АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

Натуралістичний пантеїзм

Читайте также:
  1. в) Натуральна філософія Джордано Бруно
  2. Види мистецтва.їх о-ті
  3. Визначення поняття «філософія».Предмет філософії, методи та її значення.
  4. ДО ІСПИТУ З ФІЛОСОФІЇ
  5. ДОЦ. МЕЛЬНИК Е.А.
  6. Дублінці» як розгорнута метафора
  7. Етика Нікколо Макіавеллі
  8. Китайський синкретизм
  9. над усною словесністю
  10. Натурфілософія епохи Відродження
  11. Основні ідеї філософії доби Відродження

Матеріалістичні пантеїсти описують ІС, як єдину; не-творця; виключно іманентну; позитивно пізнавану; патерналістську; матеріальну

[1 Nd Іm Po Ap Ma] –

БОГО-ПРИРОДА (Натуралістичний Бог).

Погляди майже тотожні натуралістичному атеїзму.

Ітсизм

Релігійний лібералізм визнає Вище Щось або Хтось, але заперечує догми традиційних релігій.

Частина визнає, персональну субстанцію, що подібна до авраамічного Бога, яка єдина; творець; переважно трансцендентна; негативно пізнавана; апатерналістська; ідеальна –

[1 De Im/Tr? Ne Ap? Id] –

БОГ (Ітсиський персоналістський).

Друга частина визнає, імперсональну субстанцію, яка єдина; творець; виключно іманентна; обмежено пізнавана; патерналістська; ідеальна –

[1 De? Im Li? Pa? Id]–

БОГ (Ітсиський імперсоналістський:

колективна духовна сила).

 

§15. Язичницькі концепції

 

До язичницьких концепцій ми віднесемо наступні групи релігій, де визнається існування багатьох богів чи духів:

1. староязичництво;

2. неоязичнитво;

3. анімізм (крім синтоїзму).

А також конкретні філософські концепції:

4. епікурезм†;

5. вікка (немонотеїстина);

6. родонізм (умовно).

Майже всі політеїсти (дуалісти) визнають існування ПС, а саме персональних богів (політеїзм) чи духів (анімізм).

Всі без виключення язичнецькі концепції визнають множинність богів/духів – Р.

Політеїзм/анімізм визнає, як існування Деміурга – De, так і не-творця – Nd.

Більшість із язичнецтва є переважно трансцендентне – Іm/Тr

Всі визнають обмежену пізнаваність – Li. 5) Статус патерналізму.

Всі релігії даного напряму так чи інакше визнають богів/духів патерналістськими – Pa, у родонізмі та агні-йозі – додатково апатерналізм – Ap.

Майже всі язичнецькі концепції розглядають ПС, як ідеальні – Id.

 

Групи язичнецьких релігій

1. Язичнецтво (класичне) [36]

Більшість язичників визнають/визнавали Деміурга (єдиний; творець; переважно трансцендентний; обмежено пізнаваний; патерналістський; ідеальний) та решту богів (множинні; не-творці; переважно трансцендентні; обмежено пізнавані; патерналістські; ідеальні) –

([1 De Im/Tr Li Pa Id] + [P Nd Im/Tr Li Pa Id])–

ПАНТЕОН БОГІВ (Язичнецький).

Частинна язичнецьких має/мала монотеїстичні тенденції – P~m. Через це їх називають «невираженим монотеїзмом». Вони можуть бути охарактеризовані у вигляді структури –

([1 De Im/Tr Li Pa Id] + [P Nd Im/Tr Li Pa Id]?)– ПАНТЕОН БОГІВ (Язичницький).

Багато етнічних релігій, включаючи африканські та індіанські, є переплетінням політеїзму, анімізму та пантеїзму – Im/Tr~Im. Їх можна описати у вигляді такої двохповерхової структури -

(([P Nd Im/Tr Li Pa Id]? + [P Nd Im/Tr Li Pa Id] ) – решта БОГІВ та ДУХИ

+

[1 De Im/Tr~im Li Pa Id])) – БОГ (Деміург)

Але деякі африканські культи розглядають Деміурга (єдиний; творець; переважно трансцендентний; обмежено пізнаваний; патерналістський; матеріальний) та решту богів (множинні; не-творці; переважно трансцендентні; обмежено пізнавані; патерналістські; матеріальні) -

([1 De Im/Tr Li Pa Ma] + [P Nd Im/Tr Li Pa Ma]) – ПАНТЕОН БОГІВ (Язичнецький).

