|
||||||||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Китайський синкретизм
Розглянемо декілька синкретичних філософій, що виникли та існують на Тайвані. Цзайлицзяо – вчення про перебування в істині. Послідовники признають персонального Бога, якого описують, як єдиного; творця; переважно трансцендентного; обмежено пізнаваного; патерналістського; ідеального – [1 De Im/Tr? Li? Pa Id] – УЦЗИ ЧЖИ ШЕНЬ (Божество Безмежне). Даюаньлінцзяо – вчення великого початкового духа. Визнають ПС, яка єдина; творець; переважно трансцендентна; обмежено пізнавана; патерналістська; ідеальна – [1 De Іm/Тr Li Pa Id] – ВЕЛИКИЙ ПОЧАТКОВИЙ ДУХ. Луаньтан - «храм фенікса». Представники даної течії признають декілька ПС – Еньчжу Гун, які множинні; не-творці; виключно трансцендентні; обмежено пізнавані; патерналістські; ідеальні. Окрім того визнається «мати Неба і Землю» - Лаому, яка єдина; творець; переважно трансцендентна; обмежено пізнавана; патерналістська; ідеальна –
([1 De Im/Tr? Li Pa? Id] + [P Nd Tr? Li Pa Id]) – ЛАОМУ (Прамати) + ЕНЬЧЖУ ГУН (Милостиві Владики[24]) Ціхуйтан – «храм милосердя». Власне ціхуйтани признають верховним божеством Яочі Цзиньму, а їх течія – Шеньагунь – Правлячу Матір (Ванму Няннян). Але вони характеризують їх, як єдині; творці; переважно трансцендентні; обмежено пізнавані; патерналістські; ідеальні. Решта божеств – аналогічно, окрім статусу творця та кількісної характеристики – ([1 De Im/Tr? Li Pa Id] + [N Nd Im/Tr? Li Pa Id]) – ЯОЧІ ЦЗИНЬМУ/ВАНМУ НЯННЯН + БОЖЕСТВА (решта). Також існує ряд інших сект китайського синкретизму. ПЛ Кьодан Інші назви – Церква «Досконала свобода» (самоназва - Пафекуто Рібаті Кьодан). Вони характеризують персонального Бога, як єдиного; творця; виключно іманентного; позитивно пізнаваного; патерналістського; ідеального – [1 De Im? Po Pa? Id?] – БОГ (Кьоданський).
§13. Гностично-містичні концепції.
Всі гностично-містичні концепції ми поділимо на великі групи: - християнський гностицизм; - пізній гностицизм; - середньовічний гностицизм; - сиро-халдейський; - езотеризм і містицизм; - окультизм і магія; - масонство (умовно); - інші містичні течії. Маніхейство та мандеї відносять до персидського гностицизму, але ми їх розглянули у іранських релігіях. Всі признають принаймні одну ПС. Всі гностично-містичні концепції визнають єдиних субстанцій – 1. Майже всі визнають хоч одного творця - De. Переважна більшість визнає хоч одну переважно трансцендентну субстанцію – Im/Tr. Більшість визнає обмежено пізнавану сутність - Li Окрім худу - Ap, всі визнають принаймні хоч одну патерналістську - Pa. Майже всі гностично-містичні концепції визнають лише ідеальні субстанції - Id.
Християнський гностицизм 1. Єресь Маркіона (маркіоніство) †. Визнавали три сутності. Перший – Отець Небесний (єдиний; творець; виключно трансцендентний; негативно пізнаваний; апатерналістський; ідеальний) протиставляється решті - Яхве та Диявол (єдині; творці; переважно трансцендентні; обмежено пізнавані; патерналістські; ідеальні) – (([1 De Im/Tr Li Pa Id] + [1 De Im/Tr? Li Pa? Id]) – ДЕМІУРГ-ЯХВЕ + ДИЯВОЛ + [1 De? Tr? Ne Ap? Id]) – ЄДИНИЙ (Бог - Отець небесний). 2..Ебіоніти† (друга назва - евіоніти). Дотримувалися попередніх поглядів.
