АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

Соціальне та культурне: постулати філософської культурології

Читайте также:
  1. Влада як соціальне явище
  2. Влада як соціальне явище. Концепції влади
  3. Глава XVIІ. Загальнообов’язкове державне соціальне страхування та пенсійне забезпечення
  4. Релігія як соціальне явище.
  5. Розміри внесків на соціальне страхування з тимчасової втрати працездатності
  6. СОЦІАЛЬНЕ ВЧЕННЯ ХРИСТИЯНСЬКИХ ЦЕРКОВ: ЕКОЛОГІЧНА ТА БІОМЕДИЧНА СКЛАДОВА
  7. Соціальне партнерство
  8. ТЕМА 1. КУЛЬТУРА ЯК СОЦІАЛЬНЕ ЯВИЩЕ. ДІЯЛЬНІШИЙ ПІДХІД У КУЛЬТУРОЛОГІЇ
  9. Тема 15. СОЦІАЛЬНЕ ПАРТНЕРСТВО У ПІДПРИЄМСТВІ
  10. Тема 3. Соціальне партнерство та соціальна політика
  11. Що передбачає загальнообов’язкове державне соціальне страхування з тимчасової втрати працездатності

Розгляд людини як культурної істоти (яка існує у культурному просторі і одночасно приймає участь у його створенні), який став загальним місцем до кінця ХVІІІ століття, змушує по-іншому дивитися на соціальні, політичні та економічні процеси.

Якщо ще К.Маркс ще міг вважати, що відношення до засобів виробництва, які трактуються як знаряддя праці, є основним класо- та стратоутворюючим принципом, то сьогодні подавляючи більшість соціальних мислителів визнає, що виробничі відносини у цілому є похідними і визначаються тим, що активного агента включеноу поле знання та культурних рамок.

Культурологічний підхід стверджує, що культурні архетипи, які задають способи використання людиною своїх здібностей (на межі – способи самопроектування), а також прагматичний, етичний і моральний вимір процесів використання практичного розуму [13] будуть визначати і «місце» людини в соціальних структурах (набір соціальних ролей), і статус, і припустимі форми соціально-економічної і господарської діяльності [14]. Різниці між людьми, які володіють різними типами знань і які орієнтуються на різні культурні норми (форми організації мислення і діяльності), опиняються більше, ніж пресловуті «класові» та станові зв’язки.

Це фактично означає, що простір культури є тією метасистемою [15], у якій конституюються соціальні та діяльністні утворювання. Культура яка розуміється таким образом принципово протистоїть соціальній організації. Соціальні умови можуть змінюватись від ситуації до ситуації, і разом із ними може трансформуватися «місце», яке займає активний агент. Структура політичних і організаційних інститутів, конкретні обставини (включаючи суб’єктивні фактори), свавілля володарів та готовність конкретних людей до підкорення – усе це буде портретом соціальної ситуації. Однак усі ці фактори можуть суттєво трансформуватися (в притулок до повної нейтралізації) під впливом культури. Наявність культурного простору створює можливість самовизначення для будь-якої конкретної людини і малої групи всупереч соціальній ситуації і навіть в опозиції до неї.

Філософська культурологія і культурантропологія виходять із того, що саме в культурі закріплюється факт звільнення людини із під опіки соціальності у будь-яких її формах – політичного тоталітаризму, колективізму, групізму і різним способів примушення. Саме культура «розкупорює» соціальну організацію і створює ту зміну історичного процесу, у якому можливе накопичення досвіду свободи.


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.002 сек.)