АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

Філософське вчення І. Канта

Читайте также:
  1. I. Вивчення нового матеріалу
  2. I. Вивчення нового матеріалу
  3. II. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ, ВИВЧЕННЯ НОВОГО
  4. III. Вивчення нового матеріалу
  5. III. Вивчення нового матеріалу
  6. IV. Вивчення нового матеріалу.
  7. БАЗОВІ ЗНАННЯ, ВМІННЯ НАВИЧКИ,НЕОБХІДНІ ДЛЯ ВИВЧЕННЯ ТЕМИ (міждисциплінарна інтеграція)
  8. Базові знання, вміння, навички, які необхідні для вивчення теми.
  9. В) вчення Платона та неоплатоніків
  10. Вибір теми, підбір та вивчення літератури
  11. Вивчення іноземних мов як одна з умов соціалізації
  12. Вивчення й оцінка КІСП

Основоположником німецької класичної філософії стає І. Кант (1724-1804).

В його творчій діяльності виділяють два періоди - докритичний І критичний.

Ранній період творчості Канта присвячений філософським про­блемам природознавства, а також конкретно-науковим дослідженням у галу­зі фізики, астрономії, географії. Видатним досягненням Канта у цей період було застосування діалектичних ідей для пояснення еволюції Всесвіту.

Критичний період його творчості, пов'язаний з написанням трьох фундаментальних творів: «Критика чистого розуму» присвячена проблемам гносеології, теорії пізнання («чистий розум» у філософській традиції того часу - це здатність до теоретичного, тобто наукового мислення).

«Критика практич­ного розуму» є викладом етичного вчення Канта («практичний розум» означає застосування розуму для вирішення проблем міжлюдських стосунків - у моралі, праві, політиці тощо).

У «Критиці здатності судження» міс­тяться основи кантівської естетики та теорії культури.

Безпосереднім завданням своєї філософії Кант вважає критику розуму.

Тому Кант намагався чітко визначити межі його застосування, з'ясувати, що можливо осягнути розумом, а що - ні.

Критику розуму Кант здійснює заради вирішення вищої проблеми фі­лософії - проблеми людини, її свободи і гідності.

У «Критиці чистого розуму» Кант намагався розв'язати серйозні гносеологічні проблеми, зокрема подолати суперечності між емпіризмом та раціоналізмом.

Він ставить основне питання своєї «Критики чистого розуму» так: як можливе достовірне наукове знання, як можлива наука?

Кант стверджує, що не розум відповідає предмету пізнання, а предмет - розуму. Розум; «конструює» уявно, в думці предмет пізнання і пізнає тільки те, що було створено, скоректовано ним самим, узгоджено з його принципами і логікою.!

Тому вихідним принципом кантівської гносеології стає принцип активності суб'єкта пізнання.

Процес пізнання не є пасивним відображенням світу.

Людина як розу­мна, логічна істота, не може мати справи з хаосом, не може пізнавати те, що не упорядковане, не оформлене. Природа людини така, що її розум перетворює хаос чуттєвого даного, невичерпну різноманітність світу на струнку картину світобудови.

Ця «оформлена» розумом картина світу і уявляється нам світом, яким він є «сам по собі», «об'єктивно» (насправді ж, вважав Кант, він є конструктом нашого мислення).

Людському розуму притаманні певні структури, певні засоби, якими він упорядковує чуттєві враження і уявлення.

Такі «упорядковуючі» схеми Кант називає апріорними формами пізнання («апріорні» означає «додосвідні»).

Це - форми, які передують досвідному пізнанню і не залежать від самого досвіду.

За Кантом, є два джерела пізнання –

- чуттєвий досвід

- логічне мис­лення.

Апріорними формами чуттєвого пізнання є простір і час, апріорними формами мислення - категорії, найбільш загальні поняття.

Цілісне бачення предмета і світу стає можливим завдяки цим додосвідним схемам пізнання.

Кант не заперечував існування об'єктивного світу, незалежної від лю­дини субстанції.