Пізній гностицизм 3..Борборити† (інші назви - барбеліти, стратіотіки, пахоміти, фібіоніти, коддіани). Визнавали вісім архономів[25] (божеств), верховний з яких – Барбело – єдиний; творець; виключно трансцендентний; негативно пізнаваний; патерналістський; ідеальний. Решта – з аналогічними характеристиками, окрім статусу творця – ([Р Nd Tr? Ne? Pa Id] – АРХОНОМИ (решта) + [1 De Tr? Ne? Pa Id]) – БАРБЕЛО (Отець всіх сутностей). 4..Герметизм†. Герметисти визнавали персональну субстанцію, яка єдина; творець; виключно трансцендентна; обмежено пізнавана; патерналістська; ідеально-матеріальна – [1 De Im Li? Pa Ma|Id[26]] – ЄДИНИЙ (інші назви: Першопричина, Принцип, Бог, Все). 5..Каїніти†. Визнавали два бога. Перший – Єдиний (єдиний; творець; виключно трансцендентний; негативно пізнаваний; апатерналістський; ідеальний) протиставляється другому - Яхве (єдиний; творець; переважно трансцендетний; обмежено пізнаваний; патерналістський; ідеальний) – ([1 De Im/Tr Li Pa Id] – БОГ-ДЕМІУРГ (Яхве або Істера) + [1 De? Tr? Ne Ap? Id]) – ЄДИНИЙ. Бог-Деміург разом зі своїм створінням – Світом – перебуває на нижчому «недосконалому» рівні, на відміну Єдиного.
6. Карпократи†. У інтерпретації Епіфана, персональний Бог, описується, як єдиний; творець; переважно трансцендентний; обмежено пізнаваний; патерналістський; ідеальний – [1 De Im/Tr? Li Pa Id] – БОГ (Карпократський). 7..Офіти†, інша назва – офіани. Визнавали два бога. Перший – Єдиний (єдиний; творець; виключно трансцендентний; негативно пізнаваний; апатерналістський; ідеальний) протиставляється другому - Яхве (єдиний; творець; переважно трансцендентний; обмежено пізнаваний; патерналістський; ідеальний) – ([1 De Im/Tr Li Pa Id] – БОГ-ДЕМІУРГ (Яхве) + [1 De? Tr? Ne Ap? Id]) – ЄДИНИЙ. 8. Мартинізм – одна із течій розенкрейцерів (див. пункт 17). Визнають персонального Бога тринітарірського християнства, який [13 De Іm/Тr Li Ра Іd] – ТРІЙЦЯ (Християнська). 9..Архонтики†. Погляди аналогічні борборитам (див. пунк 3), з особливістю, що Яхве ототожнювався із Дияволом.
Середньовічний гностицизм 10. Богомільство†,інша назва - кудугери. Визнавали дві нерівноправні ПС. Перша (Єдиний) – єдина; творець; виключно трансцендетна; негативно пізнавана; патерналістська; ідеальна. Друга (Сатанаїл) – єдина; творець; переважно трансцендентна; обмежено пізнавана; патерналістська; ідеальна – ([1 De Im/Tr? Li Pa Id] – САТАНАЇЛ (Люцифер) + [1 De Tr? Ne Pa Id]) – ЄДИНИЙ. 11..Вальденси,інші назви – «леоністи» або «ліонські бідняки». Сповідують Бога християн-тринітаріріїв – [13 De Іm/Тr Li Ра Іd] – ТРІЙЦЯ (Християнська). 12. Катари† та альбігойці†. Визнавали два персональних Бога: перший – єдиний; творець; виключно трансцендентний; негативно пізнаваний; патерналістський; ідеальний. Другий (Диявол) – єдиний; творець; переважно трансцендентний; обмежено пізнаваний; патерналістський; ідеальний - [1 De Im/Tr Li Pa Id] – ДИЯВОЛ (Катарський) + [1 De? Tr Ne Pa Id] – БОГ (Катарський). 13..Павлікани†. Уявлення про субстанції, аналогічні каїнітам та офітам (див. пункти 5 і 7), за виключенням, що Бог-Деміург не називався Яхве. 14..Тондракійці† (тондракіти). Погляди на субстанцію аналогічні богомолам, катарам, та альбігойцям (див. пункти 10 і 12).