Варто згадати складну елладську космогонію про першопотенції від Гесіода. Гея – ПС: єдина; творець; статус іманентності/трансцендентності невизначений; обмежено пізнавана; патерналістська; ідеальна. Три ІС (Ерос, Тартар і Хаос) єдині; творці; статус іманентності/трансцендентності невизначений; негативно пізнавані; апатерналістські; ідеальні. І вони породили решту (окрім Геї) богів.

 

(([P Nd Im/Tr Li Pa Ma ]) – ПАНТЕОН БОГІВ

+

([1 De X Li Pa Id] + [1 De X Ne Ap Id] +

[1 De X Ne Ap Id] + [1 De X Ne Ap Id?])

ПЕРШОПОТЕНЦІЇ ( Гея + Ерос + Тартар + Хаос).

Другий варіант пропонує нам Арістофан. Де тільки Хаос і Тартар ІС, а решта першопотенцій – Ереб та Ніч – ПС. Характеристики аналогічні.

Згідно давньоіндійської міфології, боги з Пуруши, методом жертвоприношення, створили світ. Першого можна описати, як ПС (єдина; не-творець; виключно іманентна; негативно пізнавана; апатерналістська; ідеальна). Боги виступають, як множинні; творці; переважно трансцендентні; обмежено пізнавані; апатерналістські; ідеальні –

Решта світу [37] (Космос)

[1 Nd Im Ne Ap Id?]† + [N De Im/Tr? Li Pa? Id]

ПУРУША (Древньоіндійська) + ПАНТЕОН БОГІВ (Язичнецький).

 

2. Неоязичництво [38]

Більшість неоязичників визнають Деміурга[39] (єдиний; творець; переважно трансцендентний; обмежено пізнаваний; патерналістський; ідеальний) та решту богів (множинні; не-творці; переважно трансцендентні; обмежено пізнавані; патерналістські; ідеальні) –

([1 De Im/Tr Li Pa Id] + [P Nd Im/Tr Li Pa Id ]) – ПАНТЕОН БОГІВ (Язичницький).

Але деякі форми неоязичництва схильні до пантеїстичності – Im/Tr~Im. Їх можна описати у вигляді наступної структури –

([P Nd Im/Tr Li Pa Id] – решта БОГІВ

+

[1 De Im/Tr~im Li Pa Id]) – БОГ (Деміург)

Анімізм

У анімістів [40] сукупність ПС, можна описати у вигляді структури –

([1 De Im/Tr Li Pa Id] + [P Nd Im/Tr Li Pa Id]) –

ДУХИ (творець + не-творці).

В залежності від регіону, духи мають наступні найменування:

АЛБАСТИ/АБАСИ — демони жіночої статі іранської та тюркської міфології;

ДЖИНИ — духи культур народів Близького Сходу та Центральної Азії;

ДЕВИ[41] — злі духи в фольклорі народів Кавказу, Малої і Середньої Азії;

ЛХА — божества та/чи духи в міфології тибетців;

МАНІТУ — духи в традиційних світоглядах північноамериканських алгонкінів;

ПІРЕШТИ — духи в чуваській міфології;

ЕЕЗІ — духи — господарі природи в міфології алтайців.

Окрім того існує безліч духів інших народів.

Язичнецькі філософські концепції

1. Епікурейство†

Школа епікурейців визнавали, що існує два типи ПС. Перша – Деміург – характеризувалася, як єдина; творець; виключно трансцендентний; негативно пізнаваний; апатерналістський; ідеальний. Крім того визнавалися решта богів, які множинні та не-творці, а решта показників аналогічні попередньому –

([1 De Tr Ne Ap Id] + [P Nd Tr Ne Ap Id]) –

ПАНТЕОН БОГІВ (Епікурейський).

Крім того варто зазначити, що епікурейців деякі дослідники називають агностиками.


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.005 сек.)