|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Візантійська дипломатія й слов'яни в VI - Х ст
Перші контакти слов'ян з Візантією почалися в V ст. коли слов'яни масово рушили у володіння імперії. Про набіги слов'ян писали грецькі історики Прокопій Кесарійський, Іоан Ефеський, Псевдо-Маврикій та інші. слов'яни вчиняли набіги на Візантію й розселялися на Балканському півострові У цих походах скла-вини та анти вступали в активну взаємодію на міжнародній арені. У ній ці племінні союзи виявляли риси, характерні для періоду військової демократії. До VI -VII ст. належать і перші міжнародні комбінації за активної участи слов'янських племінних союзів. У VII ст. Візантія зазнала тиску з боку арабського світу. За цих обставин відносини слов'янських союзів та Візантії зміцніли. У джерелах є згадки про договори окремих слов'янських земель з імперією щодо торгівлі та війни. На думку відомого дослідника міжнародних зв'язків А.Н. Сахарова, перше руське посольство з'явилося у Візантії 838 р. Метою місії було врегулювання відносин між Руссю та Візантією та збирання політичної інформації про становище в країнах чорноморського басейну. Похід 860 р. був добре обдуманий руса-ми, й це свідчить про те, що вони знали порядки й стан справ у Константинополі. 860 рік приніс визнання Давньоруської держави Візантією. Велике значення в розвитку міжнародного права в Європі мав уплив римської державності та римського права, провідником яких була Візантія. Її дипломатичні звичаї й форми міжнародних актів сприймалися Франкським та іншим королівствами, а почасти й Давньоруською державою. У "Повісті минулих літ" договори Руси з Візантією уміщені під 907, 912, 944 та 972рр. Всі русько-візантійські договори скріплювалися присягами. Русичі присягалися своєю зброєю "підтверджувати й зміцнювати цю дружбу згідно з нашою вірою й звичаєм Історія дипломатичних зносин Руси з Візантією в Х ст. обривається звісткою Нико-нівського зведення про прихід грецьких послів до князя Володимира: "Літа 990 прийшли від грецьких царів посли про любов". Мирні відносини між двома державами не розривалися до 1043 р., коли було здійснено черговий похід Руси на столицю імперії. Відносини між західною й східною церквами загострилися в період боротьби у Візантії з іконошануванням. Початкове християнство не знало вшанування ікон. Культ ікон поширився, починаючи з III—IV ст., й до VI ст. досяг значного поширення. Всі єресі IV-VII ст. -несторіанська, монофізитська й монофелітсь-ка - рішуче заперечували вшанування ікон. 724 р. ряд малоазійських церковних ієрархів виступив проти іконошанування. Германа було усунуто й замі нено іконоборцем Анастасієм. Третім осередком боротьби проти іконоборчої реформи стала Італія. Римський папа вступив у полеміку з імператором з приводу іконошанування. В листопаді 731 р. в Римі скликано помісний собор, який засудив іконоборчу політику, хоча й при тому не згадував імени імператора. Іконоборство імператора стало приводом для повстання в Італії. Візантійські війська були розбиті, або перейшли на бік папи, Венеція відпала від імперії. Ікоіюшапуваїчія було різко засуджене на соборі 754р., проведеному з волі імператора Константина V Хоча скликаний 843 р. собор урочисто відновив іконошанування, однак іконоборчі суперечки були використані папами для звільнення від опіки Візантії Особливої гостроти римсько-константинопольські суперечності набули в часи папи Ніколая І (858-867 Папа Ніколай направив до Константинополя посольство, яке виступило арбітром у цій справі. Папські посли були присутні на спеціально скликаному для розгляду цієї справи соборі (861 р.) й виправдали дії Фотія. Римський собор 863 р. звинуватив папських послів, що брали участь в Константинопольському собор 861 р., в тому, що вони своїми діями завдали шкоди справедливости Однак розрив двох церков виявився тимчасовим. Після палацового перевороту й приходу до влади імператора Василія І, Остаточний розкол між двома церквами був ознаменований демонстративним актом розриву: 16 липня 1054 р. папський легат кардинал Гумберт під час богослу жіння в храмі св. Софії поклав на головний вівтар декрет, що містив прокляття патріарху та його ієрархам. Патріарх Михаїл Керуларій скликав собор й оголосив ана-тему папським легатам та заборонив будь-які стосунки з Римом. Церковно-політичною причиною остаточного розриву було те, що патріарх вважав себе вселенським патріархом й не визнавав верховенства папи над грецькою церквою.