Сиро-халдейський гностицизм 15..Сифіа́ни† (сетіани). Послідовники признають персональну субстанцію - Трійця, яка іпостасна; творець; виключно трансцендентна; негативно пізнавана; патерналістська; ідеальна – [13 De Tr Ne Pa Id] – ТРІЙЦЯ (Сифіанська: Отець (Невидимий Дух), Мати (Барбело) і Син (Самозарождений). 16..Валентійці†. Визнають чотири верховних божества. Двоє з яких (Першоотець і Нус) єдині; творці; виключно трансцендентні; негативно пізнавані; апатерналістскі; ідеальні. Решта (Алетея і Еннойя) – з аналогічними характеристиками, окрім статуса творця – ([1 De Tr Ne Ap Id] + [1 Nd Tr Ne Ap Id])) НУС (Розум) + АЛЕТЕЯ (Істина) + (([1 De Tr Ne Ap Id] + [1 Nd Tr Ne Ap Id]) ПЕРШООТЕЦЬ (Глибина, Хаос, Предвічний) + ЕННОЙЯ (Тишина, Милість, Думка)
Езотеризм і містицизм В дану групу також можна внести і каббалу, але вона розглянута в авраамічних релігіях (див. пункт І, §8). 17. Розенкрейцери†. Погляди на персонального Бога, як і в тринітарірського християнства – [13 De Іm/Тr Li Ра Іd] – ТРІЙЦЯ (Християнська). 18. Теософія (вчення Блаватської Олени). Визнається одна імперсональна та три персональні субстанції. ІС (Непізнаване) описується, як єдина; творець; виключно іманентна; негативно пізнавана; апатерналістська; ідеальна. Двоє із ПС (Потенціальна Мудрість і Вічна Думка) єдині; не-творці; виключно іманентні; негативно пізнавані; апатерналістські; ідеальні. Третя ПС (Непроявлений Логос) – з такими ж характеристиками, окрім статусу патерналізму – (([1 Nd Tr? Ne? Ap Id] + [1 Nd Tr? Ne? Ap Id] + [1 Nd Tr? Ne? Pa? Id]) – ПОТЕНЦІАЛЬНА МУДРІСТЬ + ВСЕЛЕНСЬКА МИСЛЕОСНОВА (Вічна Думка) + НЕПРОЯВЛЕНИЙ ЛОГОС + [1 De Im? Ne Ap Id]) – НЕПІЗНАВАНЕ (Абсолют, Безособистісний Принцип). 19. Агні-йога має теософське походження. Інша назва – жива етика. ПС – Агні (єдина; творець; виключно іманентна; обмежено пізнавана; апатерналістська; ідеальна) породжує ІС – Всесвіт (єдина; не-творець; виключно іманентна; позитивно пізнавана; матеріальна) та безліч ПС – Духи (множинні; не-творці; виключно трансцендентні; обмежено пізнавані; патерналістські; ідеальні). (([1 Nd Im Po Ap Ma] + [P Nd Tr? Pa Id]) – ВСЕСВІТ (Природа) + ДУХИ (Агні-йоговські) + [1 De Im Li Ap Id]) – АГНІ (Вогняний Дух). 20..Антропософія («Община християн» – напрям у антропософії). Послідовники пропонують інтеграцію ПС в ІС. Бог описується, як єдиний; творець; виключно трансцендентний; негативно пізнаваний; апатерналістський; ідеальний. ІС – Природа - характеризується, як єдина; не-творець; виключно іманентна; позитивно пізнавана; апатерналістська; матеріальна – [1 Nd Im Po Ap Ma] - ПРИРОДА ↑ [1 De Tr~im Ne Ap Id]† - БОГ (Антропософський).
Окультизм і магія 21. Хаотизм - магія хаосу. Хаотисти крайнє індивідуальні, і дають різноманітні визначення субстанції. Один із варіантів: перша ІС (Хаос) – єдина; не-творець; виключно трансцендентна; апатерналістська; обмежено пізнавана; ідеальна. Інша ПС (Деміург) меншовартісна – єдина; творець; переважно трансцендентна; обмежено пізнавана; патерналістська; ідеальна – ([1 De Im/Tr? Li X~pa Id] – ДЕМІУРГ (Один із хаотиських варіантів) + [1 Nd Im? Li Ар Id]) – ХАОС (Один із хаотиських варіантів). 22..Телема – синкретична релігія (сатанинського походження) Алістера Кроулі. Визнавав безліч божеств. Більшість із них множинні; не-творці; переважно трансцендентні; патерналістські; обмежено пізнавані; ідеальні. Але головне божество – єдине та творець, решта характеристик – ті ж самі. ([1 De? Im/Tr? Li Pa id] + [P Nd Im/Tr? Li Pa id]) – ПАНТЕОН БОГІВ (Кроулівський). Сучасні телеміти можуть сповідувати дискордіанство, вікку, гностицизм, сетітство, люциферіанство і т.д. До телеми також відносять ідеї Франсуа Рабле та «Клубу пекельного вогню» - вільнодумних клубів, що діяли в Британії в Новий час. 23..Худу [27]. Визнають багаточисленість ПС, які множинні; творці; виключно трансцендентні; негативно пізнавані; апатерналістські; ідеальні – [P De? Tr? Ne Ap Id?]?† – ПРАБАТЬКИ?†. 24..Окультний нацизм [28] (найвідоміша організація – Товариство Туле). Вони визнавали ПС, які множинні; виключно іманентні; обмежено пізнавані; ідеальні; решта характеристик (статус творця та патерналізму) невизначені – [P X Tr? Li X Id?]? – ВИЩІ НЕВІДОМІ? 25. Вчення Хуана Матуса. Визнається дві протилежності, які також присутні у толтекській магії. Дві ІС: одна синонім порядку - Тональ (єдина; творець; виключно іманентна; обмежено пізнавана; апатерналістська; ідеальна), інша – хаосу – Нагваль (єдина; негативно пізнавана; решта характеристик невизначена). ([1 De? Im? Li Ap Id] [29] + [1 X X Ne X Id?]) – ТОНАЛЬ + НАГВАЛЬ. В межах Тоналя можна розглядати Бога, який єдиний; творець; виключно іманентний; обмежено пізнаваний; патерналістський; ідеальний – [1 De? Im? Li Pa? Id]? – БОГ? (Матуський).
