях самих батьків. Якщо батьки говорять одне, а чинять зовсім інакше (закликають бути чесним, а самі обманюють одне одного), то майже завжди в юнака виникає почуття образи, тривоги,психологічного дискомфорту. Оскільки у таких батьків внутрішній конфлікт має місце, вони водночас не можуть спокійно сприймати відхилення в поведінці юнака і їх ставлення до нього стає або домінантним, або відчужуючим. А це, в свою чергу, посилює стан дискомфорту, напруження в стосунках із батьками. Виникнення почуття тривоги, психологічного дискомфорту пов'язують іноді з відсутністю можливості в підлітка побути наодинці, "перепочити" від дорослих або інших дітей. Почуття свого місця або ніші, простору вельми важливе, психологи навіть називають його "життєвим простором особистості". Із часом життєвий простір трансформується і набуває статусу психологічного простору, тобто умовного простору, який формує свідомість дитини. Він проявляється в умінні усамітнитися, зосередитися на собі або певній діяльності незалежно від об'єктивних умов. Якщо життєвий простір не перетворюється на простір психологічний, людина виявляється погано пристосованою до соціальних контактів. У підлітковому віці батьки не повинні нав'язувати, диктувати коло спілкування — як всередині родини, так і зовні. Це дуже важливий момент в процесі розвитку і становлення особистості підлітка. Він має залишатися "сам на сам" зі світом. Саме в такій формі виникає ціннісне ставлення до світу. Сам по собі зовнішній світ стає для молодої людини значущим, хоча поки що це не усвідомлюється. Але саме такі компоненти в структурі цінностей є найбільш фундаментальними і багато в чому такими, що визначають життєвий шлях людини. Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.046 сек.) |