2. Вирішальні кроки в здійсненні церковної реформи були зроблені в період понтифікату Ніколая II (1059-1061). Натхненником її був Гільдебранд. Скликаний в Латерані собор, на якому, щоправда, не були присутніми єпископи з Німеччини, прийняв надзвичайно важливі ухвали у боротьбі з симонією й затвердив декрет про новий порядок виборів пап Найбільше ж значення мав ухвалений собором декрет про новий порядок обрання пап на конклаві (conclave, з ключем, тобто в зачиненому приміщенні) у складі 52-х кардиналів У той час як папство крок за кроком зміцнювало свої позиції, імператорська влада перебувала в критичному стані. Шестирічний король Німеччини Генрих IV(1056-1106) перебував під опікою своєї матері Аг-неси. 1073 p. Гільдебранда, який і раніше керував політикою папської курії, було обрано новим папою під ім'ям Григорія VII(1073-1085). На Римському синоді 1075 p. Григорій VII оголосив інвеституру прелатів, одержану з рук світської влади неканонічною, тобто недійсною. Втілення в життя цієї постанови означало втрату королем влади над єпископами. Після Вормського синоду до Рима були відправлені повноважні представники, щоб здійснити на місці його постанови, тобто усунути Григорія VII з престолу. Папське відлучення подіяло в Німеччині. Німецькі князі в жовтні 1076 p. зібралися в Трибурзі (біля Вормса) з твердим наміром усунути Генриха IV від престолу німецькі князі в присутності двох папських легатів таки усунули Генриха IV й обрали німецьким королем Рудольфа Швабського, одного з лідерів князівської опозиції. Однак обраний князями Рудольф Швабський не зміг закріпитися на престолі. Його не підтримала навіть більшість знаті.Війна проти Рудольфа Швабського йшла зі змінним успіхом і тривала до смерті антикороля (1080 р.)Маючи підтримку німецького й ломбардського єпископату, Генрих перейшов у наступ. На синодах у Бамбергу й Майнці було ухвалено позбавити Григорія VII папської тіари. 1122р. у Вормсі було підписано конкордат між імператором Генрихом V та папою Калікстом II. У його основу було покладено принцип, про строге розмежування актів духовної та світської інвеститури.
3. Загалом Хрестові походи можна розглядати як одну із стадій боротьби між Сходом і Заходом, яка розпочалася ще з епохи Греко-Перських війн та завоювань Олександра Македонського (IV ст. до н.е.) і триває досі у вигляді локальних арабо-ізраїльських та інших конфліктів. Хрестові походи не були випадковим явищем, вони були обумовлені духом часу як форма контакту двох різних світів, не розділених природними перепонами. З одного боку виступала зросла енергія прогресуючогохристиянського світу, знайомого через численних прочан з станом святих місць, пов'язаних з історією християнства. З іншого - певний занепад мусульманського світу, особливо помітний з часу падіння Багдадського халіфату (1056 р.). Протилежність між двома світами, азійським і європейським, яка яскраво від чувалася і раніше особливо загострилася з того часу, як поява ісламу створила різку релігійну протилежність між Європою і Сходом. Зіткнення між ними стало неминучим, тим більше, що як християнство, так і іслам, однаково вважали себе покликаними до панування у всьому світі. Швидкі успіхи ісламу у першому столітті його існування загрожували серйозною небезпекою європейській християнській цивілізації. До них перейшли такі визначні християнські центри, як Александрія, Антіохія та Єрусалим. У 961-970 і 975 рр. візантійські імператори-полководці Никифор Фока та Іоанн Цимісхій відвоювали у арабів о. Крит і північно-західну частину Сирії разом із Антіохією (відвоювати Палестину вже не вдалося). Отці Церкви ще у попередні століття сформували ідею загальнохристиянської священної війни для звільнення і захисту Святої Землі від влади мусульман. Їхні ідеї у ранньосередньовічній Європі не тільки проповідували, але й намагалися активно втілювати не лише західноєвропейські держави, але і, в першу чергу, Візантія, котра прагнула повернути собі втрачені раніше близькосхідні провінції, імператори якої мали офіційний титул "захисників християн Активним ініціатором хрестового походу на Схід у Західній Європі була католицька церква, політичні позиції якої особливо посилилися у період боротьби за інвеституру. Успішний похід окрім військово-стратегічних і економічних вигод створював сприятливі умови для об'єднання християнської церкви, послабленої попереднім розколом 1054 р. Усі соціальні стани і прошарки населення західяоев-ропейських держав підтримували ідеї організації великого загальноєвропейського хрестового походу проти мусульман до Палестини.