Світ, який стає доступним пізнанню і про який наука отримує певні знання, - це світ явищ, світ «речей для нас» (у термінології Кан­та), тобто світ, яким він уявляється і яким дається в емпіричному досвіді.

Розум «вносить» у світ певний порядок і логіку.

Таким чином, Кант приходить до дуалізму, до роздвоєння світу:

- на сферу, яку можна пізнати науковими засобами- (чуттєвий світ явиш, «речей для нас»

- на сферу, недоступну розуму, - понадчуттєвий світ сутностей, при­хований, загадковий і непізнаваний світ «речей в собі».

Людина спроможна пізнавати речі тільки такими, якими вони перед нею по­стають, а не такими, якими вони є в дійсності.

До об'єктів «світу сутностей», яких немає і не може бути в емпіричному досвіді людини, належать, зокрема, Бог, душа і свобода.

На них Кант зосереджує свою увагу у «Критиці практичного розуму».

Наукове пізнання є обмеженим і не всесильним, але розуміння цього відкриває людині більшу істину - істину віри.

Існування Бога, безкінеч­ність світу, безсмертя душі, людська свобода волі - все це є сферою моралі і віри, а не розуму і науки.

Наука отримує достовірні знання про світ явищ, про фізичний світ.

А ці проблеми виходять за межі емпірично-досвідного світу, вони є предметом людської віри.

Згідно з Кантом, потрібно вірити в Бога, у безсмертя душі, по­трібно бути впевненим у тому, що людина здатна на вільні вчинки, щоб чи­нити морально.

Особливість кантівської позиції полягає у тому, що він саме на моралі засновує віру, мораллю обґрунтовує релігію.

Людина, за словами Канта, є «громадянином двох світів» - при­родного і надприродного, а звідси і ставлення до неї може бути двоїстим - як до «речі» і як до особистості.

В природному світі людина позбавлена свободи, оскільки всі її вчинки можна пояснити дією зовнішніх причин - обставинами життя, соціальним середо­вищем та іншими факторами - економічними, природними, культурними то­що.

Проте людина як особистість, як духовна істота є «громадянином надприродного світу», світу свободи.

Світ свободи - це внутрішній, ду­ховний світ людини. Для Канта він є, разом з тим, образом вічного Духу, Божественного буття.

У сфері свободи діє не теоретичний розум, не мислен­ня і пізнання, а практичний розум, основою якого є воля.

За Кантом, людина як особистість не є частиною природи, вона має волю, а звідси - можливість вибирати за своєю волею добро або зло, тобто чинити моральний вибір.

Мо­раль не можлива без свободи.

Кант стверджував, що заперечувати свободу людини - означає заперечувати всю мораль.

Неможливо пізнати істинність таких ідей, як Бог, безсмертя душі і свобода волі, стверджує Кант.

Але вони «доводяться» практичним розумом їхнє визнання є необхідним для морального існування людини.

У «Критиці практичного розуму» Кант розробляє теорію моралі.

На йо­го думку, закони моралі повинні бути такими ж загальними і необхідними, як і закони науки.

Кант серед усіх можливих моральних правил і законів ви­значає один - основний моральний закон.

Цей закон він називає «категоричним імперативом», тобто безумовним повелінням. Одне з формулю­вань даного закону є таким: «чини так, щоб ти завжди ставився до людства ї в своїй особі, і в особі всякого іншого так само, як до мети, і ніколи б не ставився до неї тільки, як до засобу».

Згідно з цим законом, людину не можна перетворювати на засіб - на річ,яку можна використати. До неї зажди потрібно ставитися, як до мети, як до самоцінної особистості. Кантівський категоричний імператив формулює принцип безумовної гідності і цінності людини.

Вищим принципом міжлюдських стосунків, стверджує Кант, повинен бути не принцип корисності, а принцип абсолютної поваги до особистості.

Таким чином, філософія Канта поставила людину у центр усіх філо­софських проблем, підкреслюючи її безумовну цінність.

З точки зору Канта, всі філософські проблеми зводяться до чотирьох питань:

- що я можу знати;

- що я повинен робити;

- на що я можу надіятися;

- що таке людина.

 


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.004 сек.)