№
з/п
| Назва школи
| Засновник школи
| Класичні твори
| Головна ціль і ідеї вчення
| Вищі цінності
|
1.
| Школа (Цзя) конфуціанців (книжників, служилих людей (жу цзя))
| Кун Фу-цзи (551-479 до н.е) – учитель Кун, латинізована передача Конфуцій
| «Лунь Юй» (Бесіди та вислови)
| Сприяти благополуччю суспільства, яким керує держава, і тим самим підтримці світової гармонії.
| У етиці провідна ідея - управління на основі чесноти. моральна норма цінується вище правовою. Головна сила правителя - етична - благий приклад
|
2.
| Школа даосів, Великого шляху, шляху і сили (Дао де цзя)
|
| «Дао де цзин», «Чжуан-цзи»
| Дотримання Шляху, привести себе і своє життя у відповідність загальному космічному закону, природному ходу речей
| Світоспоглядання,містичність, екзистенціальність, зосередження на питаннях життя, безсмертя. Проповідується даосизмом «благородне не діяння» - принцип «у вей», як спосіб єднання із Всесвітом.Даоси вважають, що найкраще суспільство – це те суспільство, де люди живуть просто, не користуються результатами цивілізації, щодо правителя, то люди тільки знають те, що він є.
|
3.
| Школа Чань-буддизма (Чань-цзу). Китайський буддизм
| Бодхідхарма (VI ст.). В китайській транскрипції – Путідамо, скорочено Дамо.
|
| Ототожнення нірвани і сансари, звичайна свідомість – це і є істина.
прозріваючи свою природу, людина стає Буддою, нірвана (непань) досягається раптово, як осяяння, а спонтанне переживання життя, особливого роду незацікавлена діяльність - недіяння (у вей).
| Цінність життя в світі
|
4.
| Натурфілософи (Іньян цзя)
| Цзоу Янь
|
| Розробили числову методологію - нумерологію на основі концепції 2-х загальних протилежних початків «інь» і «ян» і 5-ти першоелементів (вода, земля, дерево, вогонь, метал).
| Цінність «ці», власне ієрогліф «ці» першопочатково позначав «повітря», «дихання», пізніше стали його розуміти як «Дух», «структуру», «життєву силу», «пневму»
|
5.
| Школа легістів (Фа цзя)
| Фа цзя
|
| обґрунтували необхідність встановлення всевладдя державного закону і жорсткої централізованої влади
| Цінність обов’язку, закону, порялку
|
6.
| Моісти (Мо цзя)
| Мо Ді (468-376 рр.)
|
| Розвивали ідеї загальної любові (цзянь ай) і благополуччя, взаємної користі, прагматичної доцільності
| Цінність любові, соціальність, доцільність (рос. целесообразность)
|
7.
| Номиналісти (школа імен – Мін цзя, букв. ті, що оперуть назвами)
| Мін цзя
|
| Зосереджували увагу на логіко-гносеологічних дослідженнях, особливо - на питанні про співвідношення понять-імен і «реалій»
| Цінність розуму, знання, життя
|