|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Педагогічні ідеї у творчості представників раннього утопізмуПо-іншому розв'язували питання освіти і виховання ранні соціалісти-утопісти. Томас Мор (1478-1535) жив у Англії в період так званого первісного капіталістичного нагромадження. Закінчив Оксфордський університет, був членом англійського парламенту. В своїй знаменитій «Золотій книжці про найкращий суспільний лад і про новий острів Утопію» (1516) Т.Мор говорить про необхідність надати всім громадянам можливості «духовної свободи і освіти». Він піддає нищівній критиці сучасне йому суспільне життя, приватну власність, як основне суспільне лихо, малює картину більш справедливого, на його думку, соціалістичного ладу. «Скрізь, де існує право власності, де все вимірюється грошима, про справедливість і громадський добробут не може бути й мови... Суспільне добро є здобиччю в руках жменьки людей, ненаситних у насолодах, тоді як маса гине від злиднів... Єдиний засіб поділити майно рівномірно і справедливо і покласти початок загальному благополуччю полягає в тому, щоб знищити право власності...», — говорить Т.Мор у своїй «Утопії». У другій частині «Утопії» Мор змальовує соціалістичне суспільство, де всі громадяни працюють по 6 годин на день, де немає приватної власності і між громадянами існує цілковита економічна та майнова рівність. «Молодші члени суспільства готуються до життя. Землеробства вчаться всі з дитинства, частково в школі шляхом засвоєння теорії, частково на найближчих до міста полях, куди дітей виводять наче для гри, між тіш там вони не тільки дивляться, але під приводом фізичних вправ також і працюють». Кожний молодий утопієць, чоловік чи жінка, повинен, крім того, навчатись принаймні одного ремесла. Вивчивши це ремесло, він може за своїм вибором зайнятись вивченням інших ремесел. В «Утопії» Мор значну увагу приділяє питанням виховання. Він відзначає, що всім дітям дається однакове суспільне виховання і початкова освіта. Таким чином, вже на початку XVI ст. Мор висунув ідею загального обов'язкового навчання. Все викладання в школах Утопії проводиться рідною мовою. Крім читання і письма, в школах викладають арифметику, геометрію, астрономію, музику, діалектику, природознавство. При викладанні астрономії утопійці користуються наочним приладдям. Вони не вправляються в тонкощах схоластичної логіки, проте «добре розуміються в русі світил і небесних тіл». Частина найздібніших юнаків, за рекомендацією вчителів і вибором народу, виділяється для занять науками і мистецтвами. Якщо учень не виправдовує надій, його відкликають із школи і призначають на фізичну роботу. І, навпаки, багато ремісників, які самоосвітою здобули глибокі знання, переводяться до «класу вчених». Розумові заняття вважаються в утопійців однією з найбільших насолод. Великого значення надає Мор фізичному вихованню, дотримуючись при цьому афінської системи фізичного виховання: розвиток гімнастикою, військовими вправами здорового, сильного і красивого тіла. Шляхом безпосереднього спілкування з дорослими діти проймаються високою мораллю суспільства. Його вплив посилюється навчанням і вихованням, що передбачають врахування індивідуальних особливостей дітей. Так, Т.Мор першим вказав на те, що всі соціальні фактори діють на підростаюче покоління. Т.Мор вперше ставить й проблему освіти дорослих. Вільний від роботи час громадянин проводить у бібліотеках і музеях, із захопленням займаючись самоосвітою. Держава надає всім бажаючим повне право користування книгами, приладдями тощо. Цим Мор робить науку і мистецтво здобутком усіх трудящих. Діяльність Мора як члена парламенту і нищівна критика державного устрою Англії викликали до Мора симпатії передових кіл Англії того часу. Король Англії намагався підкупити Мора, призначаючи його на високі державні посади до лорд-канцлера (глава уряду) включно. Проте Мор і на цих посадах лишився чесним і непідкупним оборонцем народних інтересів і продовжував боротися проти зловживань королівської влади. В 1535 р. його було страчено. Педагогічні ідеї Т.Мора мали велике значення. Адже він: > проголосив принцип загального навчання, > вимагав однакової освіти для чоловіків і жінок, > висунув думку про широку самоосвіту, освіту дорослих, > вперше спробував стати на шлях знищення суперечності між фізичною і розумовою працею, > вимагав навчання рідною мовою, > задовго до Коменського висунув принцип наочності і спостереження над природою. З його ім'ям тісно пов'язані також ідеї про трудове виховання, гармонійний розвиток особистості, зв'язок школи з життям, реальну освіту. Томмазо Кампанелла (1568-1639) майже через 100 років після «Утопії» теж висунув ідею соціалістичного виховання, написавши утопію «Місто Сонця» (1623). На чолі «держави Сонця» стоїть жрець-філософ «Сонце». Приватної власності немає, всі громадяни повинні працювати, кожний одержує за потребою. Для всіх дітей запроваджено суспільне виховання. Новонароджені діти виховуються в суспільних виховних закладах. У дворічному віці дітей починають навчати абетки: діти граються в галереях, на стінах яких намальовані великі букви. З восьми років дітей навчають математики, природничих і прикладних наук, широко застосовуючи принцип наочності. Навчанням керують учителі, кожний зі свого предмету: астроном, геометр, історик, поет, логік, граматик, медик, фізик, політик, мораліст. Місто Сонця збудоване у вигляді 7 концентричних кіл. Кожне коло оточене стіною. Усі ці стіни розмальовані прекрасним живописом, що зображає геометричні рисунки, географічні ландшафти і карти, всі види дерев і трав, усі види тварин, історичні сцени, всі ремесла з їх знаряддями і т.д. Кожна стіна присвячена наочним зображенням з якої-небудь однієї науки причому зображення ці йдуть у послідовному, систематичному порядку. Усі ці зображення мають короткі пояснювальні написи у віршах. Таким чином, усе місто являє собою наче музей. Для всіх цих зображень є наставники і діти без труднощів і, немов бавлячись, знайомляться з усіма науками наочним способом раніше, ніж дійдуть десяти років. При навчанні дітей широко застосовують також екскурсії в природу і майстерні ремісників, на поля і пасовища. В утопії Кампанелли більш детально розглядаються питання трудового виховання, чітко визначено зміст праці на кожному віковому етапі, висловлена думка про поєднання праці з навчанням, а навчання з іграми і гімнастичними вправами, а також військовою підготовкою. Нахили і здібності дітей беруться до уваги при подальшому їх включенні у суспільне виробництво. Як і Т.Мор, Кампанелла вимагає однакової освіти для чоловіків і жінок. У місті Сонця вони носять майже однаковий одяг, пристосований до військової справи, тільки плащ у жінок нижче колін, а у чоловіків не доходить до колін. І всі вони спільно (вперше!) навчаються всіляких наук. Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.004 сек.) |