4. Клермонський собор і похід бідноти. У Клермоні (Франція) з 18 по 27 листопада 1095 р. під головуванням папи Урбана II відбувся черговий церковний собор Західної церкви. По усій Європі з Клермона розійшлися проповідники, які закликали усіх християн незалежно від їхнього правового статусу і майнового становища взяти участь у хрестовому поході. Перший хрестовий похід (1096-1099). Події 1096 р. прискорили організацію походу, у якому взяло участь західноєвропейське лицарство. Перший хрестовий похід не зміг очолити жодний із великих європейських монархів, у чиїх землях формувалися хрестоносні війська. Імператор Священної Римської імперії Генріх IV був відлучений від церкви через конфлікт з папою у боротьбі за інвеституру. Французький король Філіп І (1067-1 іо8) перебував під церковним відлученням через розлучення з королевою і свій повторний шлюб із графинею Бертрадою. Причини невдач. Відсутність єдності, загалом неможливої у феодальному суспільстві, була основною причиною невдач Хрестових походів. Правителі Едес-си, Тріполі та Антіохії фактично не слухали єрусалимських королів. Суперництво пап з імператорами, взаємне суперництво вождів походів також не сприяли перемогам. Через невдалу внутрішню політику хрестоносці не зуміли консолідувати різно-етнічне різноконфесійне населення, а також розширити свою базу вглиб території і тому постійно залишалися залежними від підвозу з Європи продовольства і основних матеріалів. Загал хрестоносців, який керувався релігійним запалом, показав чудеса хоробрості та жертовності, які обросли легендами. Показала свою неспроможність як феодальна система, так і феодальне військо. Хрестові походи замість християнства консолідували іслам, примусивши непримиренних суннітів і шиїтів забути про свої конфлікти і спільно виступити проти "невірних франків". Хрестові походи своїм перебігом і результатами довели європейській спільноті те, що на Сході будь-яку територію легко захопити, але важко втримати.
6. Наслідки походів. Французький історик Жак Лє Гофф, йдучи за модерними тенденціями західноєвропейської історіографії, написав: "Хрестові походи не дали Європі нічого, окрім абрикоса". Це далеко не так. Зіткнувшись із цивілізацією Сходу, Європа, можливо, вперше після падіння Римської імперії усвідомила себе єдиною культурною спільнотою, яка, зазнавши поразки, поступово почала цілковиту переоцінку своїх духовних цінностей. Хрестові походи дали новий поштовх розвитку військової справи і озброєння обох сторін (запозичення зі Сходу й поширення в Європі арбалета, бойових труб та барабанів, голубиної пошти; запозичення від турків-сельджуків та арабів практики малювати родові герби на щитах). Розквітло мореплавство і відбулися зрушення в морській техніці. Культурні наслідки цих походів були більш значимими для Європи. Безперечно, що вони прискорили падіння феодальної системи через поступову відмову від феодальних ополчень, ослаблення баронства, яке кількісно зазнало найбільших втрат у цих походах, що створило королівській владі кращі умови для боротьби за централізацію своїх держав. Слідом за лицарськими Орденами і королівська влада стала розвивати інститут сержантів — професійних воїнів нешляхетного походження із лицарським озброєнням. У період Хрестових походів майже припинилися феодальні війни, суспільство переживало піднесення. Саме з цього часу у європейської знаті входить у вжиток спідня та змінна білизна, поширюються гарячі лазні. Небувалий розквіт торгівлі (в Європі стали звичними рожкове дерево, шафран, абрикос, лимон, фісташки, цукор, рис, гречка, кавуни та дині) та ремесла, приплив зі сходу нових технологій (виробництво ситцю, кисеї, атласу, оксамиту, килимів, фарб; запозичення з Сирії і поширення в Європі вітряних млинів тощо), сприяли зміцненню міст (особливо Венеції, Генуї, Пізи, Амальфі), на які оперлася у боротьбі з феодалами королівська влада. Натуральному господарству було завдано остаточного удару. У Хрестових походах брали участь всі верстви тодішнього суспільства, що сприяло їх певному зближенню, як і зближенню різних християнських народів. Розширилися рамки пізнання різних цивілізацій, відбулася переоцінка понять і цінностей. Панівним став ідеал лицаря, як борця за правду і за релігію. Вразливість геополітичного становища України: 1. до міжнародних інтересів жодної з держав Центральної, Східної, Північної, Південно-Східної Європи та Османської імперії не входило визнання незалежності України (пошук союзників - найголовніше); 2. Кримське ханство, Польща й Росія, намагаючись запобігти виборенню Україною незалежності, неодмінно пов’язували надання її військово-політичної допомоги з вимогою прийняття протекції. Козацька держава опинилася в геополітичному “трикутнику смерті”: із Заходу і Півночі – Річ Посполита; із Сходу – Росія; з Півдня – Кримське ханство і Порта. 3. отримати допомогу від вищевказаних держав Україна могла лише втративши суверенітет (йшлося лише про обсяги поступок). Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.006 сек.) |