|
|||||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Розділ 2. Загальна характеристикафілософських систем
Світоглядні системи можна класифікувати по різним критеріям: 1. По географічному принципу (іранські релігії, індійські релігії і т.д.); 2. По історичному принципу (існуючі та мертві); 3..По ідеологічному принципу (авраамічні релігії, містицизм, скептичні світогляди і т.п.). У даному розділі буду використовувати всі три принципи, але треба зауважити, що чіткої грані між нищезазначеними групами не існує, і світогляди можуть належати до різних груп і пересікатися один з одним, або ж виступати напрямами всередині інших. По останній причині ведемо параграф «Інші субстанції». Також розглядатиму релігії/конфесії/вчення тільки з точки зору описання їх субстанції, а не інших факторів (обряди, уявлення про життя після смерті, поклоніння і так далі). Будемо розглядати світоглядні системи по такій схемі: - розділимо їх на групи; - у кожній групі наведемо їх перелік; - знайдемо спільні показники субстанції; - коротко охарактеризуємо субстанції в межах світогляду; - створимо формули субстанції та їх структури відповідно до конкретних світоглядів; - назву субстанції/їх групи виділимо великими літерами; - напрями світоглядів виділимо курсивом; -.при потребі створимо схеми та подамо додаткову інформацію.
§8. Авраамічні релігії Авраамічні релігії — в основному монотеїстичні релігії, які виникли із древньої традиції, починаючи з патріарха семітських племен Авраама. Також їх називають релігіями об’явлення, оскільки вважається, що ядро їхніх учень засновано на об’явленні, тобто саморозкритті божества і проголошенні ним своєї волі людині. Всі авраамічні релігії в тій чи іншій мірі признають Священне Писання - Старий Завіт. До традиційних авраамічних релігій відносять: 1. іудаїзм; 2. християнство; 3. іслам. Окремо треба виокремити неорелігії: 4. бахаї; 5. растафаріанство (християнське); 6. мормонство (умовно); 7. бабізм (умовно). Також, окремо відносять релігію караїмів (караїмство), але так, як вони, по-суті, є напрямом іудаїзму, будемо розглядати їх разом. Варто зазначити, що є великі аврамічні секти, як то самарятіяни. Умовно можна також можна віднести і християнізований гностицизм: послідовники даного вчення виводять свою традицію від Авраама, але розглянемо їх у §13 (пункти 1, 2, 5, 7-14). Всі без виключення авраамічні релігії визнають лише персонального Бога. Всі, крім суфістів – дуалісти. Всі релігії даної групи визнають ІС – природу. Майже у всіх авраамічних релігіях визнається тільки один Бог - 1. Майже всі релігії даної групи вважають Бога переважно трансцендентним - Ім/Тr. Бог являється патерналістським у всіх без виключень авраамічних релігіях. – Ра. Так чи інакше у релігіях персональний Бог є обмежено пізнаний – Li. Абсолютна більшість авраамічних релігій визнають Бога духом, тобто ідеалістичною концепцією – Іd.
Авраамічні традиційні релігії Іудаїзм Більшість іудаїстів характеризують Бога, як єдиного; твореця світу; переважно трансцендентного; обмежено пізнаваного; патерналістського; ідеального – [1 De Іm/Тr Li Ра Іd] - БОГ[9] (Іудейський). Караїмство - релігія караїмів - деякими дослідниками визнається, як окрема релігія, з аналогічними поглядами іудаїзму щодо Бога. Самаритян можна умовно розглядати, як малочисельний напрям в іудаїзмі. Каббала теж розглядається, як течія в іудаїзмі, хоча може розглядатися, як і гностично-містична філософія. Каббалісти розглядають персонального?[10] Бога, як єдиного; твореця; виключно іманентного; обмежено пізнаваного; патерналістського; ідеального – [1 De Im~Tr/Im Li Pa Id~ Ma|Id] – БОГ (Каббалістичний). Християнство Тринітарірське християнство (католицизм, православ’я, лютеранство, англіканство, кальвінізм, баптизм, методизм, п’ятидесятники Асамблеї Бога, адвентисти сьомого дня, маріаніти† і т.д.) характеризують Бога, як іпостасного; творця світу; переважно трансцендентного; обмежено пізнаваного; патерналістського; ідеального – [13 De Іm/Тr Li Ра Іd] – ТРІЙЦЯ (Християнська). Хоча трактування трійці є різним. У православ’ї Бог-Дух Святий сходить від Бога-Отця та Бога-Сина. У католицизмі від Бога-Отця сходять і Бог-Син, і Бог-Дух Святий. У секті маріанітів† замість Бога-Духа Святого є Бог-Діва Марія.
Антитринітарірське християнство (Свідки Ієгови, п’ятидесятники-унітаріани, христадельфіани, соціани†, аріани†, савеліани†, назаріани†, несторіани, евіоніти†, докети† та інші) характеризують Бога, як єдиного; творця світу; переважно трансцендентного; обмежено пізнаваного; патерналістського; ідеального – [1 De Іm/Тr Li Ра Іd] – БОГ (Антитринітарірський: Ієгова і т.д.). Іслам Більшість конфесій (шиїти, суніти, ваххабіти, ібадхіти, ісмаїліти і т.д.) характеризують Бога, як єдиного; творця світу; переважно трансцендентного; обмежено пізнаваного; патерналістського; ідеального – [1 De Іm/Тr Li Ра Іd] – АЛЛАХ[11]. Суфізм характеризує Бога, як єдиного; творця світу; виключно іманентного; обмежено пізнаваного; патерналістського; ідеального – [1 De Іm Li Ра Іd] - АЛЛАХ (Суфійський). «Сектантський іслам». Ахмадії та друзи, хоч і визнають себе мусульманами, але не признаються такими рештою мусульман. Можуть розглядатися, як окремі релігії. Також є «африканський» іслам, представлений організаціями «Нація ісламу» та «Народ богів та земель». Погляди подібні до більшості мусульман.
Авраамічні неорелігії Бахаї Дана неорелігія не є абсолютно авраамічною, і є скоріш за все синкретична. Бахаї/багаї описують персонального Бога, як єдиного; творця світу; переважно трансцендентного; негативно пізнаваного; патерналістського; ідеального – [1 De Іm/Тr Ne Ра Іd] – БОГ [12] (Бахаїський). Можуть розглядатися, як течія бабізму (див. пункт 7). Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.005 сек.) |