Масонство (умовно) Масони представляють із себе скоріш морально-етичний рух, а ніж релігійне вчення. Регулярне (консервативне) масонство. Визнає в основному іудейсько-християнські уявлення про Бога – [1 De Іm/Тr Li Ра Іd] або [13 De Іm/Тr Li Ра Іd] – БОГ (Масонський: «Великий Будівельник (Архітектор) Всесвіту»). Спекулятивне масонство. Признає за масонами право на власне бачення Бога, починаючи від деїзму і закінчуючи тринітарірським християнством. Назва Бога, така ж сама, як і в регулярному крилі. Вільнодумне масонство [30](переважно у певних ложах Франції). Може включати в себе агностиків, атеїстів та вільнодумний деїзм (практично атеїзм, який визнає Бога, як абстрактний принцип чи ідею-символ).
Інші містичні течії 26..Дияволопоклоники та/або теїстичні сатаністи визнають іудейсько-християнського Бога - [1 De Іm/Тr Li Ра Іd] або [1і De Іm/Тr Li Ра Іd] – БОГ (Іудейський та Тринітарірський). 27. Люциферисти (принаймні частина) признають певну ПС, яка єдина; творець; виключно іманентна; негативно пізнавана; патерналістська; ідеальна – [1 De Тr Li Pa? Іd] – БОГ (Люцифериський: Абсолют). Можна розглядати, як гностицизм. Також в дану групу можна умовно віднести і лавейський сатанізм. Одначе Сатана для даних адептів – це лише символ. 28. Храм Сета – наступниклакейства - частково вважається напрямом у сатанізмі, але його послідовники не відносять себе до цього руху. Визнають персонального Бога, який єдиний; творець; переважно трансцендентний; обмежено пізнаваний; патерналістський; ідеальний – [1 De Im/Tr? Li Pa? Іd] – CET?. Хоча більш поширенішою є думка, що Сет – це лише певна ідея.
§14. Некласифікований монотеїзм
До Некласифікованих монотеїстичних концепцій належать ті світогляди, які не відносять до основних груп релігій, але котрі визнають/визнавали наявність одного єдиного Бога: 1. нью-ейдж; 2. саентологія; 3. вікка (монотеїстична(2); 4. есканкар; 5. РУНВіра. 6. містичний матеріалізм†; 7. раннє сабейство†; 8. мітраїзм†; 9. культ Атона†. Окремо варто виділити монотеїстичні філософські концепції, які одначе не є релігіями: 10 деїзм; 11. пандеїзм; 12. натуралістичний пантеїзм; 13. ітсизм. Всі без виключення некласифіковані монотеїстичні концепції, як видно із назви, визнають із субстанцій Бога, але концепції є взаємовиключаючі. Всі філософії даної групи визнають єдиного Бога – 1. Більшість Богів є ідеальними - Id. Більшість концепції даної групи характеризують Бога, як патерналітичного - Pa. Більшість визнають Бога його деміургом - De. Присутні всі концепції, окрім переважно іманентної.
Некласифіковані монотеїстичні релігії Нью-ейдж Прихильники Нової Ери характеризують Бога скоріше, як ІС[31], як єдиного; не-творець; виключно трансцендентного; обмежено пізнаваного; патерналістського; ідеального – [1 Nd Іm Li Ра Іd] – БОГ (Нью-ейджовський: «життя» - «свобода» - «любов»). Саентологія Друга назва – сайентологія. Послідовники характеризують ПС, як єдине; творець; виключно іманентне; обмежено пізнаване; патерналістське; ідеальне – [1 De Im? Li Pa Id] – БОГ (Сайентологічний: інші назви Верховна Істота та Творець Всесвіту).
Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.017 сек.) |