|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Літературне дослідження«Проблема злочину й кари в повісті О. Кобилянської “Земля”» Проблемно-пошукове завдання Доведіть, що в повісті домінує національна християнсько- етична оцінка кровного переступу та його внутрішніх пота- ємних причин. (Учні досліджують текст, висловлюють свої думки, аргумен- тують.. Як ставляться односельці до Івоніки Федорчука і чому? Як Федорчуки ставляться до синів? Що змусило Михайла інакше глянути на світ? У чому причина гріхопадіння Сави? Як на образі Марійки реалізується проблема переступу й кари? Чи виховували належно Федорчуки своїх синів? У чому по- милки такого виховання? Чи можна назвати любов Сави до Рахіри і Михайла до Анни однаковою? Доведіть тезу «Любов виникає з любові: коли я хочу, щоб мене любили, я сам перший люблю». (Г. Сковорода) У повісті домінує насамперед християнсько-етична тема кровного переступу і його внутрішніх потаємних причин. Сім’я сільського газди Івоніки Федорчука тримається на культі праці. Її голова є взірцем добропорядності: став добрим господарем завдяки важкій, але чесній праці, любить неоднакових за вдачею синів і дружину Марійку — чесну, працьовиту, ощадливу до ску- пості, але й очерствілу через пожадливість. Любов до синів визначає й батьківські клопоти. Чесний, пра- цьовитий Михайло (саме він є спадкоємцем добропорядності свого батька) змушений покинути землю, кохану батьків і йти на не- нависну службу. Але це дає можливість сільському хлопцеві по- іншому глянути на світ: над ним уже немає влади матеріального. Він розуміє, що щастя — в любові, заради якої можна прожити і без маєтків, без землі. Тобто земля перестала бути всеосяжною метою, як у батька й матері. Журби й неспокою завдає батькам молодший син Сава, у якого не лежить душа до праці, до землі. Не має він приязні і до лю- дей. Сава розумний і хитрий: «…розумний він уже й тепер… Ой, іще й який розумний. Який молодий, а він перехитрить вам хоч би й якого заводіяку. Лише його лінь гризе мене, він не любить землі. Дарма що ходить по ній, що толочить її, дарма що живе з неї. Що вона носить його». Лише за однієї умови Івоніка готовий дати спадщину: Сава по- винен з пошаною ставитися до праці, до землі: «Але вона не пе- рейде в його руки, як він не зміниться,— се я йому вже раз го- ворив і ще буду говорити». Тяжкий злочин Сави починається з гріховного генетичного коду: у хлопцеві, що з обличчя схожий на матір, переважає її зле начало, стимульоване оточенням. Марійка була скупою, Черствою, недоброзичливою до бідноти, поважала тих, хто мав землю й гроші. А ще мати, яка турбується за долю синів, вірить ворожкам, що засуджується церквою. І вже згодом, після смерті Михайла, Марійка вбиває пам’ять про сина — духовно здорову родову гілку. Це засвідчує, що відбувається «десакралізація» об- разу матері, відхід від традиційного трактування. Любов до си- нів, зокрема до братовбивці Сави, у Марійки має хворобливий характер. Патологічна, не властива українській матері (та й уза- галі всім матерям) любов до сина, злочин, якого не хотіла визна- вати, переходять у ненависть. Згодом Марійка відчує провину перед Анною і перед помер- лими, невизнаними колись онуками, а почуття приязні чи нена- родженої любові перенесе на дитину Анни й Петра. «Сама всьому винна. Сама самісінька вона. Дрижачими руками наповняє дитині капелюшок лакітками, на які здобувається самітна оселя в полі. Сушеними овочами, горішками, іноді й булочкою — і відсилає до- дому. Неспокійним поглядом і давно зміненим зором наказує дитині вертати скоро до мами… Воно вертається послушно пильненьким кроком і ущасливлене до мами, а нещасна здіймає грізно кулак і грозить страшно в сторону, де проживає той, що винен у її горі. Нехай Господь поступить із ним, як він собі на те заслужив». Такою залишає письменниця свою героїню у стані каяття за власний гріх і в ненависті до проклятого нею сина-братовбивці. Марійка та Івоніка допустили багато помилок у вихованні своїх синів. Так, Марійка не покарала малого Саву, коли він ки- нув джмеля своєму кривдникові за пазуху і той від укусів помер. Вона не змусила сина спокутувати цей великий гріх і усвідомити тяжкість провини. Отже, момент для виховання був утрачений. Тоді в Марійки переважила сліпа материнська любов. Пізніше Сава став ніби пасинком. Наприклад, Михайлові мати посилала до війська і куртку, і білий хліб, а Саву годувала позавчорашньою кулешею з олією. Батьки постійно залякували синів, що вони мо- жуть позбутися безцінного багатства — землі. Учинки Сави О. Кобилянська психологічно вмотивовує і надає їм містично-релігійного звучання. Сава не просто легковажний чи ледачий. Людина з такими рисами може бути незлою, бого- боязливою, боятися гріховних учинків, бути не здатною на вбив- ство з власної волі. Сава ж — людина з потаємними, нечесними намірами, у ньому переважає гріховне. Про це свідчить навіть портретна деталь: «безустанно заблуканий погляд, що мав у собі щось зимне й несупокійне… холодним, мов ніж, зимним блиском, що постепенно змагався, випіхав від себе». На відміну від кохання Михайла й Анни, у Сави до Рахіри любов не серця, а плоті, любов-пристрасть. У ній закладено грі- ховне, демонічне начало: їхні матері є рідними сестрами. За не- писаними моральними законами нашого народу і за Божими за- повідями така любов — великий гріх, бо є кровозмішанням. Сава й Рахіра ігнорують традиційні моральні канони, стають носіями повної свободи — свободи від «пут» совісті, свободи від Бога. З’ясування питання глибокого психологізму Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.007 сек.) |