АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

ЛЕКЦІЯ № 5. Рольові теорії особистості. Поняття про структуру особистості як сукупності соціальних ролей

Читайте также:
  1. I. Сутність і види соціальних змін.
  2. II. Поняття соціального процесу.
  3. II. Соціальні відносини як форма прояву соціальних взаємодій.
  4. IV. Проблема соціальної справедливості і соціальних гарантій.
  5. XII.4. Теорії гетерогенного каталізу
  6. Австрійська школа (теорії “граничної корисності”)
  7. Академічна лекція у вимірах педагогічної дії
  8. Акти застосування права: поняття, ознаки, види, структура
  9. АНАЛИЗ ИГР, СЦЕНАРИЕВ И РОЛЕЙ
  10. Англо-американська школа (теорії “часткової рівноваги”)
  11. Баланс інтересів як необхідна умова безпеки соціальних систем
  12. Будьте добры, пролейте несколько больше света по поводу темноты.

Рольова теорія особистості - це підхід до вивчення особистості, згідно з яким особистість описується за допомогою засвоєних і прийнятих нею (інтерналізація) або вимушено виконуваних соціальних функцій і зразків поведінки - ролей, що випливають з її соціального статусу в даному суспільстві або соціальній групі. Основні положення теорії соціальних ролей були сформульовані американським соціальним психологом Дж.Мидом, антропологом Р.Лінтона. Перший акцентував увагу на механізмах «навчання ролі», освоєнні ролей в процесах міжособистісного спілкування (інтеракції), підкреслюючи стимулюючу дію «рольових очікувань» з боку значущих для індивіда осіб, з якими він вступає в спілкування. Другий звернув увагу на соціально-культурну природу рольових приписів та їх зв'язок з соціальною позицією особистості, а також на призначення соціальних і групових санкцій. У рамках рольової теорії були експериментально виявлені наступні феномени: рольовий конфлікт - переживання суб'єктом неоднозначності чи протиборства рольових вимог з боку різних соціальних спільнот, членом яких він є, що створює стресову ситуацію; інтеграція і дезінтеграція рольової структури особистості - слідства гармонійності або конфліктності соціальних відносин.

Розрізняються провідні соціальні ролі, що випливають із соціальної структури суспільства, і ролі, які виникають щодо довільно в групових взаємодію і припускають активну соціальну забарвлення їх реалізації. Найбільш чітко ці особливості рольового підходу представлені в концепції західнонімецького соціолога Р.Дарендорфа, що розглядає людину як деиндивидуализированное продукт рольових приписів, що в певних умовах відображає відчуження особистості.

Подолання однобічності рольового підходу до дослідження особистості передбачає аналіз її властивостей (самосвідомості, світогляду, диспозиції особистості), що виражаються в різноманітних творчих проявах, включаючи активне формування нових суспільно необхідних функцій і зразків поведінки (соціальна творчість), персоніфіковане виконання соціальних функцій з урахуванням соціально-локальних умов для досягнення суспільно значущих цілей.

Роль найчастіше розуміється як соціальна функція, модель поведінки, об'єктивно задана соціальною позицією особистості в системі суспільних або міжособистісних відносин. Виконання ролі має відповідати прийнятим соціальним нормам і очікуванням оточуючих незалежно від індивідуальних особливостей особистості, оскільки соціальна роль випливає з надіндивідуальних соціальних відносин і взаємозв'язків між людьми, які здійснюють спільну діяльність. Існують різні теорії рольової поведінки особистості. Наприклад, концепція символічного інтеракціонізму пов'язана з введенням американським психологом Дж.Мидом поняття «обмін символами», які виражаються у словесній і іншій формі уявленнями про партнера взаємодії і його очікуванні певних дій з боку суб'єкта.

Виконання соціальної ролі пов'язано як з інтересами великих спільнот, що випливають із спільності умов їх життєдіяльності, так і зі спонтанно виникає спільною діяльністю (у процесі гри, спілкування і т. п.). В останньому випадку соціальна роль має суб'єктивну забарвлення, яке проявляється у стилі рольової поведінки, рівні активності виконання, що в свою чергу залежить і від індивідуально-особистісних особливостей суб'єкта і від того, наскільки глибоко сприймається ним дана соціальна роль. Прийняття індивідом соціальної ролі залежить від безлічі умов, серед яких вирішальне значення має відповідність ролі потребам та інтересам особистості в саморозвитку і самореалізації. Створення сприятливих умов для самореалізації та розвитку особистості веде до того, що зберігається рольова забарвлення соціальної поведінки. Останнє регулюється не стільки вимогами виконання даної ролі, скільки усвідомленої цілеспрямованістю і гнучким, творчим використанням об'єктивних ресурсів для досягнення соціально значущої мети.

Отже, соціальна роль - сукупність норм, що визначають поведінку дійових в соціальному середовищі осіб залежно від статусу чи позиції, і сама поведінка, що реалізує ці норми. У рольовому описі товариство або будь-яка соціальна група постають у вигляді набору певних соціальних позицій (робочий, вчений і т. п.), перебуваючи в яких людина зобов'язана коритися «соціального замовлення» або очікуванням інших людей, пов'язаних з даною позицією. Виконуючи цей «соціальне замовлення», людина здійснює один з декількох можливих варіантів виконання ролі (скажімо, ледачого або старанного учня).

Американські соціологи (Р. Лінтон, Дж. Мід) по-різному трактують соціальну роль - як одиницю громадської структури (Р. Лінтон) або в плані безпосередньої взаємодії людей (рольової гри), в ході якої завдяки тому, що людина уявляє собі в ролі іншого, відбувається засвоєння соціальних норм і формується соціальне в особистості. Насправді рольові очікування ніколи не бувають однозначними. Крім того, людина часто потрапляє в ситуацію рольового конфлікту, коли його різні ролі виявляються погано сумісними.

Людська діяльність не вичерпується рольовим, тобто шаблонним, поведінкою; за межами соціальної ролі залишаються різноманітні види отклоняющегося (девіантної) і спонтанного поведінки, в тому числі новаторська діяльність людини, творить нові норми і нові ролі. Точно так само і структура особистості не зводиться до сукупності соціальних ролей: їх интериоризация (засвоєння) і супідрядність завжди припускають конкретну індивідуальність, яка складається протягом життєвого шляху індивіда і відрізняється великою стійкістю.

 


1 | 2 | 3 | 4 | 5 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.003 сек.)